Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Artykuły PREMIUM

Jakościowe dziennikarstwo, które powstaje dzięki Waszemu wsparciu. Dziękujemy!

Tajemnice powstawania gry Gothic Remake - rozmawiamy z twórcami ze studia Alkimia

Tajemnice powstawania gry Gothic Remake - rozmawiamy z twórcami ze studia Alkimia

artykuł27 listopada 2024

Co zmieniło się w fabule Gothic Remake i jaki był warunek dołączenia do ekipy twórców? Czy Gomez wiedział? Gdzie są kobiety? O to i wiele więcej zapytaliśmy Reinharda Pollice, CEO studia, oraz pracującego w Alkimii Mateusza Pawłowskiego od Kronik Myrtany.

Tajemnice powstawania gry Gothic Remake - rozmawiamy z twórcami ze studia Alkimia
Wolę liniowe doświadczenia niż otwarte światy i ogrom swobody - o iluzji i ciężarze wolności w grach

Wolę liniowe doświadczenia niż otwarte światy i ogrom swobody - o iluzji i ciężarze wolności w grach

artykuł22 listopada 2024

Wolność była od bardzo dawna wartością nadrzędną dla wielu twórców gier. Dziś, po latach powtarzania mantry otwartych światów i traktowania ich jako osi designu, twierdzę, że kajdany, z których się długo wyrywaliśmy, nie ciążyły nam aż tak bardzo.

Wolę liniowe doświadczenia niż otwarte światy i ogrom swobody - o iluzji i ciężarze wolności w grach
Dragon Age: Veilguard pokazuje, jak ważna w RPG jest możliwość grania tym złym

Dragon Age: Veilguard pokazuje, jak ważna w RPG jest możliwość grania tym złym

artykuł13 listopada 2024

Dragon Age: The Veilguard zadebiutował w atmosferze skandalu. Wiele zarzutów jest dyskusyjna, niemniej RPG BioWare ma jeden poważny problem – brakuje mu ikry, bo wypiera pewne aspekty życia i nie pozwala na odgrywanie postaci moralnie niejednoznacznej.

Dragon Age: Veilguard pokazuje, jak ważna w RPG jest możliwość grania tym złym

"Chcemy opowiadać mroczne historie z dużą dozą wolności" - rozmawiamy z twórcami Gothica i Elexa, Björnem i Jennifer Pankratz

artykuł11 listopada 2024

"Gothic stał się częścią naszego życia" - powiedział Björn Pankratz, gdy spotkałem się z nim i jego żoną Jennifer. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego Polacy i Niemcy pokochali tę kultową serię oraz jakie gry będzie tworzyć nowe Pithead Studio - i nie tylko.

"Chcemy opowiadać mroczne historie z dużą dozą wolności" - rozmawiamy z twórcami Gothica i Elexa, Björnem i Jennifer Pankratz
Afera wokół twarzy w Silent Hill 2 pokazuje, że nie chcemy zrozumieć się nawzajem

Afera wokół twarzy w Silent Hill 2 pokazuje, że nie chcemy zrozumieć się nawzajem

artykuł31 października 2024

Afera twarzowa towarzysząca grze Silent Hill 2 Remake to kolejny przykład, że nie umiemy rozmawiać o grach i innych dziełach kultury czy o fantazjach w ogóle. A już na pewno nie chcemy zrozumieć się nawzajem.

Afera wokół twarzy w Silent Hill 2 pokazuje, że nie chcemy zrozumieć się nawzajem
„Dojrzałe opowiadanie historii

„Dojrzałe opowiadanie historii". Świat Dragon Age'a budowano tak, by nie był czarno-biały

artykuł25 października 2024

Stworzyć świat fantasy, który nie będzie tylko kalką Władcy Pierścieni lub Dungeons & Dragons? David Gaider i jego zespół z takim właśnie zamiarem podeszli do projektowania uniwersum Dragon Age’a.

„Dojrzałe opowiadanie historii". Świat Dragon Age'a budowano tak, by nie był czarno-biały
„Skupiamy się na ciemniejszej stronie życia” - rozmawiamy z twórcami Diablo 4: Vessel of Hatred

„Skupiamy się na ciemniejszej stronie życia” - rozmawiamy z twórcami Diablo 4: Vessel of Hatred

artykuł5 października 2024

Już za chwilę zadebiutuje dodatek do Diablo 4 zatytułowany Vessel of Hatred, który – oczywiście poza zaserwowaniem nowej klasy postaci i nowego regionu do eksploracji – ma znacznie pogłębić gameplay, przynosząc szereg rozmaitych aktywności.

„Skupiamy się na ciemniejszej stronie życia” - rozmawiamy z twórcami Diablo 4: Vessel of Hatred
Geniusz kontra system - Jacek Karpiński i jego superkomputery PRL-u

Geniusz kontra system - Jacek Karpiński i jego superkomputery PRL-u

artykuł2 października 2024

Jacek Karpiński był wyjątkowy, ale nie był wyjątkiem. W rzeczywistości PRL-u podobnie stłamszono wielu innych zdolnych twórców. Jego życie to historia równie inspirująca, co smutna - z pewnością jedna z tych, które warto uchronić od zapomnienia.

Geniusz kontra system - Jacek Karpiński i jego superkomputery PRL-u
Przed prawem

Przed prawem

artykuł26 września 2024

Znacie to? Do doliny wchodzą: oficer, podróżny, strażnik i skazaniec.

Przed prawem
„Zamiast grać, lubię oglądać, jak grają inni

„Zamiast grać, lubię oglądać, jak grają inni" - sprawdźmy, z czego wynika popularność takiego zjawiska

artykuł13 września 2024

Gry to naprawdę ciekawe medium, które wcale nie musi ograniczać się do grania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać jakiś tytuł do zabawy typu „role-play”, oglądać go na YouTubie czy potraktować jak prawdziwy sport. Możliwości nie brakuje!

„Zamiast grać, lubię oglądać, jak grają inni" - sprawdźmy, z czego wynika popularność takiego zjawiska

"Na pierwszym miejscu stawiamy rozgrywkę. Nie staramy się tworzyć narracyjnych doświadczeń” - rozmawiamy z dyrektorem artystycznym Astro Bota, Sebastianem Bruecknerem

artykuł11 września 2024

Z dyrektorem artystycznym Astro Bota porozmawialiśmy o tym, jak powstaje taka gra oraz czy wykorzystanie tylu uznanych marek w jednym tytule wiązało się z jakimiś trudnościami. Ponadto, jeśli nowa gra z Astro okaże się bijatyką, to będzie to moja wina.

