Słowniczek | Podstawy rozgrywki League of Legends League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 30 września 2019
Niniejszy słowniczek zawiera zwroty i skróty używane w poradniku, jak i w trakcie trwania samej rozgrywki. Poznanie ich znacznie ułatwi komunikacje w drużynie, a przede wszystkim ją przyśpieszy. Nie zawsze jest czas, aby budować składne zdania podczas trwającej walki więc skróty zdecydowanie ułatwią życie. Słowniczek, dla łatwiejszej orientacji, został stworzony w kolejności alfabetycznej.
- AA (Auto Attack) - Atak automatyczny, który bohater wykona po kliknięciu PPM na cel.
- Ace - Oznacza zabicie całej drużyny przeciwnika. Jest to dobry moment na zdobycie jakiegoś celu: zabicie Smoka, Barona lub po prostu pozbycie się wieży/inhibitora.
- AD (Attack Damage) - Obrażenia fizyczne, które nasza postać wyrządza za pomocą zwykłych ataków.
- Adaptive Damage - Bonus do obrażeń przyznawany na podstawie tego, jakie dany bohater posiada statystyki czy przedmioty.
- ADC - Jedna z ról w League of legends, skupiająca się na ostrzale przeciwników z dalekiego zasięgu, np. Lucian i Kai'sa.
- AFK (Away From Keyboard) - Określenie, które używa się w momencie gdy na chwilę trzeba przerwać rozgrywkę i pozostawić postać samą sobie. Określenie to ma również negatywną formę w przypadku, gdy któryś z graczy po prostu przestaje grać, a tym samym jest AFK.
- AoE (Area of Effect) - Działanie umiejętności na pewnym obszarze (np. Niepowstrzymana Siła u Malphite'a, Wybuch Ki u Riven).
- AP (Ability Power) - Siła umiejętności magicznych. Z AP korzystają zazwyczaj Magowie.
- AR (Armor) - Pancerz.
- AS (Attak Speed) - Prędkość ataku bohatera.
- Aura - Bonusowy efekt, który swoim działaniem obejmuje często również członków drużyny, np. aura z dodatkowym AS, MR itd.
- BD (Backdoor) - Określenie, które oznacza niezauważone prześlizgnięcie (lub przeteleportowanie) się jednego (lub wielu) z bohaterów za plecami wroga i zdobycie jakiegoś celu w ich bazie: zniszczenie wieży, inhibitora, a nawet Nexusa.
- BG (Bad Game) - Skrótu BG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby wyrazić swoje niezadowolenie z wyniku, np. przez to, że któryś z sojuszników odłączył się od rozgrywki i cała drużyna zmuszona była grać 4 na 5.
- Bot - Nazwa dolnej alejki na mapie.
- BRB (Be Right Back) - Zaraz wracam.
- Bruiser - klasa postaci cechująca się dużymi obrażeniami kosztem mobilności.
- Brush - Zarośla, które rozmieszczone są w różnych miejscach mapy.
- Buff - Bonus zmieniający statystyki naszej postaci i utrzymujący się przez pewien czas, np. Niebieski Buff od Golema.
- Build - Określone zestawienie przedmiotów dla danego bohatera.
- Burst - Zadanie ogromnej ilości obrażeń w jak najkrótszym czasie.
- Camp - obóz w dżungli, np. Wilki czy Brzytwodzioby.
- CC (Crowd Control) - Określenie to oznacza wszystkie efekty, które ograniczają kontrolę nad postacią, jak np. strach, ogłuszenie, spowolnienie, podrzucenie itd.
- CD (Cooldown) - Czas schłodzenia (odnowienia się) danej umiejętności.
- Champion - Bohater.
- Creep - Minion, czyli stwór maszerujący wzdłuż każdej z alejek.
- DC (Disconnect) - Odłączenie się z gracza z rozgrywki.
- Dive - agresywne zagranie polegające na zabiciu przeciwnika pod ostrzałem wieży, zazwyczaj w przewadze liczebnej.
- DMG (Damage) - Skrót, który oznacza zadawane obrażenia.
- DoT (Damage Over Time) - obrażenia zadawane przez pewien okres czasu
- Feeder - Określenie dla gracza, który feeduje ("karmi") przeciwny team poprzez ciągłe ginięcie na ich korzyść. Łączy się z tym pojęcie "Fed", czyli "Nakarmiony", które określa gracza, który ma na koncie dużą ilość zabójstw
- Focus - skupienie się na konkretnym przeciwniku, np. na ADC przeciwnika.
- Gank (lub Roam) - Określenie na pomoc teamu w zabiciu przeciwnika. Jeśli piszemy do kogoś żeby zaatakował wroga na naszej linii to wtedy prosimy o gank.
- Gate - Brama
- GG (Good Game) - Skrótu GG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby podziękować przeciwnikom i sojusznikom za grę.
- GJ (Good Job) - Jeśli któryś z sojuszników dobrze spisał się w którejś akcji, warto nagrodzić go krótkim GJ - Dobra Robota!
