T-54 | Radziecki czołg średni w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
T-54
Informacje ogólne
Nazwa | T-54 |
Typ | Czołg średni |
Poziom | IX |
Uzbrojenie | 100mm D-10T2C: penetracja 201mm; obrażenia 320 |
Pancerz | Kadłub: 120mm/80mm/45mm, wieża: 200mm/160mm/65mm |
Wytrzymałość | 1650 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 56km/h, silnik: 700KM |
Rola | Walka na średnim dystansie, czołg wsparcia, walka w zwarciu, zwiadowca |
T-54 jest kontynuacją myśli technologicznej zapoczątkowanej przez T-44. Pojazd ten jest szybszy od swojego poprzednika, lepiej uzbrojony oraz wyposażony świetny pancerz jak na czołg średni. Pojazd ten ma dostęp do dwóch różnych dział: 100mm D-54 służącego do bardziej stacjonarnej walki na średnim dystansie (posiada ono lepszą penetrację, lecz również dłuższy czas potrzebny do namierzenia celu oraz mniejszą celność w ruchu) oraz 100mm D-10T2C wykorzystywanego w walce kołowej i do strzelania podczas jazdy. Dzięki swojej niskiej sylwetce T-54 jest bardzo ciężki do wykrycia i trafienia, zaś stosunkowo duży zasięg widzenia pozwala mu niejednokrotnie zagrać w roli zwiadowcy. Pojazd ten nadaje się zarówno do akcji w stylu "uderz i uciekaj" jak i frontalnych pojedynków z wybranymi maszynami niższych poziomów. Jest on świetny w starciach jeden na jednego z innymi czołgami średnimi, zaś wilcze stado składające się z T-54 jest w stanie samodzielnie wygrać całą bitwę. Jest to jeden z najlepszych pojazdów dziewiątego poziomu i czas poświęcony na opanowanie go zwróci się z nawiązką.
Rozwój, sprzęt, załoga
Działo 100mm LB-1, które używaliśmy podczas jazdy T-44 jest dla nas dostępne od samego początku - powinniśmy je natychmiast zainstalować na pojeździe. Następnie odkrywamy nową wieżę oraz wybieramy jedną z dwóch dostępnych dla nas armat. Teraz możemy odblokować nowy silnik, radio a na końcu drugie działo (jeśli zamierzamy zdobyć status elitarny na T-54) lub od razu czołg T-62A.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja
Sprzęt opcjonalny: siatka kamuflażowa, ulepszony system naprowadzania, mokry magazyn amunicyjny.
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
Przedni pancerz T-54 został znacznie ulepszony w stosunku do tego, w jaki wyposażony był T-44 i należy do jednego z najlepszych wśród pojazdów średnich dziewiątego poziomu (jedynie niemiecki E-50 posiada podobny poziom ochrony). Górna przednia płyta jest w stanie regularnie odbijać pociski o penetracji 200mm zaś po ustawieniu pojazdu pod lekkim kątem jest ona odporna nawet na amunicję o zdolności do penetracji 220mm pancerza. Dolna płyta jest odrobinę słabsza (200mm penetracji jest wystarczające aby ją przebić), lecz jest ona stosunkowo małym celem; dodatkowo na krótkich dystansach, na jakich zazwyczaj przyjdzie nam walczyć z T-54 jej nachylenie jest na tyle duże, aby automatycznie odbić skierowane w nią strzały. Boczny pancerz T-54 jest niewiele odporniejszy od tego, jaki posiadał T-44. Większość skierowanych w jego stronę strzałów uszkodzi pojazd (warunek: musimy strzelać tuż ponad gąsienicami lub być ustawieni pod niewielkim kątem do boku T-54).
Wieża T-54 jest bardzo odporna na trafienia zarówno od frontu jak i od boku - dopiero najsilniejsze działa pojazdów dziewiątego i dziesiątego poziomu są w stanie ją przebić. Pozostałe pojazdy powinny celować w dosyć trudną do trafienia kopułę dowódcy. Tył wieży jest słabo opancerzony i praktycznie każdy strzał jest w stanie uszkodzić ją w tym punkcie.
Magazyn amunicyjny znajduje się z tyłu wieży oraz bezpośrednio pod nią; silnik standardowo w tylnej części kadłuba.
Jak grać...
...jako kierowca T-54?
- Czołg ten jest bardzo podobny w prowadzeniu do T-44, lecz lepszy od niego pod każdym względem. Dzięki poprawionemu pancerzowi możemy wdawać się w pojedynki frontalne z pojazdami niższych poziomów, zaś większa mobilność znacznie ułatwi nam walkę z czołgami ciężkimi przeciwnika.
- Dzięki dużej prędkości maksymalnej oraz mobilności możemy błyskawicznie poruszać się po mapie, zdobywać lokacje o znaczeniu strategicznym oraz flankować siły wroga.
- Pojazd ten doskonale nadaje się do szybkich rajdów na tyły wroga, oddania kilku strzałów a następnie ucieczki na z góry upatrzoną pozycję.
- T-54 może bez problemu tworzyć wilcze stada z innymi czołgami średnimi i korzystając z siły ognia całego zgrupowania przełamywać linię frontu.
- Działo 100mm D-10T2C jest bardzo celne i może być wykorzystywane do ostrzeliwania znajdujących się w oddali celów. Niestety jego stosunkowo niska penetracja nie pozwala na niszczenie w ten sposób czołgów ciężkich - w tym przypadku możemy skorzystać z amunicji kumulacyjnej o penetracji 350mm.
- T-54 świetnie spisuje się w starciach jeden na jednego z innymi czołgami średnimi. Dzięki niskiej sylwetce i odpornej wieży jest on w stanie poruszać się w niewielkiej odległości od przeciwnika umożliwiając mu oddanie strzału jedynie w gruba osłonę działa, samemu nieustannie atakując jego boki lub tył. Taktyka ta działa również przeciwko osamotnionym czołgom ciężkim.
- Musimy ciągle zwracać uwagę na położenie sił wroga - jeśli przeciwnikowi uda się odizolować nas od sojuszników staniemy się dla niego bardzo łatwym łupem.
- Ze względu na to, że T-54 posiada bardzo dobry kamuflaż, dużą prędkość maksymalną oraz bardzo dobre przyspieszenie można go wykorzystać jako zwiadowcę. Poruszając się tuż poniżej szczytu wzniesienia i wystawiając jedynie wieżę na ostrzał możemy łatwo wykryć cele dla naszej artylerii samemu pozostając relatywnie bezpiecznym.
...przeciwko T-54?
- Grając pojazdami niższych poziomów konieczne jest atakowanie jego słabych boków lub tyłu. Oprócz tego nie powinniśmy nigdy próbować samemu pokonać T-54 - czołg ten jest wprost stworzony do niszczenia słabszych od siebie pojazdów.
- Prowadząc czołg średni dziewiątego poziomu możemy próbować pojedynkować się z T-54. Wynik starcia jeden na jednego z tą maszyną zależy głównie od zdolności kierowcy do trafiania słabych punktów poruszającego się przeciwnika oraz wykorzystywania ukształtowania terenu.
- Musimy nieustannie zwracać uwagę na położenie wrogich czołgów średnich i zablokować ich ewentualny rajd na naszą flankę bądź tyły, gdzie mogą one zniszczyć artylerię i ostrzelać wrażliwe punkty pozostałych pojazdów.
- Tak jak każdy radziecki czołg średni, tak i T-54 bardzo łatwo traci gąsienice. Opłaca się celować w koło napinające lub napędowe a po unieruchomieniu przeciwnika dobić go.