ST-I | Radziecki czołg ciężki w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
ST-I
Informacje ogólne
Nazwa | ST-I |
Typ | Czołg ciężki |
Poziom | IX |
Uzbrojenie | 122mm M62-T2: penetracja 268mm; obrażenia 440 |
Pancerz | Kadłub: 140mm/140mm/100mm, wieża: 250mm/160mm/160mm |
Wytrzymałość | 1900 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 40km/h, silnik: 700KM |
Rola | Walka w zwarciu, walka na średnim dystansie |
ST-I jest kolejnym po KV-4 radzieckim czołgiem ciężkim cechującym się niewielką prędkością maksymalną i bardzo dużą wytrzymałością na ostrzał - pojazd ten jest drugą najodporniejszą maszyną dziewiątego poziomu, ustępując pola jedynie niemieckiemu E-75. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika został on jednak wyposażony w znacznie lepszą armatę: działo 122mm M62-T2 jest identyczne z tym, które zamontowano na IS-4, stąd też ST-I dysponuje olbrzymią siłą ognia i bardzo dobrą zdolnością do penetracji wrogiego pancerza. Pojazd ten najlepiej spisuje się w walkach na odległości poniżej 150 metrów, lecz gdy zajdzie potrzeba może odpowiedzieć ogniem na dłuższym dystansie.
Rozwój, sprzęt, załoga
Pierwszym modułem jaki koniecznie musimy wynaleźć jest armata BL-9. Co rozsądniejsi gracze, którzy rozwijają kilka linii czołgów jednocześnie będą już ją posiadali (można ją odblokować podczas gry za pomocą IS-3) - pozostali muszą ponownie męczyć się z armatą 122mm D-25T o penetracji na poziomie 175mm. W tym przypadku warto wydać zebrane wolne doświadczenie oraz zakupić trochę amunicji podkalibrowej, aby chociaż częściowo ułatwić sobie grę.
Następnymi modułami są: zawieszenie, nowa wieża (nie tylko posiada ona pancerz grubości 250mm na froncie, lecz zwiększa też szybkość przeładowania naszych dział i pozwala opuścić lufę aż o 8 stopni) oraz ostatecznie nowa armata 122mm M62-T2. Silnik wynajdujemy na samym końcu.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
W przeciwieństwie do swojego poprzednika ST-I nie posiada zbyt dużo słabych punktów. Najłatwiej uszkodzić ten czołg celując w przednią dolną płytę pancerza lub też strzelając w wizjer kierowcy. Przednia górna płyta jest odporna na ostrzał i dopiero działa o penetracji około 260mm są w stanie regularnie ją przebijać. Jeśli czołg ukryje się za wzniesieniem bądź ruinami wystawiając na trafienie jedynie wieżę mamy marne szanse na uszkodzenie go. Jedynym słabym punktem jest kopuła dowódcy, ale nawet w tym przypadku potrzebujemy armaty z penetracją rzędu 220mm.
Ustawiony pod kątem ST-I jest nadal bardzo odpornym czołgiem i dopiero działa największego kalibru będą w stanie przebić jego gruby pancerz boczny. Strzelając w bok pod kątem prostym staramy się celować powyżej lub tuż poniżej dodatkowego zewnętrznego pancerza ochraniającego gąsienice. Ataki od tyłu są niezwykle skuteczne: 100mm pancerza nie stanowi wystarczającej osłony nawet przeciwko czołgom siódmego poziomu.
Rozkład elementów wewnątrz pojazdu jest standardowy: amunicja znajduje się w tylnej części wieży oraz w kadłubie tuż pod nią, silnik z tyłu pojazdu.
Jak grać...
...jako kierowca ST-I?
- Przedni pancerz ST-I jest bardzo odporny na ostrzał - zawsze ustawiamy się przodem do wroga (ew. pod niewielkim kątem) i o ile to możliwe chowamy dolną płytę za przeszkodami terenowymi. Tak ustawiony ST-I jest prawie niemożliwy do usunięcia bez okrążenia jego pozycji bądź wykorzystania wsparcia artylerii.
- Działo 122mm M62-T2 posiada penetrację na poziomie 268mm - pozwala to naszej maszynie walczyć z każdym przeciwnikiem w grze. Ze względu na długi czas namierzania nie polecam oddawać strzałów podczas ruchu; po przycerowaniu możemy strzelać nawet na odległość 300-400 metrów. Dodatkowo możemy skorzystać z amunicji kumulacyjnej, która jest w stanie przebić do 400mm stali!
- Dzięki niezmiernie twardej wieży nasz czołg może przytulić się do wrogiego pojazdu - jeśli przeciwnik nie posiada odpowiedniej armaty i specjalnej amunicji jego szanse w starciu z nami spadają do zera.
- Twarda wieża w połączeniu z doskonałą możliwością obniżenia lufy pozwala nam również na walkę w pozycji hull down zza wzniesień.
- Przed rozpoczęciem podjazdu pod górkę musimy upewnić się, że wróg nie ostrzela naszych wrażliwych boków bądź tyłu - ST-I jest niestety dosyć powolnym czołgiem i pokonywanie wzniesień zajmuje mu dużo czasu.
- ST-I jest bardzo wrażliwe na ostrzał artyleryjski - warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z mapami i wyuczenie się lokacji, w których działa samobieżne nie są w stanie nas trafić.
...przeciwko ST-I?
- Poruszając się pojazdami niższych poziomów, czołg ten atakujemy wyłącznie od boku lub tyłu; ewentualne ataki od frontu powinny być zawsze wycelowane w dolną płytę pancerza.
- O ile to możliwe nie pozwólmy ST-I przytulić się do nas - oderwanie się od niego jest bardzo trudne i niejednokrotnie zakończy się naszą porażką.
- Napotykając ST-I w pozycji hull down konieczne będzie otoczenie go i zaatakowanie z flanki bądź też wezwanie wsparcia artylerii. Ataki frontalne na ufortyfikowaną pozycję bronioną przez ten pojazd prawie zawsze będą skazane na porażkę.
- Poruszając się czołgiem wyższego poziomu nadal musimy zwracać uwagę na naszego przeciwnika - jest on wyposażony w doskonałą armatę, zdolną przebić każdy pojazd dziesiątego poziomu.