Umiejętności - Lekki pancerz, Skradanie, Otwieranie zamków | Rozwój postaci Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Ta strona atlasu świata do TES V: Skyrim szczegółowo opisuje umiejętności Lekki pancerz, Skradanie oraz Otwieranie zamków. Umiejętności te powiązane są z archetypem złodzieja. Nasz poradnik oprócz omówienia umiejętności podpowie po co się je rozwija oraz jakie powiązane z nimi najlepsze cechy warto odblokować.
Lekki pancerz
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz otrzymywać obrażenia w trakcie staczanych przez bohatera walk. Ważną sprawą jest to, że tempo rozwoju jest uzależnione od wielkości otrzymywanych obrażeń oraz od ilości założonych elementów lekkiego pancerza (najlepiej żeby był to komplet).
Główny cel rozwijania kategorii: Zwiększanie wartości obrony i tym samym otrzymywanie coraz to mniejszych obrażeń.
Liczba cech do odblokowania: 10.
Najlepsze cechy: Zwinny obrońca, Dopasowany pancerz, Kroczący wśród wichrów.
Dodatkowe uwagi:
- Wszystkie lekkie pancerze, nawet te najbardziej elitarne, mają niski współczynnik obrony. Możesz się z tym pogodzić i odpowiednio zmodyfikować pod tym kątem styl gry, bądź też próbować ulepszać ich właściwości, chociażby poprzez odblokowywanie cech opisanych w dalszej części tekstu.
- Warto dążyć do tego żeby wszystkie założone przez bohatera elementu ubioru należały do grupy lekkich pancerzy, albowiem wiąże się z otrzymaniem premii związanych z niektórymi cechami z omawianej kategorii. Dodatkową zaletą wspomnianego rozwiązania jest to, że szybciej można wtedy rozwijać całą kategorię, gdyż w sytuacji dysponowania pełnym lekkim pancerzem wszystkie otrzymywane obrażenia są wliczane do jednej puli (bez podziału na lekki i ciężki pancerz).
ZWINNY OBROŃCA
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zwiększenie współczynnika zbroi (tylko dla lekkich pancerzy) o 20%.
Opis działania (ranga 2): Zwiększenie współczynnika zbroi (tylko dla lekkich pancerzy) w sumie o 40%.
Opis działania (ranga 3): Zwiększenie współczynnika zbroi (tylko dla lekkich pancerzy) w sumie o 60%.
Opis działania (ranga 4): Zwiększenie współczynnika zbroi (tylko dla lekkich pancerzy) w sumie o 80%.
Opis działania (ranga 5): Zwiększenie współczynnika zbroi (tylko dla lekkich pancerzy) w sumie o 100%.
Uwagi: Każdą z cech z tej grupy warto odblokować gdy tylko będzie to możliwe, albowiem nawet w przypadku lepszych odmian lekkich pancerzy domyślne wartości współczynnika zbroi są bardzo niskie.
DOPASOWANY PANCERZ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Zwinny obrońca (ranga 1).
Opis działania: Zwiększenie współczynnika zbroi o dodatkowe 25% jeżeli bohater ma założone wszystkie elementy lekkiego pancerza.
Uwagi: To kolejna niezmierne istotna cecha, tym bardziej, że przyznawany przez nią bonus sumuje się z premią z cech z grupy Zwinny obrońca. Warto pamiętać o konieczności założenia kompletnego lekkiego pancerza (nakrycie głowy, korpus, ochrona rąk i nóg), bo w przeciwnym wypadku parametr obrony nie ulegnie zmianie.
PEŁNA SWOBODA DZIAŁANIA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Dopasowany pancerz.
Opis działania: Usunięcie ograniczeń zwinności bohatera wynikających z faktu założenia lekkiego pancerza.
Uwagi: Cecha ta jest zdecydowanie mniej przydatna od swojego odpowiednika w kategorii ciężkich pancerzy, czyli Krzepy. Powód jest bardzo prosty - lekki pancerz, nawet gorszej jakości, nie ogranicza w wyraźnym stopniu zwinności bohatera. Co więcej, podobnie jak w przypadku Krzepy poprawiana jest wyłącznie ruchliwość, tak więc odblokowanie opisywanej cechy nie jest równoznaczne ze zwolnieniem cennych kilogramów udźwigu.
