Przeciwnicy na linii | Zac | League of Legends League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Zac Top
Przeciwnik | Ikona | Poziom trudności | Opis |
Aatrox | Średni | Linia, na której powinieneś skupić się tylko i wyłącznie na farmieniu minionów. Najlepszym przedmiotem startowym będzie Tarcza Dorana + Mikstura Zdrowia. Skutecznie zniweluje to ataki Aatroxa. Atakowanie go w pojedynkę nie ma większego sensu, gdyż po chwili się wyleczy. Wyczekuj więc pomocy od swojego dżunglera. Samo farmienie nie powinno być zbyt wielkim wyzwaniem. Staraj się kupić jak najszybciej Słoneczną Pelerynę. Walcz z nim jedynie gdy możesz rzucić Podpalenie, a jego ulti jest na cooldownie. | |
Cho'Gath | Łatwy | Nie jest on zbyt wymagającym przeciwnikiem jednak podobnie jak Zac potrafi długo utrzymać się na linii. Warto zacząć z Tarczą Dorana. Możesz go zabić w początkowej fazie. Jeżeli idzie Ci dobrze możesz jako drugie maksować W, aby jeszcze bardziej odciąć go od minionów. Pamiętaj, aby nie używać E gdy Cho ma w zanadrzu Silence i Podbicie. | |
Darius | Średni | Możesz go bez większych problemów przebić w obrażeniach przed 6 poziomem. Należy to jednak robić bardzo rozważnie. Zakup Lekką Szatę oraz 5 Mikstur Zdrowia. Staraj się harrasować go z Q, i przywracaj sobie jak najwięcej zdrowia pasywem - dzięki tej taktyce skutecznie możesz zmusić go do powrotu do bazy. Oczywistym wyborem będzie szybkie zakupienie Słonecznej Peleryny (Zaczynając od Pas Giganta, aby uchronić się przed true dmg z jego ulti). | |
Elise | Trudny | Jeden z trudniejszych przeciwników. Potrafi być bardzo irytująca i zdecydowanie nie powinieneś z nią walczyć przed 6 poziomem. Najlepszą taktyką w tym zestawieniu będzie unikanie za wszelką cenę jej Stuna. Będziesz w stanie przetrwać jej harras z Q jednak gdy trafi Cię Stunem będzie w zdolna zadać Ci ogromne ilości obrażeń. Zacznij z Tarczą Dorana i staraj się jak najszybciej złożyć Oblicze Ducha zaczynając od Widmowej Osłony. | |
Garen | Łatwy | Linia, na której chcesz się znaleźć. Garen jest bardzo łatwym przeciwnikiem dla Zaca. Po prostu harrasuj go z Q - farm miniony i jeżeli jego poziom życia spadnie wystarczająco spróbuj zdobyć killa. | |
Irelia | Średni | Standardowy start z Tarczą Dorana i potionem. Początkowo spokojna farma jednak wbijając przed nią 6 poziom jesteś w stanie ją zabić. Musisz bardzo uważać, aby sytuacja nie wymknęła się spod kontroli. Ireli nie potrzeba dużo, aby być w stanie wygrać grę. | |
Jax | Średni | Podobna sytuacja jak przeciwko Ireli. Słaba początkowa faza gry Jaxa działa na Twoją korzyść i powinieneś spróbować to wykorzystać. Harrasuj go używając Q, a gdy nadejdzie dobra sytuacja użyj wszystkiego, aby spróbować zdobyć przewagę. Powinieneś zacząć grać ostrożniej po wbiciu 6 poziomu przez Jaxa. Jego potencjał w wymianach wzrasta wtedy znacząco. | |
Kennen | Trudny | Kolejny wymagający przeciwnik. Trzymaj się za minionami, aby unikać jego Q. Nie wymuszaj niepotrzebnych walk i staraj się utrzymać dłużej na linii dzięki sustainowi jaki Zac posiada. Pamiętaj, aby w razie problemów używać E po tym jak zostaniesz zestunowany. Przedmioty : Tarcza Dorana › Słoneczna Peleryna (w razie problemów Oblicze Ducha) | |
Lee Sin | Średni | Pojedynek zależący w głównej mierze od indywidualnych umiejętności Lee Sina. Dobry mnich potrafi sprawić wiele problemów wszystkim postaciom. Zdecydowanie powinieneś spróbować zabić go nim zakupi trochę Life Steala. Jeżeli nie zdobędziesz szybkiej przewagi, a Lee zakupi przedmioty jak Krwiożercza Hydra czy Krwiopijec stanie się dla Ciebie wielkim zmartwieniem. Bez większych problemów powinien Cię wtedy wypchnąć z linii, dlatego też unikaj wówczas walki 1vs1. | |
