Po czwarte - Cele drugorzędne | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 12 lipca 2019
Po czwarte - Cele drugorzędne
Poprzez cele drugorzędne (secondary objectives) rozumiemy zabijanie dwóch potężnych stworów neutralnych. Wprawdzie nie jest to konieczne do wygrania gry, ale drużyna, której się to udaje zyskuje znaczną przewagę w złocie i doświadczeniu.
Smok
Smok jest najpotężniejszym, po Baronie Nashorze, mieszkańcem Summoner's Rift. Pojawia się gdy licznik czasu gry wybije 2:30, a jego legowisko znajduje się na rzece, mniej więcej w połowie dolnej części dżungli. Zabicie go jest jednym z najważniejszych celów drugorzędnych, a to ze względu na znaczące premie, jakie otrzymuje drużyna, która tego dokona.
| Smok Punkty życia: 3500 (+240 co minutę) Moc ataku: 145 Prędkość ataku: 0.658/sekundę Szansa na trafienie krytyczne: 0% Zasięg: 350 Pancerz: 21 Odporność na magię: 30 Prędkość ruchu: 335 Czas odrodzenia: 6 minut |
Smok szczególnie ważny we wczesnej i środkowej fazie rozgrywki - to wtedy korzyści płynące z zabicia go dają największą przewagę. Drużyna gracza, który zada mu śmiertelny cios otrzymuje następujące premie:
- każdy gracz w drużynie natychmiastowo otrzymuje dodatkowe fundusze (od 125 do 260 sztuk złota). Ich ilość zależy od momentu, w którym został pokonany (im później, tym więcej złota otrzymują gracze)
- gracz, który zadał mu śmiertelny cios otrzymuje dodatkowo 25 sztuk złota
- gracze stojący nieopodal ginącego smoka otrzymują dzielone na każdego z nich 150-560 punktów doświadczenia (podobnie jak złoto - ich ilość skaluje się z czasem trwania danej gry). Dodatkowo, jeśli średni poziom doświadczenia drużyny jest niższy od średniego poziomu doświadczenia przeciwników, to za każdy poziom różnicy naliczana jest premia w przyznawanym doświadczeniu: +25%.
Smok jest zatem szczególnie cenny dla drużyny przegrywającej - globalne (czyli przyznawane każdemu członkowi drużyny) złoto pozwala na zmniejszenie, bądź całkowite odebranie przewagi przeciwnikowi. Dodatkowe doświadczenie przyspiesza zdobywanie kolejnych poziomów, co odbija się na statystykach czempionów. Oczywiście w interesie przeciwników leży zdobycie tych korzyści dla siebie, co pozwoli im jeszcze bardziej zwiększyć ich przewagę.
Ważne jest zatem by nieustannie kontrolować okolicę, w której znajduje się smok. Można to osiągnąć poprzez następujące działania:
1. Wardowanie. Dobrym pomysłem jest postawienie niedaleko wejścia do leża smoka totemu ukrycia. Zapewnia to dodatkowo wizję na rzece dla graczy na dolnej linii, co może uchronić ich przed gankiem ze strony przeciwnika.
2. Obserwacja poczynań przeciwnika. We wczesnej fazie gry junglerzy zazwyczaj potrzebują pomocy swoich sojuszników w rozprawieniu się ze smokiem. Jeśli zatem widzisz, że przeciwnicy z dolnej linii nagle z niej schodzą i zmierzają w stronę środkowej alei, bardzo możliwe, że ich celem jest właśnie zabicie smoka (choć mogą równie dobrze planować gank).