KROCZĄCY WŚRÓD WICHRÓW
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 60 punktów. Odblokowanie cechy Pełna swoboda działania.
Opis działania: Usprawnienie o 50% tempa regeneracji kondycji w sytuacji gdy bohater ma założone wszystkie elementy lekkiego pancerza.
Uwagi: Jest to ciekawa propozycja, szczególnie jeśli jeżeli obrany styl gry (np. atakowanie przeciwników z pomocą łuku) wiąże się z koniecznością częstego wydawania punktów kondycji.
PEŁEN ZESTAW
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Dopasowany pancerz.
Opis działania: Zwiększenie współczynnika zbroi o dodatkowe 25% jeżeli bohater dysponuje pełnym zestawem lekkiego pancerza.
Uwagi: Cecha ta ma identyczne działanie do Dopasowanego pancerza, ALE do poprawnego działania wymagania pełnego zestawu. Nie wystarczy więc założyć czterech różnych elementów lekkiego pancerza, bo muszą one do siebie pasować i pochodzić od tego samego "producenta". Za elementami zestawów można rozglądać się we własnym zakresie lub wytwarzać je w kuźni. Wszystko to sprawia, że omawiana cecha nie jest szczególnie wartościowym nabytkiem.
ZRĘCZENE RUCHY
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Lekki pancerz do 100 punktów. Odblokowanie cechy Kroczący wśród wichrów lub cechy Pełen zestaw.
Opis działania: Pojawienie się 10% szansy uniknięcia wszystkich obrażeń ataku wręcz.
Uwagi: To średnio przydatna cecha, której zasadniczą wadą jest niewielka skuteczność (zaledwie 10%). Moim zdaniem lepiej jest w pierwszej kolejności zadbać o te cechy związane z lekkimi pancerzami, których działanie jest automatyczne, a nie uzależnione od szczęścia.
Skradanie
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz wyprowadzać pomyślne ataki z zaskoczenia oraz pozostawać w ukryciu w pobliżu postaci, które mogą wykryć głównego bohatera. W obu przypadkach nie odgrywa żadnej roli to czy postać, przed którą się ukrywamy jest do nas przyjaźnie czy wrogo nastawiona.
Główny cel rozwijania kategorii: Zwiększanie szans na pozostanie niewykrytym.
Liczba cech do odblokowania: 13.
Najlepsze cechy: Niewykrywalność, Zabójcza celność, Ostrze zabójcy.
Dodatkowe uwagi:
- Odblokowanie wszystkich najważniejszych cech z omawianej kategorii umiejętności jest kluczową sprawą jeżeli pragniesz żeby Twoja postać była nie tylko złodziejem (mniejsze szanse wykrycia podczas rozbrajania zamków czy okradania ludzi), ale także sprawnym cichym zabójcą.
- Oprócz nabywania nowych cech warto także zwiększać swoją skuteczność działania na kilka innych sposobów. Bardzo wskazane jest prowadzenie działań pod osłoną nocy, bo łatwiej wtedy pozostać w ukryciu. Oprócz tego dobrze jest zadbać o dobre elementy ekwipunku i mowa tu o zarówno kompletnym stroju zabójcy (polecam zaliczyć wszystkie questy Mrocznego Bractwa), jak i dobrym łuku lub sztylecie.
- Jeżeli jesteś bardziej zainteresowany tematem utrudniania innym postaciom wykrycia bohatera, to skup się na lewej części konstelacji. Jeżeli natomiast jesteś bardziej zainteresowany kwestią zadawania możliwie jak największych obrażeń atakami z zaskoczenia, to skup się na prawej części konstelacji. Najlepiej oczywiście powybierać po co najmniej kilka cech z każdej z gałęzi drzewka umiejętności, tak by główna postać nie wykazywała żadnych ewidentnych słabości w tej dziedzinie.
NIEWYKRYWALNOŚĆ
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zmniejszenie szans wykrycia podczas skradania o 20%.
Opis działania (ranga 2): Zmniejszenie szans wykrycia podczas skradania w sumie o 25%.