"Na pierwszym miejscu stawiamy rozgrywkę. Nie staramy się tworzyć narracyjnych doświadczeń” - rozmawiamy z dyrektorem artystycznym Astro Bota, Sebastianem Bruecknerem
Morderstwa, kradzieże i pranie pieniędzy - mroczna strona gier MMO, część 2

Morderstwa, kradzieże i pranie pieniędzy - mroczna strona gier MMO, część 2

artykuł30 sierpnia 2024

Gry MMO budzą wiele emocji, również tych niezdrowych. Niektórzy podchodzą zbyt poważnie do grania, a inni wykorzystują sieciowe światy w niecnych celach. A to wszystko dzieje się tuż pod nosem zwykłych graczy, którzy zazwyczaj nie mają o niczym pojęcia.

Morderstwa, kradzieże i pranie pieniędzy - mroczna strona gier MMO, część 2
Czy Morrowind był Skyrimem swoich czasów? Czas na nostalgiczną podróż do 2002 roku

Czy Morrowind był Skyrimem swoich czasów? Czas na nostalgiczną podróż do 2002 roku

artykuł20 sierpnia 2024

Morrowind to klasyka gier cRPG, ale jak został przyjęty przez krytyków zaraz po premierze? Sprawdziliśmy, czy gra Bethesdy wzbudziła wtedy podobne zachwyty jak lata później najpopularniejsza część cyklu – Skyrim.

Czy Morrowind był Skyrimem swoich czasów? Czas na nostalgiczną podróż do 2002 roku
Łowca, którego mógł się obawiać nawet Quake, czyli jak Turok zmienił FPS-y na konsolach

Łowca, którego mógł się obawiać nawet Quake, czyli jak Turok zmienił FPS-y na konsolach

artykuł12 sierpnia 2024

Ewolucja FPS-ów wydawała się przypisana do pecetów i w dużej mierze kreatywności id Software. Niespodziewanie grupa początkujących deweloperów zaskoczyła projektem, który mógł zawstydzać nawet Quake’a. Był nim Turok wydany w 1997 roku na Nintendo 64.

Łowca, którego mógł się obawiać nawet Quake, czyli jak Turok zmienił FPS-y na konsolach
Call of Duty to już alternatywna rzeczywistość. Tłumaczymy, dlaczego w grach Activision nie znajdziemy w pełni autentycznej broni

Call of Duty to już alternatywna rzeczywistość. Tłumaczymy, dlaczego w grach Activision nie znajdziemy w pełni autentycznej broni

artykuł26 lipca 2024

Dziwne nazwy broni, pojazdy i samoloty „potworki”. Seria Call of Duty sukcesywnie buduje swoje własne, fikcyjne uniwersum, bazujące na tym realnym. A wszystko zaczęło się od nieszczęsnej reklamy karabinów.

Call of Duty to już alternatywna rzeczywistość. Tłumaczymy, dlaczego w grach Activision nie znajdziemy w pełni autentycznej broni
Jak wypożyczalnie gier komplikowały życie twórcom? Ta historia wpłynęła na poziom trudności gier

Jak wypożyczalnie gier komplikowały życie twórcom? Ta historia wpłynęła na poziom trudności gier

artykuł20 lipca 2024

Wypożyczalnie gier, działające w różnych rejonach świata na przełomie wieków, pozwalały sięgać po nowe produkcje i kończyć je bez kupowania. Dla producentów i wydawców był to problem, z którym próbowali sobie radzić, celowo utrudniając swoje tytuły.

Jak wypożyczalnie gier komplikowały życie twórcom? Ta historia wpłynęła na poziom trudności gier
Kontrowersyjne gry i wrażliwe tematy, czyli komu potrzebny jest trigger warning, a komu niekoniecznie

Kontrowersyjne gry i wrażliwe tematy, czyli komu potrzebny jest trigger warning, a komu niekoniecznie

artykuł6 lipca 2024

Właśnie wokół oznaczania wrażliwej treści rozpętała się drama na jednej z grupek, na których szukałem kompanów do gry w RPG. Przyjrzyjmy się, dlaczego tzw. content warning jest tak kontrowersyjny - i kto tak naprawdę go potrzebuje?

Kontrowersyjne gry i wrażliwe tematy, czyli komu potrzebny jest trigger warning, a komu niekoniecznie
Subtelne inspiracje i bezczelne plagiaty - czyli co łączy Palworld, Ponga i Limbo of the Lost

Subtelne inspiracje i bezczelne plagiaty - czyli co łączy Palworld, Ponga i Limbo of the Lost

artykuł29 czerwca 2024

Palworld to kopia Pokemonów! Tak wiele osób nazwało nowy hit na Steamie, nawet jeśli „inspiracja” byłaby lepszym określeniem. Przed Wami najciekawsze przykłady plagiatów w świecie gier.

Subtelne inspiracje i bezczelne plagiaty - czyli co łączy Palworld, Ponga i Limbo of the Lost
MMORPG nie umarło, ale straciło swoją tożsamość - dzisiejsi gracze oczekują czegoś innego

MMORPG nie umarło, ale straciło swoją tożsamość - dzisiejsi gracze oczekują czegoś innego

artykuł24 czerwca 2024

Gry MMORPG kojarzą się z tłumami na serwerach, zakładaniem gildii oraz wspólnym graniem. Dzisiaj sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej i teraz gatunek ten przypomina singleplayerowe produkcje z opcjonalną zabawą w kooperacji. Czy jest nadzieja na zmianę?

MMORPG nie umarło, ale straciło swoją tożsamość - dzisiejsi gracze oczekują czegoś innego
„Wierzę, że Cyberpunk zawsze był dobrą grą” - rozmowa z Yuliią Pryimak, projektantką rozgrywki w studiu CD PROJEKT RED

„Wierzę, że Cyberpunk zawsze był dobrą grą” - rozmowa z Yuliią Pryimak, projektantką rozgrywki w studiu CD PROJEKT RED

artykuł14 czerwca 2024

Cyberpunk 2077 miał trudny początek. Podobnie jak Yuliia Pryimak, projektantka rozgrywki w aktualizacji 2.0 i Widmie wolności. Poznajcie historię o tym, jak te dwie ścieżki się skrzyżowały.

