opinie - newsy i ciekawostki
Avowed już kupiło mnie historią i dialogami, a to dopiero 4 godziny gry. Obsidian szykuje świetnego RPG-a
Przemysław Dygas, 21 listopada 2024, 15:00
Wygląda na to, że Obsidian jest na dobrej drodze, by dostarczyć naprawdę solidne RPG. Krótkie zapoznanie z Avowed sprawiło, że już nie mogę się doczekać premiery.
Sprawdziłem ponad 20 gier na PS5 Pro. Wyniki mnie nie zadowalają
Mikołaj Łaszkiewicz, 19 listopada 2024, 16:23
PS5 Pro miało skończyć z dylematem „jakość czy wydajność” i zaoferować po prostu płynne 60 klatek w dobrej rozdzielczości. Po tygodniu od zakupu konsoli wiem już, że PS5 Pro zdecydowanie nie jest sprzętem dla każdego, choć ma dużo zalet.
Moralność Dzikiego Zachodu - ogranie Red Dead Redemption na PC pokazało mi, że ta gra nadal może być wzorem dla open worldów
Krzysztof Lewandowski, 14 listopada 2024, 15:33
Świat Red Dead Redemption próbuje być jak najbliżej naszego w swojej moralnej niejednoznaczności. To dlatego ta gra wraz z charakternym Johnem Marstonem wciąż może być przykładem dla innych open worldów.
25 lat czekałem na taką grę wojenną. Sea Power to nieoszlifowany diament dla miłośników militariów
Adam Kusiak, 12 listopada 2024, 14:39
Sea Power to gra, którą pokochają miłośnicy strategii morskich. Miłość będzie im jednak potrzebna, ponieważ wczesny dostęp znowu przetestuje naszą tolerancję na błędy.
Mroczne Stardew Valley nie wybacza błędów. Mirthwood oczami fana cozy symulatorów farmy
Damian Gacek, 8 listopada 2024, 13:15
Miałem okazję pograć kilka długich godzin w Mirthwood i mogę stwierdzić z przekonaniem, że to gra, która zaskoczy fanów gatunku.
Kingdom Come 2 nie boi się Assassin’s Creed i innych premier lutego - rozmawiałem z twórcami KCD 2
Dariusz Matusiak, 7 listopada 2024, 15:04
Czy Kingdom Come: Deliverance 2 boi się Civilisation 7 i Assassin’s Creed Shadows? Jakie są szanse na 60 FPS-ów na PS5 Pro i co ma wspólnego Red Dead Redemption 2 z filmem Pitbull oraz Polską? Takie tematy pojawiły się w naszej rozmowie z twórcami KCD2 na targach PGA.
Nowe DLC do Alana Wake'a 2 otwiera drzwi do growego uniwersum Remedy - i sprawia, że nie mogę się doczekać Control 2
Filip Grabski, 6 listopada 2024, 16:31
Remedy buduje swoje growe uniwersum, a po premierze Alan Wake 2: The Lake House czekam na kolejne jego odsłony w pierwszym rzędzie!
Recenzja PS5 Pro okiem gracza. Szkoda czasu na stare PlayStation 5, jeśli jesteś fanatykiem grafiki
Mateusz Zelek, 6 listopada 2024, 12:00
Pod kątem technologicznym czy marketingowym można o PlayStation 5 Pro debatować godzinami. Jak jednak wygląda najważniejszy aspekt, czyli granie na tej konsoli? Bardzo zacnie, zważywszy na nowe możliwości, jakie obiecał producent.
Firmowana przez Jacka Bartosiaka strategia Play of Battle zmieni tytuł. Na pokazie w Warszawie dowiedziałem się, nad czym pracuje studio Noobz from Poland
Adam Kusiak, 5 listopada 2024, 14:48
Play of Battle jeszcze niedawno pojawiło się na Kanale Zero opatrzone głośnym tytułem „Najbardziej realistyczna gra strategiczna w historii?”. Pokaz, który odbył się w Warszawie, pozwolił mi nieco się zorientować, z czym naprawdę mamy do czynienia.
