League of Legends: Jak wrócić do gry w 2023? League of Legends poradnik, porady
Wracacie do LoLa po dłuższej przerwie? Chcecie wiedzieć czego się spodziewać? Na tej stronie poradnika zawarliśmy informacje o najważniejszych zmianach, jaki zaszły w ciągu ostatnich lat w tej klasycznej już produkcji.
Ostatnia aktualizacja: 28 lipca 2023
Niniejszy poradnik do gry League of Legends, to zbiór podstawowych informacji o zmianach, przez które gra przeszła od roku 2020. Jest on przeznaczony dla graczy powracających z wiedzą na temat podstawowych założeń rozgrywki. W poradniku przedstawione zostaną największe zmiany, a także podpowiedzi związane z gameplay'em w 2k23.
- Streszczenie zmian od 2020 roku w League of Legends
- Zmiany w itemizacji - przedmioty mityczne, legendarne oraz zwykłe
- Nowe smoki w League of Legends
- Zmiany na obszarze mapy
- Smocza Dusza
- Nowe postaci od 2021 roku
- Inne ważne zmiany w rozgrywce
Streszczenie zmian od 2020 roku w League of Legends
Pomijając zmiany w balansie, w grze uległy zmianie:
- Itemizacja wszystkich przedmiotów została zmieniona, a wiele nowych zostało dodanych do gry. Od teraz, przedmioty są podzielone na mityczne, legendarne i zwykłe. Przedmiot mityczny jest głównym punktem naszego buildu.
- Smoki na mapie uległy szerokim zmianom. Zamiast jednego smoka, teraz jest ich kilka - pokonanie ich zapewnia premie skalujące z każdym zabiciem.
- Zmieniona została mechanika dżunglowania.
- Nowe postaci, a wiele z nich otrzymało reworki wizualne i nie tylko.
- Wprowadzony został system nagród, mający na celu pomóc słabszej drużynie wrócić do gry.
- Wprowadzonych zostało wiele przedmiotów kosmetycznych, wyróżniających profil gracza na tle innych.
- Usprawniony został system filtrowania czatu.
- Wprowadzony został zaawansowany system pingów do gry.
- Wprowadzone zostały udogodnienia dla nowych graczy, takie jak sugerowana ścieżka w dżungli oraz sugerowane rozłożenie umiejętności przy uzyskaniu poziomu.
Zmiany w itemizacji - przedmioty mityczne, legendarne oraz zwykłe
- Największa zmiana jaka została wprowadzona dotychczas w LoLu to przerobienie itemizacji w grze. Przedmioty zostały podzielone na pięć kategorii:
- Przedmioty startowe, które zakupujemy na początku rozgrywki.
- Przedmioty podstawowe, które często są częścią składową przedmiotów epickich lub legendarnych.
- Przedmioty epickie, które są całkiem silne i są kluczowym elementem przedmiotów legendarnych.
- Przedmioty legendarne, które drugim najważniejszym elementem naszego buildu.
- Przedmioty mityczne, które często wyznaczają kierunek rozwoju naszej postaci w danym meczu i zapewniają wyjątkowe i unikalne premie. Przykładowo - dobrze znany "Guinsoo's Rageblade" jest obecnie przedmiotem mitycznym.
Gracze pamiętający starą żabę w sklepie mogą się z nią pożegnać i zamiast tego powitają nowy layout.
Otwiera się okno z rekomendowanym startem, najczęściej używanymi przedmiotami, totemami wizji oraz butami po lewej. W kolejnej zakładce zobaczymy listę wszystkich przedmiotów, tak jak widać poniżej.
Warto wspomnieć o tym, że przy niektórych przedmiotach pojawia się gwiazdka - są to przedmioty rekomendowane dla Waszej postaci. W tym przykładzie Miss Fortune - postać oparta na obrażeniach fizycznych i auto-atakach, stąd też sugerowane były przedmioty podkręcające jej silne strony.
O ile przedmiotów legendarnych można mieć, dowolną liczbę, to przedmiot mityczny możemy mieć tylko jeden. Każdy z przedmiotów na tych dwóch poziomach zapewnia wyjątkowe premie, z którymi warto się zapoznać.
Pozostaje do wytłumaczenia ostatnia zakładka, czyli Item Sets. W kliencie zewnętrznym gry mamy możliwość stworzenia własnych buildów, co jest niebywale przydatną opcją.
Po wejściu do zakładki ekwipunku, która jest trzecią od lewej, można wybrać opcję Items, a następnie stworzyć lub zaimportować gotowy item set.
