Po piąte - Walki drużynowe | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 12 lipca 2019
Po piąte - Walki drużynowe
Walki drużynowe (teamfight) to sytuacje, w których w danym starciu bierze udział większość, lub wszyscy członkowie obu drużyn. Zazwyczaj, choć nie zawsze, dochodzi do nich pod koniec wczesnej lub na początku środkowej fazy rozgrywki. Są one jednym z najważniejszych elementów League of Legends, gdyż zwycięstwo w nawet jednej z nich może przeważyć szale zwycięstwa na naszą korzyść.
Przed walką
Walki drużynowe powinny odbywać się w celu osiągnięcia konkretnego celu, a nie tylko wybicia przeciwnika. Pamiętaj, że walka drużynowa zawsze wiąże się z ryzykiem, że coś pójdzie nie tak - nawet, jeśli macie przewagę. Często wystarczy źle spozycjonowany carry, nietrafiony skillshot, czy zwykły brak zrozumienia, by przeciwnik błyskawicznie odrobił straty.
Zanim dojdzie do walki, zwróć uwagę na następujące elementy:
- Czy przeciwnik ma przewagę liczebną? Być może właśnie brniecie w walkę 3vs5? Może nie ma z wami waszego carry? Przeoczenie takich szczegółów może Was drogo kosztować.
- Cel potyczki w tym konkretnym miejscu (oprócz złota za zabójstwa). Czy jest to zniszczenie wieży? Zabicie smoka? A może ochrona własnych fortyfikacji? Pozwoli Ci to lepiej ocenić sytuację i zdecydować, czy nie lepiej poczekać z podejmowaniem walki.
- Miejsce, w którym walczycie. Bardzo często zdarza się, że gracze w ogóle nie wykorzystują elementów na mapie. Jeśli przeciwnik chce zniszczyć Wasze fortyfikacje - cofnijcie się pod wieżę, zapewni Wam ona dodatkową siłę ognia. Jeśli w pobliżu są zarośla - nie wahaj się w nich ukryć, by zniknąć przeciwnikom na chwilę z oczu.
- Różnica w złocie pomiędzy drużynami. Możesz ją szybko oszacować zwracając uwagę na to, jaka jest różnica w zabójstwach zdobytych przez oba teamy, w farmie poszczególnych graczy i ilości zniszczonych wież po obu stronach.
- Którzy gracze z drużyny przeciwnej są w danym momencie najsilniejsi? Chodzi o tych, którzy w danym momencie mają najwięcej farmy i zabójstw. Czy są prawidłowo spozycjonowani?
- Co możecie zyskać jeśli wygracie tę walkę, a co możecie stracić, jeśli zatriumfuje przeciwnik.
Po przeanalizowaniu powyższych elementów zastanów się, czy warto podejmować walkę. Czasem bardziej opłaca się oddać wieżę, bądź inhibitor i poczekać na lepszą okazję do teamfightu, niż ryzykować walkę, z posiadającym w danym momencie dużą przewagę przeciwnikiem. Cena przegranej potyczki może okazać się bardzo dotkliwa. Najczęstszymi błędami popełnianymi przez graczy jest inicjowanie walk drużynowych:
- gdy przeciwnik ma przewagę liczebną
- gdy przeciwnik pozornie nie ma przewagi liczebnej, ale nie wiadomo, gdzie są pozostali członkowie jego drużyny
- z dala od sojuszniczej wieży, mimo że przeciwnik zgrupował się z zamiarem jej zniszczenia
- gdy reszta drużyny nie jest gotowa (nie zajęli odpowiednich pozycji, nie mają odnowionych superumiejętności, mają mało zdrowia lub many)
Jeśli widzisz, że członkowie Twojej drużyny zamierzają zainicjować teamfight w wyżej wymienionych sytuacjach - nie wahaj się użyć pingów, by odwieść ich od tego pomysłu. Licz się jednak z tym, że ułańska fantazja może przeważyć i nagle będziesz musiał wybierać pomiędzy dołączeniem do często samobójczego zagrania Twoich towarzyszy, a zostawieniem ich samych sobie. Każda z tych decyzji ma swoje wady i zalety. League of Legends jest grą nieprzewidywalną i czasami nawet najsłabiej rokujące akcje potrafią odwrócić losy meczu. Z drugiej strony szansa, że wyjdziesz z takiego starcia żywy jest stosunkowo niska. Jeśli natomiast nie weźmiesz w nim udziału, będziesz miał możliwość zmniejszenia skali konsekwencji, jakie poniesie Twoja drużyna za przegrany teamfight: możesz spróbować odciągnąć przeciwników od zrealizowania celów (tzn. doprowadzić do sytuacji, w której będą woleli Cię gonić, niż np. zniszczyć wieżę, bądź przeprowadzić szybki split-push by zmusić przeciwników do powrotu do bazy), czy próbować samodzielnie bronić fortyfikacji. Minusem takiej decyzji jest, oprócz narażenia się na flame, ryzyko, że Twój plan się nie powiedzie, a jedyną korzyścią, którą uzyskasz jest świadomość, że nie oddałeś przeciwnikom fraga.