Renekton | Średni / Trudny | Graj bardzo defensywnie do 6 poziomu. Uważaj na jego bardzo dobre early i nie pozwól mu wskoczyć w Ciebie swoimi dashami. W przypadku gdy Renekton stackuje HP możesz zamiast Q zacząć maksować W, aby zadać większe obrażenia. Skup się na farmie, a w późniejszej fazie rozgrywki powinieneś być w stanie zrobić zdecydowanie więcej w walkach drużynowych. | |
Rengar | Średni | Jak w przypadku Renektona - powinieneś grać defensywnie do 6 poziomu. Stale przyglądaj się ile Rengar posiada stacków jego pasywa (zdecydowanie zwiększ czujność gdy będą one na poziomie 3+) i farm z dystansu przy okazji będąc w bezpiecznej odległości od krzaków. | |
Riven | Średni | Sytuacja podobna jak w przypadku linii przeciwko Lee Sinowi. Dobra Riven potrafi zniszczyć każdą postać. Skup się na farmieniu przy okazji starając się trafić ją od czasu do czasu z Q. Nie walcz z nią w pojedynkę, a wszystko będzie OK. W razie problemów dobrym przedmiotem mogą okazać się Tabi Ninja. | |
Rumble | Łatwy / Średni | Rumble jest zdolny zadać więcej obrażeń niż Zac. Jest to problem, w krótkich walkach dlatego na początku nie powinieneś walczyć 1vs1. Czekaj na swojego junglera - farm i postaraj się jak najszybciej złożyć Oblicze Ducha. Korzystaj ze swojej regeneracji, a na dłuższą metę nie powinien on Ci sprawić większych trudności. | |
Shen | Łatwy / Średni | Bardzo pasywna linia opierająca się głównie na farmieniu. Pushując powinieneś mieć cały czas zawardowaną okolice linii, aby uchronić się od ganków, którego mogą okazać się śmiertelne gdy Shen trafi Cię dodatkowo tauntem. Staraj się trafiać go z Q gdy tylko znajdzie się w zasięgu. Zmusisz go tym do powrotu do bazy lub nawet do zdobycia killa. Może się jednak zdarzyć, że Shen w pewnym momencie stanie się po prostu nie do zabicia w pojedynkę. Wtedy skup się na tym, aby pushować linie pod wieże przeciwnika. W późniejszym etapie miniony jakie straci dadzą Ci znaczną przewagę. Dodatkowo pamiętaj, aby starać się przerwać teleport w jego ulti poprzez E. | |
Shyvana | Trudny | Dobra Shyvana powinna "zjeść" Zaca bez większych problemów w early. Masterki w S4 dały jej mocnego kopa przez co zaczęto nią dużo częściej grać na topie. Przeciwnik z wielkim bazowym dmg oraz bardzo trudna do zepchnięcia z linii. Najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie pozwolenie jej na push i staranie się złapać jak największej ilości minionów pod własną wieżą. Poproś junglera o pomoc i nie walcz z nią w pojedynkę. | |
Singed | Średni | Problematyczny przeciwnik. Farmiąc podobnie Singed będzie groźniejszy niż Zac, dlatego też powinieneś postarać się zabić go w początkowej fazie gry. Poproś więc o szybki gank od dżunglera. Po wbiciu 6 poziomu przez Chemika będzie on ekstremalnie trudny do zabicia. | |
Teemo | Średni | Irytujący mały Yordle. Bądź rozważny w początkowej fazie rozgrywki. Nie daj mu się wypchnąć z linii przed 6 poziomem, a wtedy przy odpowiednim harrasie masz szansę wskoczyć w niego ze wszystkim co masz i zdobyć killa. Zorientuj się jak buduje się Teemo, aby wiedzieć w co zainwestować zdobyte pieniądze. | |
Tryndamere | Trudny | Postać w pewnym sensie bardzo podobna do Zaca. Posiada sustain, podobną szybkość czyszczenia linii, łatwość uciekczi przed gankami jak Zac lecz jest w stanie zadać sporo więcej obrażeń w pojedynkach 1vs1. Bardzo ważna w tym pojedynku będzie Twoja itemizacja. Szybka Zbroja Strażnika + Słoneczna Peleryna + w międzyczasie Tabi Ninja powinny skutecznie zniechęcić Trynde do walki z Tobą. Tryndamere prawdopodobnie będzie farmił linie przez całą grę przez co ktoś z Twojej drużyny będzie zmuszony być blisko, aby obronić wieże. Mecze przeciwko niemu zawsze są trudne i należy je skończyć jak najszybciej. W środku gry powinniście postarać się z drużyną o wygraną walkę i szybki push. | |
Vladimir | Trudny | Jeden z najtrudniejszych przeciwników. Poproś junglera o szybką pomoc. Jeżeli z ganku coś się uda postaraj się jak najszybciej wyrzucić go z linii. Jeżeli Vladimir wbije kilka leveli harrasowanie go nie będzie miało sensu, a wtedy stanie się dla Ciebie bardzo nieprzyjemny. W razie problemów po złożeniu Oblicza Ducha powinieneś dokupić dodatkowy przedmiot z resistem na magię (preferowanym itemem może okazać się Berło Otchłani , które zadziała w dwie strony - doda Ci potrzebnych odporności, a jednocześnie obniży je u przeciwnika). Farm jak opętany i czekaj na walki drużynowe. | |
Yorick | Średni | Ekstremalnie trudny przeciwnik do wykopania z linii. Jego początkowy sustain jest bardzo wysoki przez co nie ma zbytniego sensu harrasować go przed 6 poziomem. Dobrym pomysłem będzie poproszenie junglera o pomoc. Jak wiadomo Yorick nie posiada żadnego mechanizmu ucieczki, dlatego też powinien być łatwym celem. Dodatkowo warto napisać tutaj o itemizacji ponieważ trochę różni się od standardowej. Grabarz zadaje obrażenia fizyczne jak i magiczne. Dobrym rozwiązaniem może być wczesne zakupienie Widmowej Osłony, a następnie złożenie całej Słonecznej Peleryny. Taki zestaw pomoże Ci przetrwać na linii jak i doda trochę obrażeń potrzebnych do walki z nim. |
Zac Jungle
Przeciwnik | Ikona | Poziom trudności | Opis |
Aatrox | Średni | Przeciwnik skupiający się głównie na bardzo dobrych wczesnych gankach i sporym potencjale w końcowej fazie. Zdecydowanie powinieneś skupić się na postawieniu kilku wardów i zrobieniu wczesnego counter ganka. | |
Elise | Średni | W końcowej fazie rozgrywki nie powinieneś mieć z nią większych problemów lecz podobnie jak Aatrox ma bardzo dobre ganki i jeżeli zdominuje early może być bardzo nieprzyjemna i ciężka do pokonania. | |
Evelynn | Średni / Trudny | Ostatnie zmiany w wizji sprawiły, że Eve jest praktycznie nie do wykrycia co za tym idzie stała się jeszcze bardziej irytująca. Jeżeli uda jej się zdobyć parę fragów będziesz w bardzo nieciekawej sytuacji. Postaraj się o szybkie złożenie Solari i szukaj okazji na counter gank. | |
Fiddlesticks | Łatwy | Przeciwnik nie mający z Tobą żadnych szans w pojedynku 1vs1. Gdy zacznie się leczyć po prostu użyj na nim E, a nie będzie w stanie nic zrobić. Fiddle bardzo odczuwa counter jungle, dlatego postaraj się mu ukraść blue buffa czy inne stwory. | |
Hecarim | Średni | Posiada dosyć szybkie czasy czyszczenia jungli jest jedną z mobilniejszych postaci oraz posiada bardzo mocne ganki. Podczas gdy w early jest bardzo słaby i łatwo mu paść o tyle skaluje się ekstremalnie dobrze w late. Musisz na niego uważać. Staraj się używać sporej ilości wardów i szukaj szansy w early/mid game. | |
Jarvan IV | Trudny | Jeden z trudniejszych przeciwników. Posiada bardzo mocne ganki na całej długości gry. Może być do tyłu z goldem i levelem, a i tak będzie groźny. Uważaj na jego counter ganki. Graj defensywnie, farm i czekaj na swoje okazje. Dochodząc do late powinieneś wnosić więcej do walk drużynowych. | |
Lee Sin | Trudny | Podobnie jak Jarvan jest przeciwnikiem, który nie sprawi, że Twoja gra będzie łatwa, szybka i przyjemna. Za nic nie staraj się pojedynkować z nim w początkowej fazie gry. Zrówna Cię on z ziemią i spadniesz z poziomem i złotem. Dobrym sposobem jest zabranie mu z pomocą drużyny jednego z buffów, aby musiał dłużej wbijać poziom na mniejszych campach lub szukałby buffa po Twojej stronie jungli. Zaalarmuj sojuszników i postaraj się zdobyć pierwszą krew. Przechodząc do mid/late będziesz znacznie bardziej użyteczny dlatego nie rób głupich zagrań w początkowej fazie gry. | |
Maokai | Łatwy / Średni | Chyba najlepsze ganki ze wszystkich postaci w początkowej fazie gry. Staraj się ukraść mu jak najwięcej z dżungli. Staje się bardzo nieprzyjemnym przeciwnikiem po udanym ganku dlatego szukaj okazji do counter ganka. | |
