opinie - newsy i ciekawostki

Gothic Remake, choć drewniany, zachowuje klimat kultowego oryginału. Demo gry zaimponowało mi eksploracją
Hubert Śledziewski, 21 lutego 2025, 13:00
Demo gry Gothic Remake mocno przybliżyło mnie do uwierzenia, że odświeżone RPG nie tylko będzie miało klimat swojego kultowego przodka, ale też okaże się po prostu dobre. Z pewną domieszką „drewna”, ma się rozumieć. W końcu to Gothic.

Gracze pragną samochodówek jak za dawnych lat, ale twórcy gier nie słuchają. Tokyo Xtreme Racer zmienia to i dowodzi, że oldskul rządzi
Krzysztof Mysiak, 20 lutego 2025, 17:10
Tokyo Xtreme Racer może okazać się jedną z najciekawszych samochodówek tego roku. Wiele brakuje mu do doskonałości (mimo prawie bezbłędnego wczesnego dostępu), ale jest niesamowicie intrygującą próbą powrotu do złotej ery gier z epoki PS2 i PS3.

To już nie tylko survival; po zagraniu w demo Chernobylite 2 widzę, że Polacy tworzą ambitne, choć nieco drewniane action RPG w stylu Elexa
Hubert Sosnowski, 19 lutego 2025, 17:02
Pewnie rzadko słyszycie te słowa w kontekście postapo, ale Chernobylite 2: Exclusion Zone ma sporo uroku. The Farm 51 odchodzi od FPS-owych korzeni „jedynki” i idzie w drewniane action RPG w stylu Elexa z inspiracjami sięgającymi... Elden Ringa.

Strategia o unikalnej dynamice, w której rozwój bohatera był kluczowy. Warlords: Battlecry 2 udanie łączyło RTS-a z RPG
Agnieszka Adamus, 15 lutego 2025, 20:00
Ten RTS pozostawał w cieniu „wielkich” konkurentów, ale oferował niezaprzeczalną jakość. Wcale nie był od nich gorszy, a nacisk położony na rozwój bohatera i sandboksowa kampania przybliżały go do RPG-ów.

Remastery tytułów z lat 90. przypomniały mi, że eksploracja we współczesnych grach już praktycznie nie istnieje - robimy ją na niby
Michał Grygorcewicz, 14 lutego 2025, 15:23
Współczesne gry zamordowały prawdziwą eksplorację. Bo bieganie za strzałką prowadzącą od celu do celu czy spędzanie kupy czasu, gapiąc się na minimapę, nie ma nic wspólnego z prawdziwym odkrywaniem nieznanego i zwiedzaniem wyjątkowych miejsc.

Nowa gra Josefa Faresa stawia na czysty gameplay, w jednym tytule łącząc cały salon arcade. Grałem w Split Fiction twórców It Takes Two
Dariusz Matusiak, 13 lutego 2025, 18:00
Nowa gra Josefa Faresa i studia Hazelight zapowiada się na prawdziwą jazdę bez trzymanki; to jak połączenie It Takes Two, które zgarnęło tytuł GOTY 2021, i Astro Bota, czyli GOTY 2024. Split Fiction w jednej produkcji oferuje cały salon gier arcade.

Grałem w nową grę twórców Ruinera. Polski Metal Eden zapowiada się na niezłego FPS-a dla fanów Dooma Eternal
Hubert Sosnowski, 13 lutego 2025, 17:00
Świeżo zapowiedziany Metal Eden może się okazać niezłą alternatywą dla Dooma Eternal. Niestety, w genach tego cyberpunkowego FPS-a znalazły się zarówno najlepsze cechy, jak i kilka bolączek przeboju id Software.

Grałem w spin-off Elden Ringa - Nightreign stawia na tworzenie i testowanie buildów, jednak wszystko może rozbić się o powtarzalność
Paweł Woźniak, 12 lutego 2025, 15:00
Nowy Elden Ring to nie DLC, tylko zupełnie osobna produkcja będąca eksperymentalnym podejściem do znanej nam rozgrywki. Miałem okazję pograć już kilka godzin w Nightreigna i mogę Wam powiedzieć, czym faktycznie jest ta gra oraz jakie mam co do niej wstępne odczucia.

