Caernarvon | Brytyjski czołg ciężki w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Caernarvon
Informacje ogólne
Nazwa | Caernarvon |
Typ | Czołg ciężki |
Poziom | VIII |
Uzbrojenie | OQF 20-pdr Type B Barrel: penetracja 226mm; obrażenia 230 |
Pancerz | Kadłub: 130mm/51mm/38mm, wieża: 165mm/112mm/90mm |
Wytrzymałość | 1600 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 34km/h, silnik: 810KM |
Rola | Walka na średnim dystansie, czołg wsparcia, snajper |
Caernarvon kończy z tradycją powolnych czołgów piechoty: w przeciwieństwie do pojazdów typu Churchill i ich pochodnych maszyna ta jest znacznie szybsza lecz słabiej opancerzona. Dysponuje ona świetną armatą OQF 20-pdr Type B Barrel o bardzo dużej celności, dorównującej działom niemieckim oraz doskonałym wychyleniem lufy w pionie. Dzięki dużej liczbie punktów życia Caernarvon jest w stanie prowadzić pojedynki ogniowe jeden na jednego ze wszystkimi pojazdami ósmego poziomu. Niestety posiada on szereg wad, które powodują że nie jest to zbyt popularny pojazd pośród graczy World of Tanks.
Rozwój, sprzęt, załoga
W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o zwiększenie naszej siły ognia poprzez odblokowanie nowej wieży oraz armaty OQF 20-pdr Type A Barrel. Następny krok zależy od tego, czy używamy dodatkowego sprzętu: jeśli tak, konieczna będzie wymiana zawieszenia; jeśli nie możemy rozpocząć zbieranie doświadczenia na kolejne silniki. Działo OQF 20-pdr Type B Barrel nie jest wymagane do odkrycia Conquerora, ale polecam odblokować je jeszcze na Caernarvonie, co znacznie uprości nam rozgrywkę następnym pojazdem.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
Czołg ciężki Carnarvon otrzymał zupełnie nowy kadłub, nie przypominający swoim wyglądem pojazdów na bazie Churchilla. Pancerz tego pojazdy jest cieńszy niż w przypadku czołgów piechoty, lecz został on ustawiony pod kątem do przeciwnika, co w efekcie daje podobną odporność na ostrzał jak u Black Prince'a. Przednia górna płyta pancerza regularnie odbija pociski o penetracji 175mm, lecz będzie miała duże problemy z zatrzymaniem lepszej amunicji. Przednia dolna płyta jest bardzo cienka i pomimo jej sporego nachylenia przebije ją większość strzałów. Boki Caernarvona są bardzo słabe i nie ochronią go przed żadnym atakiem. Czołg ustawiony pod skosem może zostać łatwo przebity zarówno na dolnej przedniej płycie jak i wspomnianym przed chwilą bocznym pancerzu.
Wieża Caernarvona wyposażona jest w bardzo grubą osłonę działa znaną z Black Prince'a - strzały w ten punkt prawie na pewno będą rykoszetowały. Pozostałe elementy przedniego pancerza wieżyczki mogą zostać łatwo przebite przez działa o penetracji 175mm lub większej.
Caernarvon jest bardzo wrażliwy na trafienia krytyczne. Atakując jego tył możemy go bardzo łatwo podpalić, zaś strzały w dolną przednią płytę pancerza bardzo często uszkadzają magazyn amunicyjny oraz ranią kierowcę.
Jak grać...
...jako kierowca Caernarvona?
- Czołg ten jest dosyć słabo opancerzony więc powinniśmy unikać wystawiania kadłuba na ostrzał. Naszym najmocniejszym punktem jest przód wieży, stąd też podczas walki powinniśmy zawsze szukać pozycji hull down: dzięki doskonałej zdolności do obniżenia lufy Caernarvon może śmiało atakować zza wzniesień.
- Armaty OQF 20-pdr Type A/B Barrel posiadają olbrzymią celność oraz bardzo dobrą penetrację, co pozwala nam atakować cele z dystansu. Niestety zadawane przez nie obrażenia są niewielkie (zaledwie 230 punktów) stąd też konieczne będzie wielokrotne trafianie tego samego celu. Dodatkowo nie zawsze będziemy mogli zerwać gąsienice przeciwnika za pierwszym strzałem.
- Pomimo, że powinniśmy unikać otrzymywania obrażeń, Caernarvon jest w stanie wygrać starcia jeden na jednego z większością pojazdów ósmego poziomu: zawdzięcza on to dużej puli punktów życia oraz szybkostrzelności swojego działa.
- Walcząc z przeciwnikami wyższych poziomów musimy konieczne celować w słabe punkty ich pancerza. Na szczęście dzięki dużej celności OQF 20-pdr Type B Barrel na dystansach poniżej 150 metrów nie powinno być to żadnym wyzwaniem.
- Musimy bacznie obserwować ruchy lekkich pojazdów wroga - są one w stanie przebić nasz boczny pancerz, stąd powinniśmy zawsze ustawiać się do nich przodem.
- Boczny pancerz Caernarvona jest na tyle słaby, że praktycznie niemożliwe jest ustawianie się pod lekkim kątem aby zwiększyć wytrzymałość przedniej płyty - kątowanie jest możliwe tylko i wyłącznie w warunkach miejskich, gdzie możemy skorzystać z ruin w celu zapewnienia sobie osłony.
- Nasza przednia dolna płyta jest cienka zaś bezpośrednio za nią znajduje się magazyn amunicyjny. Konieczne będzie ukrywanie jej nawet za najmniejszymi wzniesieniami.
- Pojazd ten jest bardzo wrażliwy na ostrzał artyleryjski - konieczna jest doskonała znajomość map i miejsc, w których możemy się ukryć przed wzrokiem dział samobieżnych.
...przeciwko Caernarvonowi?
- Pancerz Caernarvona jest bardzo słaby - posiadając działo o penetracji 200mm lub większej możemy celować w dowolny fragment kadłuba (najlepiej dolną przednią płytę w celu uszkodzenia magazynu amunicyjnego). Jedynie powinniśmy unikać strzałów w osłonę działa, gdyż jest ona bardzo odporna na trafienia.
- Jeśli to możliwe powinniśmy wymieniać się z wrogiem strzałami jeden za jeden. Prowadząc np. IS-3 zadamy mu 390 punktów obrażeń, kiedy Caernarvon odda nam tylko 230. Pojedynki frontalne są bardzo ryzykowne, gdyż czołg ten posiada bardzo krótki czas przeładowania działa.
- Poruszając się średnimi bądź lekkimi czołgami możemy unieruchomić przeciwnika i ostrzelać jego boki lub tył - większość pocisków, nawet wystrzelonych przez czołg zwiadowczy, powinno zranić Brytyjczyka.
- Ostrzał artyleryjski jest niezwykle skuteczny przeciwko Caernarvonowi. Każde trafienie zada kilka obrażeń krytycznych, zaś zniszczenie czołgu za pomocą jednego pocisku też nie należy do rzadkości.