Bestiariusz | Skyrim Zestawienia Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Na tej stronie poradnika do gry TES V: Skyrim znajdziesz listę rodzajów przeciwników i potworów napotykanych w grze. W naszym bestiariuszu znajdziesz informacje jakimi rodzajami ataków dysponuje dany przeciwnik, gdzie najczęściej można go spotkać oraz jakie są jego słabe strony.
Uwaga! W poniższym zestawieniu nie zostali uwzględnieni przeciwnicy i potwory pełniący unikatową rolę i/lub będący bossami, czyli tacy, których spotyka się tylko raz w trakcie całej gry. Nie zawiera ono też dzikich zwierząt, które nie potrafią odpowiadać na ataki ze strony bohatera (jelenie, lisy, zające itp.). Warto przy okazji przypomnieć, że poziom doświadczenia większości wrogów rośnie wraz z poziomem bohatera. Nie licz więc na to, że wkraczając do tej samej lokacji na 5 i 30 poziomie doświadczenia pokonanie przeciwników za drugim razem będzie czystą formalnością.
ATRONACHY Te potężne magiczne kreatury są najczęściej przyzywane przez wrogich magów i pojawiają się w trzech zasadniczych odmianach, a mianowicie ogniowej, lodowej i szokowej. Warto pamiętać o tym, że każdy atronach jest częściowo odporny na reprezentowany przez siebie żywioł. Stworów tych możesz się łatwo pozbywać likwidując magów, dzięki którym pojawiły się na polu bitwy. | |
BANDYCI Pospolici bandyci mogą reprezentować wszystkie główne style gry, przy czym zdecydowanie najczęściej ma się do czynienia z wojownikami i łucznikami. Walki z magami są już rzadszym zjawiskiem. Na czele niektórych grup bandytów stoją przywódcy i warto zwracać na nich uwagę, bo niejednokrotnie są o wiele bardziej wytrzymali. | |
CESARSCY Z żołnierzami Legionu Cesarskiego walczy się głównie wtedy gdy bohater opowiedział się po stronie buntu Gromowładnych. Warto zauważyć, że wielu żołnierzy jest doskonale wyposażonych i uzbrojonych. Dobrze jest też unikać większych grup. | |
CHAURUSY Z chaurusami walczy się głównie w tych samych lokacjach, w których pojawiają się falmery. Warto atakować te potwory po kolei, bo są one dość wytrzymałe. Proponuję też po każdej walce sprawdzać stan zdrowia bohatera, bo chaurusy dość skutecznie mogą zatruwać swoje ofiary. | |
DRAUGRY Z draugrami walczy się bardzo często, bo zamieszkują one praktycznie każdy loch w świecie gry. Potwory te pojawiają się w wielu różnych odmianach i o ile z tymi najsłabszymi łatwo można się rozprawiać, to bardziej elitarne odmiany draugrów stanowią poważne zagrożenie. Uważaj na upiory, mścicieli i panów śmierci, szczególnie jeżeli draugry z tych kategorii potrafią władać magią. Warto w tym miejscu dodać, że wszystkie draugry cechują się częściową odpornością na obrażenia od zimna i są odporne na trucizny. | |
DREMORY Z dremorami nie walczy się zbyt często, ale do każdego pojedynku należy podejść z dużą rozwagą. Polecam w szczególności uważać na rzucane przez dremory potężne zaklęcia, umiejętnie ich unikając lub je blokując. Dobrze jest też za każdym razem skupić się na jednej dremorze i dopiero po jej zabiciu zabierać się za kolejną | |
DUCHY / WIDMA Duchy zazwyczaj zachowują właściwości swoich żywych odpowiedników, w rezultacie czego w zależności od odmiany mogą być łatwe lub bardzo trudne do pokonania. Ważną wiadomością jest to, że do zadawania im obrażeń możesz wykorzystywać także standardowe bronie, a nie tylko magię. | |
FALMERY Falmery zamieszkują wyłącznie lochy i podziemne krasnoludzkie konstrukcje. Zdecydowanie radzę pilnować się podczas staczania z nimi pojedynków. Stwory te są wytrzymałe i potrafią zadawać duże obrażenia. Dobrze jest w pierwszej kolejności likwidować ich magów, gdyż przeważnie mogą oni rzucać potężne zaklęcia. | |
GIGANCI Giganci to jedni z najtrudniejszych do pokonania przeciwników zamieszkujących świat gry. Niestety, w przeciwieństwie chociażby do mamutów trudno jest trzymać ich na dystans, bo potrafią sprawnie przemieszczać się po polu bitwy. Warto w rezultacie starać się spowalniać ich ruchy lub przynajmniej blokować ich ciosy maczugami. Godne odnotowania jest to, że w większości sytuacji giganci nie atakują jeżeli sami nie zostaną sprowokowani do walki. | |