Należy pamiętać, że w trakcie walki ze smokiem jesteśmy w bardzo niekorzystnej sytuacji - nasza drużyna jest skupiona na małym obszarze o ograniczonej liczbie dróg ucieczki, smok nieustannie zadaje obrażenia, a nasi carry są łatwym celem. Dobry gank na smoku ze strony drużyny przeciwnej może pogrzebać nasze szanse na zwycięstwo, gdyż może się zdarzyć, że przeciwnik nie tylko odbierze nam premię za pokonanie smoka, ale także zabije wielu członków naszej drużyny. Walkę z ziejącym ogniem jaszczurem najlepiej zaczynać zatem, gdy:
- w ewentualnej potyczce drużynowej mielibyśmy przewagę liczebną nad przeciwnikiem, np. po udanym ganku naszego junglera na dolnej alei (wystarczy zmusić przeciwnika do wycofania się)
- znamy pozycję co najmniej dwóch graczy przeciwnika (z których jeden jest junglerem) i wiemy, że nie zdążą oni zareagować na czas
- gdy mamy wizję w kluczowych wyjściach z dżungli przeciwnika oraz tuż za leżem smoka (patrz: screeny poniżej)
Jeśli gramy jako jungler, warto mieć świadomość, że próba pokonania bestii w pojedynkę na niskim poziomie doświadczenia, nie jest zbyt dobrym pomysłem. Wśród bohaterów dostępnych w League of Legends są wprawdzie tacy, którzy mogą tej sztuki dokonać (jak chociażby Lee Sin, Fiddlesticks, czy Shaco), ale jest to posunięcie bardzo ryzykowne.
Kiedy już ocenimy, że nadszedł właściwy moment na zabicie smoka warto sprawdzić, czy przeciwnik nie ustawił w leżu stwora Totemu Ukrycia. W tym celu możemy użyć Totemu Widzenia (najlepiej postawić go przy samym wejściu do kryjówki jaszczura tak, by swym zasięgiem obejmował także tener poza nią) bądź Badawczej Soczewki. Pierwsza opcja jest o wiele korzystniejsza, gdyż pozwala zniszczyć totemy, które mogą postawić przez ścianę zaalarmowani przeciwnicy (Soczewka ujawnia niewidzialne obiekty tylko przez chwilę). Dobrze jest też pomyśleć o postawieniu Totemów Ukrycia w odpowiednich miejscach, co pozwoli nam uniknąć niespodziewanej konfrontacji z przeciwnikiem. Jeśli gramy jako drużyna niebieska (ta, której Nexus znajduje się na dole mapy), powinniśmy przede wszystkim zapewnić sobie wizję w tych miejscach:
Jeśli natomiast gramy jako drużyna fioletowa, nasze totemy powinny znaleźć się tu:
Pamiętajmy, że premię za zabicie smoka otrzymuje tylko drużyna tego gracza, który zadał mu śmiertelny cios. Może się zatem zdarzyć, że przeciwny jungler będzie próbował ukraść nam nagrodę poprzez szybkie wejście do kryjówki smoka, następnie użycie Porażenia (Smite). Technikę tę często stosują junglerzy, którzy mają umiejętność szybkiego pokonywania odległości tacy jak Lee Sin, czy Amumu. Aby się przed tym zabezpieczyć warto postawić jeszcze jeden, dodatkowy totem (można to zrobić przez ścianę). Oczywiście wizja nie jest konieczna, jeśli wiemy, gdzie znajduje się jungler i inni członkowie drużyny przeciwnej.
Dodatkowy totem pokaże nam przeciwnego junglera czającego się za ścianą kryjówki smoka (co daje nam pewną przewagę), ale nie powstrzyma go od przyciągnięcia się do stwora i próby zabicia go. Aby się przed tym zabezpieczyć należy wyciągnąć smoka z jego legowiska. Wykorzystujemy fakt, że bestia goni bohatera, który ją zaatakował do granicy swojego leża. Naszym celem jest sprawienie, by tam została do czasu, aż ją ubijemy. Dzięki temu utrzymujemy ją poza zasięgiem umiejętności junglerów pozwalających im na przyciągnięcie się do trafionego przez nich celu. Technika ta wymaga nieco wprawy, jeśli bowiem smok przekroczy granicę swojego legowiska, zaczyna wracać na swoje miejsce, regenerując przy tym zdrowie. Pamiętajmy również, że jungler przeciwnika może i tak spróbować ukraść premię używając czaru Błysk (Flash).
W trakcie walki Smok, oprócz zadawania zwykłych obrażeń, nakłada na atakowanego przez siebie bohatera specyficzny efekt, który zadaje mu 60 punktów nieuchronnych obrażeń rozłożonych w czasie i zmniejsza jego szybkość ataku o 20%. Efekt ten 4 sekundy, ale odnawia się z każdym kolejnym atakiem stwora. Kiedy już go ubijemy na naszym czacie pojawia się stosowna informacja, a jaszczur znika z mapy na 6 minut. Informacja taka pojawia się również na czacie przeciwnika, ale tylko wtedy, jeśli w momencie śmierci Smoka miał on w tym miejscu wizję. Jeśli nie, nie zostaje on o tym powiadomiony, a dodatkowo ikonka bestii nie znika z jego minimapy.
