Cenne wskazówki | Porady do Castlevania Lords of Shadow poradnik Castlevania: Lords of Shadow
Ostatnia aktualizacja: 16 sierpnia 2019
Cenne wskazówki
WYBÓR POZIOMU TRUDNOŚCI
Castlevania: Lords of Shadow oferuje cztery poziomy trudności, przy czym najwyższy poziom Paladin jest odblokowywany dopiero po ukończeniu gry (na dowolnym poziomie trudności). Gra pozwala na zmianę poziomu trudności w dowolnym momencie rozgrywki, przy czym na taki krok warto się decydować dopiero po zakończeniu danego etapu i tylko jeśli jest to absolutnie konieczne.
Z poziomem trudności związany jest jeden bardzo istotny czynnik, a mianowicie punkty doświadczenia. Liczba zdobywanych punktów doświadczenia jest uzależniona od wybranego poziomu trudności i są one potrzebne do odblokowywania nowych umiejętności. W rezultacie zdecydowanie polecam zabawę na normalnym poziomie trudności, co pozwoli na szybsze odblokowanie ciekawszych umiejętności. Wysoki poziom trudności proponuję z kolei jedynie tym osobom, które planują ukończyć grę po raz drugi na poziomie Paladin. Przemawia za tym to, iż istotne będzie zdobycie jak największej liczby punktów doświadczenia i tym samym odblokowanie najlepszych umiejętności.
ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK
W całej grze do rozwiązania jest kilkanaście zagadek. Gra za każdym razem oferuje możliwość nabycia podpowiedzi dzięki odnajdywanym w pobliżu ich rozwiązywania zwojom, ale na takie rozwiązanie nie warto się nigdy decydować. Powód jest prosty - zaliczenie każdej zagadki wiąże się ze zdobyciem średnio kilkuset punktów doświadczenia, bardzo potrzebnych do odblokowywania nowych umiejętności. Kompletne rozwiązania wszystkich zagadek znajdują się oczywiście w opisie przejścia gry.
SEKCJE PLATFORMOWE
Sekcje platformowe w grze bywają momentami dość trudne. Mowa tu przede wszystkim o tych miejscach, w których wymagane jest skakanie po wyznaczonych półkach. Przestrzegam przede wszystkim przed niewielkim wychylaniem gałki analogowej po wylądowaniu i w momencie przygotowania się do nowego skoku. Gra może to potraktować takie działanie wprawieniem głównego bohatera w ruch i tym samym przyczynić się do spadnięcia z półki.
W sekcjach, w których wymagane jest chwytanie się dodatkowych krawędzi warto natomiast zwracać uwagę na te miejsca, w których bohater ogląda się za siebie, sygnalizując chęć doskoczenia do krawędzi zlokalizowanej bezpośrednio za jego plecami. W takich sytuacjach nie jest wymagane używanie gałki analogowej, a jedynie odczekanie na to aż się obejrzy.
ZALICZANIE ETAPÓW
Każdy z rozgrywanych etapów możesz ukończyć maksymalnie w 110 procentach. W celu maksymalnego zaliczenia poziomu musisz:
1) Odnaleźć wszystkie sekrety. Mowa tu w głównej mierze o klejnotach światła (Light Magic Gem), życia (Life Gem) oraz cienia (Shadow Magic Gem), chociaż musisz także docierać do ark zakonu (Brotherhood Ark). W tym ostatnim przypadku konieczne jest bardzo często powracanie do ukończonych już wcześniej etapów, gdyż dopiero po nabyciu określonych umiejętności lub przedmiotów droga do ark stanie otworem. Jednym z sekretów są także Zwoje (Scroll) odnajdywane przy ciałach poległych sojuszników, przy czym kolekcjonowanie ich nie jest wymagane do osiągnięcia najwyższego procentowego rezultatu.
2) Zaliczyć dodatkowe wyzwanie. Każdy etap posiada inne specjalne zadanie, którego treść jest odkrywana po jego ukończeniu. Wcześniej danego wyzwania nie można niestety zaliczyć, nawet jeżeli zna się jego założenia. W rezultacie wymusza to konieczność co najmniej dwukrotnego zaliczenia każdego poziomu.
3) Wybrać najwyższy poziom trudności Paladin. W przypadku zabawy na wysokim poziomie trudności (Hard) dany etap będziesz mógł zaliczyć maksymalnie w 100 procentach.
Ogólnie rzecz biorąc najlepiej jest więc ukończyć grę po raz pierwszy na poziomie Normal lub Hard i przystąpić do rozgrywki po raz drugi, grając na poziomie Paladin i zajmując się zbieraniem niedostępnych wcześniej sekretów.