Nowe smoki w League of Legends
Od sezonu 10 w grze mamy do czynienia z siedmioma unikalnymi rodzajami smoków. Każdy z nich zapewnia po pokonaniu złoto, doświadczenie oraz specjalną premię. Po drugim pokonaniu dowolnego smoka mapa ulega transformacji i zmienia się w zależności od rodzaju trzeciego smoka - który od tej pory będzie jedynym pojawiającym się w grze poza Elder Drakiem.
Po czwartym pokonaniu smoka następny, który się odrodzi będzie wyjątkowym Starszym Smokiem (Elder Drake). Dodatkowo, jeśli nasza drużyna pokona smoka cztery razy, otrzyma Smoczą Duszę, która jest potężnym wzmocnieniem uzależnionym od czwartego smoka.
Rodzaje smoków w grze
Poniżej znajdziecie listę smoków wraz z ich specjalnymi zdolnościami:
- Piekielny Smok - zapewnia premię 5/10/15/20% do obrażeń fizycznych i mocy zdolności.
- Górski Smok - zapewnia premię 8/16/24/32% do pancerza i odporności magicznej.
- Smok Oceaniczny - regeneruje 2.5/5/7.5/10% brakujących punktów życia co 5 sekund.
- Smok Chmurzasty - zapewnia premię 7/14/21/28% odporności na spowolnienie oraz prędkości poruszania poza walką.
- Smok Chemiczny - zapewnia 6/12/18/24% nieustępliwości, a także siły osłon oraz leczenia.
- Smok Hextech - zapewnia 7.5/15/22.5/30% przyspieszenia zdolności oraz prędkości ataku.
- Smok Starożytny - zapewnia wzmocnienie dokonujące egzekucji przeciwników, jeśli są poniżej 20%HP. W przeciwnym wypadku, każde zadane obrażenia podpalają ich.
Zmiany na obszarze mapy
Po pokonaniu drugiego smoka mapa zmienia się w zależności od następnego rodzaju smoka. Poniżej skrócony opis efektów specjalnych mapy wraz z grafikami, dzięki którym łatwiej się zorientujecie w terenie.
- Piekielna Szczelina - niektóre obszary na mapie zostają wypalone i otwarte. Dodatkowo, pojawiają się specjalne sadzonki, które można zaatakować - jeśli będziemy w ich pobliżu w momencie ataku, odrzucą nas.
- Oceaniczna Szczelina - na mapie pojawiają się dodatkowe krzaki oraz sadzonki, które przywracają życie
- Górska Szczelina - na mapie pojawiają się dodatkowe przeszkody.
- Chmurzasta Szczelina - zostaną stworzone strefy zwiększające prędkość poruszania się o 20% w walce i 35% poza walką. Pojawiają się dodatkowe sadzonki wizji.
- Chemiczna Szczelina - zwiększa liczbę sadzonek leczniczych oraz sadzonek wizji na mapie. Sadzonki mają też dodatkowe efekty:
- Sadzonka Wybuchowa - odrzuca na dwukrotnie większą odległość.
- Sadzona Lecznicza - nie spowalnia przy podnoszeniu, zapewnia znikającą tarczę w dodatku do leczenia.
- Sadzonka Wizji - teraz odkrywa niewidzialne dookoła, zmniejsza HP totemów wizji do 1, a także gracze, który poruszają się w kierunku efektu wizji i zostali nim dotknięciu mają zwiększoną prędkość o 40% na 4.5 sekundy.
- Hextechowa Szczelina - na mapie pojawiają się bramy wymiarowe, przez które można podróżować.
Smocza Dusza
Po pokonaniu czwartego smoka gracze otrzymują Smoczą Duszę, której rodzaj uzależniony jest od typu trzeciego smoka. Zapewniają one następujące efekty:
- Chemiczna Smocza Dusza - poniżej 50% maksymalnego HP, zadajesz 11% więcej obrażeń i otrzymujesz 11% mniej obrażeń.
- Chmurzasta Smocza Dusza - otrzymujesz 15% dodatkowej prędkości poruszania się, zwiększone do 60% na 6 sekund po wykorzystaniu ultimate'a (zdolności pod klawiszem R).
- Hextechowa Smocza Dusza - co 8 sekund atak skierowany w przeciwnika spowalnia go o 40%/30% (wręcz/dystans), zadaje nieuniknione obrażenia i przeskakuje do trzech pobliskich celów.
- Piekielna Smocza Dusza - ataki podstawowe i zdolności wyzwalają eksplozję wokół celu.
- Górska Smocza Dusza - po nieotrzymywaniu obrażeń przez 5 sekund otrzymujesz tarczę.
