IS-3 | Radziecki czołg ciężki w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Poniżej znajdziecie opis i porady do czołgu IS-3:
Cechy IS-3
Nazwa | IS-3 |
Typ | Czołg ciężki |
Poziom | VIII |
Uzbrojenie | 122mm BL-9 |
Pancerz | 110/90/60 (przód/boki/tył/mm) (kadłub) 249/172/100 (przód/boki/tył/mm) (wieża) |
Wytrzymałość | 1500 punktów wytrzymałości |
Mobilność | Prędkość maksymalna 38km/h, prędkość obrotu 30 stopni/s |
Zasięg widzenia | 350m |
Historycznie wyprodukowany w liczbie 1170 egzemplarzy, IS-3 jest radzieckim czołgiem ciężkim; w World of Tanks napotkamy ten pojazd na tierze VIII. Maszyna ta jest jedną z najpopularniejszych w całej grze, a już na pewno wśród ósemek jest na miejscu pierwszym pod tym względem. Miejsce to zawdzięcza swojej prostocie użytkowania, wybaczy ogromne ilości błędów nawet najbardziej niedoświadczonym graczom - jest to po prostu genialny pojazd z niezliczonymi zaletami, które się na niego składają.
Listę pozytywów możemy zacząć od opancerzenia IS-3 - to pojazd, który jako pierwszy w radzieckim drzewku rozpoczyna serię tanków ze stalą nie tyle potężną i tęgą, co po prostu profesjonalnie ukształtowaną w tzw. nos szczupaka. W związku z tym kadłub (mimo zaledwie 110mm pancerza) od lat irytuje graczy World of Tanks swoimi niesamowitymi możliwościami dingowania pestek. Wieża natomiast, jest elementem bardzo krągłym, przypomina kształtem jajko i w bonusie jest straszliwie grubo okuta blachą - czyni to z niej często barierę nie do pokonania dla równorzędnych, jak i wyższych poziomem czołgów. Działo BL-9 to rasowy zabójca rodem z horroru - wysokie obrażenia w połączeniu z przyzwoitą szybkostrzelnością to połączenie nieprzyzwoicie groźne. Na uwagę zasługuje także niezgorsza mobilność IS-3, która pozwoli nam dotrzeć na front niewiele później niż sojusznicze czołgi lekkie oraz średnie.
Utrapieniem w trakcie gry tematycznym tankiem będzie dla nas niestety celność działa oraz jego precyzja (lub raczej jej brak) - BL-9 to typowo radziecka kolubryna: bije mocno, ale tylko z bliska, choć możemy tego nader nie odczuć, gdyż mimo wszystko IS-3 to właśnie typowy "Brawler" do walki łeb w łeb i wieża w wieżę. Mniej znaczące przywary to również: skromny zasięg widzenia oraz wyraźnie słaby magazyn amunicyjny, który ma skłonności do częstych wybuchów = eliminowania nas automatycznie z rozgrywki.
Słabe punkty
Czerwony (tam nie strzelaj):
Cały front wieży - jego ostrzał jest naprawdę złym pomysłem, gdyż potrafi on z łatwością odbić pociski nawet z dział tanków X tieru.
Żółty (jest szansa na przebicie)
Górny, przedni pancerz kadłuba czyli główne płyty kształtujące wspomniany wcześniej "nos szczupaka" - bardzo pochylone, bardzo ostro wyprofilowane, bardzo łatwo popełnić błąd w celowaniu i posłać pestkę na próżno nie zadając obrażeń. Penetracje uzyskamy z łatwością posiadając armatę o minimum 200-220mm przebijalności.
Zielony (wal śmiało)
Elementami kadłuba ISa-3, które zapewnią nam przebicie nawet od 140-150mm penetracji są przede wszystkim: dolna, frontalna płyta (lecz strzelajmy tam tylko pod kątem prostym) oraz łączenia/spawy wyższego, głównego pancerza i wizjer kierowcy na samym środku. Natomiast na górze wieży znajdziemy także dwa włazy, które bardzo łatwo przebić, jak i sam środek dachu prawdopodobnie nie posiada żadnego pancerza - banalny do trafienia, wystarczy strzelać będąc na pozycji wyższej niż wrogi IS-3 lub po prostu siedząc w większym i wyższym pojeździe.
Jak grać IS-3?
IS-3 jest tankiem typowo ofensywnym - nasz udział w bitwie zapewne będzie polegał na nieustannym atakowaniu wrogich pozycji, przepychaniu linii walki (pushowaniu) i zadawaniu przy tym bezlitosnych uderzeń naszą potężną armatą. W walkach, w których wylosowani zostaniemy na dole listy, przejdźmy jednak do roli czołgu wsparcia - starajmy się jednak grać bardziej na tyłach i wspomagać lepiej opancerzonych i mocniejszych sojuszników swoim ogniem.
Ze względu na dłuższy czas przeładowania niż u równorzędnych maszyn, profesjonalny użytkownik IS-3 będzie grał tak, aby zmusić wrogów do wymiany ognia jeden do jednego (cios za cios). Nasze pociski zabiorą przeciwnikowi zdecydowanie więcej HP, oni natomiast mogą o wiele szybciej wyprowadzić drugi atak. Po każdym strzale wycofujmy się zatem, by adwersarze za nami podążyli i nadziali się na kanonadę naszych przyjaciół.
IS-3 w walce jeden na jednego zdecydowanie pogromi każdy inny pojazd 8 tieru. Napotykając samotnego wrogiego tanka, zagrajmy odważnie, wyjedźmy na niego czym prędzej, "przytulmy się/przyklejmy" do jego boku i okładajmy go niemiłosiernie - nasz niski profil i grubo okuta wieża może doprowadzić w ten sposób kierowcę np. Lowe lub Tigera II do zimnych potów i może nawet Rage Quita! Jeśli rozegramy taki pojedynek ze staraniem, być może nie stracimy wcale swoich punktów wytrzymałości, a jedynie zostawimy płonący wrak po przeciwniku.
Moduły dodatkowe dla IS-3
Pomimo, że IS-3 jest bestią sam w sobie, każda bestia pragnie jeszcze większej atencji i elementów, które zdecydowanie ułatwią jej trudny żywot w świecie wojny, wybuchów i tanków. Dogódźmy zatem naszemu ISowi i wspomóżmy go trzema elementami: ulepszoną wentylacją, która wpłynie na całość naszej rozgrywki i każdy aspekt pojazdu, w tym załogę; mechanizm dosyłający do dział dużego kalibru, który zdecydowanie poprawi nasze szanse w wymianie ognia i uczyni życie przeciwników piekłem; stabilizator pionowy, który udoskonali i usprawni ostrzał prowadzony przez nas w czasie obrotu wieży i także w czasie jazdy.