Po pierwsze - Skuteczna gra na linii | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 12 lipca 2019
Po pierwsze - Skuteczna gra na linii
Pierwszą umiejętnością, jaką każdy gracz powinien opanować jest skuteczna gra na linii. W sekcji tej zostaną zawarte porady uniwersalne oraz takie, które dotyczą konkretnej alei na Summoner's Rift. Będą one dotyczyć następujących ról: solo top, solo mid, adc.
Farma
Farma jest podstawowym i najważniejszym źródłem złota podczas gry. Termin ten określa, najprościej rzecz ujmując, ilość funduszy zdobytych na last hittowaniu (czyli zadawaniu śmiertelnych ciosów neutralnym stworom i creepom). Wskaźnikiem jakości farmy poszczególnych graczy jest licznik punktów zwanych Creep Score (w skrócie: CS) widoczny na prawo od liczby zdobytych przez danego gracza asyst. Oczywiście pamiętajmy, że dodatkowe pieniądze otrzymujemy jedynie za zabicie wrogiego miniona - jeśli zatem śmiertelny cios zada mu sojuszniczy minion lub wieża - nie dostaniemy nic.
Jeśli nie gramy jako support lub jungler, naszym podstawowym priorytetem powinna być farma. Znaczy to, że naszym celem jest sprawienie, by nasz wskaźnik CS był jak najwyższy, a przeciwnika - jak najniższy. Czemu to takie ważne?
Sprawne last-hitowanie i odfarmianie przeciwnika pozwoli nam zdobyć więcej funduszy, co w efekcie umożliwi nam kupno większej ilości przedmiotów, bądź ulepszenie tych już posiadanych. Uzyskana w ten sposób przewaga jest szczególnie istotna we wczesnej fazie rozgrywki, gdyż, najprościej rzecz ujmując, nasz czempion staje się wtedy silniejszy niż ten kontrolowany przez przeciwnika. To z kolei wymusi (a przynajmniej powinno wymusić) na nim ostrożniejszą grę, a nam da więcej swobody i możliwość dalszego zwiększenia różnicy w funduszach pomiędzy nami a oponentem.
Aby lepiej przedstawić możliwości, jakie płyną z efektywnego last-hitowania warto zapoznać się z poniższą tabelą. Przedstawia ona absolutne maksimum możliwego do zdobycia złota, przy założeniu, że uda nam się zadać śmiertelny cios każdemu creepowi z wychodzącej w danym momencie fali (w pierwszej kolumnie nie jest uwzględniony czas dojścia minionów na środek swojej alei).
Czas gry Min:Sek | Numer fali | Ilość CS do zdobycia | Maksymalna ilość złota z creepów | Ilość złota automatycznie przyznanego | W sumie |
1:00 | 0 | 0 | 0 | 475 | 475 |
1:30 | 1 | 6 | 105 | 532 | 637 |
2:00 | 2 | 12 | 209 | 589 | 799 |
2:30 | 3 | 19 | 364 | 646 | 1,010 |
3:00 | 4 | 25 | 472 | 703 | 1,175 |
3:30 | 5 | 31 | 580 | 760 | 1,340 |
4:00 | 6 | 38 | 748 | 817 | 1,565 |
4:30 | 7 | 44 | 859 | 874 | 1,733 |
5:00 | 8 | 50 | 970 | 931 | 1,901 |
5:30 | 9 | 57 | 1152 | 988 | 2,140 |
6:00 | 10 | 63 | 1266 | 1045 | 2,311 |
6:30 | 11 | 69 | 1380 | 1102 | 2,482 |
7:00 | 12 | 76 | 1576 | 1159 | 2,735 |
7:30 | 13 | 82 | 1693 | 1216 | 2,909 |
8:00 | 14 | 88 | 1810 | 1273 | 3,083 |
8:30 | 15 | 95 | 2020 | 1330 | 3,350 |
9:00 | 16 | 101 | 2140 | 1387 | 3,527 |
