Zaklinanie | Crafting w Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Na tej stronie poradnika do gry The Elder Scrolls V: Skyrim znajdują się wszystkie najważniejsze informacje na temat zaklinania przedmiotów. Wyjaśniamy gdzie można zaklinać posiadane rzeczy, z jakich kroków składa się ten proces i jaki efekt końcowy można uzyskać dzięki zaklinaniu.
Zaklinanie to temat, który powinien zainteresować każdego bohatera, albowiem dzięki ulepszonym magicznym przedmiotom możliwe jest uczynienie go silniejszym i bardziej skutecznym na polu bitwy. Głównym założeniem zaklinania jest "nakładanie" na wybrane przez siebie przedmioty magicznych zaklęć, sprawiając, że zyskują one zupełnie nowe właściwości.
Proces ten nie jest jakoś szczególnie skomplikowany, choć rządzi się on zupełnie odmiennymi regułami od kowalstwa i alchemii. Jedną z podstawowych różnic jest to, że nie można pozyskiwać czy korzystać z odgórnie ustalonych planów czy receptur, bo o dodanie nowych zaklęć do listy znanych pozycji trzeba zadbać we własnym zakresie. Zaklinanie wymaga też umiejętnego gromadzenia obiektów, które mogą następnie zostać użyte przez zaklinacza.
Do zaklinania wykorzystuje się magiczne katalizatory. Ważną informacją jest to, że nie musisz posiadać własnego katalizatora, bo równie dobrze możesz odwiedzić dowolnego zaklinacza w świecie gry, który nie będzie stwarzał żadnych problemów z (nieodpłatnym) użyczeniem swojego miejsca pracy. Jeżeli nie chcesz tracić zbyt dużo czasu na poszukiwania katalizatora, to polecam wybrać się do Smoczej Przystani w Białej Grani (powyższy screen).
Zaklinanie składa się z kilku kroków, które szerzej opisane zostały poniżej, ale żeby cokolwiek zdziałać musisz dysponować listą zaklęć. Nowe zaklęcia możesz poznawać tylko na jeden sposób, a mianowicie zdejmując je ze znajdujących się w inwentarzu magicznych przedmiotów. W tym celu po wejściu w interakcję z katalizatorem musisz wybrać pozycję Zdejmij zaklęcie (powyższy screen) i następnie jakiś przedmiot.
Uwaga! Magiczny przedmiot w momencie zdjęcia z niego zaklęcia z zamiarem poznania jego efektów działania ulega nieodwracalnemu zniszczeniu! Nie radzę więc wybierać rzeczy, które są szczególne wartościowe i/lub aktualnie używane przez głównego bohatera. Nowych zaklęć najlepiej jest uczyć się na przedmiotach, które są niezbyt cenne i zupełnie bezużyteczne dla sterowanej postaci. Za rozwiązaniem tym dodatkowo przemawia to, że bohater zawsze poznaje "uniwersalne" zaklęcie. Przykładowo, jeżeli do zdjęcia magicznego zaklęcia wybrałeś pierścień pomniejszego skradania (powyższy screen), to poznasz zaklęcie Premia do skradania. Jest ono więc takie samo jak gdybyś wybrał do zdjęcia magicznego zaklęcia o wiele bardziej wartościowy pierścień lepszego skradania.
Drobna uwaga - nie musisz się obawiać tego, że ponownie nauczysz się tego samego zaklęcia, bo przedmioty z wyuczonymi już zaklęciami stają się nieaktywne.
Do właściwego zaklinania proponuję przystąpić dopiero po tym jak poznasz co najmniej kilka zaklęć (oddzielnych dla broni i pancerzy). Początkowo dobrze jest też zaklinać mniej wartościowe przedmioty, gdyż końcowy efekt uzależniony jest od aktualnych umiejętności bohatera oraz odblokowanych cech z kategorii Zaklinanie.
Zacznij od wybrania pozycji Przedmiot, a następnie obiektu, który chcesz zakląć (powyższy screen). Co ciekawe, może to być zarówno obiekt pozbawiony magii, jak i taki, który posiada już pewne magiczne właściwości (w tym drugim przypadku nie zostaną one skasowane).
Drugi krok to wybór zaklęcia, które ma zostać "nałożone" na przedmiot (powyższy screen). Jak już wcześniej wspomniałem, zaklęcia pozyskuje się oddzielnie dla broni i pancerzy.
Bardzo istotną wiadomością jest również to, że odblokowanie najlepszej cechy z drzewka umiejętności, a mianowicie Dodatkowe zaklinanie, udostępnia możliwość łączenia dwóch zaklęć z pojedynczym przedmiotem. Warto oczywiście z tej opcji korzystać, bo możesz w ten sposób poprawiać ostateczne właściwości danego obiektu.
Ostatni trzeci krok to wybór posiadanego napełnionego klejnotu duszy, który ma zostać przyporządkowany do zaklinanego przedmiotu (powyższy screen). Klejnoty duszy dość regularnie odnajduje się w świecie gry i to zarówno w lokacjach zamieszkiwanych przez przyjaźnie nastawione postacie jak i potwory. W ostateczności możesz je też kupować, ale zazwyczaj jest to bardzo kosztowny proces.
Jak zapewne zauważyłeś, opisany powyżej wymóg dotyczy posiadania napełnionego klejnotu duszy, czyli takiego, który pochłonął duszę jakiejś istoty. Zdecydowana większość zdobywanych klejnotów nie jest naładowana, tak więc musisz ten stan odmienić. Zamierzony efekt można osiągnąć na dwa zasadnicze sposoby.
Pierwsza metoda to korzystanie z zaklęcia szkoły przywołania Pułapka Duszy. Druga metoda to korzystanie z magicznych broni posiadających właściwość wchłaniania duszy wrogów. W obu przypadkach wymagane jest zabicie przeciwnika w wyznaczonym limicie czasu (od kilku sekund do minuty), co nagradzane jest złapaniem jego duszy (powyższy screen) i tym samym napełnieniem jednego z posiadanych klejnotów.
Napełnione klejnoty duszy są wymagane nie tylko w trakcie zaklinania przedmiotów, ale również w dalszej części zabawy, przy czym mowa jest tu o broniach. Każdy atak pochłania mianowicie część duszy, w rezultacie czego bronie należy regularnie doładowywać. Czynność tę wykonuje się poprzez otwarcie inwentarza, wybranie broni i wciśnięcie klawisza T. Gra powinna w tym momencie wyświetlić listę napełnionych klejnotów duszy (powyższy screen) i wyłącznie od Ciebie zależy czy zdecydujesz się od razu wykorzystać jeden z lepszych klejnotów czy kilkakrotnie użyć słabszych klejnotów (osobiście radzę w pierwszej kolejności pozbywać się ich najsłabszych odmian).