Śmierć to dopiero początek - pograłam w The Sims 4: Życie i śmierć i już nie mogę doczekać się tego, jak zmieni życie moich simów
Sonia Selerska, 29 października 2024, 16:34
Miałam szansę przetestować najnowsze rozszerzenie do Simsów pt. Life & Death, a także porozmawiać z dwiema osobami odpowiedzialnymi za jego powstanie – producentką Morgan Henry oraz dyrektorem produkcji Dave’em Miotke.
Zagrałem w Indianę Jonesa i Wielki Krąg - to baza dla tego, czego oczekiwałbym po kolejnej odsłonie przygód Indiany
Szymon Rusnarczyk, 29 października 2024, 15:00
Grałem w nowego Indianę Jonesa 4 godziny i walczą we mnie sprzeczne emocje. Z jednej strony jaram się jak dziecko na premierę nowego filmu z Harrisonem Fordem, z drugiej mam ogromne obawy o stan techniczny.
Ci muzycy z gier mogliby przyciągnąć tłumy na prawdziwych koncertach - muzyczny cykl Adama
Adam Adamczyk, 24 października 2024, 16:49
Być może na myśl przychodzi Wam teraz Johnny Silverhand, ale to nie jedyny taki przykład - oto sylwetki kilku najlepszych moim zdaniem muzyków z gier, na których koncert z pewnością kupiłbym bilet w prawdziwym życiu.
Graliśmy w Farming Simulator 25 - w Azji przywitała nas gęsta mgła i małe kózki
Dariusz Matusiak, 22 października 2024, 18:00
Ponad 400 maszyn, 25 rodzajów upraw, 3 nowe mapy i małe kózki - Farming Simulator 25 zapowiada się na GO(A)TY dla fanów tej serii. A reszta wirtualnych rolników, sporadycznie zaglądająca na swoje gospodarstwa, znajdzie tam relaksującą rozgrywkę.
LEGO Horizon Adventures przypomniał mi, że w grach nie ma nic przyjemniejszego niż złapanie wroga i ciśnięcie nim w przepaść
Filip Melzacki, 21 października 2024, 17:51
Kiedyś zagrywałem się w gry z serii LEGO - szansa, by wypróbować LEGO Horizon Adventures było więc dla mnie propozycją nie do odrzucenia. Nowa część proponuje jednak nieco inny gameplay niż te, które zapamiętałem.
27 lat temu był szok, zachwyt i kontrowersje. Dziś Carmageddon to podupadła legenda
Filip Grabski, 18 października 2024, 15:11
Kontrowersje się sprzedają, ale podlegają pewnym trendom, jak wszystko. Dzisiaj zwykła przemoc za kółkiem to już nie to samo. Prawie 30 lat temu w kultową grę Carmageddon zagrywałem się u kolegi - ale czy dziś taka produkcja miałaby rację bytu?
Patrzę na The Crew Motorfest rok później. Raz po raz ośmiesza Forzę Horizon, ale w najważniejszej kwestii ciągle jest daleko w tyle
Krzysztof Mysiak, 17 października 2024, 15:13
Śledzenie rozwoju gry The Crew: Motorfest to frapujące zajęcie. Ivory Tower wypuszcza jedną przełomową aktualizację za drugą i zadziwia kreatywnością, regularnie zawstydzając Forzę Horizon – ale nie potrafi (lub nie chce) nawiązać z nią równej walki...
Zagrałem znowu w STALKER 2: Heart of Chornobyl i teraz wiem, że przesunięcie premiery się opłaciło
Dariusz Matusiak, 16 października 2024, 15:00
STALKER 2: Heart of Chornobyl jest na ostatniej prostej przed premierą. Porównując rozgrywkę teraz do pierwszego dema rok temu, widzę niebotyczną różnicę! Gra stała się jeszcze piękniejsza i pozbyła się większości technicznych niedoróbek.
Pokochałem Gothica 3 na nowo. Wszystko dzięki modom
Rafał Sankowski, 13 października 2024, 12:00
Jestem Polakiem, więc gram w Gothica. Proste. Bezwarunkowo, choćby to była i część trzecia, nie ugnę kolana. Będę brnął w ciemność bugów, średniactwa i przykrej optymalizacji. Ale co to? Światło? O tak! To blask modów.
Twórcy STALKER-a 2 przypominają, że za grą stoją prawdziwi ludzie. Film War Game powinni zobaczyć wszyscy gracze
Dariusz Matusiak, 7 października 2024, 17:01
War Game: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2 to niezwykły dokument, który pokazuje ratowanie studia GSC Game World w sytuacji ogarniającej kraj wojny, by można było ukończyć produkcję gry. Pokazuje też, jak ważny jest S.T.A.L.K.E.R. 2 dla Ukrainy, jak stał się „bronią” i symbolem ruchu oporu.
Throne and Liberty nie jest nową nadzieją MMO ani najgorszą grą na świecie; to po prostu klasyczny koreański grindownik
Patryk Manelski, 2 października 2024, 16:19
Throne and Liberty nie jest żadną rewolucją. To w zasadzie typowe koreańskie MMORPG, oparte o grind oraz kładące nacisk na PvP. Fanom Lineage 2 powinno przypaść do gustu, a dla całej reszty będzie prostą odskocznią od innych gier. Co ważne – za darmo!
Half-Life 2 jest kochany, bo w sprytny sposób oczarował graczy - Gordon Freeman to nerdowska power fantasy
Hubert Sosnowski, 23 września 2024, 17:44
Half-Life 3 confi... nie, nie przesadzajmy. Ploty o trzeciej części przygód Gordona Freemana sprawiły jednak, że wróciłem do Half-Life’a 2. Zwróciłem dzięki temu uwagę, jak pięknie Valve urabia tam graczy i łechce ich ego.
W życiu hobbita najważniejsze jest drugie, trzecie i czwarte śniadanie - najlepiej zjedzone wspólnie. Grałam w Tales of the Shire
Sonia Selerska, 22 września 2024, 20:00
Na pierwszy rzut oka Tales of The Shire to kolejny symulator życia na farmie. Jednak po zagraniu we wczesną wersję gry widzę, że to ciekawa reinterpretacja utartych schematów, tworząca coś więcej niż sielankową sztampę podpiętą pod Tolkiena.
Diablo 4 reaguje na głos graczy, ale zawsze może być lepiej. Oto zmiany, których oczekuję od tej gry
Hubert Sosnowski, 20 września 2024, 16:48
Diablo 4 dzieli graczy. Należę do tych, którzy bawią się w tytule Blizzarda znakomicie, ale widzę też pola, na których można by tego hack’n’slasha udoskonalić. Zasadniczo, im lepiej się bawiłem, tym więcej miałem pomysłów – i wyszła z tego całkiem spora lista.
Grałem w Dragon Age: The Veilguard - Bioware zrobiło krok w tył i dwa kroki do przodu
Michał Mańka, 19 września 2024, 17:00
Niedawno miałem okazję spędzić 6 godzin z nowym Dragon Age’em. Po pokazie doszedłem do wniosku, że BioWare cofnęło się w czasie do momentu, kiedy gry tego studia lepiej trafiały do ludzi.
Grafika tej gry zachwycała wszystkich, a teraz MSFS 2024 wygląda jeszcze lepiej i zajmuje mniej miejsca na dysku
Dariusz Matusiak, 19 września 2024, 15:00
MSFS 2024 z pewnością zachwyci fanów lotnictwa i obecnej wersji. Inni zapewne sprawdzą zarabianie kredytów w trybie kariery i rywalizację w lidze wyzwań – a wszystkich powinny zaskoczyć technologie działające pod maską tego wirtualnego świata totalnego, gdzie można robić o wiele więcej, niż tylko latać.
Dziękuję Imperatorowi za Space Marine 2 i za walkę z herezją gier live service
Zbigniew Woźnicki, 18 września 2024, 17:20
Warhammer 40 000 Space Marine 2 jest niczym widok spadających kapsuł desantowych z kosmicznymi marines w środku. Ratuje opłakaną sytuację i branżę gier, na widok której może robić się niedobrze.
Po spędzeniu w Deadlock 10 godzin wiem już, czym i dla kogo jest ta gra. Niestety, ja odpadłem
Patryk Manelski, 16 września 2024, 17:45
Valve postanowiło zaserwować nietypowe połączenie dwóch gatunków. Deadlock nie jest tytułem dla każdego, ale z pewnością znajdzie swoją niszę. Trafia bowiem idealnie pomiędzy Valoranta a League of Legends. Uprzedzam jednak o wysokim progu wejścia!
