E-50 | Niemieckie czołgi średnie w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
E-50
Informacje ogólne
Nazwa | E-50 |
Typ | Czołg średni |
Poziom | IX |
Uzbrojenie | 10,5cm KwK 45 L/52 Ausf.B: penetracja 220mm; obrażenia 390 |
Pancerz | Kadłub: 150mm/80mm/80mm, wieża: 185mm/80mm/80mm |
Wytrzymałość | 1750 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 60km/h, silnik: 900KM |
Rola | Walka na średnim dystansie, walka w zwarciu, snajper |
E-50 jest najcięższym czołgiem średnim w grze, a zarazem jedną z najskuteczniejszych maszyn dostępnych dla Niemców. Pojazd ten posiada świetne opancerzenie, które w połączeniu z dużą liczbą punktów życia pozwala mu wytrzymać nawet skoncentrowany ogień nieprzyjaciela. Solidne uzbrojenie w postaci działa 10,5cm KwK 45 L/52 pozwala na uszkodzenie każdego przeciwnika, zaś obrażenia w wysokości 390 punktów dorównują tym, jakie zadają czołgi ciężkie. E-50 pomimo dosyć słabej mocy silnika (w stosunku do jego wagi) potrafi rozpędzić się do prędkości maksymalnej. Jest to jedna z niewielu maszyn, która może śmiało taranować prawie każdego przeciwnika w grze. Trafienie w czołg średni przy pełnej prędkości potrafi niejednokrotnie zabrać oponentowi nawet połowę punktów życia.
Rozwój, sprzęt, załoga
E-50 to jeden z najbardziej wymagających i najtrudniejszych czołgów w grze do rozwinięcia. Wymaga on nie tylko olbrzymiej ilości punktów doświadczenia, lecz również cierpliwości - przez większość czasu będziemy jeździli irytującym, powolnym, słabo uzbrojonym i podatnym na uszkodzenia czołgiem. Na szczęście w pełni wyposażone E50 rekompensuje te wady z nawiązką.
Istnieją dwie ścieżki rozwoju tego pojazdu. Pierwsza z nich jest dłuższa, lecz pozwala nam pełnić rolę snajpera i uszkadzać ciężko opancerzone pojazdy: polega ona na szybkim opracowaniu działa 8,8cm KwK 46 L/100. Druga jest krótsza o 43500 punktów doświadczenia, lecz przez około 105 000 punktów będziemy jeździli pojazdem porównywalnym do, jeśli nie gorszym niż Pantera II.
Niezależnie od wybranej opcji, naszym pierwszym (bądź drugim, jeśli wybraliśmy wariant 8,8cm KwK 46 L/100) krokiem będzie opracowanie silnika Maybach HL 234 TRM P30, który zapewni wystarczającą moc, do poruszania naszego kolosa. Teraz musimy odblokować nowe zawieszenie oraz wieżę, zapewniającą nam wystarczającą ochronę oraz dodatkowe punkty życia. Ostatnim krokiem jest zainstalowanie nowej armaty 10,5cm KwK 45 L/52 Ausf.B.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, siatka kamuflażowa, lorneta polowa, ulepszony system naprowadzania, osłonięta optyka
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
Przednia górna płyta E-50 to 150mm stali nachylone pod dużym kątem. Fragment ten jest praktycznie niemożliwy do uszkodzenia, poza niektórymi działami X poziomu. Na szczęście dolna płyta ma grubość zaledwie 100mm, przez co działa o penetracji 200mm lub większej będą w stanie ją uszkodzić. Boki i tył czołgu są dosyć wrażliwe na trafienie, gdyż chroni je zaledwie 80mm pancerza.
Wieża E-50 jest zbliżona kształtem do tej, jaką znamy z Pz.Kpfw.V Panther i Pantery II. Jej przednia płyta ma grubość 185mm, lecz jest dosyć nieduża, przez co większość pocisków trafi albo w grubą osłonę działa lub też nachylony pod dużym kątem boczny pancerz: w efekcie nastąpi rykoszet, a my nie wyrządzimy przeciwnikowi szkody. Atakując wieżę musimy albo dobrze przymierzyć nasz strzał (zazwyczaj jest to możliwe dopiero podczas walki w zwarciu), albo też celować w jej boki lub tył.
