Artykuły PREMIUM
Jakościowe dziennikarstwo, które powstaje dzięki Waszemu wsparciu. Dziękujemy!
Tajemnice powstawania gry Gothic Remake - rozmawiamy z twórcami ze studia Alkimia
artykuł27 listopada 2024
Co zmieniło się w fabule Gothic Remake i jaki był warunek dołączenia do ekipy twórców? Czy Gomez wiedział? Gdzie są kobiety? O to i wiele więcej zapytaliśmy Reinharda Pollice, CEO studia, oraz pracującego w Alkimii Mateusza Pawłowskiego od Kronik Myrtany.
Tajemnice powstawania gry Gothic Remake - rozmawiamy z twórcami ze studia AlkimiaWolę liniowe doświadczenia niż otwarte światy i ogrom swobody - o iluzji i ciężarze wolności w grach
artykuł22 listopada 2024
Wolność była od bardzo dawna wartością nadrzędną dla wielu twórców gier. Dziś, po latach powtarzania mantry otwartych światów i traktowania ich jako osi designu, twierdzę, że kajdany, z których się długo wyrywaliśmy, nie ciążyły nam aż tak bardzo.
Wolę liniowe doświadczenia niż otwarte światy i ogrom swobody - o iluzji i ciężarze wolności w grachDragon Age: Veilguard pokazuje, jak ważna w RPG jest możliwość grania tym złym
artykuł13 listopada 2024
Dragon Age: The Veilguard zadebiutował w atmosferze skandalu. Wiele zarzutów jest dyskusyjna, niemniej RPG BioWare ma jeden poważny problem – brakuje mu ikry, bo wypiera pewne aspekty życia i nie pozwala na odgrywanie postaci moralnie niejednoznacznej.
Dragon Age: Veilguard pokazuje, jak ważna w RPG jest możliwość grania tym złym"Chcemy opowiadać mroczne historie z dużą dozą wolności" - rozmawiamy z twórcami Gothica i Elexa, Björnem i Jennifer Pankratz
artykuł11 listopada 2024
"Gothic stał się częścią naszego życia" - powiedział Björn Pankratz, gdy spotkałem się z nim i jego żoną Jennifer. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego Polacy i Niemcy pokochali tę kultową serię oraz jakie gry będzie tworzyć nowe Pithead Studio - i nie tylko.
"Chcemy opowiadać mroczne historie z dużą dozą wolności" - rozmawiamy z twórcami Gothica i Elexa, Björnem i Jennifer PankratzAfera wokół twarzy w Silent Hill 2 pokazuje, że nie chcemy zrozumieć się nawzajem
artykuł31 października 2024
Afera twarzowa towarzysząca grze Silent Hill 2 Remake to kolejny przykład, że nie umiemy rozmawiać o grach i innych dziełach kultury czy o fantazjach w ogóle. A już na pewno nie chcemy zrozumieć się nawzajem.
Afera wokół twarzy w Silent Hill 2 pokazuje, że nie chcemy zrozumieć się nawzajem„Dojrzałe opowiadanie historii". Świat Dragon Age'a budowano tak, by nie był czarno-biały
artykuł25 października 2024
Stworzyć świat fantasy, który nie będzie tylko kalką Władcy Pierścieni lub Dungeons & Dragons? David Gaider i jego zespół z takim właśnie zamiarem podeszli do projektowania uniwersum Dragon Age’a.
„Dojrzałe opowiadanie historii". Świat Dragon Age'a budowano tak, by nie był czarno-biały„Skupiamy się na ciemniejszej stronie życia” - rozmawiamy z twórcami Diablo 4: Vessel of Hatred
artykuł5 października 2024
Już za chwilę zadebiutuje dodatek do Diablo 4 zatytułowany Vessel of Hatred, który – oczywiście poza zaserwowaniem nowej klasy postaci i nowego regionu do eksploracji – ma znacznie pogłębić gameplay, przynosząc szereg rozmaitych aktywności.
„Skupiamy się na ciemniejszej stronie życia” - rozmawiamy z twórcami Diablo 4: Vessel of HatredGeniusz kontra system - Jacek Karpiński i jego superkomputery PRL-u
artykuł2 października 2024
Jacek Karpiński był wyjątkowy, ale nie był wyjątkiem. W rzeczywistości PRL-u podobnie stłamszono wielu innych zdolnych twórców. Jego życie to historia równie inspirująca, co smutna - z pewnością jedna z tych, które warto uchronić od zapomnienia.
Geniusz kontra system - Jacek Karpiński i jego superkomputery PRL-uPrzed prawem
artykuł26 września 2024
Znacie to? Do doliny wchodzą: oficer, podróżny, strażnik i skazaniec.
Przed prawem„Zamiast grać, lubię oglądać, jak grają inni" - sprawdźmy, z czego wynika popularność takiego zjawiska
artykuł13 września 2024
Gry to naprawdę ciekawe medium, które wcale nie musi ograniczać się do grania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać jakiś tytuł do zabawy typu „role-play”, oglądać go na YouTubie czy potraktować jak prawdziwy sport. Możliwości nie brakuje!