Nasus | Łatwy | Postać, z którą wygrasz pojedynek w early gamie, dlatego możesz biegać po jego jungli jeżeli tylko widzisz, że przeciwni lanerzy dalej siedzą na ich pozycjach. Jeżeli nie pozwolisz mu się nafarmić będzie bardzo słaby i wygranie nie będzie stanowiło wielkiego problemu. | |
Nautilus | Średni / Trudny | Ciężki do określenia przeciwnik. Największa ilość CC, ze wszystkich postaci dostępnych w League of Legends czynią go wspaniałym gankerem. Dodatkowo jego czasy czyszczenia jungli stoją na bardzo wysokim poziomie. Możesz pokonać go kradnąc mu jego jungle lecz nie jest to takie proste gdyż ma nad Tobą przewagę w early dzięki wspaniałej tarczy oraz sporemu dmg z doty (obrażenia zadawane w czasie). | |
Nocturne | Średni | Może w całości zniwelować efekt jednej z Twoich umiejętności, a dodatkowo posiada większe obrażenia od Zaca. Nie powinieneś z nim walczyć 1vs1. Postaraj się o counter gank i kupuj sporo wardów. | |
Nunu | Łatwy / Średni | Najmocniejsza counter jungla w grze. Uważaj na swoje buffy. Używaj wardów w swojej własnej jungli i gdy będzie starał się Ci coś ukraść zawołaj swoich towarzyszy do pomocy. W końcowej fazie powinieneś sprawić, że jego ulti stanie się bezużyteczne (możesz je zatrzymać w mgnieniu oka dzięki Twoim CC). | |
Olaf | Średni | Ostatnie zmiany w jego umiejętnościach jak i w specjalizacjach sprawiły, że stał się znacznie groźniejszy. Posiada ogromne obrażenia w początkowej/środkowej fazie rozgrywki dlatego pod żadnym pozorem nie walcz z nim 1vs1. Nie będzie on się przejmował Twoim CC ponieważ może je usunąć poprzez odpalenie ulti. Defensywna gra, pomoc liniom oraz wyczekiwanie mid/late game to najlepsze rozwiązanie. | |
Rammus | Łatwy | Bardzo łatwy przeciwnik do poradzenia sobie. Rammus jest bardzo dobrym czempionem jednak nie przeciwko Zacowi. Pomagaj swoim towarzyszom z wardowaniem, a będzie mu ekstremalnie trudno zgankować jakąkolwiek linie - przez co stanie się bardzo słąby. Dodatkowo postaraj się rzucić parę wardów w jego jungli w celu ułatwienia counter jungli. W końcowej fazie będzie on bardzo twardy, lecz zawsze gdy będzie chciał złapać kogoś z Twojej drużyny możesz mu w tym w bardzo prosty sposób przeszkodzić. | |
Sejuani | Średni | Postać bardzo dobrze skalująca się z przedmiotami. Potrafi zadać sporo obrażeń oraz rzucić bardzo mocne CC. Zdecydowanie powinieneś na nią uważać i czuć do niej respekt. Podczas gdy early counter ganki mogą Ci dać sporą przewagę o tyle w mid/late może ona zdziałać tyle co Ty lub nawet więcej. | |
Shyvana | Średni / Trudny | Farma, farma i jeszcze raz farma. Postać stworzona do zdobywania złota poprzez zabijanie potworów. Uważaj na counter jungle i staraj się jak najwięcej gankować. Jest silna w każdej części rozgrywki. Na początku posiada zdecydowanie więcej obrażeń od Ciebie, a w późniejszych częściach gry powinna mieć więcej farmy i złota poprzez będzie posiadać mocne przedmioty. | |
Udyr | Średni | Postać mogąca być groźna w early/mid (grając pod Tiger Udyra) lub w mid/late (grając jako Phoenix Udyr). Jeżeli gra pod Tygrysa nie walcz z nim 1vs1 i staraj się counter gankować. Jeżeli złapie on przewagę w early musisz to przetrzymać i dojść do Late gdzie powinieneś robić więcej od niego. Phoenix wydaje się w tym momencie lepszy z powodu defensywnego drzewka. Będzie on ciężki do zabicia, a jednocześnie będzie zdolny zadać sporo obszarowych obrażeń. Znakomicie sprawdza się w walkach drużynowych. | |
Vi | Trudny | Priorytet to nie pozwolić jej na zdobycie wczesnego killa. Staje się wtedy typową maszyną do zabijania jednocześnie będąc dosyć twardym czempionem. Uważaj na jej counter ganki. Bez problemu może zadać więcej obrażeń niż Ty oraz posiada dobre CC. W walkach drużynowych nie używaj od razu skoku oraz Ulti, gdyż wtedy bezkarnie doskoczy do Twojego Carry i zada mu sporo obrażeń lub go zabije. Jej Ulti jest nieprzerywalne, dlatego postaraj się rzucić na nią CC dopiero gdy zakończy się animacja. |