„Wierzę, że Cyberpunk zawsze był dobrą grą” - rozmowa z Yuliią Pryimak, projektantką rozgrywki w studiu CD PROJEKT RED
Psycholog ocenia, jak Hellblade i inne gry pokazują zaburzenia psychiczne

Psycholog ocenia, jak Hellblade i inne gry pokazują zaburzenia psychiczne

artykuł27 maja 2024

Na rynku znajdziemy naprawdę sporo gier wideo, które mają odwagę opowiadać o zaburzeniach psychicznych. Na ile realistycznie je pokazują? I czy Hellblade: Senua’s Sacrifice, tak często stawiane za wzór pod tym względem, rzeczywiście robi to dobrze?

Psycholog ocenia, jak Hellblade i inne gry pokazują zaburzenia psychiczne
„Zaczęliśmy od zera i do zera możemy wrócić”. Rozmawiamy z twórcami Baldur’s Gate 3 - Swenem Vincke i Adamem Smithem

„Zaczęliśmy od zera i do zera możemy wrócić”. Rozmawiamy z twórcami Baldur’s Gate 3 - Swenem Vincke i Adamem Smithem

artykuł24 maja 2024

Niektórzy twórcy to zarazem świetni rozmówcy. Tak jest w przypadku Swena Vincke i Adama Smitha – deweloperów z Larian Studios, odpowiedzialnych za Baldur’s Gate 3. Rozmawialiśmy o samym BG3, o RPG, branży i trudnej przeszłości. Delikatnie mówiąc.

„Zaczęliśmy od zera i do zera możemy wrócić”. Rozmawiamy z twórcami Baldur’s Gate 3 - Swenem Vincke i Adamem Smithem
„Żeby gra była w Polsce kultowa, musi mieć pełny dubbing, i to dobrze zrobiony” - rozmawiamy z Rysławem o przyszłości polskich tłumaczeń, najlepszych lokalizacjach i AI

„Żeby gra była w Polsce kultowa, musi mieć pełny dubbing, i to dobrze zrobiony” - rozmawiamy z Rysławem o przyszłości polskich tłumaczeń, najlepszych lokalizacjach i AI

artykuł15 maja 2024

Jak dawniej powstawały lokalizacje gier, a jak to wygląda dzisiaj? Czy AI bardziej tłumaczom pomaga, czy przeszkadza – no i czy zastąpi wkrótce aktorów głosowych? O tym i nie tylko o tym mieliśmy okazję porozmawiać z Ryszardem „Rysławem” Chojnowskim.

„Żeby gra była w Polsce kultowa, musi mieć pełny dubbing, i to dobrze zrobiony” - rozmawiamy z Rysławem o przyszłości polskich tłumaczeń, najlepszych lokalizacjach i AI
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

artykuł8 maja 2024

Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.

Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą
Wszystko, co chcieliście wiedzieć o ludologii, ale baliście się zapytać

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o ludologii, ale baliście się zapytać

artykuł29 kwietnia 2024

„Groznawstwo” jeszcze jakoś brzmi, ale czym niby jest „ludologia”? Spróbujmy odmitologizować to pojęcie oraz odpowiedzieć na kilka pytań, które przybliżą Wam podstawowe założenia tej, bądź co bądź, wciąż dość niszowej dziedziny nauki.

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o ludologii, ale baliście się zapytać
GamerGate po latach - czym było i czy czegoś nas nauczyło?

GamerGate po latach - czym było i czy czegoś nas nauczyło?

artykuł17 kwietnia 2024

Jeśli hasło „GamerGate” widzicie po raz pierwszy, to reszta z nas może Wam szczerze pozazdrościć. Czym było GamerGate i co z niego wynikło?

GamerGate po latach - czym było i czy czegoś nas nauczyło?
Spokojnie, to tylko koniec świata - jak Fallout wyśmiewa postapokaliptyczne lęki

Spokojnie, to tylko koniec świata - jak Fallout wyśmiewa postapokaliptyczne lęki

artykuł11 kwietnia 2024

W 1997 roku twórcy Fallouta pokazali, że świat po nuklearnej zagładzie nie musi być tylko mroczny i brutalny. Ich orężem stała się satyra, dzięki której ta seria od lat już nie bierze jeńców, pokazując nas i nasz świat w krzywym zwierciadle.

Spokojnie, to tylko koniec świata - jak Fallout wyśmiewa postapokaliptyczne lęki
„Poszli badać te wstrętne gry

„Poszli badać te wstrętne gry" - jak gry wideo trafiły na polskie uczelnie

artykuł31 marca 2024

Pionierzy groznawstwa zaprosili gry do uczelni, na aule, seminaria, konferencje. I czynią to do dziś. Co więcej – opowiedzą Wam o tej wciąż nieco egzotycznej dziedzinie nauki. Przygotowując ten materiał, udało mi się bowiem porozmawiać z pięcioma z nich.

„Poszli badać te wstrętne gry" - jak gry wideo trafiły na polskie uczelnie
Nienawidzę, gdy ktoś mówi mi, że coś jest niemożliwe - David Cage i jego Omikron

Nienawidzę, gdy ktoś mówi mi, że coś jest niemożliwe - David Cage i jego Omikron

artykuł28 marca 2024

David Cage jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w branży. Jako twórca od prawie dwóch dekad opiera się schematom i trendom panującym w świecie gier. Udowodnił to już przy okazji swojego debiutanckiego projektu Omikron: The Nomad Soul.

Nienawidzę, gdy ktoś mówi mi, że coś jest niemożliwe - David Cage i jego Omikron
Od Minecrafta po Palworld - survivale już od ponad dekady trzęsą Steamem

Od Minecrafta po Palworld - survivale już od ponad dekady trzęsą Steamem

artykuł15 marca 2024

Survivale regularnie i od lat budzą szalone zainteresowanie na Steamie. Co takiego jest w tym gatunku, że gracze tak ochoczo się w niego zagrywają i jeszcze nie znudziła im się rozgrywka, która niemal zawsze zaczyna się od uderzania pięścią w drzewo?

Od Minecrafta po Palworld - survivale już od ponad dekady trzęsą Steamem
Polskie studio to eksperci od realizmu, na świecie ich nazwa to synonim wysokiej jakości - rozmawiamy z ekipą Heatblur

Polskie studio to eksperci od realizmu, na świecie ich nazwa to synonim wysokiej jakości - rozmawiamy z ekipą Heatblur

artykuł29 lutego 2024

Heatblur – warto zapamiętać tę nazwę, bo kryje się za nią działające od niemal dekady i słynące z najwyższej jakości oraz innowacji studio 3rd party, tworzące dodatki DLC. I co istotne, studio polskie, z dużą obsadą Polaków.

Polskie studio to eksperci od realizmu, na świecie ich nazwa to synonim wysokiej jakości - rozmawiamy z ekipą Heatblur
„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?

„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?

artykuł26 lutego 2024

Boże, czego tu nie ma. Toksyczna relacja, morderstwa, kult, kanibalizm, wątek kazirodczy. Ale czy obawy wobec kontrowersyjnego The Coffin of Andy and Leyley są uzasadnione? Czy to, że gra się w to tak dobrze, wynika z naszej chorobliwej ciekawości?

„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?
Kiedy branża ma problemy, twórcy Dead Cells pokazują, że inne podejście do tworzenia gier jest możliwe

Kiedy branża ma problemy, twórcy Dead Cells pokazują, że inne podejście do tworzenia gier jest możliwe

artykuł15 lutego 2024

Praca w gamedevie bez szefa i crunchu, za to z równym podziałem praw, obowiązków i odpowiedzialności? Francuskie studio Motion Twin z powodzeniem wdrożyło u siebie ideę spółdzielni pracowniczej. Na jej sukces zespół musi jednak intensywnie pracować.

Kiedy branża ma problemy, twórcy Dead Cells pokazują, że inne podejście do tworzenia gier jest możliwe
Czy da się grać w Genshin Impact i nie zbankrutować?

Czy da się grać w Genshin Impact i nie zbankrutować?

artykuł31 stycznia 2024

Pomimo ogromnej popularności Genshin Impact ma duże grono przeciwników. Czemu? Bo wyjątkowo lubi portfele swoich graczy. Czy jednak da się grać bez wydawania fortuny na mikropłatności i co ważniejsze - czy w ogóle warto grać w Genshin Impact?

Czy da się grać w Genshin Impact i nie zbankrutować?
Kasowa porażka, wielkie kłamstwo czy zakulisowy chaos? Tak powstało i upadło The Day Before

Kasowa porażka, wielkie kłamstwo czy zakulisowy chaos? Tak powstało i upadło The Day Before

artykuł29 stycznia 2024

Zapraszam Was na dwie wyprawy – tropem medialnej narracji wokół The Day Before oraz tego, jak było naprawdę, czyli śladem pilnie ukrywanych faktów z funkcjonowania studia, które w większości zaczęły wychodzić na światło dzienne, gdy było już po wszystkim.

Kasowa porażka, wielkie kłamstwo czy zakulisowy chaos? Tak powstało i upadło The Day Before
Bobry, Minecraft i postapokalipsa - rozmawiamy z twórcami Timberborn

Bobry, Minecraft i postapokalipsa - rozmawiamy z twórcami Timberborn

artykuł26 stycznia 2024

Niewielkie polskie studio tworzy grę Timberborn, który stanowi najlepszy dowód na to, że w city builderach wciąż jest miejsce na odświeżające nowości. Spotkaliśmy się z przedstawicielem Mechanistry dzień po premierze najnowszej dużej aktualizacji.

Bobry, Minecraft i postapokalipsa - rozmawiamy z twórcami Timberborn
Zdradź mi, czego się boisz, a powiem ci, w co zagrać. Jak gry mogą wpływać na graczy cierpiących na fobie?

Zdradź mi, czego się boisz, a powiem ci, w co zagrać. Jak gry mogą wpływać na graczy cierpiących na fobie?

artykuł18 grudnia 2023

Wiele gier (nie tylko horrory!) zawiera elementy, które mogą wywołać niepokój. Czy oznacza to, że osoby cierpiące na zaburzenia lękowe nie powinny po nie sięgać? A może wręcz przeciwnie?

Zdradź mi, czego się boisz, a powiem ci, w co zagrać. Jak gry mogą wpływać na graczy cierpiących na fobie?
Nintendo dla dorosłych. Historia jednej z najbardziej kontrowersyjnych premier w dziejach branży

Nintendo dla dorosłych. Historia jednej z najbardziej kontrowersyjnych premier w dziejach branży

artykuł25 listopada 2023

Wchodząc w szóstą generację konsol, Nintendo chciało zerwać z łatką firmy projektującej gry i sprzęt dla dzieci. Miała w tym pomóc sympatyczna – z pozoru – wiewiórka z Conker’s Bad Fur Day. Oto historia premiery, która rozpętała burzę kontrowersji.

Nintendo dla dorosłych. Historia jednej z najbardziej kontrowersyjnych premier w dziejach branży
Fenomen „cozy” - o tym, jak gry pozwalają odpocząć

Fenomen „cozy” - o tym, jak gry pozwalają odpocząć

artykuł18 listopada 2023

Budowanie domków zamiast walki, pomaganie NPC zamiast dramatycznych zwrotów akcji – oto prosty przepis na odpoczynek wewnątrz gry.

Fenomen „cozy” - o tym, jak gry pozwalają odpocząć
Polski dubbing, jaki znamy, może wkrótce wymrzeć. Zwłaszcza w grach wideo

Polski dubbing, jaki znamy, może wkrótce wymrzeć. Zwłaszcza w grach wideo

artykuł11 listopada 2023

Nowoczesny świat niesie ze sobą przełomowe technologie, wyższy poziom powszechnej znajomości języka angielskiego czy też coraz śmielej radzące sobie AI. Wszystkie te elementy mogą zagrozić czemuś dla wielu osób cennemu - polskiemu dubbingowi.

Polski dubbing, jaki znamy, może wkrótce wymrzeć. Zwłaszcza w grach wideo
Jedzenie w grach znaczy więcej, niż myślicie. Rozmawiamy z groznawcą o food studies

Jedzenie w grach znaczy więcej, niż myślicie. Rozmawiamy z groznawcą o food studies

artykuł3 listopada 2023

Jaka jest rola jedzenia w grach? To tylko ozdobnik lub sposób na odnowienie zdrowia czy może potężne narzędzie do komunikacji z graczem? Głodny wiedzy rozmawiałem z dr Agatą Waszkiewicz.

