Umiejętności - Kradzież, Retoryka | Rozwój postaci w Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Ta strona atlasu świata do TES V: Skyrim szczegółowo opisuje umiejętności Kradzież oraz Retoryka. Umiejętności te powiązane są z archetypami złodzieja i mistrza perswazji. Nasz poradnik oprócz omówienia umiejętności podpowie po co się je rozwija oraz jakie powiązane z nimi najlepsze cechy warto odblokować.
Kradzież
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz okradać inne postacie z pozytywnym rezultatem. Tempo rozwoju jest uzależnione od wartości kradzionych przedmiotów.
Główny cel rozwijania kategorii: Zmniejszanie ryzyka bycia przyłapanym na kradzieży.
Liczba cech do odblokowania: 12
Najlepsze cechy: Zwinne palce, Dodatkowe kieszenie, Doskonałe wyczucie.
Dodatkowe uwagi:
- Kradzież świetnie współgra ze skradaniem się, tak więc obie te kategorie umiejętności warto w miarę możliwości rozwijać równolegle. W celu dodatkowego zwiększenia szans udanej kradzieży wszelkie próby najlepiej jest wykonywać nocną porą i jeżeli jest to tylko możliwe to dodatkowo na śpiących osobach (z pomocą może tu przyjść jedna z cech z opisywanej kategorii).
- Przed każdą kradzieżą radzę zapisać stan gry, tak by zmniejszyć ryzyko bycia przyłapanym, co z kolei może wiązać się z koniecznością odbycia nieprzyjemnej rozmowy ze strażnikiem czy nawet wszczęcia pojedynku z okradaną osobą. Warto też wiedzieć o tym, że trudniej wykrada się duże i wartościowe przedmioty.
- W wyjątkowych sytuacjach mechanizm kradzieży może zostać wykorzystany w odwrotną stronę, a mianowicie w celu podłożenia jakiegoś obiektu w kieszeniach wybranej ofiary. Ogólne zasady się tu nie zmieniają, tak więc warto pozostawać w ukryciu i trzeba liczyć się z tym, że próba może zakończyć się niepowodzeniem.
ZWINNE PALCE
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Otrzymanie premii do kradzieży w wysokości 20%.
Opis działania (ranga 2): Otrzymanie premii do kradzieży w wysokości w sumie 40%.
Opis działania (ranga 3): Otrzymanie premii do kradzieży w wysokości w sumie 60%.
Opis działania (ranga 4): Otrzymanie premii do kradzieży w wysokości w sumie 80%.
Opis działania (ranga 5): Otrzymanie premii do kradzieży w wysokości w sumie 100%.
Uwagi: W celu zmniejszenia ryzyka bycia przyłapanym na kradzieży warto możliwie jak najwcześniej odblokować wszystkich pięć rang, choć nawet po zakupieniu ostatniej z nich nie będzie tak, że każda próba zakończy się sukcesem. Szanse na udaną kradzież maleją mianowicie proporcjonalnie do wagi i wartości kradzionych przedmiotów. Oznacza to tym samym, że bronie, elementy ubioru i inne ciężkie rzeczy najtrudniej jest ukraść.
NOCNY ZŁODZIEJASZEK
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Zwinne palce (ranga 1).
Opis działania: Zwiększenie o 25% szansy kradzieży na śpiącym celu.
Uwagi: Cecha ta nie tylko odblokowuje dostęp do kolejnych, ale i sama w sobie jest pożyteczna. Zdecydowanie polecam okradać mieszkańców Skyrim po tym jak wybiorą się na spoczynek, przy czym warto dodać, że niektóre postacie nigdy nie opuszczają swoich posterunków.
ZATRUCIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 40 punktów. Odblokowanie cechy Nocny złodziejaszek.
Opis działania: Możliwość umieszczania trucizn w kieszeniach innych osób z zamiarem ich zatruwania.
Uwagi: Z oczywistych względów cecha ta przyda się wyłącznie zabójcom i to takim, którzy pragną pozbywać się swoich celów w wyrafinowany sposób. W mojej ocenie punkt rozwoju lepiej jest przeznaczyć chociażby na wzrost premii do ataków z zaskoczenia (kategoria Skradanie)
DODATKOWE KIESZENIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Nocny złodziejaszek.
Opis działania: Wzrost limitu udźwigu o 100 kilogramów.