Ta gra przypomniała mi, czemu sięgam po produkcje AA. Po zagraniu w South of Midnight w pełni kupiłam ten styl animacji - i martwi mnie tylko jedno
Anna Garas, 11 lutego 2025, 17:00
Po zagraniu w nią chwilę zanurzona w folklorze głębokiego południa USA przygodówka akcji South of Midnight wygląda mi na jeden z tych tytułów, przy których zwykle dobrze się bawię – AA oparte na unikatowym pomyśle, w którym całość jest czymś więcej niż sumą poszczególnych części.

Brzydkie kaczątko serii Legacy of Kain. Blood Omen 2 to w sumie niezła gra
Hubert Sosnowski, 8 lutego 2025, 20:00
Legacy of Kain zajmuje szczególne miejsce w sercach wielu graczy. Blood Omen 2 zaś często wychodzi na tę najmniej kochaną odsłonę. Może i zasłużenie, ale to i tak całkiem intrygująca przygodowa gra akcji.

Boję się o Mass Effect 5. Ostatnie doniesienia z Bioware zwiastują, że EA nie uczy się na błędach
Aleksandra Sokół, 8 lutego 2025, 12:00
Kilka dni temu przez BioWare przeszła kolejna fala zwolnień, która i tym razem dotknęła także weteranów studia. Odejście z ekipy takich osobistości jak Trick Weekes, Sheryl Chee czy Brianne Battye nie uszło uwadze fanów, którzy na premierę piątego Mass Effecta zapatrują się coraz mniej entuzjastycznie – i szczerze mówiąc, trudno im się dziwić.

Potrzebuję RPG, których przejście nie zajmie mi pół roku - dlatego czekam na Avowed i The Outer Worlds 2
Hubert Sosnowski, 7 lutego 2025, 12:20
Obsidian pod opieką Microsoftu będzie miał w 2025 pełne ręce roboty, bo pracuje nad dwoma RPG - sporymi, lecz mniejszymi niż monumentalne Kingdom Come 2. Za sprawą Avowed i The Outer Worlds 2 zarówno fani fantasy, jak i SF mają na co czekać.

„Nowa gra twórców Wiedźmina” - czyli kogo? Dzięki książce Wilczym śladem dowiedziałam się w końcu, komu zawdzięczamy Płotkę na dachu
Anna Garas, 5 lutego 2025, 14:10
Jak wzbudzić zainteresowanie zapowiedzią nowej gry? Wystarczą trzy magiczne słowa: „od twórców Wiedźmina”. Tak naprawdę o samej ekipie odpowiadającej za jedną z najważniejszych gier RPG w historii wiedzieliśmy niewiele – przynajmniej do niedawna. Na pomoc przybywa książka Wilczym śladem: Historia powstania gry Wiedźmin 3.

Ta strzelanka przetarła szlak Gears of War i Uncharted. Kill.switch wskazał kierunek przyszłym grom akcji
Krzysztof Kałuziński, 1 lutego 2025, 20:00
Kill.switch nie był komercyjnym sukcesem ani ulubieńcem recenzentów, ale zasłużył sobie na miejsce w historii gier. Dzięki tej grze system strzelania zza osłon na stałe wszedł do kanonu strzelanek TPP.

Po 6 latach we wczesnym dostępie Foundation idzie pełną parą na premierę, pokazując innym builderom, jaką frajdę może dać samo budowanie
Konrad Sarzyński, 29 stycznia 2025, 16:30
Średniowieczne osady to bodaj najbardziej oklepany motyw w city builderach. Czasem trafi się jednak prawdziwa perełka - jak Foundation, które kończy długi wczesny dostęp, a ja cieszę się na premierę jak dziecko.

Game of Thrones: Kingsroad ma dość klimatu, żeby ożywić moją dawną miłość do Gry o tron, choć to koreańskie pseudo-MMORPG
Krzysztof Mysiak, 27 stycznia 2025, 18:04
Ostatnie prawdziwe RPG w świecie Gry o tron wyszło już prawie 13 lat temu (!), więc nie możemy pozwolić sobie na zignorowanie Game of Thrones: Kingsroad. I chociaż jest to quasi-MMORPG z Korei, jego wersja beta pozytywnie mnie zaskoczyła.

Survival w Krainie Czarów - polskie Across the Wonderlands pozytywnie zaskakuje
Damian Gacek, 27 stycznia 2025, 11:04
Polski survival Across the Wonderlands na tle gatunkowej sztampy wyróżnia się stylistyką – po ograniu dema mam tylko nadzieję, że twórcom wystarczy kreatywnej energii i środków na zrealizowanie całej gry.

RPG, w którym podążaliśmy śladami Drużyny Pierścienia. Władca Pierścieni: Trzecia Era to jedna z niewielu gier fabularnych z akcją w Śródziemiu
Krystian Pieniążek, 25 stycznia 2025, 20:00
Był taki czas, kiedy prawa do marki Władca Pierścieni znajdowały się w rękach EA. Oprócz slasherów będących adaptacjami filmów Petera Jacksona, firma przygotowała jeszcze jedną grę. Mowa o Trzeciej Erze, czyli rasowym (j)RPG-u, pozwalającym spojrzeć na Drużynę Pierścienia z innej perspektywy.

Tarcze, miecze, super shotgun - nigdy na żadnego Dooma nie czekałem tak niecierpliwie jak na The Dark Ages, a po pokazie obawiam się tylko o jedno
Krzysztof Mysiak, 24 stycznia 2025, 11:08
Czy to będzie moja strzelanka roku? Możliwe. Czy to najbardziej epickie „power fantasy”, jakie widział świat? Prawie na pewno. Doom: The Dark Ages zapowiada się na krwawy spektakl, który zapamiętamy… na wieki. Tylko co stało się z zabójstwami chwały?

The First Berserker: Khazan to solidny RPG akcji, ale po ograniu dema mam wrażenie, że cierpi na ten sam problem co Stellar Blade
Hubert Sosnowski, 21 stycznia 2025, 16:56
Khazan to intrygująca propozycja dla miłośników soulslike’ów i animcowego klimatu. Pewne elementy składa bez polotu, ale jeśli szukacie przyzwoitego gameplayu – w zupełności Wam wystarczy. Niestety póki co mam obawy, czy jest tam potencjał na coś więcej.

Assetto Corsa Evo ma zadatki na stanie się potęgą. Po starcie wczesnego dostępu dostaje jednak żółtą kartkę za komunikację z graczami
Krzysztof Mysiak, 20 stycznia 2025, 17:20
Assetto Corsie Evo jest pisana wielkość – jako kontynuacji sławnej Assetto Corsy i jako trzeciej potędze wśród marek gier wyścigowych. Lecz droga do niej będzie długa; we wczesnym dostępie rażą nie tylko niedoróbki, ale też kontrowersyjne decyzje twórców.

Majesty: The Fantasy Kingdom Sim to gra mojego dzieciństwa. To wyjątkowy RTS, ale trochę innego rodzaju
Maciej Bogusz, 18 stycznia 2025, 20:00
Majesty: The Fantasy Kingdom Sim sprawia mi radość nawet po 20 latach – i ciągle może stanowić wyzwanie. Niestety ten oryginalny RTS nie znalazł naśladowców.

Gry komfortowe, czyli czemu między Świętami a Nowym Rokiem wcale nie nadrabiałem growych zaległości
Hubert Sosnowski, 18 stycznia 2025, 12:00
Teoretycznie dłuższy czas wolny, jak urlop czy okres między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem to czas, w którym możemy nadrabiać zaległości. W praktyce najczęściej sięgamy po gry klasyczne, które znamy. Izometryczne RPG, stare GTA, a może RTS sprzed wieków?

„Przecież to wygląda jak Steam Deck!” Nasze opinie po prezentacji Nintendo Switch 2 są podzielone
Mateusz Zelek, 16 stycznia 2025, 15:40
Wszyscy wiedzieliśmy, że to nastąpi, pytanie brzmiało „kiedy”. Oficjalna prezentacja Nintendo Switch 2 nastąpiła niespodziewanie i wywołała w redakcji sporo dyskusji. Główny temat? Sensowność zakupu Switcha 2.

Grałem 20 godzin w Civilization 7 i jestem mocno zaniepokojony
Adam Zechenter, 16 stycznia 2025, 15:00
Nie tak miało być. Miałam teraz tworzyć pochwalny tekst o nowej Cywilizacji. Miałem zachwycać się rewolucyjnymi zmianami. Miałem pisać o syndromie kolejnej tury. Niestety, na razie Civilization VII może i jest najładniejszą odsłoną, ale... nie wygląda dobrze.

Realistyczna strzelanka, która podbiła konsole i zaczyna przyciągać fanów Battlefielda. Sukces gry Arma Reforger nie jest dziełem przypadku
Adam Kusiak, 15 stycznia 2025, 16:39
Arma Reforger bije ostatnio rekordy popularności i przyciąga zupełnie nowe grono graczy – posiadaczy PS5. Skąd ta zmiana w przypadku gry, której w momencie wydania nadano przydomek „Refunder”?

The Blood of Dawnwalker wkracza na scenę z przytupem - to ambitne RPG wygląda mi na dopełnienie Wiedźmina 4
Hubert Sosnowski, 14 stycznia 2025, 16:45
To zawsze ciekawe, kiedy nowy gracz wkracza na arenę RPG z przytupem, jak The Blood of Dawnwalker. Nowy projekt Rebel Wolves budzi skojarzenie z przebojowością Wiedźmina 3 oraz głębią Kingdom Come Deliverance.

Taktyczna strzelanka dla każdego. Conflict: Desert Storm przypominał Ghost Recona, ale próg wejścia był tu wyjątkowo niski
Krystian Pieniążek, 11 stycznia 2025, 20:00
Strzelanki o taktycznym zacięciu przyzwyczaiły nas do tego, że ze względu na swoją symulacyjną specyfikę często są kierowane do specyficznego typu gracza. Conflict: Desert Storm próbował przełamać ten schemat, oferując rozgrywkę dla każdego.

Pierwsze wrażenia z Kingdom Come 2 - mniej błędów, więcej detali, tyle samo swojskości. 30 godzin to dopiero rozgrzewka!
Dariusz Matusiak, 10 stycznia 2025, 17:00
Wśród pochodu sztampowych historii o ratowaniu świata czy poszukiwaniu magicznych artefaktów Henryk ze Skalicy powraca z odświeżającą normalnością codziennych spraw średniowiecznego społeczeństwa. Kingdom Come Deliverance 2 po 30 godzinach nie zawodzi!

Na tę grę czekałem 15 lat - i chyba jeszcze trochę sobie poczekam. Six Days in Fallujah wciąż nie spełniło obietnic składanych jeszcze w 2009 roku
Dariusz Matusiak, 9 stycznia 2025, 15:33
Six Days in Fallujah to gra, która miała przepaść na zawsze, ale jednak się ukazała, mimo ogromnej krytyki samych planów jej wydania. Miała być kontrowersyjna, tymczasem póki co jest „tylko” klimatyczna. Czego zabrakło w misjach fabularnych?

40-letni gamingowy artefakt pokazał mi, jak współczesne AI stara się gonić to, co w latach 80. załatwiała wyobraźnia
Dariusz Matusiak, 2 stycznia 2025, 17:11
Zawartość kreowana przez sztuczną inteligencję to niewątpliwie przyszłość wielu gatunków gier. Już teraz pojawiają się pierwsze próby zaprzęgnięcia jej do generowania różnych życiowych scenariuszy, na razie z mizernym skutkiem. 40 lat temu metody były zupełnie inne.

Trudna miłość i czara goryczy - STALKER 2 zmienił moje spojrzenie na gry wideo
Krystian Pieniążek, 31 grudnia 2024, 13:45
Drugi STALKER to gra rozbudowana, niebywale klimatyczna i piękna, ale też pełna błędów. Dla mnie projekt GSC Game World okazał się pozycją, po której moje spojrzenie na gry wideo, a zwłaszcza ich niedoróbki, oraz dawany twórcom kredyt zaufania już nigdy nie będą takie jak wcześniej.

Ten tytuł zdominował moje święta, spychając inne na boczny tor. Infinity Nikki to gra, na którą nikt nie czekał, a każdy potrzebował
Aleksandra Wolna, 30 grudnia 2024, 16:19
Infinity Nikki to gra, o którą nikt nie prosił, nikt nie czuł, że taka produkcja jest mu niezbędna do szczęścia. Co okazało się po jej debiucie? Że odpowiedziała na potrzeby dużego grona graczy, którzy w Nikki odnaleźli wszystko to, czego w większości gier próżno szukać. W dodatku przy zachowaniu naprawdę solidnej jakości.

Po czołgach czas na mechy. Grałem w nową grę twórców World of Tanks
Adam Zechenter, 23 grudnia 2024, 10:00
Steel Hunters to inna gra niż World of Tanks, ale od razu czuć, że stoi za nią ta sama firma – i nie tylko dlatego, że znowu zasiadamy za sterami stalowych bestii.

Nie jestem przekonany, czy hit miesiąca, Marvel Rivals, to coś więcej niż kolejny klon Overwatcha
Patryk Manelski, 21 grudnia 2024, 11:00
Marvel Rivals nie ukrywa, że wzorowało się na Overwatchu. Niemniej dołożyło kilka własnych pomysłów – jednak czy to wystarczy, aby rywalizować z dziełem Blizzarda? Dotychczasowe wyniki robią wrażenie, ale pogadamy za miesiąc!

Grałem jako ghul w Fallout 76 - to o wiele więcej niż kosmetyczna zmiana
Szymon Rusnarczyk, 19 grudnia 2024, 16:06
Co nam da bycie ghulem, czy Bethesdzie udało się ogarnąć Fallouta 76, a także jakie inne zmiany twórcy wprowadzili? Miałem okazję pojechać do studia Bethesdy w Londynie i sprawdzić zawartość grudniowej aktualizacji oraz porozmawiać z twórcami gry.

Niedawny pokaz Monster Hunter: Wilds uspokoił mnie, że największa wada bety - grafika - jest naprawiana, a Capcom bierze sobie do serca uwagi graczy
Mateusz Sawka, 18 grudnia 2024, 14:15
Uczestnicy niedawnej bety gry Monster Hunter Wilds zauważyli, iż gra nie wyglądała najlepiej. Grudniowy zamknięty pokaz jednak mnie uspokoił, ponieważ widać, że Capcom ciągle pracuje nad jakością grafiki i poważnie traktuje uwagi graczy.

Wróciłbym do Mass Effect Andromeda - ale nie mam po co. Ta gra już na zawsze pozostanie niedokończona
Zbigniew Woźnicki, 16 grudnia 2024, 12:03
Mass Effect: Andromeda padł ofiarą bezlitosnej polityki EA, które wolało zamykać projekty, zamiast je ratować. Szkoda, bo nowa seria miała potencjał, który można było wykorzystać, żeby przykryć kiepski start.

Nieuchwytny Geralt, Próba Traw i serbski potwór - wyciągamy smaczki ze zwiastuna Wiedźmina 4
Krzysztof Mysiak, 13 grudnia 2024, 17:00
Sześciominutowy zwiastun to wszystko, czym na razie dysponujemy w temacie Wiedźmina 4. Mało? Zdziwicie się, ile szczegółów można z niego wyłowić, rzucając odrobinę światła na fabułę i gameplay w nowym tytule CDP RED. Baczcie jeno na spojlery!

„Wszyscy będziemy musieli wymieniać karty graficzne”. Komentujemy pierwszy konkretny materiał z Wiedźmina 4
Anna Garas, 13 grudnia 2024, 10:26
CDP RED postanowiło zakończyć rok z przytupem, dzieląc się pierwszym konkretnym materiałem z Wiedźmina 4. W świetle niedawnej premiery Rozdroża kruków Sapkowskiego aż chce się powiedzieć, że do fanów wiedźmina Święty Mikołaj przyszedł w tym roku już dwa razy, i to jeszcze przed Świętami.

Rozczarowanie grą Dragon Age The Veilguard ma jedną zaletę - pozwoliło mi docenić, jak ciekawą produkcją był Dragon Age 2
Hubert Sosnowski, 11 grudnia 2024, 15:02
Czas robi zabawne rzeczy z percepcją. Niegdyś wielu patrzyło na Dragon Age’a 2 jak na najgorsze RPG z serii, ale minęły lata, emocje opadły i można przyznać, że przy wszystkich problemach, jakie ta gra ma – na paru polach bije resztę serii na głowę.

