Umiejętności - Blokowanie, Broń dwuręczna | Rozwój postaci w Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Ta strona atlasu świata do TES V: Skyrim szczegółowo opisuje umiejętności Blokowanie oraz Broń dwuręczna. Umiejętności te w dużym stopniu powiązane są z archetypem wojownika. Nasz poradnik oprócz omówienia umiejętności podpowie po co się je rozwija oraz jakie powiązane z nimi najlepsze cechy warto odblokować.
Blokowanie
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz blokować ataki przeciwników oraz uderzać ich swoją tarczą. Tempo rozwoju jest uzależnione od wielkości otrzymywanych i zadawanych obrażeń.
Główny cel rozwijania kategorii: Zmniejszanie otrzymywanych obrażeń oraz zmniejszanie szans wytrącenia z równowagi po skutecznych blokach.
Liczba cech do odblokowania: 13.
Najlepsze cechy: Tarcza w górę, Szybki refleks, Ochrona przed żywiołami.
Dodatkowe uwagi:
- Bohater nie wykonuje bloków w sposób automatyczny, tak więc warto zawsze pamiętać o tym, że musi to zostać zrealizowane manualnie, bo tylko wtedy umiejętność będzie mogła być prawidłowo rozwijana. Dobrze jest także pilnować się w sytuacjach gdy przeciwnik wykonuje swój potężny atak.
- Uderzanie tarczą działa na zasadzie kontrataku, tak więc należy wykonać tę akcję zanim przeciwnik zdoła dokończyć swoje uderzenie. Co ciekawe, do zrealizowania kontrataku niekoniecznie musi posłużyć tarcza, bo równie dobrze można to przeprowadzić z pomocą broni jednoręcznej lub nawet dwuręcznej.
- Jeżeli jesteś bardziej zainteresowany zwiększaniem skuteczności bloku, to skup się na lewej części konstelacji. Jeżeli natomiast jesteś bardziej zainteresowany tematem wyprowadzania kontrataków tarczą lub bronią, to skup się na prawej części konstelacji.
TARCZA W GÓRĘ
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zwiększenie skuteczności blokowania o 20%.
Opis działania (ranga 2): Zwiększenie skuteczności blokowania w sumie o 25%.
Opis działania (ranga 3): Zwiększenie skuteczności blokowania w sumie o 30%.
Opis działania (ranga 4): Zwiększenie skuteczności blokowania w sumie o 35%.
Opis działania (ranga 5): Zwiększenie skuteczności blokowania w sumie o 40%.
Uwagi: Warto regularnie odblokowywać kolejne cechy z tej grupy, szczególnie jeżeli bohater przez cały czas podróżuje z tarczą.
SZYBKI REFLEKS
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Tarcza w górę (ranga 1).
Opis działania: Dodanie spowolnienia czasu automatycznie załączającego się w momencie blokowania potężnego ataku wroga.
Uwagi: To jedna z najlepszych cech związanych z tą kategorią umiejętności, albowiem przeciwnicy bardzo chętnie stosują potężne ataki. Posiadanie opisywanej cechy sprawia, że można w znacznie prostszy sposób uniknąć potężnego ataku lub na spokojnie wyprowadzić kontratak.
ODBIJANIE STRZAŁ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Tarcza w górę (ranga 1).
Opis działania: Zniwelowanie obrażeń zadawanych w normalnych warunkach w wyniku wbicia się wrogiej strzały w tarczę.
Uwagi: Cecha ta może okazać się pomocna w bitwach z udziałem dużej liczby wrogich łuczników. W celu zapewnienia jej skuteczności warto zadbać nie tylko o to żeby posiadana tarcza cechowała się dobrymi parametrami, ale także żeby była odpowiednio duża.
OCHRONA PRZED ŻYWIOŁAMI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Odbijanie strzał.
Opis działania: Zmniejszenie o 50% obrażeń od ognia, zimna i porażenia w wyniku blokowania tarczą.
Uwagi: To zdecydowanie najbardziej przydatna cecha spośród wszystkich wchodzących w skład kategorii Blokowanie, której zalety doceni się podczas niejednej potyczki z udziałem wrogich magów oraz innych władających magią przeciwników. Blokowanie tarczą pozwala nie tylko dłużej wytrwać na polu bitwy, ale i w prostszy sposób zbliżyć się do upatrzonego osobnika tak by zacząć go na dobre atakować.
BLOK W BIEGU
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Ochrona przed żywiołami.
Opis działania: Możliwość szybkiego poruszania się z podniesioną tarczą.