- GL (Good Luck) - Skrót, którego używa się na początku rozgrywki, aby życzyć przeciwnikom i sojusznikom szczęścia w grze.
- HF (Have Fun) - HF używa się na początku rozgrywki, przeważnie razem z GL, aby wszyscy wyrazić nadzieję, że wszyscy będą czerpać przyjemność z gry.
- Invade - sytuacja w której drużyna przeciwna przejmuje obozy sojuszniczego Junglera
- Jungler - jedna z ról w League of Legends, skupiająca się na czyszczeniu obozowiski w dżungli i pomaganiu innym liniom.
- KDA - skrót od "Kill Death Ratio", czyli współczynnik zabójstw do zgonów.
- Kite'owanie - Kite'ować, oznacza utrzymywać przeciwnika na dystans w taki sposób, aby nie mógł zbliżyć się na tyle do naszej postaci, aby skutecznie prowadzić wymianę.
- Leash - pomoc dla sojuszniczego leśnika przy pierwszym obozowisku.
- Leaver - Określenie dla gracza, który opuścił trwającą rozgrywkę i już do niej nie wrócił.
- Harass - Konsekwentne nękanie przeciwnika atakami, które mają na celu zburzenie jego morale i obniżenie paska zdrowia.
- Lane - Linia, alejka, których na mapie znajdują się trzy.
- MIA (Miss in Action) - Oznacza, że kogoś aktualnie nie ma na danej linii.
- MID - Nazwa dla środkowej alejki na mapie.
- MOUNT - Czyli koń lub inny zwierzak/pojazd na którym można poruszać się po mapie.
- MS (Movement Speed) - Oznacza szybkość poruszania się.
- Noob - Niezbyt miłe i nadużywane określenie w stosunku do graczy, który nie potrafią zachować się w czasie gry i celowo utrudniają życie innym. Często mylone z pojęciem Newbie.
- Newbie - Określenie na gracza, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z daną grą.
- OOM (Out Of Mana) - Gracze w ten sposób informują drużynę, że nie posiadają many, aby dalej móc korzystać z umiejętności.
- OP (Overpowered) - Określenie stosowane względem postaci, które aktualnie są znacznie silniejsze od innych i wymagają zbalansowania.
- Passive - Pasywna umiejętność postaci.
- Poke - obijanie przeciwnika umiejętnościami dalekiego zasięgu.
- Power Spike - moment w którym dany bohater znacząco zyskuje na sile, na przykład po uzyskaniu 6 poziomu lub pełnego przedmiotu.
- Push/Shove - "pchanie" minionów w stronę wieży przeciwnika.
- RE (Return) - Określenie używane w przypadku, gdy po zgubieniu przeciwnika z pola widzenia, wrócił on na swoją pozycję.
- Root - Negatywny efekt, który uniemożliwia poruszanie się bohaterowi.
- Silence - Negatywny efekt, który uniemożliwia korzystanie z jakiejkolwiek umiejętności, ucisza dany cel (np. Natchnienie u Soraki).
- Skillshot - Umiejętność, która wymaga pewnej zręczności i ręcznego nacelowania, aby trafić w przeciwnika.
- Skin - Oznacza dodatkową skórkę dla naszej postaci, która można kupić za prawdziwe pieniądze.
- Split push - sytuacja w której jeden zawodnik stara się przepchać linię, w trakcie kiedy reszta drużyny odwraca uwagę przeciwników.
- SS - Skrót od "Miss", który oznacza to samo co MIA.
- Stun - Ogłuszenie, które obezwładnia przeciwnika i uniemożliwia podjęcie jakiejkolwiek akcji.
- Support - Określenie na bohaterów wspomagających drużynę dodatkowymi efektami: aurami, leczeniem itd.
- Suppresion - Negatywny efekt, który uniemożliwia używanie umiejętności przez bohatera.
- Trinket - Talizman, który można nabyć za darmo w sklepie i użyć, aby np. postawić Warda.
- Tank - Postać, której zadaniem jest skupienie na sobie ataków wroga i przyjmowanie obrażeń, jak i rozpraszanie przeciwników, aby drużyna mogła atakować.
- TBH (To Be Honest) - Będąc szczerym. Skrótu używa się do wyrażenia szczerej opinii na dany temat.
- TOP - Nazwa dla górnej alejki na mapie.
- TP - Teleport.
- Taunt (Kpina, Prowokacja) - Negatywny efekt, który prowokuje cel do atakowania postaci, która użyła takiej umiejętności. Sprowokowany bohater traci kontrolę nad postacią na czas trwania taunta.
- True damage - inaczej nieuchronne obrażenia, czyli takie których wielkość nie jest redukowana przez pancerz, odporność na magię, czy umiejętności bohaterów.
- Ult - Ultimate, czyli ostania z umiejętności postaci, zazwyczaj pod przyciskiem "R".
- VGU (Visual game update) - inaczej pełna aktualizacja bohatera - zmiany dotyczą wtedy zarówno umiejętności, jak i wyglądu postaci.