VK 30.01 (D) | Niemieckie czołgi średnie w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
VK 30.01 (D)
Informacje ogólne
Nazwa | VK 30.01 (D) |
Typ | Czołg średni |
Poziom | VI |
Uzbrojenie | 7,5cm KwK 42 L/70: penetracja 150mm; obrażenia 135 |
Pancerz | Kadłub: 60mm/40mm/50mm, wieża: 80mm/45mm/45mm |
Wytrzymałość | 770 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 56km/h, silnik: 700KM |
Rola | Walka na średnim dystansie, czołg wsparcia, walka w zwarciu |
VK 30.01 (D) jest bezpośrednim następcą Pz.Kpfw. III/IV. Podobnie jak poprzednik jest to bardzo szybka i mobilna maszyna o dobrym przednim pancerzu. I tak samo jak poprzednik, posiada on dosyć limitowany wybór uzbrojenia: ponownie będziemy zmuszeni do skorzystania z działa kalibru 75mm. Pojazd ten posiada największy współczynnik mocy silnika do wagi spośród wszystkich niemieckich czołgów średnich VI poziomu, stąd też najlepiej nadaje się do szybkich wypadów na tyły wroga czy też krążenia wokół cięższych maszyn przeciwnika. Jego największą wadą są stosunkowo niskie zadawane obrażenia na minutę, przez co niejednokrotnie nasz cel otrzyma wsparcie zanim zdążymy go zniszczyć.
Rozwój, sprzęt, załoga
Rozwój VK 30.01 (D) będzie wymagał dużo cierpliwości. Musimy się zdecydować, czy preferujemy zwiększenie naszej mobilności czy wolimy jednak otrzymać lepszą siłę ognia. Proponowałbym skorzystać z drugiej opcji i opracować nowe zawieszenie, nową wieżę a następnie działo 7,5cm KwK 42 L/70 - pozwoli nam to na atakowanie przeciwników od frontu i działanie w drugiej linii. Teraz możemy odblokować nowe jednostki napędowe, co pozwoli nam na sprawne poruszanie się po mapie i działanie jako flankujący czołg wsparcia.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, ulepszony system naprowadzania, ulepszona wentylacja
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, siatka kamuflażowa, lorneta polowa, osłonięta optyka
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
Opancerzenie kadłuba VK 30.01 (D) jest zbliżone do tego, jakie spotkaliśmy w Pz.Kpfw.III/IV. Przednia płyta ochroni nas przed strzałami oddanymi przez pojazdy IV i czasami V poziomu. Boczny pancerz został osłabiony, stąd nie powinniśmy nigdy polegać na nim. Tył jest odrobinę grubszy, lecz nadal stanowi niewystarczającą osłonę. Musimy uważać na dolną przednią (płaską) część przedniego pancerza - posiada ona grubość 100mm i pociski mogą od niej rykoszetować.
Wieża VK 30.01 (D) jest dosyć odporna na ostrzał od frontu. Dzięki temu, że jest wąska, wiele strzałów będzie rykoszetowało od mocno nachylonych bocznych płyt pancerza. Osłona działa, pomimo grubości zaledwie 80mm, również potrafi niejednokrotnie ochronić pojazd przed utratą punktów życia. Najsłabszym fragmentem wieży jest jej płaska płyta czołowa, którą przebiją praktycznie wszystkie pojazdy VI poziomu.
Magazyn amunicyjny znajduje się z tyłu wieży oraz bezpośrednio pod nią; silnik standardowo w tylnej części kadłuba. Strzały oddane w środek dolnej przedniej płyty pancerza są w stanie uszkodzić skrzynię biegów i podpalić czołg.
Jak grać...
...jako kierowca VK 30.01 (D)?
- Nasz pojazd jest dosyć szybki i bardzo mobilny, co pozwala nam na błyskawiczne poruszanie się po mapie, zdobywanie strategicznych pozycji oraz flankowanie sił wroga.
- Przedni pancerz pojazdu (włącznie z wieżą) zapewnia pewien stopień ochrony przeciwko pojazdom niższych poziomów, niestety nie wystarczy aby zatrzymać pociski większego kalibru.
- Dzięki dobremu stopniowi wychylenia działa w płaszczyźnie pionowej czołg ten może atakować zza wzniesień.
- Walcząc z cięższymi przeciwnikami wykorzystajmy naszą mobilność do zaatakowania ich boków lub tyłu. Możemy śmiało krążyć wokół pojedynczych, powolnych celów.
- Działo 7,5cm KwK 42 L/70 posiada bardzo dobrą celność, dobrą penetrację pancerza oraz średnią szybkostrzelność. Doskonale nadaje się ono do atakowania słabych punktów wrogich pojazdów. Korzystając z tej armaty nie powinniśmy dopuścić do frontalnej wymiany ognia z przeciwnikiem.
- Dzięki dużej prędkości maksymalnej i dobremu zasięgowi widzenia, czołg ten może być wykorzystany jako zwiadowca.
- Czołg ten jest dosyć szybki i ciężki co pozwala mu na taranowanie mniejszych i lżejszych pojazdów.
...przeciwko VK 30.01 (D)?
- Tak jak każdy inny czołg średni, tak i VK 30.01 (D) będzie próbował oflankować swojego przeciwnika przed rozpoczęciem ostrzału. Nie pozwólmy mu na to - dzięki temu ocalimy naszą artylerię i zapewnimy sobie dogodne pole do manewru.
- Poruszając się czołgiem niższego poziomu, jedyną naszą szansą w starciu z VK 30.01 (D) jest atak za pomocą kilku maszyn i ostrzał wrażliwych boków i tyłu przeciwnika.
- Czołgi wyższych poziomów powinny nieustannie kątować pancerz, gdyż w innym przypadku kierowca VK 30.01 (D) będzie w stanie go przebić w jego słabych punktach. Uważajmy też na nasze boki i tył.
- VK 30.01 (D) zadaje dosyć niskie obrażenia na minutę. Czołgi ciężkie oraz niektóre czołgi średnie od VI poziomu wzwyż są w stanie wygrać z nim frontalną wymianę ognia.
- Przeciwnik ten dosyć łatwo ulega podpaleniu - strzelajmy w silnik oraz skrzynię biegów.