Po walce bardzo dobrym zwyczajem jest napisanie na czacie drużynowym krótkiego zdania, informującego o tym, kiedy dokładnie pojawi się następny Smok. Wystarczy podejrzeć w czatlogu czas śmierci bestii i dodać do niego 6 minut. Pozwoli to naszej drużynie skoordynować swoje działania tak, by zdobyć kolejną premię za ziejącego ogniem jaszczura od razu, gdy tylko się pojawi, nie dając przy tym żadnych szans na reakcję przeciwnikowi.
A oto kilka dodatkowych porad dotyczących walki ze Smokiem:
1. Zapewnienie premii za zabicie smoka dla swojej drużyny jest przede wszystkim zadaniem junglera. Jeśli jednak gramy na innej pozycji i akurat widzimy dobrą okazję do pokonania bestii - nie wahajmy się poinformować o tym naszych sojuszników
2. Jeśli w trakcie walki ze smokiem widzimy, że w naszym kierunku zmierza drużyna przeciwna i wiemy, że w przypadku konfrontacji możemy przegrać - wycofajmy się na tyle, by przeciwnik widział, że jesteśmy w okolicy, ale byśmy mieli w razie czego drogę ucieczki. Pozostawiony przez nas Smok szybko zregeneruje swoje punkty życia, a przeciwnik będzie musiał podjąć decyzję - spróbować nas gonić, czy ryzykować walkę ze Smokiem, wystawiając się na nasze ataki. Da nam to trochę czasu (np. na sprowadzenie pozostałych sojuszników, bądź zniszczenie wież na innych liniach), lub nawet spowoduje, że przeciwnik zrezygnuje z próby zabicia jaszczura
3. Jeśli zbliżający się do nas gracze z drużyny przeciwnej poruszają się w sposób niezorganizowany (np. są rozproszeni), przerwijmy walkę ze smokiem i spróbujmy, korzystając z chwilowej przewagi liczebnej, zabić szybko tych odosobnionych. Wyłączenie choćby jednego przeciwnika z ewentualnej walki drużynowej zawsze przechyla szale zwycięstwa na naszą korzyść
4. jeśli gramy junglerem i mamy gotowe Porażenie (Smite) - nie bójmy się spróbować ukraść premię za Smoka walczącym z nim przeciwnikom poprzez szybkie wejście do legowiska bestii i użycie wyżej wymienionego czaru (dokładny opis techniki został opisany w dziale poświęconym czarom przywoływacza w tym poradniku). Nawet jeśli zginiemy, premia którą otrzymają nasi sojusznicy (jeśli nam się powiedzie) jest zdecydowanie warta poświęcenia. Wyjątkiem może być późna faza rozgrywki, kiedy nasz czas odrodzenia jest dość długi, a nasza nieobecność może znacząco osłabić drużynę
5. Jeśli wszyscy gracze z drużyny przeciwnej walczą ze smokiem, a my wiemy, że nie jesteśmy w stanie im przeszkodzić - wykorzystajmy ich nieobecność - postarajmy się zniszczyć wieże na górnej i środkowej alei (ale nie na dolnej, gdyż przeciwnik z łatwością odetnie nam drogę ucieczki), albo (jeśli nasza drużyna jest wystarczająco silna) spróbujmy zabić w tym czasie Barona Nashora
6. Niszczenie wież przeciwnika i pushowanie zmniejsza jego kontrolę nad dżunglą. Im bardziej spushowany jest przeciwnik, tym mniejsze jest zagrożenie, że przerwie on nam walkę ze Smokiem
7. Odporność na magię Smoka jest wyższa, niż jego pancerz, więc jeśli gramy jako jungler, o wiele lepiej jest poprosić o pomoc w jego pokonaniu naszego ad carry, niż ap carry
8. Należy szczególnie uważać na postaci, które mogą łatwo ukraść zabójstwo smoka, nie zbierając przy tym żadnych obrażeń. Przykładowo - Zac posiada umiejętność wystrzelenia się w powietrze na dość dużą odległość. Dobry gracz jest zatem w stanie wykorzystać tę zdolność tak, by przelecieć nad legowiskiem Smoka, ukraść zabójstwo (w trakcie lotu Zac może użyć Porażenia), po czym wylądować w krzakach nad dolną aleją, uniemożliwiając przeciwnikom jakąkolwiek odpowiedź. Aby temu zapobiec zawsze należy niszczyć wizję przeciwnika w okolicy
9. Ze Smokiem najlepiej jest walczyć w towarzystwie sojuszniczego junglera, który ma odnowiony czar Porażenia
10. Śmierć junglera z drużyny przeciwnej jest zazwyczaj dobrą okazją do zabicia Smoka.
