Kontrola Linii | League of Legends League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Wynik naszej linii w dużym stopniu zależy od sposobu farmienia jaki wybierzemy. Do wyboru mamy kilka opcji.
1. Last hitowanie - dobijanie minionów przy małej ilości zdrowia za pomocą 1 autoatacku. Staramy się nie pushować linii, a gdy przeciwnik się zapędzi za bardzo popychając falę minionów na naszą połowę alei jesteśmy w stanie "zamrażać" naszą linię (utrzymywać dodatni stosunek minionów przeciwnika do naszych, wówczas nasze miniony szybciej będą ginąć niż wrogie). Zabieg ten pozwala nam wyznaczyć miejsce na linii na którym chcemy farmić (np. blisko naszego turreta, sprawiając że jesteśmy niegankowalni), sprawiając, że przeciwnik chcący dobijać creepy ryzykuje gankiem naszego junglera. Warto pamiętać, aby nie przesadzić z freezowaniem , przez co wrogie miniony wejdą w zasięg naszej wieży, znacznie utrudniając nam lasthitowanie.
2. Autoatackowanie - ma na celu szybkie przeprowadzenia naszych minionów pod wieżę przeciwnika, dzięki temu straci on trochę złota i doświadczenia, dając nam przewagę na linii. Robimy to jedynie, gdy mamy silniejszą postać na początkowych poziomach, z łatwą możliwością ucieczki (np. Renektonem), bądź też kiedy przeciwnik nie żyje, bądź cofnął do bazy.
3. Farmienie między pierwszą, a drugą wieżą - najbardziej ryzykowna forma zbierania złota na linii, jednocześnie dająca wiele korzyści. Możemy korzystać z niej jedynie kiedy uzyskaliśmy porządną przewagę na lane, i mamy dość dobry zdolności do ucieczki (np. Singed, Shyvana). Dzięki temu sposobowi cała fala minionów jest przez nas zabijany, a nasze creepy rozbijają się o wieże wroga, powiększając naszą przewagę. Niestety farmjąc tym sposobem narażamy się na ganki, nie tylko junglera, ale nawet middera, więc po każdym powrocie do bazy ward w ekwipunku jest dla nas niezbędny.
4. Zonowanie rywala - polega na odcięciu wroga od farmy i doświadczenia poprzez zadawaniu obrażeń za każdym razem, gdy spróbuje last hitować miniona. Gdy po którejś próbie jego zdrowie spadnie w okolice 1 jego maksymalnego Hp, każde podejście i dobicie creepa, będzie coraz bardziej ryzykowne. Pamiętajmy, aby po ataku na przeciwnika wyjść poza zasięg wizji minionów (zazwyczaj najkorzystniejszym wyborem jest wejście do górnych krzaków), żeby przestały nas focusować, tak aby fala minionów nie odsunęła się za bardzo do wieży przeciwnika. Wtedy zonowanie przeciwnika może okazać się dla nas zbyt ryzykowne (jesteśmy narażeni na obrażenia zadane od turreta + większa szansa na udany wrogi gank).
Pamiętajmy, że nieumiejętne korzystanie z umiejętności bijących AoE (obrażenia zadawane wielu wrogom naraz, np. E Mordekaisera, Q Riven) może sprawić, że nasza linia będzie niekorzystnie dla nas pushowana.