Umiejętności | Zac | League of Legends League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Zac Top
Umiejętności Przywoływacza/Summoner Spells
Błysk (Flash) | Podpalenie (Ignite) | Opis |
Błysk jest jednym z najbardziej uniwersalnych czarów przywoływacza. Za pomocą tej jednej umiejętności możesz bezpiecznie uciec przed przeciwnikami, dogonić uciekającego wroga czy wskoczyć w sam środek drużyny przeciwnej by zainicjować walkę. Podpalenie zwiększy Twój potencjał do zabicia przeciwnika, jak i zredukuje efekty leczenia się przeciwników. Bardzo przydatna umiejętność znajdująca zastosowanie w wielu sytuacjach. |
Kolejność rozwoju
Opis
Maksujesz Q jako główne źródło obrażeń (wysoki podstawowy dmg) jak i wspaniały spell do czyszczenia linii. Drugim wyborem musi być E, aby zwiększyć zasięg skoku oraz skrócić o połowę czas odnowienia. Na końcu levelujesz W, które doda Ci dmg. Ważne jest, abyś w sytuacji gdzie obawiasz się szybkiego ganku od przeciwnika zamienił lekko kolejność i dodał punkt do E na drugim poziomie.
Zac Jungle
Umiejętności Przywoływacza/Summoner Spells
Błysk (Flash) | Porażenie (Smite) | Opis |
Błysk jest jednym z najbardziej uniwersalnych czarów przywoływacza. Za pomocą tej jednej umiejętności możesz bezpiecznie uciec przed przeciwnikami, dogonić uciekającego wroga czy wskoczyć w sam środek drużyny przeciwnej by zainicjować walkę. Smite jest oczywistym wyborem dla junglera. Bardzo przydatny w początkowej fazie gdzie bardzo ułatwi Ci zabijanie potworów w dżungli, a w środkowej/końcowej części gry pozwoli zabezpieczyć buffy/Smoki czy Barona. Może również posłużyć jako narzędzie do stealowania (kradnięcia) potworów/buffów/obiektów od przeciwników. |
Kolejność rozwoju
Opis
Zaczynasz z W, które pomoże Ci szybko zabić Red/Blue buffa. Dodanie jednego punktu w Q doda Ci trochę obrażeń oraz małe, ale jednak bardzo przydatne spowolnienie. Na 3 poziomie dodaj punkt do skoku. Od tego momentu maksuj umiejętność W. Zwiększy to Twoje obrażenia oraz przyśpieszy dżunglowanie. Następnie należy wylevelować E. Znacznie zwiększy to zasięg tej umiejętności, podniesie obrażenia i skróci czas odnowienia o połowę! Na samym końcu dodawaj punkty w ostatnią pozostałą umiejętność czyli Q. Jak Ci pewne wiadomo przy każdej możliwej okazji ulepszaj swoje Ultimate (6,11,16 poziom).
Dodatkowa notka:
Grając Zackiem w jungli dobrym rozwiązaniem jest również maksowanie E jako pierwsze. Jest to zależne od samego gracza. Znacząco zwiększa to potencjał przy gankach lecz trochę odbija się w szybkości czyszczenia jungli. W tym momencie polecane jest granie w ten sposób tylko gdy w przeciwnej drużynie znajduje się postać, którą bardzo łatwo jest zgankować (bez mechanizmu ucieczki). Przez długi czas była to opcja uznawana za zdecydowanie lepszą niż maksowanie W jako pierwsze jednak teraz jest z tym trochę gorzej. Skok został znacząco osłabiony (obrażenia) i nie jest to już tak świetna opcja jednak wciąż warto się nad nią zastanowić.