Uwagi: Cecha ta paradoksalnie nie ma zbyt wiele wspólnego kradzieżą i może przydać się praktycznie każdemu typowi bohatera, a w szczególności wojownikom w ciężkich pancerzach. Wadą dla postaci, który domyślnie nie jest złodziejem, jest to, że w celu pozyskania omawianej cechy wymagane jest niestety wydanie w sumie trzech punktów rozwoju.
RZEZIMIESZEK
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 40 punktów. Odblokowanie cechy Nocny złodziejaszek.
Opis działania: Ułatwienie kradzieży złota o 50%.
Uwagi: To mało przydatna cecha, a to dlatego, że problemy z gotówką w grze raczej nie występują, a ponadto zdecydowana większość okradanych postaci nie ma przy sobie zbyt dużej ilości złota.
KLUCZNIK
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 60 punktów. Odblokowanie cechy Rzezimieszek.
Opis działania: Możliwość wykradania kluczy bez ponoszenia ryzyka przyłapania.
Uwagi: Na odblokowanie tej cechy warto zdecydować tylko jeżeli nie masz zamiaru równocześnie rozwijać kategorii Otwieranie zamków. W przeciwnym wypadku jest to niewskazane, bo o wiele lepiej jest łamać zabezpieczania zamków niż otwierać je kluczami.
ODWRÓCENIE UWAGI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Kradzież do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Rzezimieszek.
Opis działania: Możliwość wykradania oręża będącego na wyposażeniu innych osób.
Uwagi: To bardzo fajna cecha, dzięki której można w łatwy sposób zdobyć szereg ciekawych broni, za które w normalnych warunkach trzeba byłoby sporo zapłacić. Przy okazji polecam zapoznać się z opisaną poniżej cechą, bo jest ona jeszcze lepsza.
DOSKONAŁE WYCZUCIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Kradzież do 100 punktów. Odblokowanie cechy Odwrócenie uwagi.
Opis działania: Możliwość wykradania przedmiotów będących na wyposażeniu innych osób.
Uwagi: W przeciwieństwie do cechy Odwrócenie uwagi, która ograniczała się jedynie do oręża, opisywana cecha pozwala na wykradanie wszystkich rodzajów przedmiotów. Głównie chodzi tu o unikalne pancerze i amulety noszone przez niektóre postacie, które można zdobyć bez konieczności ich zabijania. Zdecydowanie radzę zainteresować się tą cechą.
Retoryka
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz umiejętnie przekonywać inne postaci do swoich racji lub je zastraszać, a także sprzedawać posiadane przedmioty lokalnym handlarzom. Tempo rozwoju uzależnione jest od "poziomu trudności" odbywanych rozmów oraz od wartości sprzedawanych przedmiotów.
Główny cel rozwijania kategorii: Ułatwianie przekonywania rozmówców do zmiany zdania oraz uzyskiwanie lepszych cen (kupno i sprzedaż) u handlarzy.
Liczba cech do odblokowania: 13
Najlepsze cechy: Targowanie, Kupiec, Mistrz handlu.
Dodatkowe uwagi:
- Zdecydowanie ciekawsza jest lewa część konstelacji, albowiem dotyczy ona handlu. W szczególności warto zainteresować się tymi cechami, które mogą uprościć cały proces, jak chociażby poprzez usunięcie konieczności sprzedawania określonych typów przedmiotów handlarzom, którzy się w nich specjalizują.
- Prawą część konstelacji gry warto sobie natomiast odpuścić i zainteresować się ewentualnie dopiero po odblokowaniu wszystkich najlepszych cech. Przemawiają za tym dwie rzeczy. Po pierwsze, większość odbywanych rozmów cechuje się niskim poziomem trudności, w rezultacie czego łatwo jest osiągnąć pożądany efekt. Po drugie, nawet jeżeli próba perswazji lub zastraszenia zakończy się niepowodzeniem, to gra niemal zawsze pozwala na wybór trzeciej opcji zachowania, czyli na przekupienie rozmówcy złotem.
- Każdy z handlarzy dysponuje bardzo ograniczoną ilością złota (wartość ta odnawia się co pewien czas), w rezultacie czego warto pamiętać o tym żeby "w kręgu zainteresowań" mieć co najmniej kilka takich osób. Znaczenie tego problemu można na szczęście umniejszyć poprzez odblokowanie stosownych cech z omawianej kategorii.
TARGOWANIE
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Negocjowanie lepszych o 10% cen kupna i sprzedaży.
Opis działania (ranga 2): Negocjowanie lepszych w sumie o 15% cen kupna i sprzedaży.
Opis działania (ranga 3): Negocjowanie lepszych w sumie o 20% cen kupna i sprzedaży.
Opis działania (ranga 4): Negocjowanie lepszych w sumie o 25% cen kupna i sprzedaży.
Opis działania (ranga 5): Negocjowanie lepszych w sumie o 30% cen kupna i sprzedaży.
Uwagi: Pierwszą cechę z tej grupy polecam odblokować już na samym początku gry, tak by móc o wiele skuteczniej zarządzać sprzedażą odnalezionych przedmiotów i kupnem zapasów. Z zakupem kolejnych cech możesz się już trochę wstrzymać, chociaż maksymalna 30% różnica może odegrać istotną rolę przy handlu wyjątkowo cennymi artefaktami.
ATRAKCYJNOŚĆ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Targowanie (ranga 1).
Opis działania: Negocjowanie o 10% lepszych cen kupna i sprzedaży u handlarzy przeciwnej płci.
Uwagi: Cecha ta może się szczególnie przydać jeżeli grasz kobietą, albowiem większość handlarzy zamieszkujących świat gry to mężczyźni.
KUPIEC
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Atrakcyjność.
Opis działania: Możliwość sprzedania dowolnego przedmiotu dowolnemu kupcowi.
Uwagi: To doskonała cecha, dzięki której nie trzeba tracić czasu na odnajdywanie właściwych handlarzy do pozbycia się niepotrzebnych przedmiotów. Polecam przy okazji zainwestować w opisane poniżej inne cechy, tak by handlarze stali się bogatsi i mogli każdorazowo odkupić większą ilość przedmiotów.
INWESTOR
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Kupiec.
Opis działania: Możliwość zainwestowania 500 sztuk złota u wybranego handlarza, tak by na stałe zwiększyć ilość posiadanego przez niego złota.
Uwagi: Z jednej strony jest to fajna cecha, które dobrze współgra z tą opisaną powyżej. Z drugiej strony jednak jej poważną wadą jest to, że w każdego handlarza trzeba zainwestować w trakcie rozmowy oraz wyłożyć pieniądze na inwestycję z własnej kieszeni. Polecam w rezultacie zainwestować jedynie w tych handlarzy, którym najczęściej składasz wizyty, a następnie wstrzymać się do momentu odblokowania o wiele lepszej cechy Mistrz handlu.
PASER
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 90 punktów. Odblokowanie cechy Inwestor.
Opis działania: Możliwość sprzedawania skradzionych rzeczy u handlarzy, w których się zainwestowało.
Uwagi: Cecha ta z oczywistych względów przyda się tylko jeżeli gra się złodziejem, choć nawet wtedy nie jest to nic specjalnego, albowiem skradzionych rzeczy można się pozbywać w ramach współpracy z Gildią Złodziei.
MISTRZ HANDLU
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do 100 punktów. Odblokowanie cechy Paser.
Opis działania: Przyznanie wszystkim handlarzom w świecie gry dodatkowych 1000 sztuk złota.
Uwagi: To zdecydowanie lepsza cecha od Inwestora, bo żadnego z handlarzy nie trzeba odwiedzać celem przekazania mu złota na rozwinięcie interesu. Proponuję postarać się ją odblokować przy pierwszej możliwej okazji, gdyż bardzo to ułatwi Twoje dalsze relacje z handlarzami.
PANIE WŁADZO...
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Targowanie (ranga 1).
Opis działania: Odblokowanie możliwości przekupywania strażników, tak by ignorowali popełniane przestępstwa.
Uwagi: To mało przydatna cecha, albowiem nawet grając jako złodziej lub zabójca powinno się dążyć do unikanie jakichkolwiek kontaktów ze stróżami prawa. Co więcej, wspomniana łapówka dotyczy wyłącznie pozbycia się konkretnego strażnika, a nie całkowitego uniewinnienia od popełnionych czynów.
PERSWAZJA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Panie władzo....
Opis działania: Obniżenie poziomu trudności prób perswazji o 30%.
Uwagi: To kolejna mało pożyteczna cecha, tym bardziej, że niemal zawsze oprócz perswazji dostępne są opcje zastraszenia oraz przekupienia danej osoby.
ZASTRASZENIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Retoryka do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Perswazja.
Opis działania: Dwukrotne zwiększenie skuteczności prób zastraszania.
Uwagi: Podobnie jak wyżej, warto pamiętać o tym, że bardzo często po nieudanym zastraszeniu można alternatywnie spróbować przekonać daną osobę do swoich racji lub ją przekupić. Cenne punkty rozwoju lepiej jest więc przeznaczyć na inne cele.