Wieczny odpoczynek | Questy poboczne w Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 6 grudnia 2019
Na tej stronie poradnika do gry The Elder Scrolls V: Skyrim znajdziesz opis przejścia pobocznej misji Wieczny odpoczynek. Okazja do rozegrania tego zadania pojawi sie w Morthalu. Jego początkowa część dotyczy zbadania pożaru jednego z domostw. W dalszej części questu bohatera czekają m.in. spotkania z wampirami oraz pojedynek z mini-bossem - władcą wampirów Movartem.
- Uaktywnienie questu
- Nowy cel główny: Porozmawiaj z jarlem
- Nowy cel główny: Zbadaj pogorzelisko
- Nowy cel główny: Po zmroku odszukaj Helgi
- Nowy cel główny: Zapytaj Thonirra o Laelette
- Nowy cel główny: Zbadaj dom Alvy
- Nowy cel główny: Pokaż jarl dziennik Alvy
- Nowy cel główny: Zabij władcę wampirów
- Nowy cel główny: Wróć do jarla Morthalu
Uaktywnienie questu
Kiedy pierwszy raz zajrzysz do Morthalu, zapewne zauważysz niewielki tłumek ludzi dyskutujących o czymś zażarcie pośrodku miasta. Jeśli podejdziesz bliżej, usłyszysz, że przyczyną ich zmartwień jest pożar domu, w którym zginęła kobieta i jej dziecko. Gdy zajdziesz do Gospody Ustronna Przystań i porozmawiasz z barmanką o ostatnich wydarzeniach, powie Ci ona, że Hroggar jest podejrzewany przez miejscowych o celowe podpalenie swojego domu, z żoną i dzieckiem w środku. Cień oskarżeń padł na niego po tym, jak dzień po katastrofie przeprowadził się do pięknej kobiety imieniem Alva. W tym momencie zadanie aktywuje się.
Żaden z mieszkańców miasta nie ma dowodów na to, że to Hroggar i Alva podpalili dom, tym samym mordując domowników. Sprawa jest jednak bardzo grząska i tajemnicza, a wiele osób uważa, że spalone miejsce jest objęte klątwą. Jarl Morthalu z pewnością będzie wdzięczna każdemu, kto pomoże przywrócić porządek w mieście.
Nowy cel główny: Porozmawiaj z jarlem
Wyjdź z gospody i podejdź do Komnaty Wysokiego Księżyca (znajduje się dokładnie naprzeciwko). Po wejściu do środka czeka Cię niespodzianka - okazuje się bowiem, że jarlem Morthalu jest kobieta - Idgrod Babokruk. Kiedy z nią porozmawiasz, dowiesz się, że bardzo przejmuje się ona pożarem, który zabił dwójkę niewinnych osób. Oczywiście wszyscy mieszczanie podejrzewają Hroggara, ale nie można skazać mężczyzny na podstawie samych poszlak.
Tutaj zaczyna się Twoja rola - jako, że żaden z mieszkańców nie podejdzie do ruin domu z powodu rzekomej klątwy, tylko Ty możesz tam wejść i poszukać dowodów zbrodni. Jeśli udowodnisz Hroggarowi winę lub niewinność, otrzymasz od jarla nagrodę.
Nowy cel główny: Zbadaj pogorzelisko
Udaj się na miejsce pożaru i zbadaj je. Spaloną chatę znajdziesz zaraz za domem jarla, nie będzie więc problemów z jej znalezieniem. Kiedy dotrzesz na miejsce, okaże się, że dom jest faktycznie nawiedzony, ale nie przez potwora, lecz córeczkę Hroggara - Helgi.
Kiedy porozmawiasz z zalęknioną dziewczynką, dowiesz się, że nie do końca zdaje sobie ona sprawę z tego, że nie żyje. Przesłuchanie jej jest dość utrudnione - na dziecko nie działają klasyczne sposoby perswazji. Jeśli jednak zdecydujesz się pobawić z nią w chowanego, wówczas zgodzi się Ci pomóc. Zanim zjawa zniknie, dowiesz się jeszcze, że musicie poczekać do nocy, dopiero wówczas pojawi się bowiem "ta druga" (ktokolwiek to jest). O ile więc nie panuje właśnie mrok, wciśnij klawisz T i odczekaj do godziny dwudziestej.
Nowy cel główny: Po zmroku odszukaj Helgi
Skręć w kierunku zachodnim i wyjdź z miasta. Lokacja, do której zmierzasz nie jest zaznaczona na mapie, ale jej odnalezienie nie nastręczy Ci żadnego problemu, jest to bowiem cmentarz pośrodku usypiska kamieni, na południe od miasta. Gdybyś jednak nie mógł odnaleźć tego miejsca, zawsze możesz porozmawiać z jarlem, która powie Ci, gdzie szukać (odpowiedni wskaźnik pojawi się na mapie).
Gdy dotrzesz na miejsce, zauważysz mroczną kobietę stojącą nad niewielką, dziecięcą trumną. Jeśli podejdziesz bliżej, zauważysz, że masz do czynienia z wampirzycą o imieniu Laelette. Potwór rzuci się na Ciebie, więc nie powinieneś znać litości, tylko od razu ją zarżnąć. Kiedy zginie, podejdź do trumny i porozmawiaj z Helgi, która znajduje się w środku. Od dziewczynki dowiesz się, że Laelette planowała wskrzesić ją jako wampirzycę, a następnie uczynić swą "nagrodą". Teraz jednak dusza dziecka może uciec do świata zmarłych.
