Centurion Mk.7/1 | Brytyjski czołg średni w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Informacje ogólne
Nazwa | Centurion Mk.7/1 |
Typ | Czołg średni |
Poziom | IX |
Uzbrojenie | 105mm Royal Ordnance L7A1: penetracja 268mm; obrażenia 390 |
Pancerz | Kadłub: 120mm/50mm/31mm, wieża: 152mm/88mm/88mm |
Wytrzymałość | 1720 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 40km/h, silnik: 950KM |
Rola | Walka na średnim dystansie, czołg wsparcia, snajper, pasywny zwiadowca |
Centurion Mk.7/1 jest logicznym następcą Centuriona Mk.I. Ulepszono w nim praktycznie każdy element pojazdu: posiada on lepszy pancerz przedni, mocniejszą jednostkę napędową oraz, co najważniejsze, najlepszą armatę dostępną dla czołgów średnich dziewiątego poziomu: 105mm Royal Ordnance L7A1. Pojazd ten prowadzi się identycznie jak jego poprzednika, lecz dzięki nowemu uzbrojeniu jest on w stanie uszkodzić każdy pojazd występujący w grze. Dodatkowo dostęp do amunicji HESH pozwala mu zwiększyć zadawane obrażenia kosztem zdolności do penetracji pancerza - pociski te pozwalają mu wygrać starcia jeden na jednego z innymi czołgami średnimi dziewiątego poziomu.
Rozwój, sprzęt, załoga
Pierwszym modułem jaki musimy koniecznie opracować jest nowe zawieszenie. Dopiero po zainstalowaniu go będziemy mogli zamontować działo OQF 20-pdr Type A Barrel (bądź Type B jeśli opracowaliśmy je na Caernarvonie). Teraz powinniśmy odblokować nową wieżę oraz działo 105mm Royal Ordnance L7A1. Silnik Rolls-Royce Griffon (dostępny również na Conquerorze oraz FV215b) oraz radio opracowujemy jako ostatnie.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, lorneta polowa
Sprzęt opcjonalny: siatka kamuflażowa, ulepszona wentylacja, osłonięta optyka, ulepszony system naprowadzania
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
Centurion Mk.7/1 ma identyczny pancerz jak Centurion Mk.I poza jednym niewielkim wyjątkiem: jego górna przednia płyta pancerza ma grubość 121mm, co pozwala mu czasami odbić pociski o penetracji rzędu 175mm oraz chroni go przed ostrzałem czołgów lekkich. Wieża pojazdu jest wyposażona w bardzo grubą osłonę działa, która jest nieprzebijalna dla większości broni. Jeśli potrafimy trafiać w słabe punkty pojazdów wroga, możemy pokusić się o oddanie strzałów w dach wieży, tuż nad płytą osłaniającą armatę.
Trafienia we front pojazdu często uszkadzają magazyn amunicyjny, zaś silnik znajduje się w tylnej części kadłuba.
Jak grać...
...jako kierowca Centuriona Mk.7/1?
Pojazd ten jest równie powolny co Centurion Mk.I - nie powinien on ścigać się do najważniejszych punktów na mapie (np. górki na Karelii), gdyż dotrze do nich ostatni. Jego mobilność pozwala jednak na swobodne zmienianie pozycji czy też łatwy podjazd pod wzgórza i inne wzniesienia.
Centurion Mk.7/1 doskonale nadaje się do walki zza wzniesień - po ustawieniu tego pojazdu w pozycji hull down możemy łatwo strzelać wzdłuż zbocza, samemu wystawiając na ostrzał jedynie fragment wieży wyposażony w bardzo grubą osłonę działa.
Armata 105mm Royal Ordnance L7A1 jest najlepszą bronią dostępną dla czołgów średnich dziewiątego poziomu - posiada ona świetną penetrację i doskonałą celność. Działo to pozwala nam na przebicie frontalnego pancerza u pojazdów dziewiątego jak i dziesiątego poziomu, stąd żaden oponent nie powinien być dla nas przeszkoda nie do pokonania.
Centurion Mk.7/1 dysponuje amunicją HESH. Jest to odmiana amunicji odłamkowo-burzącej o znacznie większej zdolności do penetracji pancerza i zadająca większe obrażenia niż nasza podstawowa amunicja podkalibrowa. Nadaje się ona doskonale do niszczenia wrogich czołgów średnich. Musimy jedynie uważać na przeciwników osłoniętych dodatkowym pancerzem oraz na strzały w gąsienice - w tym wypadku zadane obrażenia będą niewielkie.
Konieczne jest ciągłe ukrywanie naszej przedniej dolnej płyty pancerza, gdyż znajdujący się bezpośrednio za nią magazyn amunicyjny bardzo często ulega uszkodzeniom.
Pomimo tego, że nasza przednia górna płyta pancerza jest w stanie odbić niektóre strzały, powinniśmy nadal korzystać z taktyki ukrywania kadłuba i wystawiania naszej odpornej na uszkodzenia wieży. Walcząc w pozycji hull down polecam często poruszać się wzdłuż wzgórza, aby uniknąć trafienia pociskiem artyleryjskim - do zniszczenia pojazdu często wystarczy jedno celne trafienie.
Dzięki bardzo dobremu zasięgowi widzenia (410 metrów na ulepszonej wieży) pojazd ten doskonale spisuje się jako pasywny zwiadowca. Po zamontowaniu na nim lornety polowej i odczekaniu 3 sekund (w celu aktywowania jej) będziemy w stanie wykryć większość przeciwników, zanim zobaczą oni naszego Centuriona Mk.7/1.
...przeciwko Centurionowi Mk.7/1?
Pojazd ten jest bardzo słabo opancerzony (nie licząc osłony działa i górnej przedniej płyty pancerza) - każde trafienie, nawet z armaty zainstalowanej na czołgu lekkim, powinno zadać mu obrażenia.
Celując w przednią dolną płytę Centuriona Mk.7/1 możemy uszkodzić jego magazyn amunicyjny oraz ranić kierowcę znacznie utrudniając przeciwnikowi kontynuowanie walki.
Największym problemem będą dla nas Centuriony Mk.7/1 ustawione w pozycji hull down. Aby pokonać je konieczne będzie oflankowanie wroga, frontalna szarża na niego (co wiąże się ze stratami) bądź też wezwanie wsparcia artylerii.
Jako, że Centurion Mk.7/1 nie jest zbyt szybkim czołgiem średnim, wprawny artylerzysta będzie w stanie trafić go w ruchu. Często wystarczy jeden pocisk, aby wyeliminować go z dalszej walki.
Nie polecam pojedynków frontalnych jeden na jednego z tym pojazdem. Po załadowaniu amunicji HESH zadaje on największe obrażenia pośród czołgów średnich dziewiątego poziomu!