60TP - polski czołg X tieru w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 10 września 2018
Poniżej znajdziecie opis i porady do czołgu 60TP:
Cechy 60TP
Nazwa | 60TP Lewandowskiego |
Typ | Czołg ciężki |
Poziom | X |
Uzbrojenie | 152mm J2 |
Pancerz | 160/100/90 (przód/boki/tył/mm) (kadłub) 260/150/100 (przód/boki/tył/mm) (wieża) |
Wytrzymałość | 2600 punktów wytrzymałości |
Mobilność | Prędkość maksymalna 35 km/h, prędkość obrotu 24 stopnie/s |
Zasięg widzenia | 390m |
60TP był projektem czołgu ciężkiego autorstwa Ryszarda Lewandowskiego, słuchacza Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Prace przerwano w 1956 roku na etapie projektowym. W World of Tanks 60TP jest zwieńczeniem pierwszej linii we wprowadzonym polskim drzewku rozwoju - czołgiem ciężkim X tieru.
"Lewandowski" i jego 152mm to przede wszystkim ogromne obrażenia od każdej pestki czyli tzw. "alpha dmg". W połączeniu z nieco większą szybkostrzelnością, penetracją oraz celnością niż np. ta z niemieckiego E100, daje nam to jedną z najbardziej zabójczych armat w czołgach ciężkich X tieru. 60TP to także bardzo duża ilość punktów wytrzymałości, okuta olbrzymią ilością stali wieża i stosunkowo niezła mobilność zważywszy na swoją masę i rozmiary.
Czołg standardowo posiada dosyć mizerny pancerz kadłuba i delikatnie mniejszy zasięg widzenia niż inne heavy tanki. Potężne uzbrojenie "Lewandowskiego" kuleje jednak nieco na celności i czasie celowania w porównaniu z innymi działami (nie licząc tego z E100), ale mimo wszystko uważam, że zdominuje on bitwy, a niemieckie E100 będą coraz rzadziej widywane.
Słabe punkty
a) Czerwony (tam nie strzelaj):
Jarzmo armaty oraz sama wieża - praktycznie niemożliwe do penetracji w żaden sposób, ewentualnie za pomocą dział niszczycieli X tierów na "złotej" amunicji.
c) Zielony (wal śmiało)
Front kadłuba jest bardzo mizernej grubości, nie powinien w żaden sposób sprawiać nam kłopotu, zwłaszcza dolna płyta. Na górze wieży standardowo widzimy właz załogi tzw. "weakpoint" czyli słaby punkt - możliwy do przebicia nawet z części pojazdów z VIII tieru.
Jak grać 60TP?
152mm J2 to blisko 18-19 sekundowy reload działa. Grunt to nie prowadzić ognia na otwartym polu i po każdym strzale wycofywać się za osłonę, gdyż możemy zostać zasypani gradem pocisków i nawet nie mieć szansy na drugi strzał.
60TP to maszyna do walki na średnim i bliskim dystansie - bardzo dobrze opancerzona wieża, spora ilość HP i siejąca postrach armata to atuty, którymi możemy przytłoczyć wiele słabszych tanków. Unikajmy niepotrzebnego wystawiania kadłuba na ostrzał, a na pewno źle na tym nie wyjdziemy.
Walcząc z wysokimi i dużymi pojazdami, dobrym posunięciem będzie walka w zwarciu, stanięcie front we front - wówczas uniemożliwimy przeciwnikowi ataki na nasz kadłub, ale musimy także uważać na weakpointy na naszej wieży.
Moduły dodatkowe dla 60TP
"Must have" dla 60TP to duża osłona przeciwodłamkowa - pojazdy te będą celem priorytetowym dla wrogiej artylerii. Ponadto sugeruję kupno mechanizmu dosyłającego do dział, by nieco zniwelować nasz znacznej długości reload. Na trzeci slot materiału dodatkowego wahałbym się między ulepszoną wentylacją lub skrzynką z narzędziami - skrzynka w przypadku, gdy bardzo lubią nas działa samobieżne.