Opis Umiejętności
Podział Komórkowy
Bierna: Ilekroć umiejętność Zaca trafi przeciwnika, fragment tego pierwszego spada na ziemię. Zac może podnosić te kawałki, by odzyskać zdrowie (4% maksymalnego zdrowia). Kiedy zginie, dzieli się na cztery części. Przez pewien czas starają się one odbudować Zaca. Jeśli którykolwiek przetrwa, Zac ożywa ze zdrowiem, proporcjonalnym do ilości fragmentów, które przetrwały. Każdy fragment posiada (12% maksymalnego zdrowia Zaca) oraz 50% jego pancerza oraz odp. na magię. |
Zaawansowane Top:
Bardzo przydatny pasyw na górną linie. Pomaga w utrzymaniu się na alei bez konieczności powrotu do bazy oraz sprawia, że Zac może czuć się bezpieczny pod swoją wieżą. Często zdarza się, że przeciwnicy sami się podpuszczają i próbują divować (atakowanie wroga pod jego wieżą) Zaca co może skończyć się ich podwójnym zgonem dzięki długiej ilości czasu jaka potrzebna jest na zabicie tego czempiona. Dodatkowo przy małej ilości życia jesteś w stanie w miarę szybko się uleczyć. Należy jednak pamiętać, że przeciwnik może zniszczyć cząsteczki leczące wchodząc na nie.
Zaawansowane Jungle:
Przydatny pasyw dla junglera. Utrzymuje Cię przy sporej ilości życia podczas junglowania, a dodatkowo gdy coś pójdzie nie tak masz szansę, że przeciwnicy nie zdążą Cię zabić i ujdziesz z życiem.
Rozciągające Uderzenie
Koszt: 4% aktualnego zdrowia Czas: 9 / 8.5 / 8 / 7.5 / 7 sek. Zasięg: 550 Aktywna: Zac wykonuje oburęczny cios, zadając obrażenia i spowalniając cele w linii. Obrażenia magiczne: 70?/?110?/?150?/?190?/?230 (+50% mocy umiejętności) Spowolnienie: 20%?/?25%?/?30%?/?35%?/?40% |
Zaawansowane Top:
Umiejętność służąca głównie do czyszczenia farm minionów jak i zadawania obrażeń przeciwnikom w początkowej/środkowej fazie rozgrywki.
Zaawansowane Jungle:
Dobry bazowy dmg oraz przyjemny dodatek w postaci slow. Przydatne przy gankach, jak i do czyszczenia jungli.
Niestabilna Materia
Koszt: 4% aktualnego zdrowia Czas: 4 sek. Aktywna: Ciało Zaca wybucha, zadając obrażenia otaczającym go wrogom. Trafieni przeciwnicy otrzymują dodatkowe obrażenia, zależne od ich maksymalnego zdrowia. Obrażenia magiczne: 40 / 55 / 70 / 85 / 100 Współczynnik obrażeń zależne od maksymalnego zdrowia: 4% / 5% / 6% / 7% / 8% (+2% co 100 mocy umiejętności) |
Zaawansowane Top:
Bardzo krótki czas odnowienia sprawia, że jest to bardzo silna umiejętność zadająca spore obrażenia obszarowe w środkowej i końcowej fazie rozgrywki. Im więcej życia ma przeciwnik tym większy dmg otrzyma. Pomaga również w farmieniu oraz regenerowaniu zdrowia (pasyw).
Zaawansowane Jungle:
Główne źródło obrażeń Zaca. Posiada bardzo mały czas odnowienia, dzięki czemu będziesz w stanie często korzystać z pasywu. Dużym plusem tej umiejętności jest to, że zadaje ona bazowe obrażenia, a dodatkowo % maksymalnego zdrowia przeciwnika. Dzięki temu jest przydatne w każdej części rozgrywki. Na początku znacznie skraca czas jaki potrzeba do zabicia buffów, a w środkowej/końcowej fazie gry daje spory dps przeciwko wrogom.