Opis działania (ranga 3): Zmniejszenie szans wykrycia podczas skradania w sumie o 30%.
Opis działania (ranga 4): Zmniejszenie szans wykrycia podczas skradania w sumie o 35%.
Opis działania (ranga 5): Zmniejszenie szans wykrycia podczas skradania w sumie o 40%.
Uwagi: Dobrze byłoby wszystkie cechy z tej grupy możliwie jak najszybciej odblokować (a przynajmniej pierwszą). Pozostawanie w ukryciu jest czynnikiem warunkującym powodzenie wszystkich pozostałych akcji i to niezależnie od tego czy jest to chęć ominięcia, zamordowania czy okradzenia innej postaci.
CICHE STĄPNIĘCIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Niewykrywalność (ranga 1).
Opis działania: Wyciszenie hałasu pancerza o 50%.
Uwagi: Zakup tej cechy może się okazać słuszną decyzją jeżeli masz w planach podkradanie się do innych postaci, tak by następnie je po cichu zlikwidować. Warto jednak wiedzieć o tym, że ruchy bohatera można całkowicie lub częściowo wyciszać na inne sposoby, między innymi dzięki zastosowaniu czarów.
LEKKI KROK
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 40 punktów. Odblokowanie cechy Ciche stąpnięcie.
Opis działania: Niewrażliwość na płyty naciskowe.
Uwagi: To mało przydatna cecha, którą odblokowuje się tylko po to żeby dotrzeć do lepszych zdolności. Płyty naciskowe są zazwyczaj łatwe do spostrzeżenia i ominięcia.
CICHY PRZEWRÓT
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Lekki krok.
Opis działania: Sprawienie, że załączenie opcji biegu podczas skradania doprowadzi do wykonania cichego przewrotu.
Uwagi: Cecha ta pomaga w sprawnym poruszaniu się w stanie ukrycia, ale o wiele prościej jest skorzystać z dobrych elementów ekwipunku lub czarów pomagających ten proceder.
CISZA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Cichy przewrót.
Opis działania: Zagwarantowanie możliwości chodzenia i biegania bez ryzyka zwiększenia szansy wykrycia.
Uwagi: Cecha ta jest o wiele lepsza od opisanych powyżej, choć i w tym przypadku warto wspomnieć, iż identyczny efekt można tańszym kosztem uzyskać korzystając z czarów czy mikstur.
WOJOWNIK CIENI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do 100 punktów. Odblokowanie cechy Cisza.
Opis działania: Sprawienie, że kucnięcie w trakcie walki przerywa ją i zmusza przeciwników do ponownego odnalezienia ukrytego bohatera.
Uwagi: Głównym zastosowaniem tej cechy jest oczywiście zagwarantowanie sobie bezpiecznej ucieczki gdy bohater zostanie przypadkowo przez kogoś zauważony lub gdy w trakcie staczanych walk odniesie poważne obrażenia. Nie uważam jednak, że warto na jej odblokowanie przeznaczać kilka punktów rozwoju, przebijając się przez opisane wcześniej o wiele mniej przydatne cechy.
CIOS W PLECY
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Niewykrywalność (ranga 1).
Opis działania: Możliwość zadawania sześciokrotnie większych obrażeń w wyniku ataków z zaskoczenia z użyciem broni jednoręcznej.
Uwagi: To doskonała cecha jeżeli pragniesz żeby Twoja postać stała się zabójcą likwidującym swoje ofiary z użyciem broni białej. Gra nie wymusza żeby atak z zaskoczenia wiązał się z wbiciem ostrza w plecy, ale od przodu niezauważonym można zbliżyć się tylko dzięki niewidzialności. Przy okazji polecam zainteresować się usprawnioną wersją omawianej cechy - Ostrze zabójcy.
ZABÓJCZA CELNOŚĆ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 40 punktów. Odblokowanie cechy Cios w plecy.
Opis działania: Możliwość zadawania trzykrotnie większych obrażeń w wyniku ataków z zaskoczenia z użyciem łuków.
