Przeprawa przez twierdzę w towarzystwie Hadvara | Zerwane kajdany | Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Ta strona poradnika do gry TES V: Skyrim opisuje przejście przez twierdzę z Hadvarem w ramach pierwszego głównego questu Zerwane kajdany. Poniższy przejścia dotyczy wyłącznie sytuacji, w której wybrałeś współpracę z Hadvarem zamiast sprzymierzenia się z Ralofem. W ramach przeprawy możesz zajmować się nie tylko głównymi celami, ale także opcjonalnymi.
- Nowy cel główny: Ucieknij z Helgen; Nowy cel główny: Znajdź jakieś wyposażenie
- Nowy cel opcjonalny: Poszukaj mikstur w beczce
- Nowy cel opcjonalny: Spróbuj otworzyć zamek klatki
Nowy cel główny: Ucieknij z Helgen; Nowy cel główny: Znajdź jakieś wyposażenie
Na początek podejdź do Hadvara, tak by mógł Ci on zdjąć więzy. Zgodnie z otrzymaną wskazówką podejdź teraz do znajdującej się w tym pomieszczeniu skrzyni wartownika (powyższy screen). Otwórz ją, zabierając z niej między innymi miecz i elementy stroju bohatera. Nowo pozyskane przedmioty warto oczywiście od razu wybrać jako aktywne, dokonując tego z poziomu inwentarza. Korzystając z okazji radzę też rozejrzeć się po pomieszczeniu, bo możesz tu natrafić na kilka innych cennych przedmiotów.
Wybierz korytarz prowadzący na południe i następnie skręć na zachód. Zaczekaj aż Hadvar odblokuje przejście do owalnego pomieszczenia, w którym zmuszony zostaniesz do stoczenia walki z dwoma gromowładnymi żołnierzami (powyższy screen). W trakcie tej bitwy wykorzystuj fakt, że przeciwnicy będą bardziej zajęci atakowaniem Hadvara. Nie zapomnij też o możliwości wyprowadzania silnych ciosów i blokowania ataków. Po zakończonych walkach dobrze byłoby zbadać ciała wrogów i warto też o tym pamiętać w przyszłości.
Ruszaj dalej za Hadvarem, wybierając zachodnie wyjście z pomieszczenia i następnie schodząc po schodach na niższy poziom. Zignoruj tunel, który zawali się na Twoich oczach i wybierz wejście do pobliskiego pomieszczenia. Także i tu czeka Cię pojedynek z gromowładnymi żołnierzami (powyższy screen), przy czym nie wyróżnia się on niczym szczególnym.
Nowy cel opcjonalny: Poszukaj mikstur w beczce
Zgodnie z otrzymaną wskazówką warto byłoby zbadać wskazaną przez grę beczkę (powyższy screen), albowiem skrywa ona mikstury pomniejszego uzdrowienia, mikstury pomniejszej kondycji i mikstury pomniejszej magii. To samo tyczy się reszty pomieszczenia, albowiem poukrywano tu wiele wartościowych przedmiotów.
Po dostatecznym zbadaniu pomieszczenia podejdź do Hadvara celem wznowienia przeprawy przez twierdzę. Wkrótce powinniście dotrzeć do lochów i warto tu pomóc Oprawcy w pozbyciu się nowej grupki gromowładnych żołnierzy (powyższy screen). Po wygranej bitwie wysłuchaj krótkiej rozmowy i zauważ, że otrzymałeś tuzin wytrychów.
Nowy cel opcjonalny: Spróbuj otworzyć zamek klatki
Polecam poświęcić kilka chwil na zaliczenie opcjonalnego celu questu związanego z otwarciem klatki, nawet jeżeli w dalszej fazie gry nie masz w planach zabawy postacią łotrzyka. Podejdź mianowicie do oznaczonej przez grę klatki i wejdź w interakcję z jej drzwiami. Zapoznaj się z krótką instrukcją i przystąp do niezbyt trudnej mini-gry (powyższy screen). Za każdym razem musisz najpierw obrócić wytrych i następnie sprawdzić czy ustawienie go w danej pozycji umożliwia pełne obrócenie zamka. Jeżeli dobrze dopasowałeś wytrych, to zamek zostanie otwarty, a jeżeli zbyt długo będziesz próbował obrócić zamek z wytrychem w niewłaściwej pozycji, to doprowadzisz do jego złamania. Na szczęście nawet jeżeli jakimś sposobem zużyjesz wszystkie wytrychy otrzymane od Hadvara, to w aktualnie zajmowanym pomieszczeniu odnajdziesz kolejne.
