Umiejętności - Broń jednoręczna, Łucznictwo | Rozwój postaci w Skyrim Skyrim poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2019
Ta strona atlasu świata do TES V: Skyrim szczegółowo opisuje umiejętności Broń jednoręczna oraz Łucznictwo. Umiejętności te powiązane są z archetypami wojownika oraz łucznika. Nasz poradnik oprócz omówienia umiejętności podpowie po co się je rozwija oraz jakie powiązane z nimi najlepsze cechy warto odblokować.
Broń jednoręczna
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz wyprowadzać ataki z użyciem broni jednoręcznej. Tempo rozwoju jest uzależnione od wielkości zadawanych obrażeń.
Główny cel rozwijania kategorii: Zwiększanie obrażeń zadawanych przez bronie jednoręczne.
Liczba cech do odblokowania: 21.
Najlepsze cechy: Fechtmistrz, Postawa bojowa, Szarża krytyczna.
Dodatkowe uwagi:
- Jedną z najważniejszych decyzji jakie musisz podjąć jest to czy zamierzasz korzystać z różnych typów broni jednoręcznej czy z ich ściśle określonych rodzajów (np. tylko z toporów wojennych). Ja jestem zwolennikiem tego drugiego rozwiązania, tym bardziej, że dobrą broń jednoręczną zawsze można utworzyć lub przynajmniej ulepszyć we własnym zakresie. Gra udostępnia ponadto zestawy cech związanych z konkretnymi typami broni.
- Decydując się na korzystanie z broni jednoręcznych musisz dodatkowo ustalić czy w danym momencie będziesz trzymał jedną broń czy może dwie. Z myślą o dwóch broniach przygotowana została prawa część konstelacji, oferując szereg przydatnych cech. Jeżeli wolisz używać tylko jednej broni, to na miejsce drugiej możesz wybrać czar lub tarczę (w przypadku gry wojownikiem bardziej korzystny jest oczywiście ten drugi wariant).
FECHTMISTRZ
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią jednoręczną o 20%.
Opis działania (ranga 2): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią jednoręczną w sumie o 40%.
Opis działania (ranga 3): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią jednoręczną w sumie o 60%.
Opis działania (ranga 4): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią jednoręczną w sumie o 80%.
Opis działania (ranga 5): Zwiększenie zadawanych obrażeń bronią jednoręczną w sumie o 100%.
Uwagi: Warto regularnie dokupywać kolejne cechy z tej grupy, zwiększając tym samym skuteczność wyprowadzanych ataków.
SIEKIERĄ PRZEZ ŁEB
Cecha ta ma trzy rangi i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Fechtmistrz (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 90 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zadawanie jednoręcznymi toporami bojowymi dodatkowych obrażeń od krwawienia.
Opis działania (ranga 2): Zadawanie jednoręcznymi toporami bojowymi dodatkowych obrażeń od krwawienia.
Opis działania (ranga 3): Zadawanie jednoręcznymi toporami bojowymi dodatkowych obrażeń od krwawienia.
Uwagi: Cechami z tej grupy warto zainteresować się tylko jeżeli bohater najczęściej korzysta z różnych odmian toporów bojowych. Obrażenia od krwawienia nie robią ogromnej różnicy, ale takowa premia mimo wszystko zawsze się przyda.
ŁAMIGNAT
Cecha ta ma trzy rangi i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Fechtmistrz (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 90 punktów.
Opis działania (ranga 1): Ignorowanie 25% pancerza wroga podczas wyprowadzania ataków z użyciem jednoręcznych buław.
Opis działania (ranga 1): Ignorowanie w sumie 50% pancerza wroga podczas wyprowadzania ataków z użyciem jednoręcznych buław.
Opis działania (ranga 1): Ignorowanie w sumie 75% pancerza wroga podczas wyprowadzania ataków z użyciem jednoręcznych buław.