Jedzenie w grach znaczy więcej, niż myślicie. Rozmawiamy z groznawcą o food studies
Zakochałam się w postaci z gry i nie wstydzę się tego. Jak działają relacje parasocjalne?

Zakochałam się w postaci z gry i nie wstydzę się tego. Jak działają relacje parasocjalne?

artykuł27 października 2023

Mówi się, że jesteśmy zwierzętami stadnymi. Potrzebujemy kontaktów z innymi ludźmi. Ale czy obcowanie z człowiekiem z krwi i kości to jedyny sposób na zaspokojenie potrzeb społecznych? Jeśli tak sądzicie, opowiem Wam o relacjach parasocjalnych.

Zakochałam się w postaci z gry i nie wstydzę się tego. Jak działają relacje parasocjalne?
Play of Battle to „brakująca gra Paradoxu”. Rozmawiamy o niej z Jackiem Bartosiakiem

Play of Battle to „brakująca gra Paradoxu”. Rozmawiamy o niej z Jackiem Bartosiakiem

artykuł24 października 2023

Nuklearny koniec świata, Armia Nowego Wzoru, a może akcja w kosmosie? Jacek Bartosiak i Jarosław Kotowski opowiedzieli GRYOnline.pl, co unikalnego znajdziemy w ich nadchodzącej grze strategicznej, Play of Battle.

Play of Battle to „brakująca gra Paradoxu”. Rozmawiamy o niej z Jackiem Bartosiakiem
Sztuczna inteligencja może uratować gry od nudnego kanonu piękna

Sztuczna inteligencja może uratować gry od nudnego kanonu piękna

artykuł2 października 2023

Modny aktualnie temat dotyczący SI wywołuje tyle zainteresowania, ile lęku – przed tym, czy sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka na stałe albo nie zaleje nas grami pozbawionymi serca. Tymczasem właśnie z nią może się wiązać nadzieja na lepsze.

Sztuczna inteligencja może uratować gry od nudnego kanonu piękna
Ten NPC do mnie mówi, czyli psychologia burzenia czwartej ściany w grach

Ten NPC do mnie mówi, czyli psychologia burzenia czwartej ściany w grach

artykuł28 września 2023

Nawiązanie do wiersza Tuwima w Wiedźminie 3 mnie cieszy, Monika z Doki Doki przyprawia mnie o dreszcze, natomiast rozgrywka w The Stanley Parable sprawia, że nie mam pojęcia, co czuć. Jak burzenie czwartej ściany wpływa na psychikę gracza?

Ten NPC do mnie mówi, czyli psychologia burzenia czwartej ściany w grach
Czy Baldur’s Gate było arcydziełem w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo

Czy Baldur’s Gate było arcydziełem w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo

artykuł13 sierpnia 2023

Zastanawialiście się kiedyś, czy taki Melchior albo Baltazar czuli podskórnie, że coś się święci? Nadchodzi coś, co zmieni życie ich i wielu innych ludzi? Podobne pytanie zadałem sobie w kontekście pierwszych Wrót Baldura.

Czy Baldur’s Gate było arcydziełem w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo
Wiedźmin albo słowiańskości (nie)opisanie. Jak swojskie jest uniwersum Sapkowskiego?

Wiedźmin albo słowiańskości (nie)opisanie. Jak swojskie jest uniwersum Sapkowskiego?

artykuł23 lipca 2023

W polskich dyskusjach o Wiedźminie nadal pojawia się pytanie, czy jest to przykład słowiańskiego fantasy. Wraz z Krzysztofem Majem, ekspertem od światotwórstwa, zastanowiliśmy się, jak swojski jest zarówno cykl Sapkowskiego, jak i jego growa adaptacja.

Wiedźmin albo słowiańskości (nie)opisanie. Jak swojskie jest uniwersum Sapkowskiego?
Paweł Sasko mówi nam o najtrudniejszym queście w Wiedźminie 3 i co zmieniłby w Cyberpunku 2077

Paweł Sasko mówi nam o najtrudniejszym queście w Wiedźminie 3 i co zmieniłby w Cyberpunku 2077

artykuł29 czerwca 2023

Jakie zadania z Wiedźmina 3 sprawiły CDPR najwięcej trudności? Jaki jest największych grzech Cyberpunka 2077? I jak tworzyć naturalne dialogi w grach? Na te i parę innych pytań odpowiedział nam Paweł Sasko podczas Digital Dragons 2023.

Paweł Sasko mówi nam o najtrudniejszym queście w Wiedźminie 3 i co zmieniłby w Cyberpunku 2077
Nie gram w swoje gry. Z wyjątkiem Heroes 3 - rozmawiamy z twórcą HoMM3

Nie gram w swoje gry. Z wyjątkiem Heroes 3 - rozmawiamy z twórcą HoMM3

artykuł17 czerwca 2023

David Mullich, reżyser tak kultowych gier jak Heroes of Might and Magic 3 czy producent Vampire: The Masquerade - Bloodlines, spotkał się z nami i porozmawiał o wszelkich sukcesach i błędach przeszłości dotyczących jego kariery w gamedevie.

Nie gram w swoje gry. Z wyjątkiem Heroes 3 - rozmawiamy z twórcą HoMM3
Rozmawiamy z twórcami Cyberpunka 2077 o Phantom Liberty

Rozmawiamy z twórcami Cyberpunka 2077 o Phantom Liberty

opinia12 czerwca 2023

Jaki będzie Cyberpunk 2077: Phantom Liberty? Najlepiej zasięgnąć wiedzy u źródła, dlatego też spotkaliśmy się w Los Angeles z reprezentantami CD Projektu RED i porozmawialiśmy o szczegółach dodatku.

Rozmawiamy z twórcami Cyberpunka 2077 o Phantom Liberty
Blizzard broni otwartego świata i funkcji online w Diablo 4. „Łatwo jest grać solo”

Blizzard broni otwartego świata i funkcji online w Diablo 4. „Łatwo jest grać solo”

opinia7 czerwca 2023

Pracownicy Blizzarda zaangażowani w produkcję Diablo 4 opowiedzieli w rozmowie z nami o tym, dlaczego gra wygląda tak mrocznie i brudno, po co komu ten tryb always online i czy otwarty świat przez przypadek nie zmniejszył w oczach graczy Sanktuarium.