Po otwarciu klatki warto rozpocząć od zabrania wszystkich przedmiotów, które należały do nieżyjącego już maga. Oprócz tego zabierz leżące obok niego przedmioty, ze szczególnym uwzględnieniem księgi czarów: Iskry. Korzystając z okazji proponowałbym rozejrzeć się po całym pomieszczeniu, odnajdując między innymi obiekty przydatne dla postaci wojownika. Warto pootwierać inne klatki, jak również zabrać ze sobą Księgę Smoczego Dziecięcia.
Skieruj się teraz w stronę korytarza prowadzącego na zachód, a po kilku chwilach skręć na południe i skorzystaj ze schodów. Udaj się w stronę dużej dziury w ścianie. Na nowych gromowładnych żołnierzy wpadniesz po dotarciu do większej pieczary. Zachowaj ostrożność, bo do zlikwidowania będzie dość liczna grupka. Ponadto w południowej części sali rozstawią się łucznicy (powyższy screen). W miarę możliwości unikaj ich ataków, dążąc do sprawnego wyeliminowania ich w walce wręcz.
Kontynuuj przeprawę, wybierając się na zachód. Zaczekaj aż Hadvar opuści most zwodzony i ruszaj dalej, ignorując fakt, że za Waszymi plecami zawaliło się kolejne przejście. Po znalezieniu się w większej jaskini udaj się na południe i następnie skręć na zachód. Wkrótce dotrzesz do miejsca, w którym zaatakuje Was grupa pająków śnieżnych (powyższy screen). W trakcie tej bitwy warto pozostawać w ciągłym ruchu, umiejętnie unikając wypluwanego przez pająki jadu. Pamiętaj też o tym żeby zawsze skupiać się na atakowaniu jednego upatrzonego potwora. Po wygranej bitwie nie zapomnij zbadać zwłok pająków, zabierając ze sobą cenny (i mało ważący) śnieżny jad.
Ruszaj teraz na wschód, docierając do jeszcze większej pieczary. Zatrzymaj się w miejscu, w którym Hadvar zauważy niedźwiedzia. Wysłuchaj informacji na temat możliwych wariantów zachowania. Zauważ też, że otrzymałeś długi łuk wraz z dwunastoma żelaznymi strzałami. Jeżeli nie masz zamiaru atakować niedźwiedzia, to kucnij i zacznij powoli przemieszczać się na południowy-wschód (powyższy screen). O ile nie zbliżysz się zbytnio do bestii nie powinieneś zostać przez nią zaatakowany.
Jeżeli pragniesz z kolei pozbyć się niedźwiedzia, to będziesz dysponował większą swobodą wyboru. Najbardziej oczywisty wariant zachowania to skorzystanie z otrzymanego od Hadvara długiego łuku (powyższy screen). Równie dobrze mógłbyś też jednak rozprawić się z niedźwiedziem na inne sposoby, a mianowicie w bezpośredniej walce wręcz czy korzystając z magii. Jeżeli udało Ci się zabić niedźwiedzia, to nie zapomnij zbadać jego zwłok.
Niezależnie od tego czy ominąłeś niedźwiedzia czy też stoczyłeś z nim pojedynek, po kilku chwilach powinniście dotrzeć do wyjścia na powierzchnię (powyższy screen). Zaczekaj aż akcja przeniesie się w nowe miejsce i wysłuchaj tego co Hadvar ma Ci do powiedzenia. Mężczyzna zasugeruje mianowicie wybranie się do pobliskiego miasta o nazwie Rzeczna Puszcza z zamiarem spotkania się z jego wujem Alvorem.
Odblokowany główny quest: Cisza przed burzą