E-75 | Niemieckie czołgi ciężkie w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Informacje ogólne
Nazwa | E-75 |
Typ | Czołg Ciężki |
Poziom | IX |
Uzbrojenie | 12,8cm KwK 44 L/55: penetracja 246mm; obrażenia 490 |
Pancerz | Kadłub: 160mm/120mm/120mm, wieża: 252mm/160mm/160mm |
Wytrzymałość | 1920 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 40km/h, silnik: 900KM |
E-75 to ucieleśnienie wszystkiego, co jest charakterystyczne dla niemieckich czołgów: jest powolny, ciężko opancerzony, dysponuje imponującą siłą ognia i olbrzymią pulą punktów życia. Pojazd ten jest koszmarem dla wszystkich maszyn niższego poziomu, gdyż praktycznie żadne z dostępnych dla nich dział nie może go uszkodzić. Walcząc z przeciwnikami tego samego lub wyższego poziomu jest w stanie utrzymać pozycję i często zmusić wroga do przerwania ataku bądź wycofania się z bronionych pozycji. Jako następca czołgu PzKpwf VIB Tiger II, E-75 odziedziczył po nim styl gry: doświadczony kierowca Tygrysa Królewskiego doskonale poradzi sobie z prowadzeniem nowej maszyny, gdyż korzysta ona z tych samych taktyk i manewrów.
Rozwój, sprzęt, załoga
E-75 w podstawowej konfiguracji może pochwalić się doskonałym pancerzem kadłuba i solidną armatą 10,5cm KwK 46 L/68. Największą wadą nowego czołgu jest słaby silnik: Maybach HL 234 jest niewystarczający, aby wprawić 87 tonową maszynę w ruch, stąd też istnieje kilka ścieżek rozwoju tego czołgu. Dla graczy, którym nie przeszkadza ślamazarność E-75 na podstawowym silniku, lecz brakuje im większej siły ognia polecam skupić się na wynalezieniu nowego działa, czyli: zawieszeniu, nowej wieży i armacie. Jeśli jednak czujemy się pewnie posiadając 10,5cm KwK 46 L/68 a brakuje nam mobilności jako pierwszy powinniśmy odkryć silnik Maybach HL 295 Ausf. A, a następnie podążyć podaną wcześniej ścieżką. Wynalezienie silnika jest również dobrym pomysłem, jeśli zamierzamy kupić czołg średni E-50, gdyż obie maszyny wykorzystują tą samą jednostkę napędową.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty
Nie tylko E-75 jest jednym z najsilniej opancerzonych czołgów w grze, lecz także jego front nie posiada wyraźnych słabych punktów. Górna przednia płyta jest najodporniejszym elementem czołgu - jedynie działa o największej penetracji (270mm i wyżej) strzelając pod kątem prostym są w stanie ją od czasu do czasu przebić. Po ustawieniu czołgu pod kątem płyta ta staje się prawie, że niezniszczalna. Opancerzenie frontalne wieży jest również jednym z najlepszych dostępnych w grze - potrafi odbić pociski prawie wszystkich kalibrów. Jedynym słabszym punktem na przedzie E-75 jest jego dolna płyta i przy sprzyjających warunkach można ją przebić nawet armatami z 200mm penetracji. W większości wypadków jednak nasze działo musi posiadać możliwość przebicia przynajmniej 225mm stali, aby można było w miarę regularnie penetrować na dystansie 50 do 100 metrów. W przypadku E-75 trzeba uważać na jego próby przytulenia się do nas frontem, gdyż na krótkich dystansach efektywna grubość jego dolnej płyty rośnie. W przypadku gdy już dojdzie do kontaktu jedyną możliwością uszkodzenia kolosa jest ostrzał jego kopuły dowódcy.
Po przedostaniu się na flankę E-75 trafiamy na pancerz 120mm, który możemy przebić większością dział dostępnych na pojazdach siódmego poziomu. Boczne opancerzenie wieży jest znacznie wyższe i częściowo zaokrąglone, stąd potrafi czasami odbić strzały większych kalibrów. Tak jak pozostałe niemieckie czołgi ciężkie E-75 posiada magazyn amunicyjny umieszczony pod wieżą, a przebicie jego dolnej przedniej płyty oraz ataki na tył kadłuba mogą go podpalić.
Jak grać...
...jako kierowca E-75?
Zależnie od terenu w jakim przyszło nam walczyć możemy zarówno atakować cele z daleka jak i walczyć w zwarciu: jako snajper mamy do dyspozycji celną armatę i świetne opancerzenie, podczas starć na krótkim dystansie do dwóch powyższych zalet możemy dodać jeszcze dużą liczbę punktów życia.
Czołg ten doskonale sprawdza się w blokowaniu ciasnych przejść - jeśli schowamy się przed ostrzałem artylerii i ustawimy czołg pod lekkim kątem jedyną możliwością na zepchnięcie nas z naszej pozycji będzie ryzykowny atak kilkoma pojazdami.
Ze względu na słabą mobilność powinniśmy reagować na zmieniającą się sytuację na polu walki z należytym wyprzedzeniem, aby zdążyć przechwycić czołgi przeciwnika. Musimy również uważać na czołgi średnie, które łatwo mogą nas oflankować. Warto, aby zawsze wspierał nas drugi pojazd.
Walcząc z czołgami niższych poziomów musimy tylko uważać na ataki z flanki, stąd możemy grać bardzo agresywnie i dosłownie wypchnąć wroga z jego defensywnej pozycji.
Walcząc z czołgami wyższych poziomów będziemy musieli ostrzeliwać ich słabe punkty. Pomimo, że 12,8cm KwK 44 L/55 jest bardzo dobrą armatą, czołgi takie jak T110E5, Maus czy nawet wrogi E-75 są w większości przypadków odporne na trafienia z niej.
W przypadku, gdy przeciwnik ma dużą przewagę można zastosować taktykę czołgów amerykańskich: chowanie kadłuba za przeszkodami terenowymi. W ten sposób można zatrzymać o wiele silniejszego wroga.
...przeciwko E-75?
O ile to możliwe, nie próbujemy wymieniać się z nim frontalnie strzał za strzał. E-75 ma na tyle dobry pancerz i na tyle dużo punktów życia, że wygra większość takich pojedynków.
Posiadając w drużynie działa samobieżne, warto nakierować je na naszego przeciwnika i "zmiękczyć go" przed przystąpieniem do szturmu. Wybuchy pocisków artyleryjskich często ranią załogę i uszkadzają moduły E-75.
Jeśli jest to tylko możliwe, flankujemy go. E-75 jest na tyle wolny, że ma problemy z mniejszymi czołgami, które atakują jego boki lub tył.
Ostatecznie możemy spróbować zerwać gąsienice poruszającego się czołgu. Przy odrobinie szczęścia bezwładność sprawi, że przeciwnik ustawi się do nas bokiem.