Wiedźmin 3 Dziki Gon: Najlepsze umiejętności (build postaci) - rozwój postaci Wiedźmin 3 Dziki Gon - poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 17 grudnia 2021
Na tej stronie poradnika do gry Wiedźmin 3 Dziki Gon znajdują się rekomendacje dla buildu Geralta w kwestii odblokowywania zdolności. Podpowiadamy jakie umiejętności są najlepsze w obrębie dostępnych drzewek - warto dążyć do ich jak najszybszego odblokowania. Wyjaśniamy też jak poprawnie korzystać z nowo pozyskiwanych zdolności.
- Szermierka (czerwony kolor) - zalecane umiejętności drzewka
- Znaki (niebieski kolor) - zalecane umiejętności drzewka
- Alchemia (zielony kolor) - zalecane umiejętności drzewka
- Zdolności (żółty kolor) - zalecane umiejętności drzewka
- Najlepsze umiejętności - podsumowanie
Szermierka (czerwony kolor) - zalecane umiejętności drzewka
Postaraj się od samego początku gry rozwijać umiejętności Pamięć mięśniowa i Trening siłowy. Zwiększają one obrażenia zadawane odpowiednio przez szybkie i silne ataki i po rozwinięciu każdej z nich na maksymalny 5 poziom przyrost ten będzie wynosił aż 25%. Wyjątek możesz zrobić jeśli planujesz specjalizować się wyłącznie w graniu postacią z lekką zbroją (szybkie ataki) lub z ciężką zbroją (silne ataki).
Odbijanie strzał jest bardzo pożyteczną zdolnością, której posiadanie docenisz w trakcie starć z przeciwnikami wyposażonymi w bronie dystansowe (np. z bandytami). Początkowo możesz odblokować tylko jej pierwszy poziom, gwarantujący odbijanie strzał dzięki parowaniu ciosów. W dalszej części gry powinieneś zakupić dwa kolejne poziomy, tak by móc odsyłać strzały i sprawiać, że kusznicy i łucznicy będą otrzymywali z tego tytułu podwójne obrażenia.
- Młynek to doskonała umiejętność powiązana z szybkimi atakami, przy czym zapewnia ona pożądane efekty działania tylko w starciach z większą liczbą przeciwników, pozwalając na zadawanie im ciągłych obrażeń (możesz kontyunować jej używanie aż do wyczerpania się pasków wytrzymałości i następnie adrenaliny). Warto jest mieć ustaloną tę zdolność jako aktywną jeśli często polegasz na szybkich atakach.
- Rozpłatanie to z kolei jedna z najlepszych umiejętności związanych z silnymi atakami. Używając jej możesz zadawać bardzo duże obrażenia i ignorować ewentualną dodatkową obronę przeciwników, przy czym przed odpaleniem każdego ataku powinieneś zadbać o zużycie jak największej liczby punktów wytrzymałości i o dysponowanie punktami adrenaliny, które podwoją obrażenia.
- Czuły punkt jest umiejętnością, którą możesz odblokować dopiero w dalszej fazie gry, ale nie warto wtedy o niej zapominać. Gwarantuje ona blokowanie specjalnych umiejętności potworów na 5 sekund (lub jeszcze dłużej po tym jak ją rozwiniesz) w momencie wykonania trafienia krytycznego z kuszy. To nieoceniona pomoc w starciach z bestiami, które mogą np. paraliżować czy zatruwać Geralta. W celu zapewnienia poprawnego działania zdolności musisz jednak zadbać o zwiększenie szans trafień krytycznych z pomocą kuszy i pamiętać o jej regularnym używaniu tej broni dystansowej podczas staczanych walk.
Znaki (niebieski kolor) - zalecane umiejętności drzewka
- Stopienie pancerza to jedna z ciekawszych umiejętności możliwych do zdobycia już na samym początku gry. Współpracuje ona ze znakiem Igni i zgodnie z nazwą pozwala na osłabianie pancerzy wrogów aż do 75% ich wartości po maksymalnym jej rozwinięciu. Na początek nie musisz jednak jej całkowicie rozwijać - przy jednym czy dwóch zainwestowanych punktach rozwoju też odczujesz różnicę.
- Rozładowanie tarczy to umiejętność powiązana ze znakiem Quen. Sprawia ona, że tarcza ochronna w momencie rozładowania odpycha przeciwników od Geralta. Jest to niezwykle pomocna cecha, bo zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń gdy nie zauważysz na czas wyczerpania tarczy i/lub nie odskoczysz od razu od przeciwnika. Warto ulepszyć tę zdolność, tak by wrogowie byli nie tylko odpychani, ale również osłabiani.
- Sugestia jest umiejętnością, która może mieć zastosowanie w walce utrudniając przeciwnikom dopadnięcie Geralta. Podstawowym celem jej zakupu jest jednak możliwość odblokowania unikalnych opcji dialogowych związanych ze znakiem Aksji w części spotkań z postaciami niezależnymi. Specjalne opcje dialogowe nagradzane są doświadczeniem i niejednokrotnie pozwalają zaliczyć quest w inny sposób czy otrzymać dodatkową nagrodę. Początkowo wystarczy odblokować pierwszy poziom tej zdolności, dopiero po wybraniu się do Novigradu i na wyspy Skellige postaraj się zakupić dwa kolejne.