Uwagi: Cechami z tej grupy warto zainteresować się tylko jeżeli bohater najczęściej korzysta z różnych odmian buław. W mojej ocenie są to najlepsze cechy spośród tych związanych z konkretnymi typami broni, tym bardziej, że wielu silnych humanoidalnych przeciwników korzysta właśnie z pancerzy.
SZERMIERZ
Cecha ta ma trzy rangi i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Fechtmistrz (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 90 punktów.
Opis działania (ranga 1): Pojawienie się 10% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem jednoręcznych mieczy.
Opis działania (ranga 2): Pojawienie się w sumie 15% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem jednoręcznych mieczy.
Opis działania (ranga 3): Pojawienie się w sumie 20% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem jednoręcznych mieczy.
Uwagi: Cechami z tej grupy warto zainteresować się tylko jeżeli bohater najczęściej korzysta z różnych odmian jednoręcznych mieczy. 20% po odblokowaniu trzeciej rangi to nadal stosunkowo niewiele, ale mimo wszystko warto rozważyć zakup wszystkich cech.
POSTAWA BOJOWA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 20 punktów. Odblokowanie cechy Fechtmistrz (ranga 1).
Opis działania: Zmniejszenie ilości kondycji potrzebnej do wyprowadzania potężnych ataków bronią jednoręczną o 25%.
Uwagi: Szybki zakup tej cechy jest jak najbardziej wskazany, szczególnie że przy częstym odpalaniu potężnych ataków bardzo łatwo jest błyskawicznie wyczerpać pasek kondycji.
OKRUTNE UDERZENIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Postawa bojowa.
Opis działania: Zadawanie o 25% większych obrażeń podczas wyprowadzania potężnych ataków bronią jednoręczną w pozycji stojącej.
Uwagi: Cecha ta działa wyłącznie w pozycji stojącej, tak więc jeżeli wolisz by Twoja postać pozostawała w ciągłym ruchu warto zainteresować się zdolnością opisaną poniżej (wszystko jest uzależnione od własnych preferencji). Co ciekawe, udany cios może zakończyć się dekapitacją, ale nie ma to znaczenia praktycznego, bo dzieje się tak tylko wtedy gdy przeciwnik i tak w wyniku ataku miał zginąć.
SZARŻA KRYTYCZNA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Postawa bojowa.
Opis działania: Możliwość wykonywania potężnych ataków bronią jednoręczną w biegu, potrafiących zadawać podwójne obrażenia krytyczne.
Uwagi: Zdecydowanie warto zainteresować się tą cechą, tym bardziej, że grając jako wojownik do wielu przeciwników i tak należy podbiec. Warto w tym miejscu dodać, że nie każda szarża kończy się zadaniem obrażeń krytycznych, ale ma to na szczęście miejsce na tyle często by w pełni uzasadnić zakup opisywanej cechy. Co ciekawe, w przypadku jednoczesnego używania dwóch broni szanse ciosu krytycznego są większe, bo są one oddzielnie liczone dla każdej z broni.
PARALIŻUJĄCE UDERZENIE
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do 100 punktów. Odblokowanie cechy Okrutne uderzenie lub cechy Szarża krytyczna.
Opis działania: Sprawienie, że potężne ataki do tyłu mają 25% szansę na sparaliżowanie celu.
Uwagi: Zakup tej cechy najlepiej jest odłożyć w czasie i najpierw zająć się odblokowaniem bardziej przydatnych cech (głównie tych z rangami).
PODWÓJNA NAWAŁNICA
Cecha ta ma dwie rangi i po odblokowaniu drugiej z nich staje się ona jeszcze lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Fechtmistrz (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 50 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zwiększenie szybkości wyprowadzanych ataków dwiema broniami o 20%.
Opis działania (ranga 2): Zwiększenie szybkości wyprowadzanych ataków dwiema broniami w sumie o 35%.
Uwagi: Cechy z tej grupy znacznie usprawniają walkę dwiema broniami i to niezależnie od tego czy przeważnie wyprowadza się standardowe czy potężne ataki.
