Obrażenia w World of Tanks | Mechanika gry World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Cel w zasięgu, namierzony, ognia! Penetracja! Teraz wypadałoby wiedzieć jakie szkody jesteśmy w stanie wyrządzić przeciwnikowi naszymi pociskami.
Podobnie jak w przypadku penetracji pancerza, zadawane przez nasze działo obrażenia są wartością średnią a w rzeczywistości wynoszą one od 75% do 125% (dokładny zakres można przeczytać klikając w garażu prawym klawiszem myszy na amunicję naszego czołgu). Uszkodzenia jakie jesteśmy w stanie spowodować zależą zarówno od typu amunicji jakiej używamy (przeciwpancerna PP, podkalibrowa PK, kumulacyjna K, odłamkowo-burząca OB lub amunicja typu HESH) jak i od miejsca, w które trafiliśmy wrogi czołg.
Warto na chwilę zatrzymać się przy rodzajach pocisków. Im więcej będziemy wiedzieć na temat tego jakim pociskiem strzelamy, tym skuteczniej będziemy mogli go wykorzystać. Najprostszym typem amunicji jest przeciwpancerna (PP). Jest to zwykły metalowy pocisk, który uszkadza pojazd wroga jedynie swoją energią kinetyczną. W związku z tym pocisk ten jest uzależniony od prędkości z jaką leci. Im dalej znajduje się nasz cel, tym pocisk bardziej wytraca swoją prędkość i w efekcie tego jego penetracja spada. Pocisk podkalibrowy (PK) także korzysta z energii kinetycznej. Od zwykłego pocisku przeciwpancernego różni się tym, że w środku zawiera rdzeń wykonany z dużo twardszego materiału, dzięki któremu łatwiej jest przebić pancerz wroga. Także jego penetracja spada wraz z odległość jaką musi przelecieć.
Kolejnym typem pocisku jest pocisk kumulacyjny (K). Jest to zazwyczaj amunicja premium charakteryzująca się dużo większą penetracją od zwykłej amunicji. Wewnątrz rdzenia pocisku znajduje się niewielki ładunek wybuchowy, który zostaje zdetonowany w momencie zetknięcia się z pancerzem pojazdu. Gazy wytworzone w momencie wybuchu są kierowane na niewielką powierzchnię pancerza, przebijają ją i wpychają do środka grad odłamków, powodując ogromne zniszczenia. W związku z tym penetracja tego pocisku nie zależy od odległości z jakiej został wystrzelony, natomiast eksploduje w momencie zetknięcia się z jakąkolwiek przeszkodą. Jeśli tą przeszkodą jest pancerz dodatkowy jak w przypadku Panzera IV H, lub gąsienice czołgu to logicznym jest, że zanim osiągnie on pancerz właściwy straci sporo ze swojej penetracji. Następnym typem amunicji jest odłamkowo-burząca (OB). Prędkość jej lotu jest zazwyczaj dużo niższa niż normalnego pocisku, a penetracja bardzo mała. Pocisk ten zadaje obrażenia w skutek wybuchu, jest przy tym bardzo skuteczny przeciwko wrogiej załodze. W momencie wybuchu pocisk "szuka" najbliższego miejsca z najniższą grubością pancerza. Warto zaznaczyć, że aby zadać obrażenia nie trzeba przebić pancerza. Obrażenia zadawane są nawet gdy strzelimy w najbardziej opancerzoną część pojazdu wroga. Będą one jednak poważnie zmniejszone. W związku z tym pociskami odłamkowo-burzącymi należy zawsze strzelać w najmniej opancerzone części pojazdu.
Ostatnim typem amunicji jest pocisk typu HESH. W World of Tanks nie funkcjonuje on tak jak w rzeczywistości. Pocisk zawiera w sobie plastyczny materiał wybuchowy, który "przykleja" się do pancerza i wybucha. Siła wybuchu nie ma na celu przebicie pancerza, ale odkształcenie go i oderwanie odłamków od jego wnętrza i zabicie załogi. W grze pocisk ma podaną normalną wartość penetracji. W momencie gdy przebije pancerz zadaje pełne obrażenia, w momencie gdy pancerza nie przebije zadaje jedynie część tych obrażeń. Jest pod tym względem bardzo podobny do pocisków OB, jednak ma dużo większą penetrację oraz obrażenia nieznacznie większe niż zwykłe pociski PP.
Zadawane obrażenia dzielą się na dwa typy: uszkodzenia pancerza odbierające punkty życia pojazdowi oraz uszkodzenia wewnętrzne - modułów i załogi. W przypadku użycia amunicji PP, PK oraz K przebicie wrogiego pancerza spowoduje, że straci on ilość życia odpowiadającą podanej na dziale wartości +-25%. Gdy używamy pocisków OB i spenetrujemy czołg przeciwnika, obrażenia będą wyliczone tak samo jak w przypadku innych typów amunicji. Jednak w przypadku, gdy pocisk nie przebije pancerza wroga, nadal jesteśmy w stanie poważne uszkodzić go. Zadane przez nas obrażenia będą wahały się pomiędzy zerem (pocisk OB małego kalibru trafiający w najsilniej opancerzony element czołgu przeciwnika) a połową podanej na armacie wartości uszkodzeń dla naszej amunicji. Oprócz tego warto też wiedzieć, że eksplozja wywołana przez pocisk OB będzie zawsze starała się "znaleźć" najsłabszy punkt w czołgu przeciwnika (w zasięgu rozrzutu odłamków) stąd używając jej warto celować w pobliżu wizjerów czy górnej części kadłuba.
Pomimo, że pocisk OB trafił w najtwardszy pancerz przeciwnika, fala uderzeniowa dostała się do środka pojazdu przez wizjer kierowcy (zaznaczony na zielono).
Drugim typem możliwych do zadania obrażeń są uszkodzenia wewnętrzne. Wszystkie pociski po przebiciu pancerza (lub eksplozji na jego powierzchni w przypadku amunicji OB) są w stanie zranić załogę czołgu bądź zniszczyć poszczególne moduły takie jak silnik czy magazyn amunicji. Gdy pocisk lub fala uderzeniowa pocisku OB trafia w podzespół ten jest w stanie ominąć uszkodzenia - wykonany zostaje tzw. "rzut obronny". Jeśli będzie on nieudany, moduł przyjmie obrażenia i ewentualnie zostanie zniszczony. Szansa na uszkodzenie konkretnych podzespołów prezentuje się następująco:
Moduł | Szansa na uszkodzenie |
Zostało jeszcze 37% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie