Popełnianie przestępstw | Wskazówki Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Ta strona poradnika do The Elder Scrolls V: Skyrim stanowi kompletny przewodnik po systemie kar za popełnianie przestępstw w grze. Możesz się dowiedzieć się jakie czynności traktowane są jako złamanie prawa, jak unikać przyłapania na gorącym uczynku, jak reagować na wyznaczenie nagrody za głowę bohatera i z czym wiąże się wtrącenie sterowanej postaci do więzienia.
Wszystkie najważniejsze rodzaje przestępstw w grze
Za popełnianie przestępstw w Skyrim obowiązują mniej uciążliwe kary niż w poprzednich odsłonach serii, co nie oznacza, że nie trzeba się liczyć z konsekwencjami swoich czynów. Szczególnie w początkowej fazie gry kary za złe uczynki mogą okazać się dla bohatera dotkliwe, spowalniając jego rozwój lub pozbawiając go funduszy.
Najważniejsza wiadomość związana z przestępstwami jest taka, że za dane wykroczenie możesz zostać ukarany tylko jeżeli zostaniesz przyłapany. Przykładowo, za zabicie jakiejś osoby otrzymasz karę tylko jeżeli znajdowała się ona na widoku innych postaci, a za kradzież kieszonkową otrzymasz karę tylko jeżeli zostaniesz przyłapany przez okradaną osobę lub przyuważony przez wartownika. O tym, że Twoje przestępstwo zostało odnotowane gra informuje wiadomością wyświetlaną w lewym górnym rogu ekranu (powyższy screen), a konkretnie dotyczącą zwiększenia nagrody za złapanie bohatera.
Do przestępstw wliczane są w głównej mierze następujące czynności:
- Dokonanie kradzieży kieszonkowej dowolnego przedmiotu. Warto odnotować, że samo "zajrzenie" do kieszeni danej postaci nie jest przestępstwem.
- Dokonanie kradzieży konia.
- Dokonanie kradzieży przedmiotu leżącego na widoku.
- Dokonanie kradzieży przedmiotu ukrytego w pojemniku (kufer, szafka itp.).
- Dokonanie przemiany i/lub przemieszczanie się w postaci wilkołaka w miejscu publicznym.
- Pojawienie się w postaci pełnoprawnego wampira (czwarte stadium) w miejscu publicznym. We wcześniejszych stadiach tej "choroby" przestępstwem jest również próba wypicia krwi żywej osoby na oczach innych.
- Skonsumowanie ciała zmarłej osoby. Warto w tym miejscu nadmienić, że opcja spożywania ciał jest odblokowywana dzięki pierścieniowi Namiry, otrzymywanemu pod sam koniec daedrycznego questu Powiew śmierci.
- Włamanie się lub wkroczenie do obszaru, do którego niepowołane osoby nie mają wstępu. W zależności od lokacji może to równie dobrze być cały budynek, jak i jego wybrane pomieszczenia. Istotną informacją jest to, że kara nie zawsze jest przyznawana od razu, bo przeważnie okoliczne osoby dają bohaterowi kilka sekund na opuszczenie zakazanej strefy.
- Zranienie lub zabicie niewinnej osoby. Czynność ta odnotowywana jest jako przestępstwo nawet wtedy gdy "atak" odbył się zupełnie przypadkowo, np. w wyniku skorzystania z mocy czy czaru o charakterze obszarowym.
Kary za łamanie obowiązującego prawa
Jak już wspomniałem, każde odnotowane przestępstwo doprowadza do podwyższenia aktualnej kwoty będącej nagrodą za złapanie bohatera. Oznacza to kłopoty w sytuacji spotkania strażników zajmujących się pilnowaniem danej okolicy (można ich spotkać przede wszystkim w miastach, wioskach oraz patrolujących główne trakty). Spotkanie ze strażnikami generalnie rzecz biorąc może przebiec na dwa sposoby:
1) Jeżeli wysokość aktualnej nagrody za złapanie bohatera nie jest zbyt wysoka, to zatrzymanie bohatera powinno doprowadzić do zainicjowania rozmowy ze strażnikiem (powyższy screen). Warto w tym miejscu dodać, że szanse na pokojowe rozwiązanie problemu możesz zwiększyć chowając aktualnie używaną broń. Najprostsze rozwiązanie w trakcie rozmowy ze strażnikiem to uiszczenie kary pieniężnej (i opcjonalnie oddanie skradzionych przedmiotów), której wysokość jest uzależniona od popełnionych czynów. Jeżeli odblokowałeś stosowne cechy z kategorii umiejętności Retoryka, to strażnika możesz spróbować przekonać do wypuszczenia bohatera lub go zastraszyć. Dodatkowo jeżeli jesteś członkiem Gildii Złodziei, to możesz spróbować przekupić rozmówcę, a jeżeli w danej lokacji nadano Ci tytuł tana, to możesz spróbować spławić strażnika (działa to tylko raz w danym mieście). Trzecia możliwość to wyrażenie zgody na pójście do więzienia i szerzej zostało to opisane poniżej. Ostatni wariant to wszczęcie walki. Nie polecam tej opcji, bo kara za złapanie bohatera tylko wzrośnie, a strażnicy zazwyczaj są świetnie wyszkoleni i atakują w licznych grupach.
2) Jeżeli wysokość aktualnej nagrody za złapanie bohatera jest bardzo wysoka, to jakiekolwiek próby negocjacji czy chowania broni są skazane na porażkę, albowiem strażnicy na widok sterowanej postaci automatycznie rzucą się do ataku. W takiej sytuacji najlepiej jest oddalić się od terenów miejskich i odczekać kilka dni aż główny bohater zostanie zatrzymany przez łowcę głów. Osobie tej można następnie przekazać dużą sumę pieniędzy równoznaczną z "wyczyszczeniem" kartoteki.
Więzienie
Wylądowanie w więzieniu to jedna z możliwości odpokutowania za swojej grzechy. Radziłbym z niej korzystać tylko jeżeli nie dysponujesz gotówką na zapłacenie kary pieniężnej ani nie potrafisz nakłonić strażnika do zmiany zdania, a to dlatego, że ze wspomnianym tematem wiąże się szereg utrudnień.
Jeżeli chcesz poprawnie się zachować, to po wylądowaniu w więzieniu wejdź w interakcję z pryczą (powyższy screen) lub kilofem (więzienie w Markarcie). Spowoduje to automatycznie odbycie kary, z czym wiąże się niestety zresetowanie aktualnych postępów w jednej lub kilku kategoriach umiejętności. Przykładowo, jeżeli pasek rozwoju umiejętności Broń jednoręczna do 46 punktów był zapełniony w połowie i gra wylosuję tę kategorię, to cały proces trzeba będzie rozpoczynać od zera (zachowując jednak wcześniej zdobytych 45 punktów).
Alternatywnym rozwiązaniem jest podjęcie próby ucieczki z więzienia, ale jest to niestety bardzo trudne. Musiałbyś mianowicie otworzyć drzwi celi, zlokalizować kufer ze skonfiskowanymi przedmiotami bohatera (powyższy screen) i następnie rozejrzeć się za tajnym przejściem lub bardzo ostrożnie przekraść między wartownikami. Wszystkie te czynności należałoby oczywiście wykonać w ukryciu, gdyż w przeciwnym wypadku strażnicy potraktują próbę ucieczki jako kolejne przestępstwo.
Godne odnotowania w tym miejscu jest to, że uciec można ze wszystkich więzień poza kopalnią w Markarcie, tak więc warto się szczególnie pilnować z łamaniem prawa podczas zwiedzania miejsc podlegających pod wspomniane miasto (zachodnia część Skyrim).