Wsparcie (Support) w League of Legends | Rola bohaterów w drużynie League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Wsparcie to nieoceniona rola w każdej drużynie. Postaci te sprawiają, że ich sprzymierzeńcy rosną w siłę, a w szczególności ADC. Poprzez swoje umiejętności potrafią często przechylić szalę zwycięstwa na korzyść drużyny, nawet w beznadziejnej sytuacji. Najważniejszym zadaniem Wspierającego jest ochrona oraz zapewnianie Wizji na mapie Najlepsze wsparcie oferują Kreatorzy, którzy dysponują umiejętnościami wspomagającymi statystyki sojusznika oraz efektami CC. Skuteczni są również Obrońcy i Magowie, którzy po wyłapaniu celu praktycznie gwarantują zabójstwo.
Start Wspierającego
Wspierający zawsze zaczyna wraz ze swoim Strzelcem na Dolnej Alei. W większości przypadków będzie on musiał pomóc Dżunglerowi przy pierwszym obozowisku. Warto wtedy dać sojusznikowi tarczę lub leczenie - ułatwi mu to dalsze zabijanie potworów i być może odwdzięczy się skutecznym gankiem. W przypadku kiedy Leśnik zaczyna na górnej stronie mapy, należy ustawić się wraz ze Strzelcem na jednej z zaprezentowanych pozycji
Przed wyruszeniem na Summoner's Rift każdy Wspierający musi wyposażyć się w odpowiedni Czar przywoływacza oraz jeden z Przedmiotów startowych:
Ikona | Opis |
Podpalenie (Ignite) - najczęściej wybierana opcja przez Wspierających. Podpalenie Zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania zabójstwa oraz zmniejsza skuteczność przeciwnego Leczenia, poprzez efekt Głębokich Ran. | |
Wyczerpanie (Exhaust) - bardziej defensywny wybór na dolną aleję. Wyczerpanie można wybrać w sytuacji gdy przeciwna drużyna składa się z naprawdę wielu agresywnych postaci, na przykład zabójców czy szturmowców. W momencie gdy wskoczy on na Strzelca należy niezwłocznie potraktować go takim czarem, co zniweluje jego obrażenia do minimum. | |
Ostrze Złodziejki Czarów (Spellthief's Edge) - Przedmiot dla bohaterów zadających obrażenia magiczne. Zapewnia odrobinę mocy umiejętności i regeneracji many, oraz przyznaje złoto za obijanie przeciwnika. Przedmiot należy niezwłocznie ulepszyć żeby móc stawiać Totemy Widzenia - tyczy się to każdego z przedmiotów dla wsparcia. | |
Reliktowa Tarcza (Relic Shield) - stanowi wybór dla bardziej defensywnych wspierających. Oprócz niewielkiej ilości zdrowia pozwala co jakiś czas wykończyć wrogiego miniona, przyznając złoto sobie i najbliższemu sojusznikowi. Warto zachować taki ładunek na Siege Miniona. Ważne również jest, że możliwość wykończenia takiego stwora jest zarezerwowana tylko dla bohaterów walczących wręcz. | |
Starożytna Moneta (Ancient Coin) - opcja dla bohaterów, którzy nie decydują się na żaden z poprzednich przedmiotów. Zapewnia prędkość ruchu i redukcję czasu odnowienia, Dzięki temu przedmiotowi wyskakują na linii co jakiś czas monety dające złoto i regenerujące manę. |
Dbanie o wizję na mapie
Jest to, zaraz po pomocy i ochronie sojuszników, najważniejsze zadanie dla Wspierającego. Od przejrzystości mapy zależy to, czy w porę uda się ostrzec członka drużyny przed niebezpieczeństwem lub uniemożliwi wrogom zabicie Smoka czy Barona. Miejsca stawiania Totemów zależy od aktualnej fazy gry. W pierwszych minutach należy skupić się własnej linii i rzece. Kolejne punkty na mapie będą dobierane odpowiednio do sytuacji pomiędzy drużynami - czasami będzie można sobie pozwolić na Totemy głęboko w Dżungli przeciwnika, a czasami będzie trzeba skupić się na okolicach własnej Bazy.
Równie istotną sprawą jest odmawianie przeciwnikowi jego wizji za pomocą Badawczej Soczewki i Totemów Kontroli. Jest to szczególnie ważne w trakcie podejmowania Smoka i Barona. Wizja w tych miejscach pozwala przeciwnikom na kontrolowanie paska zdrowia celu i jego ewentualną kradzież. Brak wizji natomiast skutecznie zniechęci do jakiejkolwiek agresji.
Najkorzystniejsze miejsca do postawienia zwykłych Totemów Widzenia. Znajdują się przeważnie w krzakach lub w przejściach. Ich umiejscowienie sprawia, że często jednym lub dwoma Wardami można zabezpieczyć aż dwie linie. Służą one jako tymczasowe zapewnienie wizji w przejściach od wrogiej Dżungli, w sytuacji gdy drużyna podejmuje Smoka czy Barona. | |
Najkorzystniejsze miejsca do postawienia Totemów kontroli. Znajdują się one przy strategicznych punktach (Smok, Baron) oraz takich, które mają największy wpływ na przebieg rozgrywki. Przykładowo Totem postawiony w pojedynczym krzaku w rzece (tzw. pixel brush) praktycznie uniemożliwia przejście wrogiego Dżunglera będąc niezauważonym. Drugim ważnym miejscem do uzyskania wizji jest tzw. Tribush, czyli krzak przy skrajnych alejach dzielący 3 scieżki - od rzeki i dwie od dżungli. Skutecznie zapobiega on Gankom od wrogiego Leśnika. |
Współpraca ze Wspierającym
Wspierający musi myśleć o swoim Strzelcu jak o kimś, kim musi się zaopiekować. W późniejszych etapach to od niego zależeć będzie, czy drużyna będzie miała wystarczająco dużo obrażeń w trakcie walk drużynowych. W trakcie meczu warto stosować się do poniższych porad:
Support nie farmi
Chodzi tutaj o nie osłabianie Strzelca poprzez przejmowanie jego farmy lub zadanie ostatniego ciosu przeciwnikowi. Każdy wspierający powinien zrobić wszystko, aby osłabić przeciwnika i zapewnić własnemu sojusznikowi zdobycie złota za jego głowę. Jeśli oczywiście partner z linii nie jest w stanie tego zrobić to należy zadać ostatni cios, ale nigdy w innym wypadku, a tym bardziej nie celowo. Tyczy się to również minionów - w niektórych sytuacjach będzie trzeba przepchać linię, i należy wtedy ograniczyć się do lekkiego obijania bez zabierania złota.
Odpowiednia pozycja
Bohaterowie wspierający nie są stworzeni do zabijania, są natomiast bardzo wrażliwi na obrażenia wrogów. Z drugiej strony zbyt pasywne podejście do gry stworzy sytuację 2v1 dla Strzelca. Idealnym balansem jest pozycja lekko obok sojusznika - tak aby nie wychodzić przed szereg, ale również żeby nie dawać pola do popisu dla przeciwników.
Zdrowy rozsądek
Ilu jest graczy na całym globie, tyle jest scenariuszy w jakim rozegra się akcja na dolnej alei. Czasami można trafić na naprawdę dobrego przywoływacza, za którego warto oddać życię, tak żeby nie stracił on czasu i przewagi. Z drugiej strony może zdarzyć się gracz, któremu ciężko przyjdzie zachować zimną krew na polu walki. Warto wtedy powstrzymać się z pomaganiem mu, ponieważ może on spowodować śmierć obu członków drużyny. W sytuacji gdy Strzelec umiera naprawdę często z własnej winy, a na linii częściej go nie ma niż jest, warto czasami przejść się na środkową aleję i tam próbować zgankować przeciwnika.
Klasy bohaterów dla Wsparcia
Dla roli wpierającego została stworzona klasa Kreatorów, którzy specjalizują się we wspomaganiu Strzelca licznymi tarczami bądź leczeniami, oraz na łapaniu przeciwników i zakłócaniu ich ofensywnym działaniom. Innymi klasami które odnajdują się w tej roli to Magowie i Obrońcy. Swój brak w wspomaganiu nadrabiają efektami CC oraz obrażeniami, potrafią zagwarantować wiele zabójstw dla sojuszników.
Klasa | Opis | przykłady |
Kreatorzy (Controllers) - Klasa dedykowana roli wsparcia. Posiadają umiejętności wspomagające sojuszników i nie nadają się na żadną inną linię. Są wrażliwi i muszą uważać z wychodzeniem przed szereg | ||
Obrońcy (Tanks) - Część obrońców odnajduje się lepiej na dolnej alei niż na innych pozycjach. Wyróżniają się ogromną ilością efektów CC i wytrzymałością. Minusem jest fakt, że najczęściej wskakują w centrum walki, zostawiając za sobą wrażliwego na obrażenia strzelca. | ||
Magowie (Mages) - Niektórzy magowie z dużą ilością CC i obrażeniami praktycznie gwarantują wygraną linię po kilku zabójstwach. Są jednak bardzo wrażliwi na ganki ,a przy źle rozegranej fazie linii ciężko jest im wrócić na odpowiednie tory. |