W podziemiach Saarthal (3) | Questy poboczne w Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 11 grudnia 2019
Na tej stronie poradnika do TES V: Skyrim znajduje się trzecia część opisu przejścia questu W podziemiach Saarthal, czyli jednej z misji powiązanych z gildią magów (Akademią w Zimowej Twierdzy). To końcowa część wizyty w ruinach Saarthal. Do pokonania jest przede wszystkim dwóch bossów - Draugr Pan Śmierci oraz Jyrik Gauldurson. Bohater musi też m.in. rozwiązać drugą zagadkę z filarami.
- Pojedynek z mini-bossem - Draugr pan śmierci
- Druga zagadka z filarami
- Pojedynek z bossem - Jyrik Gauldurson
- Nowy cel główny: Porozmawiaj z arcymagiem
Pojedynek z mini-bossem - Draugr pan śmierci
Zapisz stan gry i dopiero wtedy wejdź do południowego pomieszczenia. Przed Tobą walka z mini-bossem, który będzie draugr - pan śmierci (powyższy screen). Wykorzystuj fakt, że ten potwór jest wojownikiem, starając się w miarę możliwości trzymać go na dystans. Warto też oczywiście używać najlepszych posiadanych mocy, czarów i przedmiotów magicznych, bo będzie on bardzo wytrzymały. Po wygranej bitwie możesz zbadać jego ciało, zabierając przydatny dla wojownika i jednocześnie wartościowy ebonowy topór bojowy.
Wyjdź po schodach na górę i skieruj się do południowych drzwi. Uważaj, bo w okolicznym korytarzu rozstawiono dwie nowe pułapki runiczne (powyższy screen) i ich przypadkowe uaktywnienie może doprowadzić do porażenia bohatera błyskawicami. Polecam w rezultacie zniszczyć pułapki z bezpiecznej odległości.
Druga zagadka z filarami
Zniszczenie obu pułapek odblokuje Ci dostęp do sali z nową zagadką. Ustaw się w pokazanym na powyższym screenie miejscu, czyli na wprost od zamkniętej kraty. Podchodź teraz do interaktywnych filarów w zasugerowanej na zdjęciu kolejności:
- Podejdź do filaru 1 (drugi od lewej). Domyślnie pokazuje on węża, ale widoczna za filarem tabliczka sugeruje, że ma pokazywać rybę. Obróć więc filarem tak by pokazywał delfina. Zignoruj fakt, że każdorazowe obrócenie tego filaru obróciło także pozostałe filary. Ważne jest jedynie to żeby do filarów podchodzić w prezentowanej w tej części poradnika kolejności.
- Podejdź do filaru 2 (pierwszy od lewej). Domyślnie pokazuje on orła, ale widoczna za filarem tabliczka sugeruje, że ma pokazywać węża. Obróć więc filarem tak by pokazywał węża.
- Podejdź do filaru 3 (drugi od prawej). Domyślnie pokazuje on węża, ale widoczna za filarem tabliczka sugeruje, że ma pokazywać orła. Obróć więc filarem tak by pokazywał sokoła.
- Podejdź do filaru 4 (pierwszy od prawej). Domyślnie pokazuje on węża, ale widoczna za filarem tabliczka sugeruje, że ma pokazywać rybę. Obróć więc filarem tak by pokazywał delfina.
Właściwe rozstawienie filarów na zakończenie zagadki zaprezentowane zostało na powyższym screenie. Jeżeli gdzieś się pomyliłeś to pamiętaj żeby całość powtórzyć w opisanej wcześniej kolejności, gdyż tylko wtedy ominie Cię problem jednoczesnego obracania się kilku filarów. Pociągnij za dźwignię i skorzystaj z nowo odblokowanego przejścia.
Po kilku chwilach powinien do Ciebie ponownie dołączyć Tolfdir, tak więc warto na niego zaczekać. Uważaj na znajdującą się w pobliskim korytarzu płytę naciskową, która uaktywnia pułapkę (zatrute strzały). Docelowo musisz dotrzeć do większych drzwi (powyższy screen) i wejść do dużej sali. Zapisz tu stan gry, bo przed Tobą finałowa walka w ramach tego questu.