Nowy cel główny: Zapytaj Thonirra o Laelette
Gdy tylko wampirzyca padnie trupem, na miejsce walki przybiegnie jej mąż - Thonnir. Zauważywszy, że jego żona stała się potworem, mężczyzna załamie się. Umięśniony nord myślał, że jego wybranka uciekła do Gromowładnych, jednak, jak się okazuje, spotkał ją zupełnie inny los.
Przed nieoczekiwanym zniknięciem, Laelette spotkała się z Alvą, której wcześniej niecierpiała. Można z tego wysnuć wniosek, że za przemianą kobiety stoi właśnie nowa wybranka Hroggara. Kiedy zasugerujesz to Thonirrowi, stanowczo odrzuci on taką możliwość. Czyżby wszyscy mężczyźni w Morthalu byli pod kontrolą pięknej Alvy?
Nowy cel główny: Zbadaj dom Alvy
Jeżeli włamiesz się do domu za dnia, nie zastaniesz tam Hroggara - jest to więc dużo wygodniejsza opcja. Jeśli nie chcesz marnować wytrychów na otworzenie drzwi wejściowych, zawsze możesz ukraść klucze wybrankowi Alvy, gdy ten będzie przechadzał się po mieście. Co ciekawe, jeśli poinformujesz go o losie córki i podejrzeniach względem jego nowej kochanki, puści to mimo uszu. Najwyraźniej kobieta jest naprawdę potężną czarodziejką, albo niesamowicie zdolną uwodzicielką.
Wejdź do domu i skieruj się do piwnicy. Jeśli jest dzień, w trumnie pośrodku pomieszczenia znajdziesz śpiącą Alvę (w nocy przechadza się po mieście). Nie potrzebujesz już chyba więcej dowodów na wampiryzm kobiety - zabij ją, zanim się na Ciebie rzuci. Następnie z sarkofagu weź dziennik niewiasty - jest to dowód, który powinieneś zanieść jarlowi. Jeśli dostarczysz mu dowodów nie zabijając Alvy, ucieknie ona do twierdzy wampirów, do której udasz się w dalszej części tego zadania.
Nowy cel główny: Pokaż jarl dziennik Alvy
Zanieś dokumenty wampirzycy do jarla (pani jarl?). Już po krótkiej lekturze kobieta powie Ci, że stała się rzecz straszna. Najwyraźniej Alva nie była jedynym krwiopijcą, który żył w mieście. Już od dłuższego czasu Morthal jest po cichu inwigilowany przez siły ciemności.
Zapiski wampirzycy jasno wskazują na to, że władca krwiopijców, Movart, osiedlił się niedaleko i kieruje akcją powolnego przenikania potworów do społeczeństwa Morthalu. Twoim celem powinno więc być uratowanie mieszczan - czym prędzej wyrusz do Leża Movarta i zabij wszystkie jego sługi.
Nowy cel główny: Zabij władcę wampirów
Wyjdź z miasta i skieruj się na północy-wschód. Po krótkim marszu powinieneś natrafić na jaskinię - Leże Movarta. Wejdź do środka i zabij dwa pająki czyhające na Ciebie na dole pieczary. Następnie kieruj się do przodu i w pokaźnej grocie zabij pierwszego z wampirzych sług. Skręć w lewo i pokonaj kolejnego ze sługusów, kopiącego dół dla ofiar potworów (screen poniżej).
Idąc dalej, trafisz na sporej wielkości pieczary. Twój główny przeciwnik będzie siedział przy stole, a dookoła niego krzątać się będą jego służący oraz słabsze wampiry. Stań na górze mostu i zacznij ostrzeliwać przeciwników z bezpiecznej odległości - powinieneś zabić przynajmniej kilku, zanim zdążą do Ciebie dobiec. Jeśli poważnie zranisz Movarta, zbiegnie on do swojego pokoju, pozostawiając resztę potworów na Twoją pastwę.
Przejdź do pomieszczenia, w którym ukrył się władca wampirów i spróbuj zabić go z odległości. Cały czas staraj się zachować dystans od potwora - potrafi on bowiem wysysać życie w iście zastraszającym tempie. Jeśli nie będziesz miał innego wyboru, spróbuj zabić go przy pomocy broni białej. Kiedy już padnie, możesz wydostać się z podziemia.
Nowy cel główny: Wróć do jarla Morthalu
Zanim wyjdziesz z jaskini, rozejrzyj się jeszcze po jej wnętrzu. W gabinecie Movarta znajdziesz książkę 2920, Wschodzące Słońce, tom 2, gwarantującą wzrost umiejętności Iluzja. Następnie zbadaj boczne jaskinie, w których możesz natknąć się na kilka kolejnych sług oraz nieco losowego sprzętu. Kiedy zaspokoisz już swój głód eksploracji, skieruj się do wyjścia jaskini. U jej wylotu spotkasz jeszcze zjawę Helgi, która powie Ci, że mama woła ją do domu.
Wróć do jarla Morthalu i zdaj mu raport. W podzięce za swoje czyny otrzymasz pokaźną ilość złota oraz dozgonną wdzięczność mieszkańców miasta. Możesz uważać się za bohatera.