9:30 | 17 | 107 | 2260 | 1444 | 3,704 |
10:00 | 18 | 114 | 2484 | 1501 | 3,985 |
10:30 | 19 | 120 | 2607 | 1558 | 4,165 |
11:00 | 20 | 126 | 2730 | 1615 | 4,345 |
11:30 | 21 | 133 | 2968 | 1672 | 4,640 |
12:00 | 22 | 139 | 3094 | 1729 | 4,823 |
12:30 | 23 | 145 | 3220 | 1786 | 5,006 |
13:00 | 24 | 152 | 3472 | 1843 | 5,315 |
13:30 | 25 | 158 | 3601 | 1900 | 5,501 |
14:00 | 26 | 164 | 3730 | 1957 | 5,687 |
14:30 | 27 | 171 | 3,996 | 2014 | 6010 |
15:00 | 28 | 177 | 4,128 | 2,071 | 6,199 |
Powyższą tabelę należy traktować orientacyjnie - jako typ idealny do którego należy dążyć. Podczas normalnej gry PVP, dobicie wszystkich dostępnych creepów jest niemożliwe, gdyż znacząco utrudnia to wiele różnych czynników.
Jaką zatem liczbę last hitów powinniśmy posiadać w 10, 15, 20 minucie? Odpowiedź brzmi: jak największą. Nie ma żadnych, sztywnych granic, czy przedziałów, jednak uważa się, że po 20 minutach gry jako adc, solo top czy mid Twoja farma powinna wynosić co najmniej 120 CS (dobrzy gracze osiągają w tym czasie pułap 150-160 CS). Oczywiście należy pamiętać, że każdy mecz jest inny, a powyższą regułę należy traktować z dystansem - nikt bowiem nie będzie miał nam za złe 80 csów w 20 minucie, jeśli nasze statystyki będą wynosić np. 12-0. Pamiętaj też, że niektórymi bohaterami farmi się łatwiej, niż innymi. Mówi się o nich, że mają dobry wave-clear.
Last-hitowanie trzeba niestety wyćwiczyć. Zanim zaczniemy grać danym czempionem przeciw innym graczom warto poświęcić czas na kilka gier z botami tak, byśmy mogli "wyczuć" jak funkcjonują auto-ataki danego bohatera oraz jego umiejętności. W tym drugim przypadku musimy brać pod uwagę koszty many poszczególnych skilli (jeśli jej wymagają) oraz czasy ich odnowienia.
Oto kilka porad, które mogą zwiększyć nasz licznik CS podczas gry:
1. Zawsze stawiaj sobie za cel zdobycie jak największej farmy, a nie zabicie przeciwnika (chyba że grasz czempionem nastawionym przede wszystkim na zabójstwa we wczesnej fazie rozgrywki jak np. LeBlanc)
2. Rozegraj kilka gier przeciw botom każdym nowym dla Ciebie czempionem - naucz się jakie obrażenia zadaje on z auto-ataku tak, byś wiedział kiedy zadać creepowi śmiertelny cios
3. Nie atakuj minionów, które mają dużą ilość punktów życia - pozwól, by zajęły się nimi Twoje creepy - skup się nas dobijaniu tych ledwie żywych. Dzięki temu linia frontu nie będzie się przemieszczać się w stronę wieży przeciwnika, przez co będziesz mniej narażony na ganki ze strony wrogiego junglera
4. Pamiętaj, że celem Twojego oponenta jest również uzyskanie jak największej ilości złota. Jeśli planujesz się cofnąć do bazy, zadbaj najpierw o to, by Twoje creepy zostały zabite przez wrogą wieżę. Dzięki temu Twój przeciwnik straci możliwość zabicia ich, co ograniczy zdobywane przez niego fundusze. Popchnięcie linii frontu da Ci również czas na powrót bez ryzyka uszkodzenia Twoich fortyfikacji
Zostało jeszcze 64% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie