Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna (1) | Questy poboczne w Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 11 grudnia 2019
Na tej stronie poradnika do TES V: Skyrim znajduje się pierwsza część opisu przejścia pobocznej misji Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna. Bohater może wylądować w kopalni jeśli zostanie pojmany przez strażników w Markarcie. Nasza solucja omawia spotkania z innymi więźniami oraz opisuje współpracę z renegatami (alternatywnie można też sprzymierzyć się z nordami).
- Nowy cel główny: Zapytaj więźnia o Madanacha
- Nowy cel opcjonalny: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra
- Nowy cel opcjonalny: Załatw butelkę skoomy dla Grisvara
- Nowy cel opcjonalny: Przynieś Grisvarowi skoomę
- Nowy cel główny: Przedostań się przez wrota strzeżone przez Borkula Straszliwego
- Nowy cel główny: Porozmawiaj z Madanachem
- Nowy cel główny (renegaci): Wysłuchaj historii Braiga
Nowy cel główny: Zapytaj więźnia o Madanacha
Uwaga! Zadanie to jest dostępne dopiero po wykonaniu pobocznego questu Spisek renegatów!
Gdy zostaniesz pojmany przez strażników z Markartu, zaprowadzą Cię oni do kopalni Cidhna, skąd jeszcze nikt nie uciekł. Stracisz w tym momencie cały ekwipunek i zostaniesz wtrącony do celi. Pierwszą osobą, jaką spotkasz w miejscu odosobnienia, będzie Urzoga gra-Shugurz, strażniczka więzienia. Poinformuje Cię ona, że wyjdziesz stąd dopiero, kiedy odpracujesz swoje winy - czyli prawdopodobnie nigdy.
Po tym, jak wysłuchasz przemówienia strażniczki, zostaniesz wpuszczony do kopalni. Tam odszukaj Uraccena - więźnia, który siedzi przy ognisku w wielkiej grocie pod Tobą. Powie Ci on, że nikt ze skazańców nie ma prawa rozmawiać z Madanachem, a dotarcie do niego jest praktycznie niemożliwe, ponieważ pilnuje go ogromny ork - Borkul Straszliwy. Kontynuując rozmowę z wychudzonym mężczyzną dowiesz się, że więzienną walutą jest skooma - rzadki alkohol uwielbiany przez khajiitów.
Jeśli zapytasz go o "kosę", dowiesz się, że tego rodzaju więzienną broń możesz uzyskać od Grisvara, który z pewnością będzie żądał jakiejś zapłaty. Zdobycie kosy nie jest wymagane do zaliczenia zadania, ale może się przydać (mini-quest Różne: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra).
Nowy cel opcjonalny: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra
Uwaga! Zadanie to jest opcjonalne i nie wyświetla się w dzienniku pod misją Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna, lecz w zakładce Różne.
Dowiedziawszy się od Uraccena lub Borkula o tym, że Grisvar dysponuje kilkoma kosami, możesz się do niego udać i poprosić o jedną dla siebie. Mężczyznę spotkasz w korytarzu po prawej stronie jaskini, gdzie będzie siedział przy koksowniku. Kiedy z nim porozmawiasz, dowiesz się, że chętnie podaruje Ci majcher, o ile dostarczysz mu butelkę skoomy. Tę posiada Duach, który pracuje po przeciwnej stronie kopalni, w jednym z korytarzy.
W ten sposób odblokujesz kolejne zadanie poboczne - Różne: Załatw butelkę skoomy dla Grisvara.
Nowy cel opcjonalny: Załatw butelkę skoomy dla Grisvara
Uwaga! Zadanie to jest opcjonalne i nie wyświetla się w dzienniku pod misją Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna, lecz w zakładce Różne.
Duacha, czyli więźnia posiadającego rzadki alkohol, znajdziesz w kopalnianym korytarzu po lewej stronie jaskini. Kiedy do niego dotrzesz, zagadnij go o skoomę. Mężczyzna nie będzie zachwycony tym, że wiadomość o jego dobytku jest powszechnie znana i każe Ci odejść. W tym momencie możesz przekonać go przy pomocy perswazji, lub też po prostu pobić go do nieprzytomności i odebrać towar.
Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzesz, ostatecznie wejdziesz w posiadanie skoomy poszukiwanej przez Grisvara. Powinieneś mu ją teraz oddać (mini-quest Różne: Przynieś Grisvarowi skoomę).
Nowy cel opcjonalny: Przynieś Grisvarowi skoomę
Uwaga! Zadanie to jest opcjonalne i nie wyświetla się w dzienniku pod misją Nikt nie ucieknie z kopalni Cidhna, lecz w zakładce Różne.
Po uzyskaniu skoomy od Duacha, możesz oddać ją Grisvarowi. Pamiętaj o tym, aby nie wypić trunku przed dostarczeniem go mężczyźnie - wówczas zadanie zostanie całkowicie zaprzepaszczone!
Kiedy dostarczysz alkohol Grisvarowi, otrzymasz od niego majcher - broń używaną przez więźniów w kopalni Cidhna. Możesz teraz zanieść ten oręż Borkulowi, który strzeże celi Madanacha. Kiedy dasz mu przedmiot, zostaniesz wpuszczony do środka.
Nowy cel główny: Przedostań się przez wrota strzeżone przez Borkula Straszliwego
Po rozmowie z Uraccenem podejdź do Borkula i zagadaj do niego. Potężny ork nie pozwoli Ci wejść do celi Madanacha dopóki nie dostarczysz mu kosy (patrz - cel opcjonalny: Porozmawiaj z Grisvarem na temat majchra). Jeśli nie masz ochoty wywdzięczać się więźniom, zawsze możesz znaleźć alternatywny sposób dotarcia do księcia żebraków. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, abyś okradł Borkula z klucza do celi Madanacha, wyzwał go na pojedynek lub też po prostu przekonał do swoich racji przy pomocy wysokiej Retoryki.
Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, ostatecznie dostaniesz się do poszukiwanego mężczyzny.
Nowy cel główny: Porozmawiaj z Madanachem
Kiedy przejdziesz obok Borkula i dostaniesz się do celi Madanacha, zobaczysz go siedzącego przy biurku i piszącego list. W tym momencie powinieneś podjąć decyzję, która w wyraźny sposób zaważy na przyszłości Twojej, jak i Markartu:
- Jeśli zdecydujesz się wysłuchać tego, co siwy mężczyzna ma Ci do powiedzenia i wykonasz jego misje, opowiesz się po stronie renegatów.
- Jeśli jednak postanowisz od razu go zabić, będzie to oznaczało, że przyłączyłeś się do nordów i pragniesz wraz z nimi poskromić buntowników.
Jeśli wybrałeś ścieżkę renegatów, przejdź do sekcji Wysłuchaj historii Braiga (opisaliśmy ją poniżej).
Jeśli wolisz nordów, przejdź do sekcji Zabij Madanacha (kolejna strona opisu przejścia).
Nowy cel główny (renegaci): Wysłuchaj historii Braiga
Wyjdź z celi Madanacha i udaj się do lewego korytarza kopalni - tego samego, w którym wcześniej mogłeś spotkać Grisvara. Na samym końcu tunelu znajdziesz Braiga, najpewniej siedzącego na ziemi albo kopiącego rudę. Kiedy z nim porozmawiasz, dowiesz się o tragicznej historii jego córki oraz o tym, jak został wtrącony do Kopalni Cidhna. Ze słów, które usłyszysz, jasno będzie wynikało, że nordowie nie znajdą litości i traktują swych podwładnych jak śmieci. Po zdobyciu tych informacji możesz już wrócić do Madanacha.