Baron Nashor
Baron Nashor to najsilniejszy stwór, jakiego spotkasz na Summoner's Rift, mający ogromne znaczenie w środkowej i późnej fazie rozgrywki. Jego legowisko znajdziesz na rzece, w połowie górnej części jungli. Pojawi się tam dokładnie w 15 minucie meczu, jednak walka z nim na tym etapie gry rzadko kiedy jest dobrym pomysłem.
| Baron Nashor Punkty życia: 8800 (+140 co minutę) Moc ataku: 460 Prędkość ataku: 0.208/sekundę Szansa na trafienie krytyczne: 0% Zasięg: 955 Pancerz: 120 Odporność na magię: 70 Prędkość ruchu: 0 (nie rusza się) Czas odrodzenia: 7 minut |
Zabicie Barona Nashora często jest punktem kulminacyjnym meczu - może przypieczętować dominację drużyny wygrywającej, bądź odwrócić szalę zwycięstwa na korzyść przegrywających. Wszystko za sprawą premii, jakie otrzymuje się za zabicie go:
1. Każdy bohater z drużyny tego, kto zadał Baronowi śmiertelny cios otrzyma 300 sztuk złota i 600 punktów doświadczenia.
2. Zabójca Barona oraz znajdujący się w pobliżu sojusznicy otrzymają dodatkowo 800 punktów doświadczenia (dzielone pomiędzy każdego z nich).
3. Ten, kto zadał śmiertelny cios Baronowi, a także każdy jego żyjący sojusznik otrzyma na 4 minuty tytuł Pogromcy Barona Nashora (gracze nazywają go jako po prostu "baron buff"). Zwiększa obrażenia od ataku i moc umiejętności o 40 punktów oraz przyspiesza regenerację zdrowia (3% maksymalnego zdrowia / 5 sekund) i many (1% maksymalnej many / 5 sekund). Warto zaznaczyć, że specjalizacja "Znajomość Run" nie wpływa w żaden sposób na tę premię (trwa ona zawsze 4 minuty). W odróżnieniu of innych buffów, tytułu Pogromcy Barona Nashora nie można przejąć poprzez zabicie noszącego go czempiona.
Ogólne zasady walki z Baronem Nashorem (w tym wybierania odpowiedniego momentu do jej rozpoczęcia) są bardzo podobne do tych, które obowiązują w przypadku starcia ze Smokiem. Inna jest natomiast skala tego wyzwania. Stwór jest bardzo potężny - zabicie go wymaga zazwyczaj współpracy całej drużyny (tylko kilku bohaterów jest w stanie ubić go w pojedynkę, pod warunkiem oczywiście posiadania pełnego zestawu przedmiotów) i prawie zawsze trwa to dłuższą chwilę. Podobnie jak inne bestie na Summoner's Rift, Baron Nashor zawsze atakuje najbliższego przeciwnika, jednak ma do dyspozycji kilka różnych umiejętności.