Starcie
Walki drużynowe w League of Legends są bardzo dynamicznie i trwają zazwyczaj od kilku do kilkunastu sekund. Wymagają one nie lada refleksu, skupienia i błyskawicznego podejmowania decyzji. Przede wszystkim musisz znać swoją rolę w starciu - ta jest różna, w zależności od specyfiki bohatera, jakim grasz:
1. Jeśli grasz bardzo wytrzymałą postacią jak np. Malphite - twoim zadaniem jest inicjacja, nękanie czempionów, którzy zadają najwięcej obrażeń (tak, by odseparować ich od swoich sojuszników), bądź ochrona Twoich carry.
2. Jeśli grasz postacią mobilną, mogącą szybko zadać duże obrażenia (np. Ahri) - spróbuj przemieścić się w kierunku adc lub apc przeciwnika i go zabić. Bohaterowie pełniący tę role nie są zazwyczaj zbyt wytrzymali, można ich zatem szybko wyłączyć ze starcia.
3. Jeśli grasz bohaterem "papierowym", czyli nieposiadającym wiele punktów życia - nigdy nie inicjuj walki, zawsze trzymaj się w bezpiecznej odległości od przeciwnika. Asasyni (np. Akali) powinni poczekać na odpowiedni moment, by przypadkiem wroga drużyna nie zabiła go, zanim zdąży zadać jakiekolwiek obrażenia. Magowie, zadający obrażenia obszarowe (np. Brand) powinni raczej stać z tyłu i rzucać czary rażące jak największą liczbę wrogów jednocześnie.
4. Jeżeli grasz bohaterem, u którego głównym źródłem zadawanych obrażeń są umiejętności - pamiętaj, że po ich użyciu jesteś na kilka sekund bezużyteczny dla swojej drużyny. Powinieneś wtedy za wszelką cenę opuścić pole walki. Wróć, kiedy już odnowią się Twoje umiejętności (pod warunkiem, że pozwoli Ci na to stan zdrowia).
5. Strzelcy (ADC) również powinni zachowywać bezpieczną odległość, atakując najbliższego przeciwnika.
W walkach drużynowych często warto skoordynować swoje ataki tak, by zabić szybko konkretnego przeciwnika. To, kogo focusować, zależy w głównej mierze od sytuacji. Powinien być to gracz, który szczególnie wyróżnia się na tle swojej drużyny i w danym momencie stanowi dla Ciebie i Twoich sojuszników największe zagrożenie.
Po walce
Starcie drużynowe kończy się gdy członkowie któregoś teamu wycofają się lub bądź zginą. Przyjmijmy, że udało Wam się wygrać teamfight:
1. Nigdy nie wycofuj się do bazy, jeśli udało Wam się zabić wszystkich przeciwników (Ace), niezależnie od tego jak mało życia posiadasz. Wykorzystajcie czas ich nieobecności do zniszczenia wież, czy osiągnięcia celów drugorzędnych. Pilnuj jednak czasu odrodzenia członków drużyny przeciwnej, wróćcie się uleczyć chwilę po odrodzeniu pierwszego z nich.
2. Jeśli jeden z przeciwników przeżyje jakoś teamfight (na niskim poziomie zdrowia) i zacznie uciekać - nie goń go, chyba że masz absolutną pewność, że go szybko złapiesz i zabijesz. Wielokrotnie widziałem gry, w której drużyny nie wykorzystały wygranego teamfightu, bo ich członkowie przez pół mapy ścigali np. Kassadina. Zamiast gonić za fragiem (50-500 sztuk złota dla gracza, który zada śmiertelny cios + ewentualne asysty dla reszty) lepiej jest zniszczyć wieże lub osiągnąć cele drugorzędne (złoto globalne).
3. Kiedy wracasz do bazy po wygranej walce drużynowej, spróbuj po drodze zdobyć jeszcze trochę farmy z dżungli przeciwnika (jeśli oczywiście pozwala Ci na to Twój poziom zdrowia i rozmieszczenie przeciwników).
Sprawa ma się nieco inaczej w przypadku przegranej przez Twoją drużynę walki drużynowej, gdyż masz w takiej sytuacji bardzo ograniczone pole manewru:
1. Jeśli przeżyłeś, możesz zacząć uciekać w stronę dżungli przeciwnika. Jest szansa, że przeciwnicy zaczną Cię gonić i nie wykorzystają wygranego teamfightu. Raczej nie wyjdziesz z tego żywy, ale jeśli uda Ci się przez 13 sekund nie otrzymać obrażeń od wrogiego bohatera, wówczas biegnij w kierunku wieży przeciwnika. Tego typu śmierć określa się mianem Egzekucji - nikt nie otrzymuje w jej wyniku dodatkowego złota. Dodatkowo nie przerywa ona Twojej serii zabójstw.
2. W trakcie ucieczki staraj się być nieprzewidywalny, korzystaj z zarośli (jeśli użyjesz w nich Błysku, Twój przeciwnik nie zobaczy animacji czaru - oczywiście pod warunkiem, że nie ma w nich wizji), biegnij tam, gdzie ścigający Cię gracze się nie spodziewają. Nie wahaj się też używać umiejętności posiadających efekty kontroli tłumu (jeśli Twój bohater takowe posiada).
3. Jeśli nie jesteś jedynym ocalałym, nie uciekaj w zwartej grupie z innymi. Najlepiej jest się rozproszyć, co zwiększy szansę na to, że ktoś z Twojej drużyny dotrze bezpiecznie do bazy.
4. Jeśli przeżyłeś i wróciłeś do bazy, a przeciwnik zamierza właśnie zniszczyć Twoją wieżę pamiętaj, że jeśli ma on przewagę liczebną, fortyfikacja ta jest już raczej stracona. O ile nie grasz bardzo wytrzymałą postacią z umiejętnością ewentualnej ucieczki, próba samodzielnego spowolnienia przeciwnika najpewniej skończy się dla Ciebie śmiercią. Poświęć wieżę, może nawet inhibitor i poczekaj na odrodzenie Twoich sojuszników, by wtedy ruszyć na wroga.
5. Powyższa rada dotyczy również sytuacji, w której zginąłeś na początku walki. Jeśli widzisz, że Twój sojusznik próbuje sam zatrzymać kilku przeciwników, użyj pingów i chatu by uświadomić mu, że to naprawdę nie jest dobry pomysł.
6. Zastanów się co w poprzedniej walce drużynowej poszło nie tak. Czy był to błędny focus? A może zawiodło pozycjonowanie się? Zabrakło wizji? Wpadliście w pułapkę? Zapamiętaj dobrze dlaczego przegraliście walkę drużynową i postaraj się nie dopuścić, by sytuacja się powtórzyła.