Uwagi: To doskonała cecha jeżeli pragniesz żeby Twoja postać stała się zabójcą likwidującym swoje ofiary z użyciem broni dystansowej. Pamiętaj o tym, że nie możesz zostać wykryty aż do momentu, w którym strzała doleci do celu, bo w przeciwnym wypadku nie otrzymasz premii do ataku z zaskoczenia.
OSTRZE ZABÓJCY
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Skradanie do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Zabójcza celność.
Opis działania: Możliwość zadawania piętnastokrotnie większych obrażeń w wyniku ataków z zaskoczenia z użyciem sztyletów.
Uwagi: Cecha ta jest oczywiście rozwinięciem Ciosu w plecy. Warto zauważyć, iż wymaga ona by do ataku z zaskoczenia użyto sztyletu, tak więc jeszcze przed jej odblokowaniem warto zaopatrzyć się w jeden z najlepszych sztyletów dostępnych w grze (np. w Ostrze Cierpienia). To ważne, bo dysponując dobrym narzędziem mordu można mieć pewność, że zdecydowana większość atakowanych postaci zginie w momencie wykonania pojedynczego ciosu z zaskoczenia.
Otwieranie zamków
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz podejmować próby otwierania różnego rodzaju zamków. Tempo rozwoju jest uzależnione od tego czy i jak bardzo skomplikowany zamek udało Ci się otworzyć.
Główny cel rozwijania kategorii: Zwiększanie skuteczności otwierania zamków (mniejsze ryzyko zakończenia się próby otwarcia zamka niepowodzeniem).
Liczba cech do odblokowania: 11.
Najlepsze cechy: Szybkie dłonie, Łowca skarbów, Niezniszczalny.
Dodatkowe uwagi:
- Najważniejsza informacja dotycząca omawianej kategorii umiejętności jest taka, że do otwierania zamków nie jest wymagane uprzednie odblokowanie jakichkolwiek cech, nawet jeżeli jest to zamek z mistrzowskim poziomem zabezpieczeń. Nabywanie cech ma jedynie na celu ułatwienie procesu otwierania zamków, tak by zabezpieczenia danego zamka można było rozbroić przy jak najmniejszej liczbie prób i tracąc tym samym możliwie jak najmniej wytrychów.
- Nie radzę zrażać się jeżeli dana próba otwarcia zamka zakończyła się niepowodzeniem i utratą jednego z wytrychów, bo taka akcja również jest nagradzana (tyle że w znacznie mniejszym stopniu) rozwinięciem umiejętności Otwieranie zamków.
- Przed podjęciem próby otwarcia każdego z zamków warto zapisać stan gry, tak by zmniejszyć ryzyko wystąpienia negatywnych skutków, a mianowicie przyłapania bohatera lub wykorzystania wszystkich posiadanych wytrychów. Tych ostatnich dobrze jest zawsze mieć trochę w zapasie, dzięki czemu każdy odnaleziony zamknięty obiekt od razu będzie można otworzyć.
- Proces otwierania zamków można sobie znacząco ułatwić. W trakcie rozgrywania questu Gildii Złodziei zatytułowanego Ślepota pozyskuje się mianowicie artefakt zwany Kościanym Kluczem. Jego działanie jest zbliżone do wytrychów, przy czym nie może on zostać zniszczony. Warto w rezultacie wstrzymać się z dokończeniem pozostałych questów Gildii Złodziei i wyruszyć z Kościanym Kluczem do innych lokacji, będąc pewnym, że każdy napotkany zamek otworzy się bez żadnych problemów.
NOWICJUSZ - ZAMKI
Wymagania: Brak
Opis działania: Zmniejszenie poziomu trudności otwierania zamków na poziomie nowicjuszowskim.
Uwagi: Zakup tej cechy jest wymagany do odblokowania kolejnych.
UCZEŃ - ZAMKI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 25 punktów. Odblokowanie cechy Nowicjusz - zamki.
Opis działania: Zmniejszenie poziomu trudności otwierania zamków na poziomie uczniowskim.
Uwagi: Podobnie jak wyżej, cecha ta odblokowuje dostęp do kolejnych (tym razem wybór jest już znacznie większy).
SZYBKIE DŁONIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 40 punktów. Odblokowanie cechy Uczeń - zamki.