„Zamiast grać, lubię oglądać, jak grają inni" - sprawdźmy, z czego wynika popularność takiego zjawiska"Na pierwszym miejscu stawiamy rozgrywkę. Nie staramy się tworzyć narracyjnych doświadczeń” - rozmawiamy z dyrektorem artystycznym Astro Bota, Sebastianem Bruecknerem
artykuł11 września 2024
Z dyrektorem artystycznym Astro Bota porozmawialiśmy o tym, jak powstaje taka gra oraz czy wykorzystanie tylu uznanych marek w jednym tytule wiązało się z jakimiś trudnościami. Ponadto, jeśli nowa gra z Astro okaże się bijatyką, to będzie to moja wina.
"Na pierwszym miejscu stawiamy rozgrywkę. Nie staramy się tworzyć narracyjnych doświadczeń” - rozmawiamy z dyrektorem artystycznym Astro Bota, Sebastianem BrueckneremMorderstwa, kradzieże i pranie pieniędzy - mroczna strona gier MMO, część 2
artykuł30 sierpnia 2024
Gry MMO budzą wiele emocji, również tych niezdrowych. Niektórzy podchodzą zbyt poważnie do grania, a inni wykorzystują sieciowe światy w niecnych celach. A to wszystko dzieje się tuż pod nosem zwykłych graczy, którzy zazwyczaj nie mają o niczym pojęcia.
Morderstwa, kradzieże i pranie pieniędzy - mroczna strona gier MMO, część 2Czy Morrowind był Skyrimem swoich czasów? Czas na nostalgiczną podróż do 2002 roku
artykuł20 sierpnia 2024
Morrowind to klasyka gier cRPG, ale jak został przyjęty przez krytyków zaraz po premierze? Sprawdziliśmy, czy gra Bethesdy wzbudziła wtedy podobne zachwyty jak lata później najpopularniejsza część cyklu – Skyrim.
Czy Morrowind był Skyrimem swoich czasów? Czas na nostalgiczną podróż do 2002 rokuŁowca, którego mógł się obawiać nawet Quake, czyli jak Turok zmienił FPS-y na konsolach
artykuł12 sierpnia 2024
Ewolucja FPS-ów wydawała się przypisana do pecetów i w dużej mierze kreatywności id Software. Niespodziewanie grupa początkujących deweloperów zaskoczyła projektem, który mógł zawstydzać nawet Quake’a. Był nim Turok wydany w 1997 roku na Nintendo 64.
Łowca, którego mógł się obawiać nawet Quake, czyli jak Turok zmienił FPS-y na konsolachCall of Duty to już alternatywna rzeczywistość. Tłumaczymy, dlaczego w grach Activision nie znajdziemy w pełni autentycznej broni
artykuł26 lipca 2024
Dziwne nazwy broni, pojazdy i samoloty „potworki”. Seria Call of Duty sukcesywnie buduje swoje własne, fikcyjne uniwersum, bazujące na tym realnym. A wszystko zaczęło się od nieszczęsnej reklamy karabinów.
Call of Duty to już alternatywna rzeczywistość. Tłumaczymy, dlaczego w grach Activision nie znajdziemy w pełni autentycznej broniJak wypożyczalnie gier komplikowały życie twórcom? Ta historia wpłynęła na poziom trudności gier
artykuł20 lipca 2024
Wypożyczalnie gier, działające w różnych rejonach świata na przełomie wieków, pozwalały sięgać po nowe produkcje i kończyć je bez kupowania. Dla producentów i wydawców był to problem, z którym próbowali sobie radzić, celowo utrudniając swoje tytuły.
Jak wypożyczalnie gier komplikowały życie twórcom? Ta historia wpłynęła na poziom trudności gierKontrowersyjne gry i wrażliwe tematy, czyli komu potrzebny jest trigger warning, a komu niekoniecznie
artykuł6 lipca 2024
Właśnie wokół oznaczania wrażliwej treści rozpętała się drama na jednej z grupek, na których szukałem kompanów do gry w RPG. Przyjrzyjmy się, dlaczego tzw. content warning jest tak kontrowersyjny - i kto tak naprawdę go potrzebuje?
Kontrowersyjne gry i wrażliwe tematy, czyli komu potrzebny jest trigger warning, a komu niekoniecznieSubtelne inspiracje i bezczelne plagiaty - czyli co łączy Palworld, Ponga i Limbo of the Lost
artykuł29 czerwca 2024
Palworld to kopia Pokemonów! Tak wiele osób nazwało nowy hit na Steamie, nawet jeśli „inspiracja” byłaby lepszym określeniem. Przed Wami najciekawsze przykłady plagiatów w świecie gier.
Subtelne inspiracje i bezczelne plagiaty - czyli co łączy Palworld, Ponga i Limbo of the LostMMORPG nie umarło, ale straciło swoją tożsamość - dzisiejsi gracze oczekują czegoś innego
artykuł24 czerwca 2024
Gry MMORPG kojarzą się z tłumami na serwerach, zakładaniem gildii oraz wspólnym graniem. Dzisiaj sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej i teraz gatunek ten przypomina singleplayerowe produkcje z opcjonalną zabawą w kooperacji. Czy jest nadzieja na zmianę?
MMORPG nie umarło, ale straciło swoją tożsamość - dzisiejsi gracze oczekują czegoś innego„Wierzę, że Cyberpunk zawsze był dobrą grą” - rozmowa z Yuliią Pryimak, projektantką rozgrywki w studiu CD PROJEKT RED
artykuł14 czerwca 2024
Cyberpunk 2077 miał trudny początek. Podobnie jak Yuliia Pryimak, projektantka rozgrywki w aktualizacji 2.0 i Widmie wolności. Poznajcie historię o tym, jak te dwie ścieżki się skrzyżowały.
„Wierzę, że Cyberpunk zawsze był dobrą grą” - rozmowa z Yuliią Pryimak, projektantką rozgrywki w studiu CD PROJEKT REDPsycholog ocenia, jak Hellblade i inne gry pokazują zaburzenia psychiczne
artykuł27 maja 2024
Na rynku znajdziemy naprawdę sporo gier wideo, które mają odwagę opowiadać o zaburzeniach psychicznych. Na ile realistycznie je pokazują? I czy Hellblade: Senua’s Sacrifice, tak często stawiane za wzór pod tym względem, rzeczywiście robi to dobrze?
Psycholog ocenia, jak Hellblade i inne gry pokazują zaburzenia psychiczne„Zaczęliśmy od zera i do zera możemy wrócić”. Rozmawiamy z twórcami Baldur’s Gate 3 - Swenem Vincke i Adamem Smithem
artykuł24 maja 2024
Niektórzy twórcy to zarazem świetni rozmówcy. Tak jest w przypadku Swena Vincke i Adama Smitha – deweloperów z Larian Studios, odpowiedzialnych za Baldur’s Gate 3. Rozmawialiśmy o samym BG3, o RPG, branży i trudnej przeszłości. Delikatnie mówiąc.
„Zaczęliśmy od zera i do zera możemy wrócić”. Rozmawiamy z twórcami Baldur’s Gate 3 - Swenem Vincke i Adamem Smithem„Żeby gra była w Polsce kultowa, musi mieć pełny dubbing, i to dobrze zrobiony” - rozmawiamy z Rysławem o przyszłości polskich tłumaczeń, najlepszych lokalizacjach i AI
artykuł15 maja 2024
Jak dawniej powstawały lokalizacje gier, a jak to wygląda dzisiaj? Czy AI bardziej tłumaczom pomaga, czy przeszkadza – no i czy zastąpi wkrótce aktorów głosowych? O tym i nie tylko o tym mieliśmy okazję porozmawiać z Ryszardem „Rysławem” Chojnowskim.
„Żeby gra była w Polsce kultowa, musi mieć pełny dubbing, i to dobrze zrobiony” - rozmawiamy z Rysławem o przyszłości polskich tłumaczeń, najlepszych lokalizacjach i AIGothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą
artykuł8 maja 2024
Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcąWszystko, co chcieliście wiedzieć o ludologii, ale baliście się zapytać
artykuł29 kwietnia 2024
„Groznawstwo” jeszcze jakoś brzmi, ale czym niby jest „ludologia”? Spróbujmy odmitologizować to pojęcie oraz odpowiedzieć na kilka pytań, które przybliżą Wam podstawowe założenia tej, bądź co bądź, wciąż dość niszowej dziedziny nauki.
Wszystko, co chcieliście wiedzieć o ludologii, ale baliście się zapytaćGamerGate po latach - czym było i czy czegoś nas nauczyło?
artykuł17 kwietnia 2024
Jeśli hasło „GamerGate” widzicie po raz pierwszy, to reszta z nas może Wam szczerze pozazdrościć. Czym było GamerGate i co z niego wynikło?
GamerGate po latach - czym było i czy czegoś nas nauczyło?Spokojnie, to tylko koniec świata - jak Fallout wyśmiewa postapokaliptyczne lęki
artykuł11 kwietnia 2024
W 1997 roku twórcy Fallouta pokazali, że świat po nuklearnej zagładzie nie musi być tylko mroczny i brutalny. Ich orężem stała się satyra, dzięki której ta seria od lat już nie bierze jeńców, pokazując nas i nasz świat w krzywym zwierciadle.
Spokojnie, to tylko koniec świata - jak Fallout wyśmiewa postapokaliptyczne lęki„Poszli badać te wstrętne gry" - jak gry wideo trafiły na polskie uczelnie
artykuł31 marca 2024
Pionierzy groznawstwa zaprosili gry do uczelni, na aule, seminaria, konferencje. I czynią to do dziś. Co więcej – opowiedzą Wam o tej wciąż nieco egzotycznej dziedzinie nauki. Przygotowując ten materiał, udało mi się bowiem porozmawiać z pięcioma z nich.
„Poszli badać te wstrętne gry" - jak gry wideo trafiły na polskie uczelnieNienawidzę, gdy ktoś mówi mi, że coś jest niemożliwe - David Cage i jego Omikron
artykuł28 marca 2024
David Cage jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w branży. Jako twórca od prawie dwóch dekad opiera się schematom i trendom panującym w świecie gier. Udowodnił to już przy okazji swojego debiutanckiego projektu Omikron: The Nomad Soul.
Nienawidzę, gdy ktoś mówi mi, że coś jest niemożliwe - David Cage i jego OmikronOd Minecrafta po Palworld - survivale już od ponad dekady trzęsą Steamem
artykuł15 marca 2024
Survivale regularnie i od lat budzą szalone zainteresowanie na Steamie. Co takiego jest w tym gatunku, że gracze tak ochoczo się w niego zagrywają i jeszcze nie znudziła im się rozgrywka, która niemal zawsze zaczyna się od uderzania pięścią w drzewo?
Od Minecrafta po Palworld - survivale już od ponad dekady trzęsą SteamemPolskie studio to eksperci od realizmu, na świecie ich nazwa to synonim wysokiej jakości - rozmawiamy z ekipą Heatblur
artykuł29 lutego 2024
Heatblur – warto zapamiętać tę nazwę, bo kryje się za nią działające od niemal dekady i słynące z najwyższej jakości oraz innowacji studio 3rd party, tworzące dodatki DLC. I co istotne, studio polskie, z dużą obsadą Polaków.
Polskie studio to eksperci od realizmu, na świecie ich nazwa to synonim wysokiej jakości - rozmawiamy z ekipą Heatblur„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?
artykuł26 lutego 2024
Boże, czego tu nie ma. Toksyczna relacja, morderstwa, kult, kanibalizm, wątek kazirodczy. Ale czy obawy wobec kontrowersyjnego The Coffin of Andy and Leyley są uzasadnione? Czy to, że gra się w to tak dobrze, wynika z naszej chorobliwej ciekawości?
„To obrzydliwe! Nie mogę przestać oglądać!” Jak chorobliwa ciekawość ciągnie nas do mocnych treści?Kiedy branża ma problemy, twórcy Dead Cells pokazują, że inne podejście do tworzenia gier jest możliwe
artykuł15 lutego 2024
Praca w gamedevie bez szefa i crunchu, za to z równym podziałem praw, obowiązków i odpowiedzialności? Francuskie studio Motion Twin z powodzeniem wdrożyło u siebie ideę spółdzielni pracowniczej. Na jej sukces zespół musi jednak intensywnie pracować.
Kiedy branża ma problemy, twórcy Dead Cells pokazują, że inne podejście do tworzenia gier jest możliweCzy da się grać w Genshin Impact i nie zbankrutować?
artykuł31 stycznia 2024
Pomimo ogromnej popularności Genshin Impact ma duże grono przeciwników. Czemu? Bo wyjątkowo lubi portfele swoich graczy. Czy jednak da się grać bez wydawania fortuny na mikropłatności i co ważniejsze - czy w ogóle warto grać w Genshin Impact?
Czy da się grać w Genshin Impact i nie zbankrutować?Kasowa porażka, wielkie kłamstwo czy zakulisowy chaos? Tak powstało i upadło The Day Before
artykuł29 stycznia 2024
Zapraszam Was na dwie wyprawy – tropem medialnej narracji wokół The Day Before oraz tego, jak było naprawdę, czyli śladem pilnie ukrywanych faktów z funkcjonowania studia, które w większości zaczęły wychodzić na światło dzienne, gdy było już po wszystkim.
Kasowa porażka, wielkie kłamstwo czy zakulisowy chaos? Tak powstało i upadło The Day BeforeBobry, Minecraft i postapokalipsa - rozmawiamy z twórcami Timberborn
artykuł26 stycznia 2024
Niewielkie polskie studio tworzy grę Timberborn, który stanowi najlepszy dowód na to, że w city builderach wciąż jest miejsce na odświeżające nowości. Spotkaliśmy się z przedstawicielem Mechanistry dzień po premierze najnowszej dużej aktualizacji.
Bobry, Minecraft i postapokalipsa - rozmawiamy z twórcami TimberbornZdradź mi, czego się boisz, a powiem ci, w co zagrać. Jak gry mogą wpływać na graczy cierpiących na fobie?
artykuł18 grudnia 2023
Wiele gier (nie tylko horrory!) zawiera elementy, które mogą wywołać niepokój. Czy oznacza to, że osoby cierpiące na zaburzenia lękowe nie powinny po nie sięgać? A może wręcz przeciwnie?
Zdradź mi, czego się boisz, a powiem ci, w co zagrać. Jak gry mogą wpływać na graczy cierpiących na fobie?Nintendo dla dorosłych. Historia jednej z najbardziej kontrowersyjnych premier w dziejach branży
artykuł25 listopada 2023
Wchodząc w szóstą generację konsol, Nintendo chciało zerwać z łatką firmy projektującej gry i sprzęt dla dzieci. Miała w tym pomóc sympatyczna – z pozoru – wiewiórka z Conker’s Bad Fur Day. Oto historia premiery, która rozpętała burzę kontrowersji.
Nintendo dla dorosłych. Historia jednej z najbardziej kontrowersyjnych premier w dziejach branżyFenomen „cozy” - o tym, jak gry pozwalają odpocząć
artykuł18 listopada 2023
Budowanie domków zamiast walki, pomaganie NPC zamiast dramatycznych zwrotów akcji – oto prosty przepis na odpoczynek wewnątrz gry.
Fenomen „cozy” - o tym, jak gry pozwalają odpocząćPolski dubbing, jaki znamy, może wkrótce wymrzeć. Zwłaszcza w grach wideo
artykuł11 listopada 2023
Nowoczesny świat niesie ze sobą przełomowe technologie, wyższy poziom powszechnej znajomości języka angielskiego czy też coraz śmielej radzące sobie AI. Wszystkie te elementy mogą zagrozić czemuś dla wielu osób cennemu - polskiemu dubbingowi.
Polski dubbing, jaki znamy, może wkrótce wymrzeć. Zwłaszcza w grach wideoJedzenie w grach znaczy więcej, niż myślicie. Rozmawiamy z groznawcą o food studies
artykuł3 listopada 2023
Jaka jest rola jedzenia w grach? To tylko ozdobnik lub sposób na odnowienie zdrowia czy może potężne narzędzie do komunikacji z graczem? Głodny wiedzy rozmawiałem z dr Agatą Waszkiewicz.
Jedzenie w grach znaczy więcej, niż myślicie. Rozmawiamy z groznawcą o food studiesZakochałam się w postaci z gry i nie wstydzę się tego. Jak działają relacje parasocjalne?
artykuł27 października 2023
Mówi się, że jesteśmy zwierzętami stadnymi. Potrzebujemy kontaktów z innymi ludźmi. Ale czy obcowanie z człowiekiem z krwi i kości to jedyny sposób na zaspokojenie potrzeb społecznych? Jeśli tak sądzicie, opowiem Wam o relacjach parasocjalnych.
Zakochałam się w postaci z gry i nie wstydzę się tego. Jak działają relacje parasocjalne?Play of Battle to „brakująca gra Paradoxu”. Rozmawiamy o niej z Jackiem Bartosiakiem
artykuł24 października 2023
Nuklearny koniec świata, Armia Nowego Wzoru, a może akcja w kosmosie? Jacek Bartosiak i Jarosław Kotowski opowiedzieli GRYOnline.pl, co unikalnego znajdziemy w ich nadchodzącej grze strategicznej, Play of Battle.
Play of Battle to „brakująca gra Paradoxu”. Rozmawiamy o niej z Jackiem BartosiakiemSztuczna inteligencja może uratować gry od nudnego kanonu piękna
artykuł2 października 2023
Modny aktualnie temat dotyczący SI wywołuje tyle zainteresowania, ile lęku – przed tym, czy sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka na stałe albo nie zaleje nas grami pozbawionymi serca. Tymczasem właśnie z nią może się wiązać nadzieja na lepsze.
Sztuczna inteligencja może uratować gry od nudnego kanonu pięknaTen NPC do mnie mówi, czyli psychologia burzenia czwartej ściany w grach
artykuł28 września 2023
Nawiązanie do wiersza Tuwima w Wiedźminie 3 mnie cieszy, Monika z Doki Doki przyprawia mnie o dreszcze, natomiast rozgrywka w The Stanley Parable sprawia, że nie mam pojęcia, co czuć. Jak burzenie czwartej ściany wpływa na psychikę gracza?
Ten NPC do mnie mówi, czyli psychologia burzenia czwartej ściany w grachCzy Baldur’s Gate było arcydziełem w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo
artykuł13 sierpnia 2023
Zastanawialiście się kiedyś, czy taki Melchior albo Baltazar czuli podskórnie, że coś się święci? Nadchodzi coś, co zmieni życie ich i wielu innych ludzi? Podobne pytanie zadałem sobie w kontekście pierwszych Wrót Baldura.
Czy Baldur’s Gate było arcydziełem w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwoWiedźmin albo słowiańskości (nie)opisanie. Jak swojskie jest uniwersum Sapkowskiego?
artykuł23 lipca 2023
W polskich dyskusjach o Wiedźminie nadal pojawia się pytanie, czy jest to przykład słowiańskiego fantasy. Wraz z Krzysztofem Majem, ekspertem od światotwórstwa, zastanowiliśmy się, jak swojski jest zarówno cykl Sapkowskiego, jak i jego growa adaptacja.
Wiedźmin albo słowiańskości (nie)opisanie. Jak swojskie jest uniwersum Sapkowskiego?Paweł Sasko mówi nam o najtrudniejszym queście w Wiedźminie 3 i co zmieniłby w Cyberpunku 2077
artykuł29 czerwca 2023
Jakie zadania z Wiedźmina 3 sprawiły CDPR najwięcej trudności? Jaki jest największych grzech Cyberpunka 2077? I jak tworzyć naturalne dialogi w grach? Na te i parę innych pytań odpowiedział nam Paweł Sasko podczas Digital Dragons 2023.
Paweł Sasko mówi nam o najtrudniejszym queście w Wiedźminie 3 i co zmieniłby w Cyberpunku 2077Nie gram w swoje gry. Z wyjątkiem Heroes 3 - rozmawiamy z twórcą HoMM3
artykuł17 czerwca 2023
David Mullich, reżyser tak kultowych gier jak Heroes of Might and Magic 3 czy producent Vampire: The Masquerade - Bloodlines, spotkał się z nami i porozmawiał o wszelkich sukcesach i błędach przeszłości dotyczących jego kariery w gamedevie.
Nie gram w swoje gry. Z wyjątkiem Heroes 3 - rozmawiamy z twórcą HoMM3Rozmawiamy z twórcami Cyberpunka 2077 o Phantom Liberty
opinia12 czerwca 2023
Jaki będzie Cyberpunk 2077: Phantom Liberty? Najlepiej zasięgnąć wiedzy u źródła, dlatego też spotkaliśmy się w Los Angeles z reprezentantami CD Projektu RED i porozmawialiśmy o szczegółach dodatku.
Rozmawiamy z twórcami Cyberpunka 2077 o Phantom LibertyBlizzard broni otwartego świata i funkcji online w Diablo 4. „Łatwo jest grać solo”
opinia7 czerwca 2023
Pracownicy Blizzarda zaangażowani w produkcję Diablo 4 opowiedzieli w rozmowie z nami o tym, dlaczego gra wygląda tak mrocznie i brudno, po co komu ten tryb always online i czy otwarty świat przez przypadek nie zmniejszył w oczach graczy Sanktuarium.
Blizzard broni otwartego świata i funkcji online w Diablo 4. „Łatwo jest grać solo”Co gracz będzie czuł, grając w Starfielda? Tłumaczy dla GRYOnline.pl Inon Zur
opinia3 czerwca 2023
Jak brzmi Starfield? Jak brzmi Fallout? Jak brzmi Syberia? Dla Inona Zura kompozycje są czymś więcej niż zwykłym soundtrackiem, mają emocjonalnie wpłynąć na gracza. Porozmawiać z uznanym muzykiem o jego największych dokonaniach w branży gier wideo.
Co gracz będzie czuł, grając w Starfielda? Tłumaczy dla GRYOnline.pl Inon ZurStar Wars Jedi: Survivor to kolejny dowód, że internet popsuł gry
opinia9 maja 2023
Pudełkowe wersje Jedi: Survivor i Hogwarts Legacy podają w wątpliwość sens korzystania z płyt, a końcowy etap cyfryzacji gier pozbawia graczy niezbywalnego prawa do posiadania zakupionych tytułów i wymagania od nich sensownej jakości.
Star Wars Jedi: Survivor to kolejny dowód, że internet popsuł gryAI doprowadzi do kolejnej rewolucji technologicznej. Obawiam się, że ostatniej
opinia7 maja 2023
Różne modele sztucznej inteligencji stały się jednym z głównych tematów ostatnich miesięcy i z pewnością będą na ustach wielu ludzi w najbliższej przyszłości. Jako specjalista w zakresie uczenia maszynowego chciałbym powiedzieć, na czym stoimy.
AI doprowadzi do kolejnej rewolucji technologicznej. Obawiam się, że ostatniejCzy obraz kobiet w grach ma szansę się zmienić (i dlaczego nie)
opinia5 maja 2023
Przeseksualizowane postacie kobiece na dobre zadomowiły się na rynku gier wideo i wygląda na to, że nigdzie się nie wybierają.
Czy obraz kobiet w grach ma szansę się zmienić (i dlaczego nie)„Oczywiście, że Geralt wróci”. Rozmawiamy z Jackiem Rozenkiem, polskim głosem Wiedźmina
opinia14 kwietnia 2023
Spotkaliśmy się z Jackiem Rozenkiem, by porozmawiać o tym, jak widzi Geralta jako postać i co znaczy dla niego Wiedźmin jako marka. Aktor opowiedział nam przy okazji o swoim aktualnym stanie zdrowotnym i potencjalnym powrocie do roli łowcy potworów.
„Oczywiście, że Geralt wróci”. Rozmawiamy z Jackiem Rozenkiem, polskim głosem Wiedźmina„Geralt stał się częścią mnie”. Rozmawiamy z Dougiem Cockle'em, angielskim głosem Wiedźmina
opinia14 kwietnia 2023
Spotkaliśmy się wirtualnie z Dougiem Cockle'em, by porozmawiać o tym, jak widzi Geralta jako postać i co znaczy dla niego Wiedźmin jako marka. Aktor zdradził również kulisy pracy z CD Projektem.
„Geralt stał się częścią mnie”. Rozmawiamy z Dougiem Cockle'em, angielskim głosem WiedźminaWiedźmin oczami grających go aktorów. Analizujemy Geraltów Jacka Rozenka i Douga Cockle'a
opinia14 kwietnia 2023
Dla Polaka nie ma lepszego głosu wiedźmina niż ten Jacka Rozenka. Amerykanin czy Brytyjczyk to samo powie o Dougu Cockle’u. Bazując na wywiadach z obydwoma aktorami, próbujemy wychwycić różnice w ich warsztacie i podejściu do roli Geralta z Rivii.
Wiedźmin oczami grających go aktorów. Analizujemy Geraltów Jacka Rozenka i Douga Cockle'aGdy zbieranie rzepy rozwija inteligencję - o systemach rozwoju w grach
opinia8 kwietnia 2023
Wiele praw rządzących wszechświatem trudno przełożyć na język gier. Jednym z nich jest to dotyczące rozwoju jednostki, wpływu życiowych doświadczeń na jej ewolucję. Przeniesienie tego zjawiska na w przestrzeń cyfrową niesie ze sobą wiele wyzwań.
Gdy zbieranie rzepy rozwija inteligencję - o systemach rozwoju w grachThe Last of Us i Mandalorian grają na naszej słabości. I nie chodzi o Pedro Pascala
opinia7 kwietnia 2023
The Last of Us, Mandalorian, A Plague Tale, God of War, The Last Guardian – wszystkie te dzieła zbierają najwyższe oceny. Co je łączy? Czy jest jakiś szczególny powód, dla którego większości spodobały się tak różne, ale jednak takie same produkcje?
The Last of Us i Mandalorian grają na naszej słabości. I nie chodzi o Pedro Pascala10 lat temu powstał najbardziej kontrowersyjny BioShock. Ta gra uderzyła w USA
opinia5 kwietnia 2023
Zawsze jest latarnia. Zawsze jest mężczyzna. Zawsze jest miasto. I zawsze jest ideologia, którą BioShock próbuje zdekonstruować. W przypadku Infinite chodziło o szczególnie czułą kwestię: amerykańskie poczucie wyjątkowości na tle świata.
10 lat temu powstał najbardziej kontrowersyjny BioShock. Ta gra uderzyła w USATwórca Stellaris mówi nam o potencjale gry i szansach na sequel
opinia24 marca 2023
Zadaliśmy Stephenowi Murayowi, reżyserowi gry Stellaris, kilka pytań dotyczących franczyzy, jej przyszłości i, a może przede wszystkim, czy przetrwamy kontakt z obcą cywilizacją.
Twórca Stellaris mówi nam o potencjale gry i szansach na sequelTymi 5 pomysłami Hideo Kojima udowodnił swój geniusz
opinia16 marca 2023
Dziwak, ekscentryk, geniusz i wizjoner, czyli Hideo Kojima we własnej osobie. Utalentowany Japończyk zachwycał już niejednokrotnie świat i graczy, realizując w swoich dziełach pomysły nie tylko zaskakujące, ale i często po prostu rewolucyjne.
Tymi 5 pomysłami Hideo Kojima udowodnił swój geniuszTo już nie tylko gra. Football Manager produkuje prawdziwych trenerów piłki nożnej
opinia12 marca 2023
Football Manager to seria symulacyjnych gier piłkarskich, w której wcielamy się w menedżera zespołu – wciągająca na tyle, że z FM-a można przejść na prawdziwe piłkarskie boiska i trenować profesjonalną drużynę.
To już nie tylko gra. Football Manager produkuje prawdziwych trenerów piłki nożnejJak radzą sobie giganci branży gier wideo? Analizujemy 2022 rok w ich wykonaniu
opinia11 marca 2023
Początek marca to dobry moment na finansowe podsumowanie branży gier w 2022 roku. Najwięksi producenci notowani na światowych giełdach dopiero co opublikowali swoje wyniki za ostatni kwartał kalendarzowy.
Jak radzą sobie giganci branży gier wideo? Analizujemy 2022 rok w ich wykonaniu„Nie martwiłem się, czy gra będzie popularna”. Rozmawiamy z twórcą Pentiment
opinia5 marca 2023
Pentiment to jedno z największych zaskoczeń ostatniego roku i minionych lat. Wielka firma wydała na świat pozornie mały tytuł i nie do końca liczyła na sukces komercyjny. Więcej o perełce Obsidianu opowiada nam reżyser gry, Josh Sawyer.
„Nie martwiłem się, czy gra będzie popularna”. Rozmawiamy z twórcą PentimentPróbowałem podróżować przez gry, teraz potrzebuję prawdziwego wyjazdu
opinia4 marca 2023
W niecierpliwym oczekiwaniu na cieplejsze dni, gdy wreszcie będzie można wybrać się w dalszą drogę, sprawdziłem, czy cztery gry połączone motywem podróży będą w stanie choć częściowo zastąpić mi prawdziwą wyprawę.
Próbowałem podróżować przez gry, teraz potrzebuję prawdziwego wyjazduJak w 2 dni nauczyłem AI grać w grę
opinia3 marca 2023
Jak dobrze zacząć przygodę w Marvel Snap i piąć się po szczeblach drabinki rankingowej? To proste, wystarczy poprosić o pomoc sztuczną inteligencję. Choć na początku AI miewało problemy ze zrozumieniem mechanik gry, nauka zasad przebiegła pomyślnie.
Jak w 2 dni nauczyłem AI grać w gręCzy Gothic był drewniany w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwo
opinia1 marca 2023
Polak, a w szczególności polski gracz, jest jak Bezimienny po pokonaniu Śniącego – ma problemy z pamięcią. Czas czyni nasze wspomnienia plastycznymi, podatnymi na przekłamania i utrwalanie mitów. Nie inaczej stało się z „ukochanym” Gothikiem.
Czy Gothic był drewniany w dniu premiery? Przeprowadziliśmy śledztwoCzy z zabijania w GTA trzeba się spowiadać? Rozmawiamy z księdzem o grach wideo
opinia26 lutego 2023
Kiedy gracz grzeszy? W jakie gry grają księża? Czy kontakt z demonami w Diablo bądź Doomie niesie ze sobą jakieś ryzyko? Relacja Kościoła i cyfrowej rozrywki budzi wiele pytań. Odpowiedzi na nie udzielił nam brat jezuita, Michał Maciejny.
Czy z zabijania w GTA trzeba się spowiadać? Rozmawiamy z księdzem o grach wideoŁamiemy konwencje genewskie w grach. Ale czy można to zmienić?
opinia25 lutego 2023
Gry znane są z beztroskiego epatowania przemocą, ale to zaledwie jeden z ich grzechów. Wiele tytułów pozwala bowiem łamać międzynarodowe prawo dotyczące konfliktów zbrojnych. Jednak czy jest w ogóle możliwe, by przestrzegały takich zasad lub dawały nam wybór?
Łamiemy konwencje genewskie w grach. Ale czy można to zmienić?Twórca Faraona mówi nam o „upierdliwym” systemie walki i tworzeniu gry z lat 90. w 2023 roku
opinia23 lutego 2023
Rozmawiamy z Theophilem Noire, czyli twórcą Pharaoh: A New Era – remake’u kultowego w pewnych kręgach Faraona. Jaki był na plan na odświeżenie gry i czy można liczyć w przyszłości na więcej takich powrotów do przeszłości?
Twórca Faraona mówi nam o „upierdliwym” systemie walki i tworzeniu gry z lat 90. w 2023 rokuOszalałem albo to przestrzeń w Dead Space do mnie mówi
opinia11 lutego 2023
Dead Space Remake pod względem celów narracyjnych może sprawiać wrażenie symulatora naprawiania statku. To jednak tylko pozory i niekoniecznie najciekawsze ujęcie survival horroru, który opowiada historię także poprzez swoje tło.
Oszalałem albo to przestrzeń w Dead Space do mnie mówiNie przyznaje się do tego, ale zmienił branżę gier wideo. Kim jest twórca Dark Souls
opinia30 stycznia 2023
Dzisiaj przyjrzymy się nieco temu, jakim właściwie człowiekiem jest autor serii Dark Souls i czym motywuje się podczas procesu twórczego. Możliwe, że dzięki temu zyskacie trochę dodatkowego kontekstu na temat gier FromSoftware.
Nie przyznaje się do tego, ale zmienił branżę gier wideo. Kim jest twórca Dark SoulsPolak w Call of Duty, dlaczego warto znać historię Wojciecha Bohatera
opinia29 stycznia 2023
Cudze chwalicie, swego nie znacie! Zamiast wspominać ciągle kapitana Price’a i Ghosta, pamiętajmy, że Call of Duty zaserwowało kiedyś polską minikampanię i polskiego Bohatera! Takiego pisanego przez duże B!
Polak w Call of Duty, dlaczego warto znać historię Wojciecha BohateraKłopoty w kryptoraju. Jak kopacze bitcoinów pozbawili prądu cały kraj
opinia25 stycznia 2023
Odkąd wydobywanie kryptowalut doprowadziło do największej w historii awarii sieci energetycznej w państwach Azji Środkowej, tamtejsze rządy, niegdyś entuzjastyczne, spoglądają na „górników” coraz mniej przychylnym okiem.
Kłopoty w kryptoraju. Jak kopacze bitcoinów pozbawili prądu cały krajTwórca Fallouta 2: „W RPG chodzi o wolność”
opinia18 stycznia 2023
Twórca, menedżer, artysta bezwzględny. Człowiek odpowiedzialny za gry RPG, które kształtowały wyobraźnię całego pokolenia. Rozmawialiśmy z Feargusem Urquhartem o historii Black Isle i Obsidianu, o dziedzictwie, przyszłości i tym, co się liczy w RPG.
Twórca Fallouta 2: „W RPG chodzi o wolność”Czy sztuka tworzona przez AI jest sztuką?
opinia16 stycznia 2023
Wkraczamy w nową erę tworzenia – dalszego postępu automatyzacji dzięki możliwościom współczesnych programów i algorytmów funkcjonujących w ramach sztucznej inteligencji. SI istnieje i SI kreuje. Ale czy działa jako artysta dający światu sztukę?
Czy sztuka tworzona przez AI jest sztuką?Ormianina goń, goń, goń! Jak sprzedać kiepską propagandę w jeszcze gorszej grze wideo
opinia12 stycznia 2023
Niezależna turecka strzelanka Maroon Berets: 2030 to gra, na którą warto spojrzeć wyłącznie jako na studium przypadku interaktywnej rozrywki na wskroś przesiąkniętej nacjonalistyczną ideologią i propagandowymi frazesami.
Ormianina goń, goń, goń! Jak sprzedać kiepską propagandę w jeszcze gorszej grze wideoSto lat, sto lat niech sieje grozę nam. Zabijamy Diablo od 26 lat
opinia4 stycznia 2023
Najczęstszymi ofiarami nostalgii są zakorzenione w naszych wspomnieniach gry. Ja zaś tęsknię nie tyle za grami, co za czasami, gdy te lepione były z mieszaniny pasji, wizji, potu, łez i improwizacji. Właśnie w tych czasach powstawało Diablo obchodzące swoje 26 urodziny.
Sto lat, sto lat niech sieje grozę nam. Zabijamy Diablo od 26 lat„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM
opinia6 października 2022
Smutne wieści o rozwiązaniu wspomnianego kolektywu artystycznego ZA/UM i wyrzuceniu ze studia odpowiedzialnego za Disco Elysium kluczowych dla projektu twórców zabolały graczy. Skontaktowaliśmy się z człowiekiem, który te wieści przekazał.
„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM„Przez 90% czasu produkcji każda gra wygląda jak kupa” - wyciek GTA 6 oczami fachowca
opinia30 września 2022
Kurz po aferze z wyciekiem GTA 6 już powoli opada, ale my postanowiliśmy wrócić do tematu, by sprawdzić, co naprawdę ujawnił ten przeciek i jak może wpłynąć to na produkcję gry. Rozmawiamy na ten temat z Wojciechem Pazdurem.
„Przez 90% czasu produkcji każda gra wygląda jak kupa” - wyciek GTA 6 oczami fachowcaAdam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima
artykuł29 maja 2021
Niezapomniane światy Fallouta 3 i Skyrima, pełne niezwykłych istot i miejsc, do dzisiaj potrafią budzić zachwyt. Nigdy nie zyskałyby jednak obecnego kształtu, gdyby nie jeden człowiek – obdarzony wielkim talentem artysta, Adam Adamowicz.
Adam Adamowicz - człowiek, który dał nam Fallouta 3 i Skyrima