Gniew Starożytnych (Wrath of the Ancients) - zadaje 70 punktów obrażeń magicznych i co pół sekundy nakłada na bohatera ładunek zwiększający siłę obrażeń magicznych jakie otrzymuje o 25%. Maksymalna liczba ładunków wynosi 10, co sprawia, że dotknięty nimi czempion otrzymuje obrażenia magiczne zwiększone o 250%. Nie zmniejsza to jednak jego odporności na magię
Pożerająca Korozja (Voracious Corrosion) - zadaje obrażenia fizyczne i nakłada na bohatera efekt, który o 50% zmniejsza obrażenia (fizyczne i magiczne) jakie zadaje on Baronowi Nashorowi (to właśnie dlatego próba zabicia go w pojedynke zazwyczaj nie kończy się dobrze)
Zmiatające Uderzenie (Sweeping Blow) - odrzuca wszystkich pobliskich bohaterów na odległość 600 jednostek
Podrzucająca Maź (Fluid Knockup) - umiejętność obszarowa, która spowalnia, a następnie podrzuca trafionych nią bohaterów. Na obszar odbjęty jego działaniem przez chwilę spada struga zielonego płynu. Jeśli czempion wyjdzie z jej zasięgu, nie zostanie podrzucony.
Umiejętności Barona Nashora sprawiają, że walczący z nim bohaterowie są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo ze strony drużyny przeciwnej. Odpowiednia wizja na mapie to w tym przypadku absolutna podstawa (wyjątek stanowi sytuacja, w której wszyscy przeciwnicy nie żyją).
Jeśli gramy jako drużyna niebieska powinniśmy wardować następujące miejsca:
Jeśli natomiast jesteśmy w drużynie fioletowej, nasze totemy powinny stanąć w tych miejscach:
Oto kilka porad dotyczących walki z Baronem Nashorem:
1. Jeśli nie grasz wytrzymałym bohaterem, nigdy nie zaczynaj walki z Baronem (nawet jeśli Twoi sojusznicy są już w drodze). Tankowanie, choćby przez chwilę, ataków stwora może bardzo poważnie naruszyć zasoby Twojego zdrowia, co w przypadku niespodziewanej walki z przeciwnikami może zdecydować o jej wyniku
2. Zawsze sprawdzaj czy przeciwnik nie ma wizji na Baronie. Jeśli nie masz takiej możliwości, zawsze zakładaj, że w okolicy stoi wrogi Totem Ukrycia
3. Walka z Baronem trwa od kilku, do nawet kilkunastu sekund, w czasie których Twoja drużyna będzie zazwyczaj bardzo osłabiona. Jeśli widzisz, że nie zdążycie ubić bestii przed konfrontacją z nadciągającymi przeciwnikami nie wahaj się zapingować sojusznikom, by przerwali starcie. Nashor w kilka chwil odzyska stracone zdrowie
4. Walkę z Baronem warto zainicjować, gdy drużyna przeciwna jest w rozsypce, bądź akurat próbuje zabić smoka.
5. Po zdobyciu tytułu Zabójca Barona Nashora dobrze jest się wycofać by kupić przedmioty i przegrupować się. Pamiętaj jednak, że nie jest to konieczne, gdyż dzięki błogosławieństwu Twoja drużyna bardzo szybko zregeneruje stracone siły. Jeśli zatem sytuacja ku temu sprzyja, zaproponuj Twoim sprzymierzeńcom popchnięcie linii
6. Tytuł Zabójca Barona Nashora zwiększa Twoją siłę, ale pamiętaj, że nie daje Ci nieśmiertelności. Wykorzystajcie czas działania błogosławieństwa na działania wspólne, nie pozwól, by przeciwnik złapał Ciebie, bądź któregoś z Twoich sojuszników z dala od reszty. Postarajcie się jak najszybciej zniszczyć wieże bądź inhibitory. Weź jednak pod uwagę, że doprowadzi to zapewne do wymuszenia teamfightu, co ma sens tylko wtedy, gdy Twoja drużyna rzeczywiście ma szansę go wygrać.
7. Jeśli tytuł Zabójcy Barona Nashora zdobyli przeciwnicy, przez najbliższe 4 minuty Twoja drużyna znajduje się w bardzo niekorzystnej sytuacji. Przede wszystkim wciągnijcie przeciwnika na swoje terytorium. Trzymaj się blisko swoich sojuszników, odepchnijcie nacierające fale minionów tak, by nie martwić się ewentualnym split-pushem. Ukarz bezlitośnie każdy błąd przeciwnika. Jeśli jeden z nich samotnie zapuści się zbyt daleko - zastawcie na niego pułapkę (bardzo pomocna okaże się w tym przypadku wizja na mapie). Wrogą drużynę podejmujcie pod wieżą, gdy macie przewagę liczebną, lub przeciwnik jest zdezorganizowany. Starajcie się grać na czas.