Walka | Wskazówki Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Ta strona poradnika do The Elder Scrolls V: Skyrim ma do zaoferowania różnorakie porady na temat staczania walk. Dowiesz się m.in. jak przygotować się do trudniejszych starć, jak walczyć w zwarciu i na dystans, a także jak wspierać się Krzykami Mocy.
Uwaga! Po przykładowe buildy oraz szczegółowe wskazówki dotyczące rozwoju postaci w oparciu o różne style gry zapraszam do sekcji Schematy gotowych postaci (rozdział Rozwój postaci).
Przed rozpoczęciem każdej poważniejszej bitwy proponuję zapisać stan gry i w miarę możliwości poświęcić kilka chwil na zidentyfikowanie przeciwników, którym trzeba będzie stawić czoła. To jak bardzo są oni niebezpieczni dla bohatera jest oczywiście uzależnione od obranego stylu gry, ale generalnie można przyjąć, że zazwyczaj najważniejsze jest szybkie zabicie magów. W szczególności mowa tu o magach, którzy potrafią rzucać potężne czary ofensywne lub przywoływać sobie na pomoc silne magiczne kreatury. Już po rozpoczęciu właściwych walk dobrze jest dążyć do szybkiej eliminacji tego typu wrogów i dopiero po pozbyciu się ich skupiać się na atakowaniu tych przeciwników, którzy są mniej ważni.
Przed każdą ważniejszą potyczką radzę też przeznaczyć nieco czasu na sprawdzenie zapasów oraz aktualnie używanych przez bohatera przedmiotów. W tym pierwszym przypadku mowa jest głównie o miksturach i magicznych zwojach, które w szale bitewnym będą mogły ocalić sterowaną postać przed porażką. Jeżeli natomiast chodzi o elementy wyposażenia, warto przede wszystkim upewnić się, że posiadane magiczne przedmioty są "naładowane" oraz w razie potrzeby zmodyfikować je pod kątem kolejnych walk. Przykładowo, jeżeli bohater natrafił na przeciwników zadających obrażenia od ognia, to dobrze jest wyposażyć się w przedmioty zwiększające odporność na ten żywioł. Mechanizm ten działa oczywiście w obie strony i równie dobrze można wybierać bronie czy czary, na które okoliczni wrogowie są mniej odporni.
Jeżeli Twoja postać preferuje staczanie bezpośrednich walk, to należy się szczególnie pilnować jeśli wrogowie potrafią zadawać duże obrażenia lub dysponują wyraźną przewagą liczebną. W szczególności radzę uważać na dobrze wyszkolonych wojowników, których ataków w zależności od upodobań i posiadanego wyposażenia dobrze jest unikać, blokować lub odbijać.
Osobną kategorią są ataki z zaskoczenia. W celu zwiększania skuteczności ich działania i szans powodzenia polecam zaopatrzyć się w odpowiednie elementy ubioru, jak również w cechy, zaklęcia i mikstury wspomagające proces pozostawania w ukryciu. Dobrze jest pamiętać o wrogach preferujących ataki z dystansu i starać się w możliwie jak najmniej uciążliwy sposób do nich zbliżać.
Jeżeli Twoja postać preferuje atakowanie przeciwników z dystansu, to warto oczywiście dążyć do utrzymywania wrogów w bezpiecznej odległości od bohatera. Można to osiągnąć przede wszystkim dzięki częstemu i umiejętnemu przemieszczaniu się po polu bitwy, ale również na inne sposoby, jak chociażby okupując trudno dostępne punkty obserwacyjne czy pozwalając na to by przeciwnicy skupiali swoją uwagę na sojusznikach bohatera ("zwykłych" i tych magicznych).
Na wszelakie próby zmniejszania dystansu do sterowanej postaci radzę błyskawicznie reagować, zmieniając swoją pozycję lub dzięki odpowiednim broniom, zdolnościom i czarom starając się sparaliżować/spowolnić/powalić wrogów. Opcjonalnie możesz też nosić ze sobą broń białą i używać jej w sytuacji zagrożenia życia.
Podczas staczania bitew warto również pamiętać o możliwości stosowania smoczych krzyków oraz innych aktywnych mocy. Krzyki stają się dostępne począwszy od głównego questu Budzenie smoka. Moce nie posiadają podobnych ograniczeń, aczkolwiek początkowo dysponuje się tylko jedną unikalną mocą dla danej rasy, a kolejne trzeba sobie odblokować (zazwyczaj poprzez zaliczanie ważniejszych questów).
Główną zaletą korzystania z krzyków i mocy jest to, że nie osłabia to w żaden sposób bohatera (brak ubytku zdrowia, kondycji lub many). Ważny jest jednocześnie dobór momentu odpalenia takiego ataku, gdyż nawet najsłabsze krzyki i moce wymagają co najmniej kilkunastu sekund na regenerację.