Magazyn amunicyjny znajduje się z tyłu wieży oraz bezpośrednio pod nią; silnik standardowo w tylnej części kadłuba. Strzały oddane w środek dolnej przedniej płyty pancerza są w stanie uszkodzić skrzynię biegów i podpalić czołg.
Jak grać...
...jako kierowca E-50?
- E-50 jest najlepiej opancerzonym czołgiem średnim w grze, o dużej mobilności i prędkości maksymalnej oraz bardzo dobrym uzbrojeniu. Z tego tez powodu pozwala on nam na grę jako mobilny snajper, pojazd flankujący czy nawet w roli czołgu uderzeniowego, służącego do przełamania linii wroga.
- E-50 jest świetnie opancerzonym pojazdem, zdolnym wytrzymać imponującą liczbę trafień. Górna przednia płyta jest praktycznie niezniszczalna, stąd jeśli tylko ukryjemy naszą dolną płytę przeciwnik będzie miał duży problem ze zlikwidowaniem naszego pojazdu. Wieża jest wyraźnie słabsza, lecz nadal stanowi doskonałą ochronę przed ogniem nieprzyjaciela.
- Działo 10,5cm KwK 45 L/52 Ausf.B nie jest może najlepszą armatą dostępną dla czołgów średnich IX poziomu, lecz w tym przypadku wystarczającą. Cechuje się ona świetną celnością, posiada dobra penetrację oraz zadaje duże obrażenia. Czas skupienia jest również dosyć niski, dzięki czemu E-50 może bardzo szybko namierzać i likwidować kolejne cele.
- Jako snajper możemy śmiało likwidować większość pojazdów w grze, w szczególności czołgów lekkich i średnich. Dzięki doskonałej celności możemy bez problemu trafiać w słabe punkty w pancerzu czołgów ciężkich z odległości nawet 200metrów.
- Wykorzystując E-50 jako pojazd flankujący, dzięki dużej prędkości maksymalnej bardzo szybko dostaniemy się w docelowe miejsce. Tutaj nasze uzbrojenie oraz opancerzenie pozwoli nam pokonać czołgi średnie wroga a następnie uderzyć na tyły wrogich ciężkich maszyn.
- W przypadku, gdy brakuje nam czołgów ciężkich, E-50 może z powodzeniem zastąpić je i utorować drogę pozostałym maszynom z naszej drużyny. Świetny pancerz w połączeniu z dużą liczbą punktów życia pozwoli nam na otrzymanie kilku trafień, co da wystarczająco czasu reszcie drużyny na zlikwidowanie oponentów.
- E-50 jest dosyć ciężkim czołgiem, co w połączeniu z jego dużą prędkością maksymalną i grubym pancerzem pozwala mu taranować większość pojazdów wroga. Trafienie rozpędzonym E-50 we wrogi czołg lekki często kończy się tragicznie dla oponenta.
...przeciwko E-50?
- E-50 jest bardzo groźnym przeciwnikiem i podczas walki z nim powinniśmy nieustannie zwracać uwagę na jego położenie na mapie. O ile to możliwe, zawsze kierujmy w jego stronę działa największego kalibru - im szybciej zniszczymy ten pojazd, tym większa nasza szansa na zwycięstwo.
- Większość czołgów będzie miała problem z uszkodzeniem E-50 od frontu. Najlepiej atakować dolną przednią płytę, boki lub tył pojazdu. Jeśli jesteśmy zmuszeni do strzelania w wieżę, koniecznie celujmy w jej płaskie fragmenty.
- E-50 to bardzo ciężki i szybki pojazd, przez co doskonale taranuje on mniejszych oponentów. Jeśli jedzie na nas rozpędzony E-50 mamy dwie możliwości: spróbować uniknąć uderzenia lub też strzelić w gąsienice niemieckiego czołgu. Jeśli uda nam się uszkodzić jego zawieszenie, siła rozpędu odwróci czołg do nas bokiem lub tyłem, pozwalając na łatwe zadanie mu obrażeń.
- O ile nie poruszamy się niszczycielem czołgów X poziomu odradzam pojedynki snajperskie z E-50.
- Jeśli kierujemy radzieckim lub chińskim czołgiem średnim możemy pokusić się o "przyklejenie" się do boku E-50. Jest to dosyć wysoki czołg i będzie miał on problemy z uszkodzeniem niższego oponenta.