Pojedynek z bossem - Jyrik Gauldurson
Zignoruj chwilowo widoczną w oddali wielką magiczną kulę, bo zanim będziesz ją mógł na spokojnie obejrzeć czeka Cię pojedynek z tutejszym bossem, którym będzie Jyrik Gauldurson (powyższy screen). Początkowo nie atakuj w ogóle tego potwora, bo Twoje działania będą zadawały mu jedynie minimalne obrażenia. Zamiast tego zaczekaj aż Tolfdir zauważy, iż boss jest bardzo wytrzymały i postanowi odebrać mu część mocy.
Na atakowanie bossa zdecyduj się dopiero gdy Tolfdir krzyknie, że udało mu się osłabić Jyrika. Możesz oczywiście korzystać ze standardowych czarów, mocy, krzyków i przedmiotów magicznych, ale istnieje także prostsza metoda zlikwidowania bossa. Zauważ mianowicie, że Jyrik na przemian korzysta z zaklęć ogniowych i lodowych. Kluczem do zadawania mu większych obrażeń jest w rezultacie opieranie swoich ataków o siłę przeciwnego żywiołu. Jeśli więc widzisz, że Jyrik używa zaklęć ogniowych (screen 1) to atakuj go czarami lodowymi, a jeśli widzisz, że używa zaklęć lodowych (screen 2) to atakuj go czarami ogniowymi. Niezależnie od obranej taktyki działania musisz pozbawić bossa całego paska zdrowia.
Polecam zbadać ciało Jyrika, bo zdobędziesz między innymi cenny i bardzo przydatny fragment amuletu Gauldura (głównie po niego tutaj przyszedłeś). Oprócz tego możesz zabrać list o nazwie Nakaz zapieczętowania. Na koniec podejdź do Tolfdira i porozmawiaj z nim na temat odnalezionej tu kuli (powyższy screen). Tolfdir będzie tu chciał pozostać i wyśle Cię do arcymaga w Akademii celem poinformowania go o znalezisku.
Nowy cel główny: Porozmawiaj z arcymagiem
Nie musisz na szczęście ponownie przechodzić przez całe ruiny, bo możesz skorzystać z drzwi znajdujących się za dużą magiczną kulą (powyższy screen). Przejdź przez wąski korytarz. Po dotarciu do nowej sali podejdź do tablicy, dzięki której poznasz nowe Słowo Mocy - Lód, Lodowa Postać. Oprócz tego warto zajrzeć do kufra z cennymi artefaktami (m.in. szatą przywracania adepta).
Wybierz teraz zachodnie drzwi (powyższy screen), powracając do wykopalisk Saarthal. Po znalezieniu się w nowej lokacji odszukaj interaktywny uchwyt, dzięki któremu powrócisz do jednej ze zbadanych już wcześniej sal. Skieruj się w rezultacie do wyjścia z wykopalisk, powracając na powierzchnię.
Otwórz mapę świata i wybierz się oczywiście do Akademii w Zimowej Twierdzy. Po dotarciu na miejsce wejdź do Komnaty Żywiołów i skorzystaj z niedostępnych wcześniej lewych drzwi, prowadzących do Kwatery arcymaga. Wyjdź po schodach na górę i odszukaj arcymaga Savosa Arena (powyższy screen). Jeżeli jest to Wasza pierwsza rozmowa, to czeka Cię krótki wstęp. W przeciwnym wypadku będziesz mógł od razu poinformować Savosa o znalezisku. Arcymag będzie chciał żebyś to Ty zajął się zbadaniem pochodzenia i znaczenia odnalezionej kuli, wysyłając Cię do Uraga gro-Shuba. Za wykonanie tego questu otrzymasz także nagrodę, którą będzie Kostur Magicznego Światła.
Odblokowany quest Akademii w Zimowej Twierdzy: Z nosem w księgach
Teraz możesz już połączyć trzy fragmenty amuletu Gauldura w jedną, spójną całość. O tym, jak to zrobić, możesz przeczytać w opisie pobocznego questu Zakazana opowieść, a konkretnie w sekcji Przekuj amulet Gauldura.