E-100 | Niemieckie czołgi ciężkie w World of Tanks World of Tanks poradnik
Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2019
Informacje ogólne
Nazwa | E-100 |
Typ | Czołg Ciężki |
Poziom | X |
Uzbrojenie | 15cm KwK 44 L/38: penetracja 235mm; obrażenia 750 |
Pancerz | Kadłub: 200mm/120mm/150mm, wieża: 250mm/150mm/150mm |
Wytrzymałość | 2700 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 30km/h, silnik: 1200KM |
E-100 to pierwszy z dwóch dostępnych dla Niemców czołgów ciężkich dziesiątego poziomu. Pojazd ten posiada jeszcze silniejsze opancerzenie niż jego poprzednik oraz jeszcze więcej punktów życia. Dodatkowo E-100 ma dostęp do największej armaty, jaką mogą używać czołgi ciężkie: 15cm KwK 44 L/38. Rola tego pojazdu zmienia się wraz z zamontowanym działem: posiadając podstawowe wyposażenie może on śmiało prowadzić ostrzał na średnim dystansie, zaś po zainstalowaniu mniej celnej drugiej broni zmuszony jest do walki w zwarciu. Pomimo bardzo wysokich liczb na papierze, E-100 posiada wiele wad. Jest on powolny, posiada dużo słabych punktów, które można przebić działami ósmego poziomu a obie dostępne dla niego armaty cechują się bardzo małą penetracją. Z tego też powodu czołg ten jest bardzo trudny w prowadzeniu i jedynie najlepsi gracze będą w stanie wykorzystać jego zalety. Początkujący gracze powinni unikać tego pojazdu, gdyż będzie on co najwyżej źródłem frustracji, a utrzymanie go jest jak studnia bez dna dla naszych kredytów.
Rozwój, sprzęt, załoga
Czołg ten posiada tylko jeden moduł do wynalezienia: działo 15cm KwK 44 L/38.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Warto również wytrenować czystość i porządek oraz hamowanie sprzęgłem.
Słabe punkty
Frontalny pancerz E-100 jest bardzo nieregularny - jak na czołg tej wielkości posiada on bardzo dużo słabych punktów. Najwięcej miejsca zajmuje przednia górna płyta i jest to jedyny fragment o wytrzymałość którego nie musimy się obawiać: na dłuższą metę jest ona niezniszczalna. Niestety zaraz pod nią znajduje się dolna płyta, którą mogą uszkodzić wszystkie czołgi jakie możemy napotkać. Strzelając w nią pod kątem prostym, na dystansie około 50metrów możemy liczyć na przebicie każdym działem z penetracją 200mm lub większą. Dopiero na bardzo krótkim dystansie kąt ostrzału jest na tyle duży, że trafienie w dolna płytę będzie skutkowało rykoszetem. Ochrona tego punktu jest najważniejszym zadaniem kierowcy E-100, gdyż nie tylko najłatwiej zadać tam obrażenia, lecz także każdy skuteczny strzał może nas podpalić. Jeśli już uda nam się zbliżyć do przeciwnika zauważymy kolejne słabe strony kolosa: wieża nie jest aż tak odporna jak by się nam wydawało. Działa z penetracją 270mm mogą śmiało strzelać w przednią płytę. Użytkownicy słabszych armat mogą celować w dolną część wieży, tuż przy kadłubie - już działa z 200mm penetracji są w stanie przebić ten punkt. Jako kierowca E-100 musimy wiedzieć jak bronić się przed tymi atakami. Najlepszą metodą jest ustawianie wieży pod skosem podczas przeładowania co zwiększa efektywny pancerz frontalny i utrudni jej przebicie.
Boczny pancerz E-100 nie jest tak mocny jak frontalny. Wieżę można przebić pod kątem prostym każdym działem ósmego poziomu. Z kadłubem jest podobnie, lecz musimy celować mniej-więcej w połowie jego wysokości. Zbyt niski strzał nie uczyni w ogóle szkody, zbyt wysoki może się odbić od podwójnego pancerza w jaki wyposażony został E-100. Ustawienie boku pod kątem znacznie utrudnia jego przebicie i zwiększa szansę na rykoszet.
Jak grać...
...jako kierowca E-100?
Pomimo, że armata 12,8cm KwK 44 L/55 pozwala nam walczyć na średnim dystansie musimy pamiętać, że nasz wrażliwy przedni dolny pancerz jest bardzo łatwy do trafienia: konieczne jest ukrycie go za wzniesieniem bądź jakąkolwiek inną przeszkodą terenową.
Używając działa 15cm KwK 44 L/38 powinniśmy walczyć w zwarciu, ukrywając nasze słabe punkty a samemu celując w słabszy pancerz wrogiego pojazdu. Armata ta posiada bardzo słabą penetrację i długi czas przeładowania, stąd też każdy rykoszet drastycznie zmniejsza naszą szansę na zwycięstwo.
Czołg ten jest bardzo wrażliwy na ataki z flanki i już kilka czołgów średnich jest w stanie go pokonać. Wybierając miejsce do toczenia pojedynku ogniowego powinniśmy brać pod uwagę lokacje zapewniające nam osłonę naszego słabego przodu oraz boków.
Warto uprzednio zadbać o odpowiednie wsparcie. Samotny E-100 w szczerym polu jest bardzo łatwy do zniszczenia.
Jako, że czołg ten jest bardzo duży i wolny, jest wymarzonym celem dla wysokopoziomowej artylerii. Poruszając się po polu walki zawsze musimy wyszukiwać osłoniętych miejsc.
Kluczem do sukcesu jest doskonała znajomość wszystkich pojazdów w grze i ich słabych stron. Musimy zdawać sobie sprawę, które czołgi stanowią dla nas zagrożenie, a które możemy łatwo wyłączyć z akcji. Oprócz tego dobry kierowca E-100 musi wiedzieć, w którym momencie przejść z gry defensywnej do ofensywy.
...przeciwko E-100?
Najłatwiejszą metodą na zniszczenie E-100 jest pozbawienie go wsparcia, a następnie oflankowanie go. Osamotniony czołg jest bardzo łatwym celem.
Walcząc z nim frontalnie ciężkim czołgiem musimy ciągle się poruszać, aby utrudnić mu celowanie. Każdy chybiony przez E-100 strzał to 750 obrażeń mniej i kilkanaście sekund na przycelowanie w jego słabe punkty.
Atakując czołgiem średnim musimy uważać na działo przeciwnika. E-100 jest w stanie zniszczyć większość czołgów średnich dwoma-trzema pociskami, stąd najlepiej atakować, kiedy kolos przeładowuje.
Czas naprawy gąsienic na tym pojeździe jest bardzo długi, stąd dosyć łatwo można go unieruchomić. Unieruchomiony czołg to martwy czołg - skoncentrowany ogień niszczycieli czołgów i artylerii powinien szybko dokonać dzieła zniszczenia.