VK 36.01 (H) | Niemieckie czołgi ciężkie w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
VK 36.01 (H)
Informacje ogólne
Nazwa | VK 36.01 (H) |
Typ | Czołg ciężki |
Poziom | VI |
Uzbrojenie | 7,5/5,5cm Waffe 0725: penetracja 157mm; obrażenia 135 |
Pancerz | Kadłub: 100mm/60mm/60mm, wieża: 100mm/80mm/80mm |
Wytrzymałość | 950 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 50,5km/h, silnik: 500KM |
Rola | Walka na średnim dystansie, czołg wsparcia, snajper |
Podobnie jak jego poprzednik, VK 36.01 (H) jest dosyć wolną maszyną, posiadającą duża ilość punktów życia i uzbrojoną w bardzo skuteczną armatę 7,5/5,5cm Waffe 0725. Na szczęście, w przeciwieństwie do VK 30.01 (H), posiada on świetne opancerzenie, zdolne wytrzymać ostrzał pojazdów tego samego i niższych poziomów; jedynie radzieckie działa kalibru 122mm stanowią dla niego poważne zagrożenie. Czołg ten jest jedną z najlepszych "szóstek" w grze; kierowca, który opanuje go, bez problemu poradzi sobie prowadząc niemieckie czołgi ciężkie wyższych poziomów.
Rozwój, sprzęt, załoga
Pierwszym krokiem powinno być opracowanie i zainstalowanie działa 7,5/5,5cm Waffe 0725 - będzie ono towarzyszyło nam przez cały czas, jaki spędzimy z VK 36.01 (H). Następnie możemy odblokować nową wieżę (da nam aż 190 dodatkowych punktów życia!) bądź też nowe silniki. Teraz pozostaje nam jedynie opracować nowe zawieszenie i pozostałe brakujące moduły. Jeśli nie zamierzamy używać działa 7,5cm KwK 42 L/70 możemy je śmiało pominąć - zostanie ono automatycznie odblokowane po opracowaniu czołgu Pz. Kpfw. VI Tiger.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, ulepszony system naprowadzania, ulepszona wentylacja
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, siatka kamuflażowa, lorneta polowa
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
Czołg ten jest wyjątkowo dobrze opancerzony jak na VI poziom. Cały przedni pancerz (zarówno górna jak i dolna płyta) są grubości 100mm, stąd też strzelając frontalnie w VK 36.01 (H) powinniśmy upewnić się, że dysponujemy odpowiednio skutecznym działem oraz że przeciwnik nie ustawił swojego pancerza pod kątem. W innym przypadku lepiej jest oflankować powolny niemiecki czołg ciężki i ostrzelać jego wrażliwe boki.
Wieża VK 36.01 (H) jest jeszcze trudniejsza do przebicia niż kadłub. Zależnie od używanego działa zmienia się grubość jego osłony. W przypadku 7,5/5,5cm Waffe 0725 wynosi ona 100mm, co pozwoli mu na odbicie pocisków do 150mm penetracji. Działo kalibru 88mm posiada osłonę grubości 135mm, dzięki czemu niejednokrotnie zatrzyma ona radzieckie pociski kalibru 122mm o penetracji rzędu 175mm. Atakując czołg od frontu najlepiej jest celować w kopułę dowódcy - jest ona dosyć słabo opancerzona, stąd większość oddanych w nią strzałów uszkodzi pojazd. Boki i tył wieży są łatwe do uszkodzenia, gdyż chroni je zaledwie 80mm stali.
Magazyn amunicyjny znajduje się z tyłu wieży oraz bezpośrednio pod nią; silnik standardowo w tylnej części kadłuba. Strzały oddane w środek dolnej przedniej płyty pancerza są w stanie uszkodzić skrzynię biegów i podpalić czołg.
Jak grać...
...jako kierowca VK 36.01 (H)?
- Podobnie jak poprzednik, czołg ten jest dosyć powolny. Pomimo tego, że prędkość maksymalna wynosi 50,5km/h, VK 36.01 (H) będzie mógł osiągnąć ją jedynie podczas zjeżdżania z górki.
- Świetne opancerzenie kadłuba i jeszcze lepsze wieży pozwalają nam zarówno na walkę na dystans jak i w zwarciu, szczególnie z pojazdami niższego poziomu. Musimy jednak uważać na szybkie pojazdy przeciwnika, gdyż wieża VK 36.01 (H) może nie nadążyć za krążącym wokół nas czołgiem średnim.
- Pojazd ten powinien walczyć na średnim dystansie, dzięki czemu będzie mógł on łatwo zbliżyć się do frontu i ewentualnie samemu rozpocząć lub wspomóc atak innych pojazdów i przełamać linie wroga.
- Na wyposażeniu czołgu znajdują się dwa działa: 7,5/5,5cm Waffe 0725 oraz 8,8 KwK 36 L/56. Pierwsze z nich dysponuje większą penetracją lecz zadaje mniejsze obrażenia, drugie zaś odwrotnie: każde trafienie zabierze przeciwnikowi aż 220 punktów życia, lecz ze względu na słabą penetrację konieczne będzie używanie amunicji premium. Osobiście polecam korzystać z pierwszej armaty, gdyż na dłuższą metę jest znacznie tańsza w eksploatacji.
- Nasz pancerz jest dobry, lecz nie niezniszczalny. Walcząc z przeciwnikiem pamiętajmy o kątowaniu pojazdu. Podczas starć z czołgami wyższych poziomów próbujmy atakować je gdy przeładowują, lub gdy ich działo nie jest skierowane w naszą stronę. Możemy też wykorzystywać taktykę hull down i liczyć na to, że pocisk oponenta zrykoszetuje.
...przeciwko VK 36.01 (H)?
- Pojazd ten jest dosyć powolny, stąd najlepszą metodą jest objechanie go i atakowanie jego słabszej flanki lub tyłu. Dla czołgów niższych poziomów jest to jedyna metoda uszkodzenia tego przeciwnika.
- W przypadku, gdy znajdziemy samotne VK 36.01 (H) w otwartym terenie a poruszamy się czołgiem lekkim lub średnim, możemy śmiało poruszać się dookoła niego strzelając w jego słabe punkty.
- Czołgi wyższych poziomów powinny bez problemu przebić kadłub VK 36.01 (H). Strzelając w wieżę musimy liczyć się z losowymi rykoszetami - pojazd ten potrafi wytrzymać nawet trafienia z dział większego kalibru.
- Pomimo niezbyt dużych obrażeń zadawanych na minutę, VK 36.01 (H) ma bardzo dużą liczbę punktów życia. Nie polecam frontalnej wymiany ognia z tym czołgiem.
- Grając czołgami niższych poziomów najlepiej atakować ten pojazd w kilka osób. VK 36.01 (H) bardzo słabo radzi sobie z ostrzałem nadchodzącym z kilku stron.