- Oceaniczna Smocza Dusza - obrażenia zadawane wrogom leczą Cię.
Nowe postaci od 2021 roku
Do gry zostały dodane nowe postaci, poniżej ich krótkie zestawienie oraz opis.
- Sett - bruiser przeznaczony do gry na topie, rzadko kiedy w dżungli. Potrafi wejść w stan defensywny, w którym zadawanie mu obrażeń zapewni mu premię do kolejnego ciosu wymierzonego w Twoją postać. Jego ultimate dosłownie rzuca Twoją postacią, zadając obrażenia Tobie oraz sojusznikom.
- Lilia - dżungler zadający obrażenia rozłożone w czasie. Warto uważać na nią jeśli gra się kimś z dużą ilością HP.
- Yone - zabójca grany z reguły na środkowej linii. Duża mobilność, duże obrażenia - warto mieć na uwadze, gdzie pojawia się jego duch, gdyż Yone może do niego wrócić.
- Samira - AD carry grany na bocie, który zdobywa "punkty stylu" w zależności od dobrze wypracowanego combo. Bardzo szybko może rzucać ulta - musi uzyskać rangę S na swoim combo-meterze.
- Seraphine - grana na środkowej alei lub jako wsparcie. Jej zaklęcia mogą się dublować, a na ultimate umiejętności oczarowuje wszystkich przed sobą.
- Rell - grana na dolnej alei jako wsparcie, jest twardym tankiem z dwiema formami - pieszą i konną. Warto mieć na uwadze to, że rozdziera pancerz i odporność magiczną. Na ultimate zdolności szarżuje, stunuję i przerzuca za siebie.
- Viego - zabójca grany w dżungli. Potrafi ukraść zdolności innych postaci.
- Gwen - kolejny zabójca, tym razem grany na środkowej alei albo górnej. Mobilna i skuteczna przeciwko postaciom niemobilnym lub zasięgowym.
- Akshan - grany na pozycji AD carry na dolnej alei. Wysokie obrażenia i możliwość wskrzeszenia sojuszników po tym, jak zostali pokonani - warunkiem jest pokonanie zabójcy jego sojusznika.
- Vex - mag grany na środkowej alei. Kontruje mobilne postaci, posiada tarcze i dash na ultimate.
- Zeri - strzelec grany na dolnej alei, posiada wysoką szybkość ataku i kontruje tarcze.
- Renata Glasc - grana na dolnej alei jak wsparcie. Potrafi sprawić, że Twoi sojusznicy zaczną Ciebie atakować, a dodatkowo posiada root'a oraz zadaje obrażenia w postaci %HP.
- Bel'veth - grający w dżungli wojownik. Posiada dash, knock-up, a także potężne wzmocnienie na ultimate.
- Nilah - zabójca grany na dolnej alei. Mobilna, posiada przyciągnięcie i dzieli się leczeniem z sojusznikiem.
- K'Sante - grany na górnej alei wojownik - posiada dasha, stunuje, rootuje, a jego ataki zadają dodatkowe obrażenia celom oznaczonym przez niego samego.
- Milio - grany jako wsparcie na dolnej alei. Posiada pełny zakres atutów służący do wspierania sojusznika - na ultcie leczy i cleansuje, na innych zdolnościach zapewnia tarcze, prędkość poruszania, zasięg ataku i wzmocnienie ataku. No i ma stuna.
Inne ważne zmiany w rozgrywce
- Do gry został dodany system o wiele bardziej zaawansowanych pingów, dzięki którym będziecie mogli przekazać sojusznikom cenne informacje. Domyślnie znajdują się pod klawiszem "G".
- Ponadto, filtrowanie na czacie odbywa się w czasie bieżącym - żadne obraźliwe hasła nie będą już widoczne, co powinno poprawić komfort z rozgrywki.
- Jedną z bardziej kontrowersyjnych rzeczy wprowadzonych do gry jest system maestrii i wieczności, dzięki której gracze mogą chwalić się przed innymi, ile czasu spędzili grając jedną postacią. Można go porównać do występujących w Apex Legends osiągnięciach na sztandarach.
- Ostatnia z ważnych rzeczy, to udogodnienia dla nowych graczy - ścieżki w dżungli, sugerowane przedmioty w oparciu o statystykę najpopularniejszych wyborów, a także sugerowany wybór umiejętności.
Mamy nadzieję, że z tą wiedzą szybko wrócicie do rozgrywki. W poradniku nie zawarliśmy informacji o dodatkowych trybach takich jak URF, Blitz, TFT czy 2v2v2 i skupiliśmy się na tym, co jest jej podstawą, czyli tryb 5vs5.