Środkowa Aleja (Mid lane) | Rola w drużynie w League of Legends League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Środkowa Aleja to najkrótsza z linii na Summoner's Rift, i stanowi ona centrum wydarzeń w każdej fazie rozgrywki. To na jej obszarze najczęściej dochodzi do walk drużynowych i oblężeń na fortyfikacje wroga. Gracz Środkowej Alei powinien być szczególnie uważny co dzieje się w trakcie meczu, ponieważ ma relatywnie krótką mapę do każdego punktu na mapie. Przywoływacz musi reagować na sygnały swojego Dżunglera i wystrzegać się ganków przeciwnego. Ponadto zobowiązany jest reagować na działania swojego bezpośredniego rywala - podążać za nim kiedy próbuje Roamować, lub odpowiedzieć agresywnym pchaniem linii. W wolnym czasie sam może pokusić się o pomoc sąsiednim alejom, szczególnie w towarzystwie Leśnika. Na Środkowej Alei najczęściej spotykaną klasą jest Mag i Zabójca.
Start na Środkowej Alei
Gracze Środkowej Alei mają najmniejsze pole do popisu w kwestii pozycji startowej. W Żadnym wypadku nie są zmuszeni pomagać Dżunglerowi przy pierwszym obozie, a oczekiwane od nich jest jedynie pilnowanie lasu przed Invadem wrogów. To, co ich wyróżnia, to największa różnorodność w doborze Czaru przywoływacza i przedmiotów startowych:
Podpalenie (Ignite) - Najczęstszy wybór na Środkową Aleję. Zapewnia dodatkowe obrażenia które zwiększają prawdopodobieństwo zabójstwa. | |
Teleportacja (Teleport) - Czar przywoływacza dla bohaterów, którzy są mniej agresywni w fazie linii, a którzy potrzebują kilku konkretnych przedmiotów do zadawania odpowiednich obrażeń. Pomaga on w zgarnięciu każdej fali minionów, i może posłużyć jako narzędzie do ganku na innych liniach. Przykładowi herosi, którzy decydują się na Teleport to Malzahar i Lissandra. | |
Bariera (Barrier) - Defensywny czar wybierany przeciwko Zabójcom (Zed, Talon) lub Magom Eksplozywnym (Annie, Veigar). Zapewnia on dodatkową ochronę przed dużymi obrażeniami wroga. | |
Oczyszczenie (Cleans) - Bardzo sytuacyjny wybór na Środkową Aleję. Skuteczny w sytuacji gdy przeciwny bohater posiada tzw. Hard CC, na przykład [R] Lissandry czy [W] Twisted Fate'a. | |
Pierścień Dorana (Doran's ring) - Przedmiot dla Magów. Zapewnia odrobinę zdrowia, mocy umiejętności i regeneracji many. | |
Tajemnicza Pieczęć (Dark seal) - Stanowi uzupełnienie Pierścienia Dorana. Warto kupić ten przedmiot, jeśli na linii dochodzi do częstych wymian - zwiększa on manę oraz efektywność mikstur. Oprócz tego można go rozbudować do przedmiotu Wykradacz dusz Mejaia, który przyznaje moc umiejętności za każde zabójstwo i asystę. | |
Mikstura Skażenia (Corrupting potion) - Dobry wybór dla bohaterów którzy bardziej skupiają się na przepchaniu linii niż na wymianach z oponentem. Regeneruje zdrowie i manę, oraz odnawia się przy powrocie do bazy. | |
Długi miecz (Longsword) - Przedmiot dla Asasynów zadających obrażenia fizyczne. To plus kilka Mikstur zdrowia wystarczy na wczesny etap gry. Jest to również składnik do praktycznie każdego potrzebnego przedmiotu. |
Roaming
Roaming to nic innego przemieszczanie się do innych alej lub dżungli, w celu zwiększenia swojej przewagi w meczu oraz ogólniej pomocy sojusznikom. Żeby skutecznie przeprowadzić taką akcję, potrzebny jest do tego odpowiedni heros. Do tego zadania najlepiej nadają się Zabójcy oraz niektórzy Magowie. Zapewniają oni wysokie prawdopodobieństwo uzyskania zabójstwa oraz są na tyle mobilni, żeby móc ścigać wrogów do Dżungli. Niezależnie jednak od tego, na jakiego bohatera gracz się zdecydował, należy przestrzegać kilku zasad:
Najpierw Push, później Roam
Roaming nie zawsze zakończy się sukcesem, dlatego przed taką akcją należy najpierw przepchać linię pod wieżę wroga. Zmniejsza to straty w minionach wroga w czasie nieobecności, które w przypadku pozostania na linii zapewniłyby złoto i doświadczenie.
Obserwacja pasków zdrowia
Tyczy się to zdrowia każdego bohatera. Nie należy wybierać się na wędrówki jeśli zdrowie własnego bohatera lub sojusznika, do którego idziemy, jest niskie. Życie wroga też gra rolę - im więcej go posiada, tym mniejsza szansa na sukces.
Podążanie za Dżunglerami
Jeśli sojuszniczy Leśnik udaje się na gank lub invade, warto dołączyć do niego żeby zwiększyć przewagę w walce. Tym samym jeśli na mapie nie jest widoczny wrogi Dżungler, należy zachować ostrożność w dobieraniu celów - można bardzo łatwo wejść w pułapkę bez możliwości odwrotu.
Klasy bohaterów na Środkową Aleję
Jak już zostało wspomniane wcześniej, najlepsi bohaterowie na Środkową Aleję to Magowie i Zabójcy. Obie te klasy zapewniają duże obrażenia przez cały czas trwania rozgrywki. Ich celem w walkach drużynowych jest jego bezpośredni oponent na linii i Strzelec. Wybór pomiędzy jedną z tych klas zależy od tego jakich obrażeń brakuje w kompozycji drużyny, oraz w jaki sposób będzie łatwiej dotrzeć do przeciwnych kierujących - z dystansu lub bezpośrednim starciu.
Klasa | Opis | Przykłady |
Magowie (Mages) - Zadają obrażenia magiczne z dalekiego dystansu. Dobrze radzą sobie w pchaniu linii i obijaniu przeciwników z odległości. Ciężko im jednak wytrzymać przeciwko agresywnym Zabójcom i nie wszyscy mają odpowiednie narzędzia do skutecznego Roamingu. | ||
Pogromcy (Slayers) - Bardzo agresywna klasa postaci. Ciężko ich zatrzymać jeśli rozpędzą się w pierwszych minutach gry. Łatwo im przychodzi omijać umiejętności Magów za sprawą ich mobilności. Są również niezwykle skuteczni w przypadku Roamingu. Ogromym minusem jest natomiast fakt, że w walkach drużynowych muszą wskoczyć w sam wir walki, żeby wykonać swoje zadanie, co bardzo łatwo może się obrócić w ich śmierć |