PODWÓJNA BRUTALNOŚĆ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Broń jednoręczna do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Podwójna nawałnica.
Opis działania: Zadawanie o 50% większych obrażeń przy wyprowadzaniu potężnych ataków z użyciem dwóch broni.
Uwagi: To doskonała cecha, którą warto możliwie jak najszybciej odblokować. Jej dodatkową zaletą jest to, że może współpracować z cechą Okrutne uderzenie (potężne ataki w pozycji stojącej) oraz z cechą Szarża krytyczna (potężne ataki w biegu).
Łucznictwo
Sposób rozwijania kategorii: W celu rozwijania tej kategorii umiejętności musisz trafiać przeciwników strzałami. Tempo rozwoju jest uzależnione od wielkości zadanych obrażeń w momencie każdego trafienia.
Główny cel rozwijania kategorii: Zwiększanie obrażeń zadawanych z użyciem łuków.
Liczba cech do odblokowania: 16.
Najlepsze cechy: Silniejsze napięcie, Sokoli wzrok, Potężny strzał.
Dodatkowe uwagi:
- Podczas korzystania z łuku warto pamiętać o tym, że o zadawanych obrażeniach decyduje nie tylko jakość wykorzystywanego łuku, ale również jakość posiadanych strzał, które odrębnie wybiera się i uaktywnia się z poziomu inwentarza.
- Lepsze odmiany strzał są oczywiście rzadkością, dlatego też warto zawsze sprawdzać ciała pokonanych przeciwników, licząc że w ten sposób odzyska się chociaż część z nich. Najlepsze strzały dobrze jest z kolei zostawiać sobie na najsilniejszych przeciwników, tak by później nie trzeba było na szybko wybierać gorszego ich gatunku.
- Bardzo pomocny podczas używania łuku okazuje się domyślnie załączony celownik, przy czym należy oczywiście pamiętać o tym, że strzały nigdy nie lecą do celu w linii prostej.
SILNIEJSZE NAPIĘCIE
Cecha ta ma pięć rang i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Brak.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 20 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 40 punktów.
Wymagania (ranga 4): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 5): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 80 punktów.
Opis działania (ranga 1): Zwiększenie zadawanych obrażeń z użyciem łuków o 20%.
Opis działania (ranga 2): Zwiększenie zadawanych obrażeń z użyciem łuków w sumie o 40%.
Opis działania (ranga 3): Zwiększenie zadawanych obrażeń z użyciem łuków w sumie o 60%.
Opis działania (ranga 4): Zwiększenie zadawanych obrażeń z użyciem łuków w sumie o 80%.
Opis działania (ranga 5): Zwiększenie zadawanych obrażeń z użyciem łuków w sumie o 100%.
Uwagi: Warto regularnie dokupywać kolejne cechy z tej grupy, zwiększając tym samym skuteczność działania posiadanych łuków.
SOKOLI WZROK
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Silniejsze napięcie (ranga 1).
Opis działania: Możliwość przybliżania obrazu podczas celowania z łuku poprzez wciskanie przycisku bloku.
Uwagi: To niezwykle przydatna cecha, którą warto możliwie jak najszybciej odblokować. Przybliżenie obrazu znacząco ułatwia oddawanie celnych strzałów i to nie tylko wtedy gdy dąży się do atakowania przeciwników z zaskoczenia.
PEWNA RĘKA
Cecha ta ma dwie rangi i po odblokowaniu drugiej z nich staje się ona jeszcze lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 40 punktów. Odblokowanie cechy Sokoli wzrok.
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 60 punktów.
Opis działania (ranga 1): Spowolnienie upływu czasu podczas celowania z przybliżonym obrazem o 25%.
Opis działania (ranga 2): Spowolnienie upływu czasu podczas celowania z przybliżonym obrazem w sumie o 50%.