Blizzard broni otwartego świata i funkcji online w Diablo 4. „Łatwo jest grać solo”
Co gracz będzie czuł, grając w Starfielda? Tłumaczy dla GRYOnline.pl Inon Zur

Co gracz będzie czuł, grając w Starfielda? Tłumaczy dla GRYOnline.pl Inon Zur

opinia3 czerwca 2023

Jak brzmi Starfield? Jak brzmi Fallout? Jak brzmi Syberia? Dla Inona Zura kompozycje są czymś więcej niż zwykłym soundtrackiem, mają emocjonalnie wpłynąć na gracza. Porozmawiać z uznanym muzykiem o jego największych dokonaniach w branży gier wideo.

Co gracz będzie czuł, grając w Starfielda? Tłumaczy dla GRYOnline.pl Inon Zur
Star Wars Jedi: Survivor to kolejny dowód, że internet popsuł gry

Star Wars Jedi: Survivor to kolejny dowód, że internet popsuł gry

opinia9 maja 2023

Pudełkowe wersje Jedi: Survivor i Hogwarts Legacy podają w wątpliwość sens korzystania z płyt, a końcowy etap cyfryzacji gier pozbawia graczy niezbywalnego prawa do posiadania zakupionych tytułów i wymagania od nich sensownej jakości.

Star Wars Jedi: Survivor to kolejny dowód, że internet popsuł gry
AI doprowadzi do kolejnej rewolucji technologicznej. Obawiam się, że ostatniej

AI doprowadzi do kolejnej rewolucji technologicznej. Obawiam się, że ostatniej

opinia7 maja 2023

Różne modele sztucznej inteligencji stały się jednym z głównych tematów ostatnich miesięcy i z pewnością będą na ustach wielu ludzi w najbliższej przyszłości. Jako specjalista w zakresie uczenia maszynowego chciałbym powiedzieć, na czym stoimy.

AI doprowadzi do kolejnej rewolucji technologicznej. Obawiam się, że ostatniej
Czy obraz kobiet w grach ma szansę się zmienić (i dlaczego nie)

Czy obraz kobiet w grach ma szansę się zmienić (i dlaczego nie)

opinia5 maja 2023

Przeseksualizowane postacie kobiece na dobre zadomowiły się na rynku gier wideo i wygląda na to, że nigdzie się nie wybierają.

Czy obraz kobiet w grach ma szansę się zmienić (i dlaczego nie)
„Oczywiście, że Geralt wróci”. Rozmawiamy z Jackiem Rozenkiem, polskim głosem Wiedźmina

„Oczywiście, że Geralt wróci”. Rozmawiamy z Jackiem Rozenkiem, polskim głosem Wiedźmina

opinia14 kwietnia 2023

Spotkaliśmy się z Jackiem Rozenkiem, by porozmawiać o tym, jak widzi Geralta jako postać i co znaczy dla niego Wiedźmin jako marka. Aktor opowiedział nam przy okazji o swoim aktualnym stanie zdrowotnym i potencjalnym powrocie do roli łowcy potworów.

„Oczywiście, że Geralt wróci”. Rozmawiamy z Jackiem Rozenkiem, polskim głosem Wiedźmina
„Geralt stał się częścią mnie”. Rozmawiamy z Dougiem Cockle'em, angielskim głosem Wiedźmina

„Geralt stał się częścią mnie”. Rozmawiamy z Dougiem Cockle'em, angielskim głosem Wiedźmina

opinia14 kwietnia 2023

Spotkaliśmy się wirtualnie z Dougiem Cockle'em, by porozmawiać o tym, jak widzi Geralta jako postać i co znaczy dla niego Wiedźmin jako marka. Aktor zdradził również kulisy pracy z CD Projektem.

„Geralt stał się częścią mnie”. Rozmawiamy z Dougiem Cockle'em, angielskim głosem Wiedźmina
Wiedźmin oczami grających go aktorów. Analizujemy Geraltów Jacka Rozenka i Douga Cockle'a

Wiedźmin oczami grających go aktorów. Analizujemy Geraltów Jacka Rozenka i Douga Cockle'a

opinia14 kwietnia 2023

Dla Polaka nie ma lepszego głosu wiedźmina niż ten Jacka Rozenka. Amerykanin czy Brytyjczyk to samo powie o Dougu Cockle’u. Bazując na wywiadach z obydwoma aktorami, próbujemy wychwycić różnice w ich warsztacie i podejściu do roli Geralta z Rivii.

Wiedźmin oczami grających go aktorów. Analizujemy Geraltów Jacka Rozenka i Douga Cockle'a
Gdy zbieranie rzepy rozwija inteligencję - o systemach rozwoju w grach

Gdy zbieranie rzepy rozwija inteligencję - o systemach rozwoju w grach

opinia8 kwietnia 2023

Wiele praw rządzących wszechświatem trudno przełożyć na język gier. Jednym z nich jest to dotyczące rozwoju jednostki, wpływu życiowych doświadczeń na jej ewolucję. Przeniesienie tego zjawiska na w przestrzeń cyfrową niesie ze sobą wiele wyzwań.

Gdy zbieranie rzepy rozwija inteligencję - o systemach rozwoju w grach
The Last of Us i Mandalorian grają na naszej słabości. I nie chodzi o Pedro Pascala

The Last of Us i Mandalorian grają na naszej słabości. I nie chodzi o Pedro Pascala

opinia7 kwietnia 2023

The Last of Us, Mandalorian, A Plague Tale, God of War, The Last Guardian – wszystkie te dzieła zbierają najwyższe oceny. Co je łączy? Czy jest jakiś szczególny powód, dla którego większości spodobały się tak różne, ale jednak takie same produkcje?

The Last of Us i Mandalorian grają na naszej słabości. I nie chodzi o Pedro Pascala
10 lat temu powstał najbardziej kontrowersyjny BioShock. Ta gra uderzyła w USA

10 lat temu powstał najbardziej kontrowersyjny BioShock. Ta gra uderzyła w USA

opinia5 kwietnia 2023

Zawsze jest latarnia. Zawsze jest mężczyzna. Zawsze jest miasto. I zawsze jest ideologia, którą BioShock próbuje zdekonstruować. W przypadku Infinite chodziło o szczególnie czułą kwestię: amerykańskie poczucie wyjątkowości na tle świata.