Uwagi: Wbrew pozorom nie jest to bezużyteczna cecha, bo dzięki niej łatwiej można zbliżyć się do atakujących bohatera łuczników i magów, nie ryzykując przy tym odniesienia poważniejszych obrażeń wynikających z tytułu nie używania tarczy.
POTĘŻNE UDERZENIE TARCZĄ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Tarcza w górę (ranga 1).
Opis działania: Możliwość wykonywania potężnych uderzeń tarczą.
Uwagi: Ważną informacją jest to, że uderzenia tarczą oraz kontrataki zwykłą bronią przyczyniają się do rozwijania omawianej kategorii umiejętności, przy czym same w sobie nie zadają niestety dużych obrażeń.
GRUCHNIĘCIE TARCZĄ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Potężne uderzenie tarczą.
Opis działania: Zadawanie pięciokrotnie większych obrażeń atakami tarczą.
Uwagi: Cecha ta nie jest szczególnie przydatna, gdyż kontrataki nawet po wzmocnieniu nie pozwalają na zadawanie sporych obrażeń.
ROZBROJENIE TARCZĄ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Gruchnięcie tarczą.
Opis działania: Pojawienie się szansy na rozbrojenie przeciwnika w wyniku potężnego uderzenia go tarczą.
Uwagi: To dość interesująca cecha, która może się przydać w trakcie walk z wojownikami. Godne odnotowania jest jednak to, że wrogów można też rozbrajać między innymi korzystając z jednego ze smoczych krzyków i wtedy taki atak zawsze kończy się sukcesem.
SZARŻA Z TARCZĄ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Blokowanie do 100 punktów. Odblokowanie cechy Blok w biegu lub cechy Rozbrojenie tarczą.
Opis działania: Możliwość powalania na ziemię większości napotkanych przeciwników podczas biegu z podniesioną tarczą.
Uwagi: Warto równocześnie odblokować cechę Blok w biegu, która udostępnia możliwość biegania z tarczą. Jeżeli natomiast chodzi o opisywaną cechę, jest ona szczególnie użyteczna w walkach ze słabszymi przeciwnikami staczanymi w niewielkich pomieszczeniach.
Broń dwuręczna
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz wyprowadzać ataki z użyciem broni dwuręcznej. Tempo rozwoju jest uzależnione od wielkości zadawanych obrażeń.
Główny cel rozwijania kategorii: Zwiększanie obrażeń zadawanych przez bronie dwuręczne.
Liczba cech do odblokowania: 19.
Najlepsze cechy: Barbarzyńca, Postawa czempiona, Wielka szarża krytyczna.
Dodatkowe uwagi:
- Jedną z najważniejszych decyzji jakie musisz podjąć jest to czy zamierzasz korzystać z różnych typów broni dwuręcznej czy z ich ściśle określonych rodzajów (np. tylko z młotów bojowych). Ja jestem zwolennikiem tego drugiego rozwiązania, tym bardziej, że dobrą broń dwuręczną zawsze można utworzyć lub przynajmniej ulepszyć we własnym zakresie. Gra udostępnia ponadto zestawy cech związanych z konkretnymi typami broni.
- Blokowanie przy użyciu broni dwuręcznej jest jak najbardziej możliwe, choć nie cechuje się ono zbyt dużą skutecznością (to samo tyczy się wyprowadzanych przez bohatera kontrataków). W trakcie walk z przeciwnikami zadającymi bardzo duże obrażenia warto w rezultacie postawić na umiejętne przemieszczanie się po polu bitwy lub na przemian korzystać z broni dwuręcznej oraz broni jednoręcznej i tarczy.
BARBARZYŃCA
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią dwuręczną o 20%.
Opis działania (ranga 2): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią dwuręczną w sumie o 40%.
Opis działania (ranga 3): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią dwuręczną w sumie o 60%.
Opis działania (ranga 4): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią dwuręczną w sumie o 80%.
Opis działania (ranga 5): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią dwuręczną w sumie o 100%.
Uwagi: Warto regularnie dokupywać kolejne cechy z tej grupy, tym bardziej, że grając jako wojownik z bronią dwuręczną powinno się dążyć właśnie do zadawania jak największych obrażeń przy jak najmniejszej liczbie wyprowadzonych ataków.
ROZCZŁONKOWANIE
Cecha ta ma trzy rangi i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Barbarzyńca (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 90 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zadawanie toporami bojowymi dodatkowych obrażeń od krwawienia.
Opis działania (ranga 2): Zadawanie toporami bojowymi dodatkowych obrażeń od krwawienia.
Opis działania (ranga 3): Zadawanie toporami bojowymi dodatkowych obrażeń od krwawienia.
Uwagi: Cechami z tej grupy warto zainteresować się tylko jeżeli bohater najczęściej korzysta z różnych odmian toporów bojowych. Obrażenia od krwawienia nie robią ogromnej różnicy, ale takowa premia mimo wszystko zawsze się przyda.
GŁĘBOKIE RANY
Cecha ta ma trzy rangi i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Barbarzyńca (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 90 punktów.
Opis działania (ranga 1): Pojawienie się 10% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem wielkich mieczy.
Opis działania (ranga 2): Pojawienie się w sumie 15% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem wielkich mieczy.
Opis działania (ranga 3): Pojawienie się w sumie 20% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem wielkich mieczy.
Uwagi: Cechami z tej grupy warto zainteresować się tylko jeżeli bohater najczęściej korzysta z różnych odmian wielkich mieczy. 20% po odblokowaniu trzeciej rangi to nadal stosunkowo niewiele, ale mimo wszystko warto rozważyć zakup wszystkich cech.
MIAZGA
Cecha ta ma trzy rangi i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Barbarzyńca (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 90 punktów.
Opis działania (ranga 1): Ignorowanie 25% pancerza wroga podczas wyprowadzania ataków z użyciem młotów bojowych.
Opis działania (ranga 1): Ignorowanie w sumie 50% pancerza wroga podczas wyprowadzania ataków z użyciem młotów bojowych.
Opis działania (ranga 1): Ignorowanie w sumie 75% pancerza wroga podczas wyprowadzania ataków z użyciem młotów bojowych.
Uwagi: Cechami z tej grupy warto zainteresować się tylko jeżeli bohater najczęściej korzysta z różnych odmian młotów bojowych. W mojej ocenie są to najlepsze cechy spośród tych związanych z konkretnymi typami broni, tym bardziej, że wielu silnych humanoidalnych przeciwników korzysta właśnie z pancerzy.
POSTAWA CZEMPIONA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 20 punktów. Odblokowanie cechy Barbarzyńca (ranga 1).
Opis działania: Zmniejszenie ilości kondycji potrzebnej do wyprowadzania potężnych ataków bronią dwuręczną o 25%.
Uwagi: Szybki zakup tej cechy to absolutny priorytet, zwłaszcza że w przypadku broni dwuręcznej warto stawiać właśnie na wolniejsze potężne ataki.
WIELKA SZARŻA KRYTYCZNA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Postawa czempiona.
Opis działania: Możliwość wykonywania potężnych ataków bronią dwuręczną w biegu, potrafiących zadawać podwójne obrażenia krytyczne.
Uwagi: Zdecydowanie warto zainteresować się tą cechą, tym bardziej, że grając jako wojownik do wielu przeciwników i tak należy podbiec. Warto w tym miejscu dodać, że nie każda szarża kończy się zadaniem obrażeń krytycznych, ale ma to na szczęście miejsce na tyle często by w pełni uzasadnić zakup opisywanej cechy.
POTĘŻNY CIOS
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Postawa czempiona.
Opis działania: Zadawanie o 25% większych obrażeń podczas wyprowadzania potężnych ataków bronią dwuręczną w pozycji stojącej.
Uwagi: Cecha ta jest niejako przeciwieństwem poprzedniej, bo działa w pozycji stojącej, a nie w ruchu. Wszystko jest w rezultacie uzależnione od własnych preferencji. Co ciekawe, udany cios może zakończyć się dekapitacją, ale nie ma to znaczenia praktycznego, bo dzieje się tak tylko wtedy gdy przeciwnik i tak w wyniku ataku miał zginąć.
ZAMASZYSTE CIĘCIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Wielka szarża krytyczna lub cechy Potężny cios.
Opis działania: Sprawienie, że potężne ataki na boki bronią dwuręczną trafiają we wszystkie cele stojące przed bohaterem.
Uwagi: To stosunkowo przydatna cecha, która wykazuje się największą skutecznością w niewielkich pomieszczeniach. Z jej odblokowaniem nie trzeba się jednak jakoś szczególnie śpieszyć.
MISTRZ WOJNY
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń dwuręczna do 100 punktów. Odblokowanie cechy Zamaszyste cięcie.
Opis działania: Sprawienie, że potężne ataki do tyłu mają 25% szansę na sparaliżowanie celu.
Uwagi: Cechą tą warto zainteresować się jeżeli ma się już poprzednią. Uważam, że lepiej jest najpierw zająć się odblokowaniem wszystkich poprzednich cech (głównie tych z rangami).