Górna Aleja (Top lane) | Rola w drużynie w League of Legends League of Legends poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 2 października 2019
Górna aleja często jest określana "samotną wyspą" , ponieważ często ma się wrażenie, że zawodnicy z tej linii nie mają wpływ na przebieg rozgrywki. O ile po części jest to prawda, nie oznacza to że gracz nie ma żadnego pola do popisu. Aleja ta cechuje się najcięższą wczesną fazą gry, ponieważ w większości wypadków obaj bohaterowie walczą wręcz, co skutkuje częstymi wymianami. Jest to miejsce przeznaczone dla Obrońców i Wojowników, którzy odwracają uwagę za pomocą splitpushu, ale i odgrywają znaczną rolę w walkach drużynowych.
Start na Górnej Alei
Gracz na górnej alei najczęściej pilnuje własnej Dżungli, żeby przeciwna drużyna nie podjęła się ewentualnej kradzieży. Warto również zostawić Totem na rzece lub przy Niebieskim/Czerwonym wzmocnieniu. Zdarzy się również sytuacja gdy Leśnik zdecyduje się zacząć grę od górnej strony mapy - należy wtedy pomóc mu i udać się jak najkrótszą drogą z powrotem na linię, tak by stracić jak najmniej złota i doświadczenia.
Start numer 1 - Zapewnia on bezpieczny dystans oraz wizję na potencjalny Invade. Jeśli gracz zauważy wrogiego Leśnika po tej stronie mapy, należy zasygnalizować to na mapie i zostawić asekuracyjnie Totem widzenia.
Start numer 2 - Zarezerwowany dla niebieskiej drużyny, i dla mocnego bohatera na pierwszym poziomie. Heros taki jak Darius czy Jayce może z bezpiecznego dystansu obić wroga, tym samym wymuszając pasywną grę, wczesną miksturę zdrowia lub nawet powrót do bazy.
Przed udaniem się Na Summoner's Rift gracz musi przygotować ten zestaw na start:
Ikona | Opis |
Teleportacja (Teleport) - Czar przywoływacza, który jest najczęstszym wyborem na Górną Aleję. Zapewnia szybki powrót na linię, ale można go również wykorzystać do teleportacji za plecami przeciwników, na przykład na dolnej alei. Oprócz tego może służyć do ucieczki przed wrogiem, jako że jego czas ładowania jest krótszy niż klasycznego Powrotu. W niektórych sytuacjach można go zastąpić Podpaleniem, żeby zwiększyć swoje szanse na wygranie walki 1v1. | |
Miecz Dorana (Doran's blade) - Przedmiot dla Wojowników, którzy szukają wczesnej agresji i zabójstwa. Zapewnia najważniejsze statystyki na start, takie jak zdrowie, obrażenia i kradzież życia. | |
Tarcza Dorana (Doran's Shield) - Przedmiot kojarzony z Obrońcami. Nie są oni w stanie wygrać z Wojownikami w początkowych fazach gry, dlatego lepiej jest zaopatrzyć się właśnie w tą tarczę, która zwiększa ogólną odporność na obrażenia. |
Splitpush
Splitpush to nic innego jak pchanie linii i niszczenie wież przeciwnika bez udziału sojuszników. Wymusza to na oponentach wybór pomiędzy zatrzymaniem takiego gracza bądź też podjęcie innych celów na mapie. Do prawidłowego Splitpushu muszą być spełnione 3 kluczowe wymagania:
Odpowiedni bohater
Nie każdy heros stworzony jest do agresywnego pchania linii. Do tego zadania nadają się tacy bohaterowie jak Jax, Tryndamere czy Yorick. Potrafią oni zadać ogromne obrażenia wieżom i minionom wroga, i nie można ich powstrzymać w pojedynkę. Powoduje to sytuację w której dwóch a nawet trzech graczy próbuje zatrzymać Splitpushera, zostawiając przy tym resztę drużyny bez przewagi liczebnej.
Silna i bezpieczna reszta zespołu
W momencie kiedy wrogowie zaryzykują i nie odpowiedzą na agresję, mają wtedy przewagę jednego zawodnika na reszcie mapy. Warto wtedy zastanowić się, czy drużyna będzie w stanie utrzymać linię frontu, ponieważ jej ewentualna porażka może nawet zakończyć mecz, a wina spadnie na Splitpushera. Najlepiej zespół składa się z bezpiecznych herosów, którzy potrafią również bez trudu wyczyścić falę minionów.
Teleport
W sytuacji kryzysowej Splitpusher musi skorzystać z Teleportu, żeby pomóc swojej drużynie na drugim końcu mapy. Warto przypomnieć sojusznikom o postawieniu Totemu w pobliżu walki, żeby Teleportacja mogła być w ogóle możliwa.
Klasy bohaterów na Górną Aleję
Na Górnej Alei najczęściej stają naprzeciw siebie Wojownicy i Obrońcy. Stoją jako pierwsi na linii frontu i próbują wyłapać najgroźniejszych bohaterów, takich jak Magowie czy Strzelcy. Raz na jakiś czas zdarzy się zobaczyć bohatera zasięgowego , na przykład Karma, Viktor czy Vayne. Są oni wyjątkowo nieznośni w trakcie fazy linii, ale najczęściej dublują swoją klasę w drużynie, psując całą kompozycję.
Klasy | Opis | Przykłady |
Wojownicy (Fighters) - Najczęstszy wybór na tą linię. Są bardzo mocni w walkach 1v1, a przy dobrych wiatrach mogą samodzielnie odeprzeć nawet kilku wrogów. Stwarza to dużo możliwości na mapie dla reszty sojuszników. | ||
Obrońcy (Tanks) - Wytrzymalszy wariant na Górną Aleję. Nie są w stanie tak łatwo wygrać na linii, lecz nie potrzebują dużo złota, żeby być użytecznymi w trakcie meczu. Warto wybrać Obrońcę gdy w drużynie nie brakuje już obrażeń. |