10 lat temu powstał najbardziej kontrowersyjny BioShock. Ta gra uderzyła w USA
Twórca Stellaris mówi nam o potencjale gry i szansach na sequel

Twórca Stellaris mówi nam o potencjale gry i szansach na sequel

opinia24 marca 2023

Zadaliśmy Stephenowi Murayowi, reżyserowi gry Stellaris, kilka pytań dotyczących franczyzy, jej przyszłości i, a może przede wszystkim, czy przetrwamy kontakt z obcą cywilizacją.

Twórca Stellaris mówi nam o potencjale gry i szansach na sequel
Tymi 5 pomysłami Hideo Kojima udowodnił swój geniusz

Tymi 5 pomysłami Hideo Kojima udowodnił swój geniusz

opinia16 marca 2023

Dziwak, ekscentryk, geniusz i wizjoner, czyli Hideo Kojima we własnej osobie. Utalentowany Japończyk zachwycał już niejednokrotnie świat i graczy, realizując w swoich dziełach pomysły nie tylko zaskakujące, ale i często po prostu rewolucyjne.

Tymi 5 pomysłami Hideo Kojima udowodnił swój geniusz
To już nie tylko gra. Football Manager produkuje prawdziwych trenerów piłki nożnej

To już nie tylko gra. Football Manager produkuje prawdziwych trenerów piłki nożnej

opinia12 marca 2023

Football Manager to seria symulacyjnych gier piłkarskich, w której wcielamy się w menedżera zespołu – wciągająca na tyle, że z FM-a można przejść na prawdziwe piłkarskie boiska i trenować profesjonalną drużynę.

To już nie tylko gra. Football Manager produkuje prawdziwych trenerów piłki nożnej
Jak radzą sobie giganci branży gier wideo? Analizujemy 2022 rok w ich wykonaniu

Jak radzą sobie giganci branży gier wideo? Analizujemy 2022 rok w ich wykonaniu

opinia11 marca 2023

Początek marca to dobry moment na finansowe podsumowanie branży gier w 2022 roku. Najwięksi producenci notowani na światowych giełdach dopiero co opublikowali swoje wyniki za ostatni kwartał kalendarzowy.

Jak radzą sobie giganci branży gier wideo? Analizujemy 2022 rok w ich wykonaniu
„Nie martwiłem się, czy gra będzie popularna”. Rozmawiamy z twórcą Pentiment

„Nie martwiłem się, czy gra będzie popularna”. Rozmawiamy z twórcą Pentiment

opinia5 marca 2023

Pentiment to jedno z największych zaskoczeń ostatniego roku i minionych lat. Wielka firma wydała na świat pozornie mały tytuł i nie do końca liczyła na sukces komercyjny. Więcej o perełce Obsidianu opowiada nam reżyser gry, Josh Sawyer.

„Nie martwiłem się, czy gra będzie popularna”. Rozmawiamy z twórcą Pentiment
Próbowałem podróżować przez gry, teraz potrzebuję prawdziwego wyjazdu

Próbowałem podróżować przez gry, teraz potrzebuję prawdziwego wyjazdu

opinia4 marca 2023

W niecierpliwym oczekiwaniu na cieplejsze dni, gdy wreszcie będzie można wybrać się w dalszą drogę, sprawdziłem, czy cztery gry połączone motywem podróży będą w stanie choć częściowo zastąpić mi prawdziwą wyprawę.

Próbowałem podróżować przez gry, teraz potrzebuję prawdziwego wyjazdu
Jak w 2 dni nauczyłem AI grać w grę

Jak w 2 dni nauczyłem AI grać w grę

opinia3 marca 2023

Jak dobrze zacząć przygodę w Marvel Snap i piąć się po szczeblach drabinki rankingowej? To proste, wystarczy poprosić o pomoc sztuczną inteligencję. Choć na początku AI miewało problemy ze zrozumieniem mechanik gry, nauka zasad przebiegła pomyślnie.

Jak w 2 dni nauczyłem AI grać w grę
Czy Gothic był drewniany w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo

Czy Gothic był drewniany w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo

opinia1 marca 2023

Polak, a w szczególności polski gracz, jest jak Bezimienny po pokonaniu Śniącego – ma problemy z pamięcią. Czas czyni nasze wspomnienia plastycznymi, podatnymi na przekłamania i utrwalanie mitów. Nie inaczej stało się z „ukochanym” Gothikiem.

Czy Gothic był drewniany w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo
Czy z zabijania w GTA trzeba się spowiadać? Rozmawiamy z księdzem o grach wideo

Czy z zabijania w GTA trzeba się spowiadać? Rozmawiamy z księdzem o grach wideo

opinia26 lutego 2023

Kiedy gracz grzeszy? W jakie gry grają księża? Czy kontakt z demonami w Diablo bądź Doomie niesie ze sobą jakieś ryzyko? Relacja Kościoła i cyfrowej rozrywki budzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie udzielił nam brat jezuita, Michał Maciejny.

Czy z zabijania w GTA trzeba się spowiadać? Rozmawiamy z księdzem o grach wideo
Łamiemy konwencje genewskie w grach. Ale czy można to zmienić?

Łamiemy konwencje genewskie w grach. Ale czy można to zmienić?

opinia25 lutego 2023

Gry znane są z beztroskiego epatowania przemocą, ale to zaledwie jeden z ich grzechów. Wiele tytułów pozwala bowiem łamać międzynarodowe prawo dotyczące konfliktów zbrojnych. Jednak czy jest w ogóle możliwe, by przestrzegały takich zasad lub dawały nam wybór?

Łamiemy konwencje genewskie w grach. Ale czy można to zmienić?
Twórca Faraona mówi nam o „upierdliwym” systemie walki i tworzeniu gry z lat 90. w 2023 roku

Twórca Faraona mówi nam o „upierdliwym” systemie walki i tworzeniu gry z lat 90. w 2023 roku

opinia23 lutego 2023

Rozmawiamy z Theophilem Noire, czyli twórcą Pharaoh: A New Era – remake’u kultowego w pewnych kręgach Faraona. Jaki był na plan na odświeżenie gry i czy można liczyć w przyszłości na więcej takich powrotów do przeszłości?