NOWE ELEMENTY WYPOSAŻENIA
W miarę postępów w grze będziesz zdobywał nowe przedmioty, dzięki którym będziesz mógł dotrzeć do niedostępnych wcześniej przedmiotów, a także na nowe sposoby rozprawiać się z napotykanymi przeciwnikami. Oto one:
Cyclone Boots (Cyklonowe buty) - Nagroda przyznawana za pokonanie ostatniego bossa trzeciego rozdziału. Przedmiot ten odblokowuje nowe umiejętności oraz służy do sprintowania i wykonywania dłuższych skoków.
Dark Gauntlet (Mroczna rękawica) - Nagroda przyznawana za pokonanie ostatniego bossa drugiego rozdziału. Przedmiot ten odblokowuje nowe umiejętności oraz służy do przebijania się przez niektóre ściany i popychania wybranych przedmiotów z otoczenia.
Hook Tip (Hak) - Nagroda pozyskiwana w trakcie rozgrywania trzeciego etapu (The Dead Bog) pierwszego rozdziału gry. Przedmiot ten odblokowuje nowe umiejętności oraz pozwala na chwytanie wybranych wystających obiektów odnajdywanych w otoczeniu.
Seraph Shoulders (Serafinowe ramiona) - Nagroda przyznawana za pokonanie ostatniego bossa ósmego rozdziału. Przedmiot ten odblokowuje nowe umiejętności oraz pozwala wykonywać podwójne skoki w celu docierania do pozornie niedostępnych miejsc oraz chwytania się wysoko zawieszonych półek.
Spiked Chain (Kolczasty łańcuch) - Nagroda pozyskiwana w trakcie rozgrywania drugiego etapu (Underground Caves) drugiego rozdziału gry. Przedmiot ten pozwala na rozcinanie niektórych powierzchni, jak również na przejmowanie kontroli nad wybranymi większymi kreaturami (między innymi pająkami), które zostały dostatecznie osłabione.
Stake (Kołek) - Nagroda pozyskiwana w trakcie rozgrywania drugiego etapu (Wygol Village) piątego rozdziału gry. Przedmiot ten używany jest do zabijania wampirów i innych kreatur nocy.
Wszystkie obiekty z powyższej listy uwzględnione zostały oczywiście w opisie przejścia. Niekiedy są one potrzebne do dotarcia do lepiej ukrytych sekretów, przy czym zawsze informuję o takowej konieczności powrócenia do danego miejsca w świecie gry.
MAPA ŚWIATA
Mapa świata wyświetlana jest każdorazowo po zakończeniu danego etapu. Główne punkty na mapie odpowiadają jej dwunastu rozdziałom, rozgrywanym w różnych obszarach świata gry. Po wybraniu danego rozdziału wyświetlana jest z kolei lista wchodzących w jego skład etapów (od jednego do kilku).
Bardzo przydatną informacją jest wskaźnik procentowy, wyświetlany po wybraniu dowolnego etapu. Dodatkowo możesz się zapoznać z innymi wymaganiami niezbędnymi do zaliczenia danego etapu. Do zaliczonych już etapów warto oczywiście powracać, nie tylko po to żeby zebrać brakujące sekrety, ale również w celu zwiększenia liczby zdobywanych punktów doświadczenia.
DZIENNIK GŁÓWNEGO BOHATERA
Dziennik możesz wywołać w dowolnym momencie zabawy poprzez wciśnięcie przycisku BACK. Do nawigacji pomiędzy poszczególnymi zakładkami dziennika możesz natomiast używać przycisków LB i RB. Dziennik warto odwiedzać przede wszystkim po to żeby zapoznawać się z nowo odblokowanymi umiejętnościami, kupować je i przypominać sobie metody działania już posiadanych ataków. Wszystkie nowe wpisy w zakładce umiejętności oznaczane są wykrzyknikiem. Dodatkowo polecam regularnie zaglądać do dziennika w celu zapoznawania się z kartami głównych postaci i napotykanych potworów. Nowe wpisy dodawane są w momencie spotkania danej osoby czy wpadnięcia po raz pierwszy na danego potwora. W tym drugim przypadku proponuję zwrócić szczególną uwagę na pola informujące o skuteczności wybranych przedmiotów w osłabianiu danej bestii, choć bardziej szczegółowe informacje na ten temat odnajdziesz w rozdziale poradnika zatytułowanym Bestiariusz.