Uwagi: Obie cechy wchodzące w skład opisywanej grupy są oczywiście bezpośrednio powiązane z opisaną wyżej cechą. Na ich zakup szczególnie polecam zdecydować się jeżeli Twój bohater ma stać się zabójcą specjalizującym się w likwidowaniu swoich celów z odległości. Nie jest to oczywiście jedyne możliwe zastosowanie, bo dzięki spowolnieniu czasu można też między innymi ułatwić trafianie w szybko przemieszczające się cele.
POTĘŻNY STRZAŁ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Sokoli wzrok.
Opis działanie: Pojawienie się 50% szansy na wytrącenie z równowagi trafionego strzałą przeciwnika.
Uwagi: To zdecydowanie jedna z najbardziej użytecznych cech dostępnych w omawianej kategorii umiejętności. Wytrącenie przeciwnika z równowagi nie tylko pozwala na prostsze wyprowadzenie kolejnych ataków, ale także ułatwia oddalenie się od niego. Opisywana cecha nie działa na najmocniejszych wrogów, ale mimo wszystko warto ją szybko odblokować.
SZYBKI STRZAŁ
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 70 punktów. Odblokowanie cechy Potężny strzał.
Opis działania: Usprawnienie procesu napinania łuku o 30%.
Uwagi: Cecha ta z oczywistych względów jest pomocna tylko w tych bitwach, w których istotne jest szybkie wypuszczanie kolejnych strzał. Przykładowo więc dla zabójcy eliminującego swoje cele z zaskoczenia okaże się ona niemal bezużyteczna.
STRZAŁ KRYTYCZNY
Cecha ta ma trzy rangi i w miarę odblokowywania kolejnych rang staje się ona coraz lepsza.
Wymagania (ranga 1): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 30 punktów. Odblokowanie cechy Silniejsze napięcie (ranga 1).
Wymagania (ranga 2): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 60 punktów.
Wymagania (ranga 3): Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 90 punktów.
Opis działania (ranga 1): Pojawienie się 10% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem łuku.
Opis działania (ranga 2): Pojawienie się w sumie 15% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem łuku.
Opis działania (ranga 3): Pojawienie się w sumie 20% szansy zadania krytycznych obrażeń z użyciem łuku.
Uwagi: Wszystkie cechy z tej grupy dobrze byłoby prędzej czy później odblokować, zwłaszcza że wraz z nabywaniem kolejnych rang wzrastają nie tylko procentowe szanse trafienia krytycznego ale również zadawane obrażenia (+25% dla rangi 2 i +50% dla rangi 3).
DYSCYPLINA STRZELECKA
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 50 punktów. Odblokowanie cechy Strzał krytyczny (ranga 1).
Opis działania: Odzyskiwanie dwukrotnie większej ilości strzał z ciał pokonanych wrogów.
Uwagi: W początkowej fazie rozgrywki cecha ta jest praktycznie bezużyteczna, bo wykorzystuje się głównie słabsze strzały. Dopiero w dalszej części zabawy zyskuje ona na znaczeniu, bo najlepsze odmiany strzał są na wagę złota.
TROPICIEL
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do co najmniej 60 punktów. Odblokowanie cechy Dyscyplina strzelecka.
Opis działania: Możliwość szybszego poruszania się z naciągniętym łukiem.
Uwagi: To mało przydatna cecha, którą można sobie spokojnie odpuścić. W sytuacji zagrożenia lepiej jest zrezygnować z celowania i samodzielnie pobiec w jakieś inne miejsce.
TO ZABOLI
Wymagania: Rozwinięcie umiejętności Łucznictwo do 100 punktów. Odblokowanie cechy Szybki strzał lub cechy Tropiciel.
Opis działania: Pojawienie się 15% szansy sparaliżowania celu w momencie trafienia go strzałą.
Uwagi: Cecha ta niekoniecznie powinna znaleźć się wysoko na "liście zakupów", tym bardziej, że o wiele lepiej jest dążyć do zwiększania zadawanych obrażeń oraz szans trafień krytycznych. Wrogów można ponadto w łatwy sposób paraliżować dzięki czarom oraz miksturom.