- Krąg Aard jest jedną z umiejętności zmieniających zasady działania znaków wiedźmińskich. W tym przypadku znak Aard może być używany do odrzucania wszystkich wrogów znajdujących się wokół Geralta, nie tylko tych stojących przed nim. Znak ma nieco osłabione działanie, ale mimo wszystko jest to bardzo ciekawa propozycja. Dysponowanie tą umiejętnością jest przydatne w starciach z grupami przeciwników i w walkach w małych pomieszczeniach gdzie łatwo można zostać okrążonym.
- Kolejna interesująca umiejętność związana z modyfikacją sposobu działania znaku wiedźmińskiego to Magiczna pułapka dotycząca znaku Yrden. Jej działanie polega na osłabianiu i spowalnianiu wszystkich wrogów znajdujących się w zasięgu (rośnie on z każdym kolejnym zakupionym poziomem umiejętności). Jako że Geralt często walczy z grupami wrogów oraz z upiorami, który słabością jest znak Yrden, będziesz miał wiele okazji żeby skorzystać z zalet tej umiejętności.
Alchemia (zielony kolor) - zalecane umiejętności drzewka
- Zatrute ostrze jest bardzo pomocą umiejętnością, ale przy założeniu, że regularnie nakładasz olejki na broń celem zwiększenia skuteczności swoich ataków. Zdolność ta dodaje szansę na zatruwanie przeciwników bronią z nałożonym olejkiem. Domyślnie jest to niestety tylko 3-procentowa szansa, tak więc chcąc odnotować realną różnicę musisz zakupić ulepszenia tej zdolności.
- Jasność umysłu to umiejętność dodająca bardzo przydatny efekt, a mianowicie załączająca automatyczne spowolnienie czasu w momencie gdy przeciwnik planuje wyprowadzenie kontrataku. Daje ci to czas na zareagowanie na ten ruch. Uwaga - Jasność umysłu zadziała tylko jeśli Geralt jest aktualnie zatruty eliksirami (poziom toksyczności wyższy niż 0), tak więc musisz pamiętać o tym żeby regularnie ich używać.
- Synergia wymusza wydanie co najmniej 20 punktów w drzewku Alchemii żeby można ją było odblokować. Warto się jednak postarać, bo dotyczy ona zwiększenia skuteczności mutagenów umieszczonych w aktywnych slotach. Jeśli dodasz do tego poprawną kombinację kolorystyczną (np. zielony mutagen + 3 połączone z nim zielone umiejętności) to możesz zapewnić sobie bardzo duże profity (maksymalny bonus do skuteczności mutagenu to aż 50% po odblokowaniu piątego poziomu Synergii).
Zdolności (żółty kolor) - zalecane umiejętności drzewka
- Jedną z pierwszych zakupionych przez Ciebie umiejętności powinien być Cykl dobowy, albowiem zdolność ta znacząco poprawia tempo regeneracji punktów zdrowia (tylko za dnia i tylko jeśli Geralt z nikim nie walczy) oraz wytrzymałości (tylko po zmroku i tylko w trakcie walk). Pozwoli ci to w rezultacie oszczędzić na żywności czy miksturach.
- Instynkt przetrwania to dobra umiejętność, ale warto ją wcześnie zakupić tylko jeśli grasz na jednym z wyższych poziomów trudności. Dodatkowych 500 punktów żywotności BARDZO się wtedy przyda w utrzymywaniu Geralta przy życiu.
- Skupienie jest idealną propozycją dla bohatera preferującego agresywne staczanie walk i w rezultacie szybkie gromadzenie punktów adrenaliny. Dzięki tej umiejętności zdobywana adrenalina zwiększa siłę wyprowadzanych ataków oraz wzmacnia wszystkie wiedźmińskie znaki.
Najlepsze umiejętności - podsumowanie
W początkowej fazie gry polecamy na bieżąco rozwijać umiejętności Pamięć mięśniowa oraz Trening siłowy i jeśli chcesz jeszcze bardziej zwiększyć swoje waleczne zdolności to odblokuj również jak najszybciej Stopienie pancerza. Nie zapominaj również o zdolnościach defensywnych, z Rozładowaniem tarczy i Cyklem dobowym na czele (wymaga on zaledwie jednego punktu rozwoju). Oprócz tego dobrze jest jak najwcześniej wydać co najmniej jeden punkt na Sugestię, dzięki czemu nie przegapisz żadnej okazji do wybrania specjalnej opcji dialogowej (możesz umieszczać tę umiejętność w aktywnym slocie tylko wtedy gdy chcesz z kimś porozmawiać z zamiarem użycia znaku Aksji do przejęcia jego umysłu).
W dalszej fazie rozgrywki radzimy już zacząć dobierać umiejętności związane z obranem stylem gry. Jeśli przykładowo chcesz grać szybką postacią korzystającą z lekkich pancerzy to zakup zdolności Młynek i Skupienie, a jeśli wolisz wyprowadzać powolne i bardzo silne ataki to zainteresuj się Rozpłataniem. Niezależnie od wybranego stylu gry postaraj się prędzej czy później nabyć Odbijanie strzał (najlepiej od razu je maksymalnie ulepszyć), Krąg Aard, Zatrute ostrze czy Jasność umysłu.
Pamiętaj o tym żeby nie odblokowywać zbyt wielu nowych umiejętności na raz. Jeśli bowiem nie będziesz dysponował wystarczającą liczbą aktywnych slotów na umiejętności to z części z nich nie skorzystasz (lub będziesz musiał nimi nieustannie żonglować w zależności od potrzeb).