GROMOWŁADNI Z członkami buntu Gromowładnych walczy się głównie wtedy gdy bohater opowiedział się po stronie Legionu Cesarskiego. Warto zauważyć, że wielu wrogów jest doskonale wyposażonych i uzbrojonych. Dobrze jest też unikać większych grup. | |
HORKERY Horkery są stosunkowo dużymi zwierzętami, ale w trakcie staczanych walk nie sprawiają dużych problemów. Polecam wykorzystywać przede wszystkim fakt, że są one bardzo powolne. | |
KOTY SZABLOZĘBNE Koty szablozębne stanowią zazwyczaj niemałe wyzwanie, w rezultacie czego trzeba pilnować się w trakcie walk z ich udziałem, dbając o stan zdrowia głównego bohatera. W dalszej części gry spotyka się też śnieżne koty i w tym przypadku warto pamiętać, że są one częściowo odporne na obrażenia od zimna. | |
KRABY BŁOTNE Kraby zaliczają się do najmniej wymagających przeciwników, ale z racji tego, że zazwyczaj chowają się one w wodzie warto się dokładnie rozglądać i nie dać się im zaskakiwać. | |
KRASNOLUDZCY CENTURIONI Centurionów spotyka się praktycznie wyłącznie podczas przemierzania krasnoludzkich ruin i stanowią oni bardzo poważne zagrożenie. Zdecydowanie radzę trzymać te maszyny na dystans i wykorzystywać fakt, że z racji sporych rozmiarów nie potrafią przechodzić przez wiele bram i niższych korytarzy. Miej na uwadze to, że centurioni są w pełni odporni na obrażenia od zimna i częściowo odporni na magię. | |
KRASNOLUDZKIE PAJĄKI Mechaniczne pająki spotyka się praktycznie wyłącznie podczas przemierzania krasnoludzkich ruin. Uważaj na ich próby porażenia bohatera prądem i atakuj je po kolei, mając na uwadze to, że pająki są w pełni odporne na obrażenia od zimna i częściowo odporne na magię. | |
KRASNOLUDZKIE SFERY Sfery spotyka się praktycznie wyłącznie podczas przemierzania krasnoludzkich ruin. Maszyny te dążą do zadawania obrażeń w walce wręcz, tak więc istotne jest by atakować je z odległości. Miej na uwadze to, że sfery są w pełni odporne na obrażenia od zimna i częściowo odporne na magię. | |
LODOWE UPIORY Wbrew temu co można byłoby sądzić, lodowe upiory nie trzeba za wszelką cenę atakować czarami, bo sprawdzić może się też zwykła broń biała lub dystansowa. Istotną wiadomością jest to, że upiory cechują się całkowitą odpornością na obrażenia od zimna i są jednocześnie mniej odporne na ataki oparte o żywioł ognia. | |
MAGOWIE - NEKROMANCI Nekromanci mogą być reprezentantami różnych ras i działać osobno lub atakować bohatera w towarzystwie innych grup wrogów. W trakcie walk warto właśnie na nich skupiać swoją uwagę, bo razem z nimi będą ginęły wskrzeszane przez nich zwłoki. | |
MAGOWIE - PRZYWOŁYWACZE Przywoływacze mogą być reprezentantami różnych ras i działać osobno lub atakować bohatera w towarzystwie innych grup wrogów. W trakcie walk warto właśnie na nich skupiać swoją uwagę, bo razem z nimi będą ginęły przyzywane przez nich magiczne kreatury. | |
MAGOWIE OFENSYWNI Magowie specjalizujący się w rzucaniu zaklęć ofensywnych mogą być reprezentantami różnych ras i działać osobno lub atakować bohatera w towarzystwie innych grup wrogów. Radzę poświęcić trochę czasu na zanalizowanie każdej grupy magów i jeszcze przed rozpoczęciem walk zwiększyć swoją odporność na określony typ ich magicznych ataków (np. na ich ataki ogniowe). | |
MAMUTY Mamuty to jedne z najtrudniejszych do pokonania istot zamieszkujących świat gry i w trakcie walk dobrze jest je trzymać na dystans lub przynajmniej skutecznie blokować ich ataki w bezpośredniej walce. Godne odnotowania jest to, że mamuty atakują tylko jeśli zostaną sprowokowane (nie tylko gdy same zostaną zaatakowane, ale również gdy zaatakuje się towarzyszące im giganty). | |
NIEDŹWIEDZIE Niedźwiedzie są poważnymi przeciwnikami i nie należy ich lekceważyć, bo w walce wręcz mogą zadawać duże obrażenia. Radzę za wszelką cenę unikać ich potężnych ataków oraz wykorzystywać fakt, że są mniej ruchliwe od innych zwierząt. W dalszej części gry spotyka się też niedźwiedzie polarne i w tym przypadku warto pamiętać, że są one częściowo odporne na ataki od zimna. | |