Opis działania: Umożliwienie otwierania zamków bez ryzyka zostania złapanym.
Uwagi: To bardzo przydatna cecha, szczególnie w trakcie otwierania zamków odnajdywanych w miejscach publicznych (miasta, domy itp.). Nie dysponują tą cechą należy każdorazowo przeznaczać trochę czasu na znalezienie się w ukryciu, tak by nie zostać zauważonym przez właściciela danego lokalu czy straże.
WOSKOWY KLUCZ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Szybkie dłonie.
Opis działania: Otrzymywanie kopii kluczy do otwieranych zamków, tak by w przyszłości nie trzeba było ich ponownie rozbrajać.
Uwagi: Cecha ta jest praktycznie bezużyteczna, bo bardzo niewielka ilość lokacji i skrzyń jest ponownie zamykana w dalszej części gry. Co więcej, nawet jeżeli tak się stanie, to nic nie stoi na przeszkodzie żeby ponownie otworzyć ten sam zamek (lub ukraść komuś prawdziwy klucz).
CZELADNIK - ZAMKI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Uczeń - zamki.
Opis działania: Zmniejszenie poziomu trudności otwierania zamków na poziomie zaawansowanym.
Uwagi: Podobnie jak w przypadku cechy Uczeń - Zamki, oprócz obniżenia poziomu trudności odblokowywany jest dostęp do dwóch pobocznych cech.
ŻYŁA ZŁOTA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 60 punktów. Odblokowanie cechy Czeladnik - zamki.
Opis działania: Odnajdywanie większej ilości złota w skrzyniach.
Uwagi: Cechę tę warto odblokować głównie z myślą o dotarciu do opisanej poniżej, albowiem z gotówką w grze nie ma dużych problemów.
ŁOWCA SKARBÓW
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Żyła złota.
Opis działania: Pojawienie się 50% szansy odnalezienia w skrzyni specjalnego skarbu.
Uwagi: To bardzo ciekawa cecha. Szansa wylosowania unikalnego przedmiotu jest wysoka i niemal zawsze ma się do czynienia z wartościowymi obiektami, które można wykorzystać w dalszych przygodach lub sprzedać z dużym zyskiem.
EKSPERT - ZAMKI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 75 punktów. Odblokowanie cechy Czeladnik - zamki.
Opis działania: Zmniejszenie poziomu trudności otwierania zamków na poziomie eksperckim.
Uwagi: Cecha ta jest dość przydatna, bo zamki na poziomie eksperckim pojawiają się dość często. Odblokowuje ona też dostęp do trzech ostatnich cech.
FACH ŚLUSARSKI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do co najmniej 80 punktów. Odblokowanie cechy Ekspert - zamki.
Opis działania: Sprawienie, że mini-grę związaną z otwieraniem zamków rozpoczyna się zawsze w pozycji bliskiej otwarcia zamka.
Uwaga: Cecha ta w pewnym stopniu obniża poziom trudności mini-gry, przy czym głównym powodem do jej zakupu powinna być chęć dotarcia do opisanej poniżej cechy.
NIEZNISZCZALNY
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do 100 punktów. Odblokowanie cechy Fach ślusarski.
Opis działania: Sprawienie, że zwykłe wytrychy nie mogą zostać zniszczone.
Uwaga: Cechą tą polecam zainteresować się tylko jeżeli nie dysponujesz wspomnianym wcześniej Kościanym Kluczem i nie planujesz go pozyskać w najbliższej przyszłości bądź też już go utraciłeś. Posiadanie niezniszczalnych wytrychów w bardzo dużym stopniu ułatwia grę, bo nie trzeba martwić się o to, że się wyczerpie się ich zapas, ani rozglądać się za kolejnymi.
MISTRZ - ZAMKI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Otwieranie zamków do 100 punktów. Odblokowanie cechy Ekspert - zamki.
Opis działania: Zmniejszenie poziomu trudności otwierania zamków na poziomie mistrzowskim.
Uwagi: Zamki mistrzowskie są zawsze bardzo trudne do otwarcia, przy czym jeżeli zdecydowałeś się na odblokowanie niezniszczalnych wytrychów, to zakup omawianej cechy nie jest wymagany.