Wampiry z Soul Reavera i Legacy of Kain dziś by nie przeszły w grach AAA - a szkoda
Hubert Sosnowski, 9 grudnia 2024, 18:23
Legacy of Kain wybija się nie tylko szekspirowską narracją, ale też odważną oprawą artystyczną. Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że baśniowo-gotyckie, spotworniałe wampiry, takie jak Kain i Raziel, w obecnym środowisku AAA zwyczajnie by nie przeszły.

Witchfire to jeden z przykładów, jak trudno czasem określić gatunek gry - i chwała mu za to
Hubert Sosnowski, 8 grudnia 2024, 10:00
Witchfire całkiem zasłużenie stał się „cichym hitem” Steama, kiedy trafił pod skrzydła Valve w Early Accessie. To całkiem zręczny miszmasz gatunków, w którym pobrzmiewają echa Dooma, Dark Souls, ale też Hadesa czy Deathloop.

Przez tę książkę o CRPG mam w co grać do końca życia
Adam Zechenter, 7 grudnia 2024, 12:00
„Wehikuł czasu to byłby cud” – śpiewał polski zespół Dżem, no i dla wielu miłośników gier CRPG takim cudem może być... książka. Księga CRPG, wreszcie wydana w Polsce, zabiera nas bowiem w sentymentalną podróż w czasie. Podróż, w którą warto się udać.

PoE 2 to więcej niż kontynuacja; po tygodniu z wczesnym dostępem jestem spokojny o przyszłość tej gry
Patryk Manelski, 6 grudnia 2024, 20:00
To dopiero wczesny dostęp do Path of Exile 2, a gra już budzi wiele emocji. I nic dziwnego, ponieważ jej zawartość zwyczajnie robi wrażenie. Tak samo jak liczba zmian oraz usprawnień – z ich powodu nie wszyscy przesiądą się na kontynuację.

Rok 2024 dobitnie pokazał mi, że małe jest wielkie. Trzy grosze w temacie problemów gier AAA
Filip Grabski, 2 grudnia 2024, 16:52
Im większa gra, tym większe ryzyko. Sukces kosztuje, ale porażka bywa jeszcze kosztowniejsza. Dlaczego Selaco to dużo lepsza gra niż Concord i jak to się ma do tegorocznych nominacji do TGA.

Forza Motorsport miała być wielką grą, ale „wczesny dostęp” strasznie się dłuży. Mimo to poświęciłem jej 400 godzin i jestem gotów na więcej
Krzysztof Mysiak, 30 listopada 2024, 10:00
Od debiutu Forzy Motorsport minął już ponad rok. Nie odniosła sukcesu, na jaki liczyliśmy, ale ciągle się rozwija i powoli dąży ku przepowiadanej jej wielkości. Twórcy – zwłaszcza w ostatnim czasie – podjęli kroki, które mają szansę w końcu odwrócić losy gry.

Wiedźmin nieopierzony. Recenzja książki Rozdroże kruków Andrzeja Sapkowskiego
Anna Garas, 29 listopada 2024, 17:15
Wiedźmin powrócił - a że w Rozdrożu kruków nawet niewykorzystujący pełni swojej mocy Sapkowski wciąż oferuje świat i postacie o kilka długości lepsze od tego, co wyprawiają scenarzyści Netflixa, to miłośnicy Geralta z Rivii powinni być zadowoleni.

Kultowy Metal Slug połączony z turowym Into the Breach? Tak, to działa!
Patryk Manelski, 24 listopada 2024, 10:30
Słynna dwuwymiarowa strzelanka została przerobiona na grę turową. Metal Slug Tactics umiejętnie łączy klimat oraz dynamikę serii z taktycznym zacięciem. Takie połączenie naprawdę działa, ale pozostawia z pewnym niedosytem – chciałoby się więcej!

Prawie 30 lat i ma się świetnie - społeczność gier Pokemon jest wiecznie żywa
Gabriela Kobos, 23 listopada 2024, 14:34
Już 28 lat temu w Japonii premierę miały pierwsze gry w uniwersum Pokemon – Pokemon Red i Pokemon Green. 37 tytułów później czekamy na kolejną premierę Pokemon Legends: Z-A, a społeczność fanów nie maleje.