NIEUMARLI To bardzo specyficzna kategoria przeciwników, albowiem nieumarłymi mogą być wszyscy przeciwnicy, którzy dzięki stosownym zaklęciom magicznym zostali przywróceni do życia. Bardzo ważną informacją jest w tym przypadku to, że śmierć maga odpowiedzialnego za wskrzeszanie okolicznych zwłok oznacza koniec ich "drugiego życia". | |
OGNIKI Ogniki same w sobie nie stanowią dużego zagrożenia i do ich niszczenia można wykorzystywać nie tylko czary, ale również broń białą. Musisz natomiast uważać na towarzyszące niektórym grupom tych potworów matki ogników, które o wiele trudniej jest już pokonać, gdyż są w stanie się leczyć i przyzywać sobie na pomoc cienie. | |
PAJĄKI Mniejsze pająki dość łatwo można eliminować. Nie można już tego powiedzieć o ich gigantycznych odmianach, które są zdecydowanie bardziej wytrzymałe. Proponuję po każdej walce sprawdzać stan zdrowia bohatera, bo pająki dość skutecznie mogą zatruwać swoje ofiary. | |
RENEGACI Z renegatami ma się do czynienia między innymi podczas przechodzenia głównego wątku fabularnego gry. Najsłabsze odmiany tubylców nie stanowią dużego zagrożenia dla bohatera, ale warto uważać na znacznie potężniejszych szamanów, starając się ich namierzać w pierwszej kolejności. | |
SMOKI Oprócz smoków związanych z głównym wątkiem fabularnym w trakcie zabawy walczy się też z wieloma innymi tego typu kreaturami. Warto dodać, że smoki ziejące ogniem są mniej odporne na obrażenia od zimna, a smoki lodowe są mniej odporne na obrażenia od ognia. Warto się też pilnować podczas walk z krwawymi smokami, które są wyraźnie silniejsze od pozostałych. | |
SZKIELETY Szkielety bardzo często pojawiają się w parze z draugrami, okupując podziemne krypty i lochy. Eliminacja tych potworów nie sprawia zazwyczaj dużych kłopotów, choć warto powiedzieć o tym, że ma się do czynienia zarówno z wojownikami, jak i łucznikami. | |
ŚLIZGACZE Te przerośnięte szczury nie stanowią żadnego zagrożenia i nawet grając mało doświadczoną postacią można się z nimi bezproblemowo rozprawiać. | |
THALMORCZYCY Z thalmorczykami ma się do czynienia między innymi podczas odwiedzania ich ambasady w trakcie zaliczania jednego z głównych questów gry. Reprezentanci tej frakcji to głównie świetnie wyszkoleni wojownicy i łucznicy, choć trzeba też uważać na spotykanych okazjonalnie i stanowiących poważne zagrożenie magów. | |
TROLLE Trolle są poważnymi przeciwnikami i nie należy ich lekceważyć. Z racji tego, że potwory te są w stanie zadawać obrażenia wyłącznie w walce wręcz, dobrze jest próbować trzymać je na dystans. Nie radzę jednocześnie przedłużać walki, bo stwory te dysponują zdolnością regeneracji. Dobrą wiadomością jest z kolei to, że trolle są bardziej odporne na ataki oparte o żywioł ognia. | |
WAMPIRY Wampiry w zdecydowanej większości przypadków są agresywnymi osobnikami zamieszkującymi jaskinie, choć kilka przyjaźnie nastawionych postaci można też spotkać na powierzchni. Wampiry najlepiej jest atakować po kolei, uważając na ich potężne zaklęcia magiczne. Warto w tym miejscu dodać, że wampiry są częściowo odporne na ataki lodowe i jednocześnie mają obniżoną odporność na ataki ogniowe. Proponuję po każdej walce sprawdzać stan zdrowia bohatera by upewnić się czy nie został on zarażony wampiryzmem. | |
WIEDŹMY "Zwykłe" wiedźmy rzadko się spotyka i przeważnie sprawnie eliminuje. O wiele większym zagrożeniem są wiedźmokruki. Stwory te należy traktować jak potężnych magów i dążyć do ich eliminowania w walce wręcz, bądź też unikać lub blokować rzucane przez nie czary (są to przede wszystkim potężne kule ognia). | |
WILKI Wilki są jednymi z mniej wymagających potworów, ale trzeba mieć na uwadze to, że zawsze atakują grupami. Polecam w rezultacie eliminować je po kolei i nie dać się im zaskakiwać. W dalszej części gry spotyka się też wilki śnieżne i w tym przypadku warto pamiętać, że są one częściowo odporne na ataki od zimna. | |
WIŁY Wiły to bardzo rzadka odmiana potworów, zamieszkująca w głównej mierze różnego rodzaju gaje. W trakcie walk z wiłami dobrze jest stosować ataki oparte o żywioł ognia, na który są one mniej odporne. Radzę też uważać na wyraźnie silniejsze matrony wił. |