Elastyczna Proca
Koszt: 4% aktualnego zdrowia Czas: 24 / 21 / 18 / 15 / 12 sek (gdy przerwana CD zmniejsza się o połowę) Aktywna: Zac zostaje unieruchomiony, przygotowując szarżę w wybrane miejsce. Zasięg Elastycznej Procy zwiększa się, im dłużej przygotowuje się Zac, aż osiągnie maksimum. Następnie ten wystrzeliwuje się w dane miejsce, zdaje obrażenia i ogłusza przeciwników po wylądowaniu. Obrażenia magiczne: 80 / 120 / 160 / 200 / 230 (+70% mocy umiejętności) Czas ładowania: 0,9 / 1,0 / 1,1 / 1,2 / 1,3 Zasięg: 900 / 950 / 1000 / 1050 / 1100 |
Zaawansowane Top:
Czar o wielu zastosowaniach. Możesz go użyć jako narzędzie do ucieczki/gonienia przeciwnika czy też inicjacji walk. Podczas zwiększania poziomu tej umiejętności zwiększają się nie tylko jej obrażenia, ale i zasięg na jaki postać może doskoczyć. By dobrze zacząć walkę warto ustawić się za ścianą gdzie przeciwnik nie posiada wizji, a następnie starać się wskoczyć w najlepszy cel. Umiejętność ta posiada jednak jedną wadę, mianowicie jest ona bardzo łatwo przerywalna przez wiele form kontroli tłumu, jak stuny, knockbacki etc.
Zaawansowane Jungle:
Użycie tej umiejętności w większości przypadków zadecyduje czy Twój gank się powiedzie. Jest to idealne narzędzie do zaskoczenia wroga. Nie powinieneś się spieszyć ze skokiem. Ważne jest, abyś przewidział ruch przeciwnika. Może wymagać to od Ciebie małej wprawy, ale gdy już to poczujesz Twoje ganki staną się piekielnie mocne. Czar ten użyć możesz również do wskoczenia do jungli przeciwnika / na Smoka czy Barona w celu ukradnięcia buffów/celów.
Hop, Do Góry!
Koszt: Darmowa Czas: 130 / 115 / 100 Aktywna: Zac wyskakuje w powietrze, by podbić, spowolnić i zadać obrażenia pobliskim wrogom. W trakcie lotu odbija się trzy razy, za każdym z nich zadając obrażenia. Obrażenia magiczne: 140 / 210 / 280 (+25% mocy umiejętności) Maksymalne obrażenia zadane jednemu celowi: 350 / 525 / 700 (+62.5 mocy umiejętności) |
Zaawansowane Top:
Ultimate Zaca idealnie współgra z jego pozostałymi umiejętnościami. Zadaje spore obrażenia (po pierwszym skoku każdy kolejny zadaje 50% początkowych obrażeń). Po uruchomieniu odrzuca pobliskich wrogów i spowalnia ich na krótką chwilę. Podczas podbić możesz używać W, aby zwiększyć zadawane obrażenia dodatkowo poruszasz się szybciej.
Zaawansowane:
Idealne współgra ze skokiem. Atakując zawsze staraj się użyć tej umiejętności tak, aby przeciwnik został popchnięty do Twoich towarzyszy (odwrotnie będzie z obroną). Spory bazowy dmg, przydatne CC oraz nie za długi CD - takie właśnie ulti powinien mieć jungler z dobrymi gankami.
Porada ogólna :
Przy pierwszym czyszczeniu jungli nie odpalaj od razu mikstury leczącej. Im mniej życia posiada Zac tym efektywniej będzie leczył Cię jego pasyw (musisz to wyczuć, aby nie przeholować, gdyż możesz stać się łatwym celem dla junglera przeciwników - dobrym momentem może być uruchomienie potiona przy ~60/65% życia). Wczesne uruchamianie mikstury nie jest opłacalne ponieważ, każdy skill będzie kosztował Cię 4% aktualnego zdrowia, a leczenie po podniesieniu cząstki odnowi Ci 4% maksymalnego zdrowia. Należy więc używać spelli na potworach kiedy tylko możesz - wytworzy to więcej cząstek leczących. Dodatkowo pamiętaj, abyś nie podnosił cząstek od razu (np. używasz Q - podnosisz cząstkę - używasz W - podnosisz cząstkę). Jak już zdążyłeś się dowiedzieć im mniej posiadasz życia tym więcej się uleczysz dlatego użycie 3-4 czarów i podniesienie wszystkich cząstek kiedy będą już znikać (zaczną zmniejszać swoje rozmiary) uleczy Cię zdecydowanie więcej.