Twórca Faraona mówi nam o „upierdliwym” systemie walki i tworzeniu gry z lat 90. w 2023 roku
Oszalałem albo to przestrzeń w Dead Space do mnie mówi

Oszalałem albo to przestrzeń w Dead Space do mnie mówi

opinia11 lutego 2023

Dead Space Remake pod względem celów narracyjnych może sprawiać wrażenie symulatora naprawiania statku. To jednak tylko pozory i niekoniecznie najciekawsze ujęcie survival horroru, który opowiada historię także poprzez swoje tło.

Oszalałem albo to przestrzeń w Dead Space do mnie mówi
Nie przyznaje się do tego, ale zmienił branżę gier wideo. Kim jest twórca Dark Souls

Nie przyznaje się do tego, ale zmienił branżę gier wideo. Kim jest twórca Dark Souls

opinia30 stycznia 2023

Dzisiaj przyjrzymy się nieco temu, jakim właściwie człowiekiem jest autor serii Dark Souls i czym motywuje się podczas procesu twórczego. Możliwe, że dzięki temu zyskacie trochę dodatkowego kontekstu na temat gier FromSoftware.

Nie przyznaje się do tego, ale zmienił branżę gier wideo. Kim jest twórca Dark Souls
Polak w Call of Duty, dlaczego warto znać historię Wojciecha Bohatera

Polak w Call of Duty, dlaczego warto znać historię Wojciecha Bohatera

opinia29 stycznia 2023

Cudze chwalicie, swego nie znacie! Zamiast wspominać ciągle kapitana Price’a i Ghosta, pamiętajmy, że Call of Duty zaserwowało kiedyś polską minikampanię i polskiego Bohatera! Takiego pisanego przez duże B!

Polak w Call of Duty, dlaczego warto znać historię Wojciecha Bohatera
Kłopoty w kryptoraju. Jak kopacze bitcoinów pozbawili prądu cały kraj

Kłopoty w kryptoraju. Jak kopacze bitcoinów pozbawili prądu cały kraj

opinia25 stycznia 2023

Odkąd wydobywanie kryptowalut doprowadziło do największej w historii awarii sieci energetycznej w państwach Azji Środkowej, tamtejsze rządy, niegdyś entuzjastyczne, spoglądają na „górników” coraz mniej przychylnym okiem.

Kłopoty w kryptoraju. Jak kopacze bitcoinów pozbawili prądu cały kraj
Twórca Fallouta 2: „W RPG chodzi o wolność”

Twórca Fallouta 2: „W RPG chodzi o wolność”

opinia18 stycznia 2023

Twórca, menedżer, artysta bezwzględny. Człowiek odpowiedzialny za gry RPG, które kształtowały wyobraźnię całego pokolenia. Rozmawialiśmy z Feargusem Urquhartem o historii Black Isle i Obsidianu, o dziedzictwie, przyszłości i tym, co się liczy w RPG.

Twórca Fallouta 2: „W RPG chodzi o wolność”
Czy sztuka tworzona przez AI jest sztuką?

Czy sztuka tworzona przez AI jest sztuką?

opinia16 stycznia 2023

Wkraczamy w nową erę tworzenia – dalszego postępu automatyzacji dzięki możliwościom współczesnych programów i algorytmów funkcjonujących w ramach sztucznej inteligencji. SI istnieje i SI kreuje. Ale czy działa jako artysta dający światu sztukę?

Czy sztuka tworzona przez AI jest sztuką?
Ormianina goń, goń, goń! Jak sprzedać kiepską propagandę w jeszcze gorszej grze wideo

Ormianina goń, goń, goń! Jak sprzedać kiepską propagandę w jeszcze gorszej grze wideo

opinia12 stycznia 2023

Niezależna turecka strzelanka Maroon Berets: 2030 to gra, na którą warto spojrzeć wyłącznie jako na studium przypadku interaktywnej rozrywki na wskroś przesiąkniętej nacjonalistyczną ideologią i propagandowymi frazesami.

Ormianina goń, goń, goń! Jak sprzedać kiepską propagandę w jeszcze gorszej grze wideo
Sto lat, sto lat niech sieje grozę nam. Zabijamy Diablo od 26 lat

Sto lat, sto lat niech sieje grozę nam. Zabijamy Diablo od 26 lat

opinia4 stycznia 2023

Najczęstszymi ofiarami nostalgii są zakorzenione w naszych wspomnieniach gry. Ja zaś tęsknię nie tyle za grami, co za czasami, gdy te lepione były z mieszaniny pasji, wizji, potu, łez i improwizacji. Właśnie w tych czasach powstawało Diablo obchodzące swoje 26 urodziny.

Sto lat, sto lat niech sieje grozę nam. Zabijamy Diablo od 26 lat
„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM

„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM

opinia6 października 2022

Smutne wieści o rozwiązaniu wspomnianego kolektywu artystycznego ZA/UM i wyrzuceniu ze studia odpowiedzialnego za Disco Elysium kluczowych dla projektu twórców zabolały graczy. Skontaktowaliśmy się z człowiekiem, który te wieści przekazał.

„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM
„Przez 90% czasu produkcji każda gra wygląda jak kupa” - wyciek GTA 6 oczami fachowca

„Przez 90% czasu produkcji każda gra wygląda jak kupa” - wyciek GTA 6 oczami fachowca

opinia30 września 2022

Kurz po aferze z wyciekiem GTA 6 już powoli opada, ale my postanowiliśmy wrócić do tematu, by sprawdzić, co naprawdę ujawnił ten przeciek i jak może wpłynąć to na produkcję gry. Rozmawiamy na ten temat z Wojciechem Pazdurem.

„Przez 90% czasu produkcji każda gra wygląda jak kupa” - wyciek GTA 6 oczami fachowca
Adam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima

Adam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima

artykuł29 maja 2021

Niezapomniane światy Fallouta 3 i Skyrima, pełne niezwykłych istot i miejsc, do dzisiaj potrafią budzić zachwyt. Nigdy nie zyskałyby jednak obecnego kształtu, gdyby nie jeden człowiek – obdarzony wielkim talentem artysta, Adam Adamowicz.

Adam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima