53TP - polski czołg VIII tieru w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 7 września 2018
Poniżej znajdziecie opis i porady do czołgu 53TP:
Cechy 53TP
Nazwa | 53TP Markowskiego |
Typ | Czołg ciężki |
Poziom | VIII |
Uzbrojenie | 122mm wz.53 |
Pancerz | 110/80/50 (przód/boki/tył/mm) (kadłub) 210/140/90 (przód/boki/tył/mm) (wieża) |
Wytrzymałość | 1450 punktów wytrzymałości |
Mobilność | Prędkość maksymalna 40 km/h, prędkość obrotu 32 stopni/s |
Zasięg widzenia | 370m |
53TP Markowskiego był projektem czołgu ciężkiego, rozwój i badania nad nim planowane były na rok 1940. Z powodu wybuchu II Wojny Światowej jego produkcja nie doszła do skutku. W World of Tanks spotkamy ten pojazd na VIII tierze polskiego drzewka rozwoju.
W moim mniemaniu, 53TP wygląda kroplę w kroplę jak IS-3 i podejrzewam, że właśnie tak został zaprojektowany, dzieli z nim chyba także większość pozytywów i przywar. W temacie plusów "Markowskiego" należy zacząć od niesamowicie okutej pancerzem wieży, która może sprawić problem nawet najlepszym działom w grze. Działo 122mm nie jest wybitnie celne ani szybkie - jest po prostu przeciętne, mimo to zapewnia jeden z lepszych DPM (obrażenia na minutę) wśród HT (heavy tank) ósmego poziomu. 53TP jest także jednym z szybszych i bardziej zwinnych pojazdów wśród rówieśników tej samej klasy.
Znaczącym problemem jest natomiast niemal całkowity brak pancerza kadłuba, który łyka większość pestek, nawet z pojazdów niższych tierów. Przyczepić można się też do niespecjalnego zasięgu widzenia i nieco niskiego gun depression (opuszczenia działa w płaszczyźnie pionowej).
Słabe punkty
a) Czerwony (tam nie strzelaj):
Pancerz efektywny wieży i jarzma działa sięga miejscami niemal 300mm grubości, oznacza to, że nawet pojazdy X tieru mogą mieć znaczny problem z penetracją.
c) Zielony (wal śmiało)
Wieża, jak to wieża, posiada zazwyczaj właz umożliwiający wejście załodze i jak to bywa w World of Tanks - jest to banalny i standardowy weakpoint, w który należy celować, gdy nie mamy sposobności uderzyć w "plastelinowy" kadłub.
Jak grać 53TP?
53TP jest jedną z lepszych maszyn w polskim drzewku, zniwelował wiele wad swoich poprzedników, nadaje się on do gry zarówno we wsparciu, jak i agresywnych ataków na wrogie pozycje. Przypomina on całkiem radzieckiego IS-3, zarówno wizualnie, jak i w stylu gry. Pamiętajmy jednak, by nie narażać niepotrzebnie kadłuba na ostrzał - nawet pospolity lej po bombie może posłużyć za zacnego sojusznika i wjechanie do niego może nam zaoszczędzić sporą ilość HP.
"Markowski" jest nadzwyczajnie zwinny i szybki, jak na swoją masę i rozmiary. W przypadku napotkania jakichś ciężkich molochów, zwłaszcza niemieckich lub japońskich heavy, możemy z łatwością pokusić się o objeżdżanie ich i atakowanie z każdej ze stron.
Moduły dodatkowe dla 53TP
Osobiście zainwestowałbym własne kredyty w kupno mechanizmu dosyłającego, ulepszonej wentylacji i powłoki antyrefleksyjnej. Jednakże, jeśli "lubi" nas artyleria, pokuśmy się o wymianę ostatniego z tych elementów na dużą osłonę przeciwodłamkową, a jeśli to my lubimy dynamiczną grę i walkę w zwarciu - stabilizator pionowy to to, co tygryski lubią najbardziej.