Świat AC Shadows można niszczyć, Ubisoft pokazał nam nowe możliwości silnika Anvil
Maciej Pawlikowski, 12 września 2024, 18:00
Podczas gamescomu zostałem zaproszony na prezentację technologicznego dema Assassin’s Creed Shadows. W trakcie 20 minut przedstawiono nowe technologie, których użyto w nadchodzącej odsłonie „Asasyna”. I robią one naprawdę spore wrażenie.
„Sony chce za dużo, oferując zbyt mało w zamian”. Nasze opinie po zapowiedzi PS5 Pro są dalekie od entuzjazmu
Mikołaj Łaszkiewicz, 11 września 2024, 17:30
Zapowiedź PlayStation 5 Pro poruszyła miliony graczy na całym świecie – w tym także naszą redakcję. Niestety, raczej niewielu z nas już czeka z portfelem w garści; większość pokazuje Sony żółtą kartkę.
Stardew Valley dla ludzi uczulonych na piksele. W Coral Island bawię się świetnie, choć wciąż czekam na część obiecanej zawartości
Patryk Manelski, 10 września 2024, 15:56
Coral Island to nowe Stardew Valley? Niestety nie, ale temu tytułowi blisko, aby być godną konkurencją dla kultowej już produkcji. Zdecydowanie warto dać Coral Island szansę, zwłaszcza jeśli jesteście znudzeni pixel artem.
Po kilkunastu godzinach z betą Black Ops 6 już nie wrócę do starego CoD-a. Nie wiem, jak grałem w Call of Duty bez tej funkcji
Mikołaj Łaszkiewicz, 9 września 2024, 16:53
Po kilkunastu godzinach spędzonych z betą Black Ops 6 nie mogłem już wrócić do starszych odsłon serii. Wszystko przez jedną zmianę wprowadzoną przez twórców w poruszaniu się postaci. Nie wszystko zostało jednak tak dopracowane.
Zostawcie Concorda, nie wyciągajcie go, tam ciągle gra muzyka
Maciej Pawlikowski, 8 września 2024, 12:45
W swoim czerwcowym felietonie poświęconym grom, które miały mieć premierę podczas wakacji i sezonu ogórkowego, znajduję takie oto niemal profetyczne stwierdzenie: „Concord to niedawno zapowiedziany arena shooter z portfolio Sony, czyli propozycja, o której zapomnę, gdy postawię kropkę w tym zdaniu”.
Twórcy inZOI wysoko cenią pomysły fanów i twórców z Polski. Na gamescomie miałam okazję przenieść się do wirtualnego świata i jestem pewna, że rywal The Sims namiesza
Sonia Selerska, 6 września 2024, 16:59
Na gamescomie miałam okazję wypróbować pełną wersję gry inZOI na obecnym etapie rozwoju, a także porozmawiać chwilę z producentem gry. Rywal The Sims już teraz imponuje złożonością! Pojawił się też pewien polski akcent.
Małe koszmarki trochę irytują. Sprawdziłam tryb coop w Little Nightmares 3 - granie wspólnie nie zawsze działa
Anna Garas, 3 września 2024, 16:00
Tryb kooperacji ma być największą nowinką i atutem gry Little Nightmares 3 tworzonej przez Supermassive Games. O tym, jak on działa, miałam okazję się przekonać na gamescomie, gdzie ograłam jeden etap ze wsparciem AI, zaś drugi u boku innego gracza.
Zasypiałem na stojąco, ale chyba jednak było warto - jak pracuje się na największych targach gier na świecie?
Maciej Pawlikowski, 1 września 2024, 15:43
Tegoroczny gamescom był imprezą rekordową pod względem frekwencji. Był szczególny również dla nas, bo udało nam się przygotować rekordową liczbę tekstów, zapowiedzi i wideo z targów. Oto, jak to wyglądało od kuchni.
Life is Strange Double Exposure chce cofnąć nas w czasie. Po ograniu fragmentu na gamescomie mogę dać twórcom kredyt zaufania
Anna Garas, 29 sierpnia 2024, 17:11
Żadna kolejna odsłona Life is Strange nie zdołała powtórzyć sukcesu części pierwszej. Czy powinno więc dziwić, że wraz z Double Exposure studio Deck Nine postanowiło wrócić do korzeni i pozwolić nam znów zagrać jako Max Caulfield?
Jeśli świat ma się skończyć, niech skończy się właśnie tak. Widziałem Clair Obscur: Expedition 33 i to dla mnie najlepsza gra gamescomu
Maciej Pawlikowski, 28 sierpnia 2024, 15:39
Żadna gra na tegorocznym gamescomie nie zrobiła na mnie takiego wrażenia jak Clair Obscur: Expedition 33. Jestem oczarowany i wstrząśnięty po pokazie tego europejskiego jRPG-a w oprawie artystycznej, która wbija w podłogę.
Efektem 8 lat produkcji jest gra dla nikogo. Concord to najbardziej generyczna strzelanka, w jaką przyszło mi zagrać
Paweł Woźniak, 27 sierpnia 2024, 12:30
Concord to gra dla nikogo. Tak właśnie napisałbym, gdybyście poprosili mnie o jednozdaniową opinię na temat nowego hero shootera wydanego przez Sony. A gdybyście chcieli, żebym powiedział coś więcej, dodałbym, że to gra dla nikogo, za którą trzeba zapłacić 170 zł.
Szybko pożałowałem pominięcia samouczka w Crimson Desert - system walki błyskawicznie sprowadził mnie do parteru
Maciej Pawlikowski, 26 sierpnia 2024, 17:13
O istnieniu jednej z ciekawszych gier tegorocznego gamescomu możecie nawet nie wiedzieć. Ja poszedłem na pokaz Crimson Desert bez większych oczekiwań - teraz już wiem, że warto dać grze szansę.
Metal Gear Solid Delta jest wierne oryginałowi w najdrobniejszych detalach. Dostaliśmy to samo, co w grze Snake Eater, tylko tutaj jest ładniej i wygodniej
Hubert Sosnowski, 26 sierpnia 2024, 10:30
Poza Silent Hill 2 Remake wypróbowałem w Londynie jeszcze inny remake uwielbianej japońskiej gry. Wiem już, jak wypada Metal Gear Solid Delta. Fragment był krótki, ale chyba mam dobre wieści. Przynajmniej dla tych, którzy nie lubią dużych zmian.
Nie wiem, co Capcom próbuje tu wyczarować, ale wygląda to źle. Grałem w Monster Hunter: Wilds
Maciej Pawlikowski, 25 sierpnia 2024, 21:33
Z myślą o targowych demach twórcy gier wybierają zwykle etapy, które są najbardziej dopracowane i efektowne. Szkoda, że Capcom jak gdyby odwrócił tę regułę, szykując się do wizyty na gamescomie z grywalną wersją Monster Huntera: Wilds dla dziennikarzy….
Grałem w Dune: Awakening. Nadal czekam, ale ta gra zdecydowanie nie powinna się jeszcze ukazywać
Michał Mańka, 23 sierpnia 2024, 20:22
W Kolonii miałem okazję spędzić prawie godzinę z grywalną wersją Dune: Awakening. Bardzo szybko zdałem sobie sprawę, że gra daleka jest od gotowości i jej aktualny stan wskazuje raczej na wczesną alfę.
Widziałem w akcji Dying Light: The Beast - to nie shooter, choć na takiego wygląda
Maciej Pawlikowski, 23 sierpnia 2024, 17:36
Techland w klimatycznej hali na gamescomie pokazał mi w akcji Dying Light: The Beast. Przekonałem się, że gameplay będzie mocno odbiegał od Dying Light 2 – choć wysyp broni palnej wcale nie oznacza przekształcenia gry w strzelankę.
Grałam w Avowed i odzyskałam wiarę w to, że Obsidian nie zapomniał, jak tworzyć świetne RPG
Anna Garas, 23 sierpnia 2024, 12:34
Na gamescomie mogłam ograć godzinne demo Avowed i porozmawiać z Carrie Patel, reżyserką gry. Przynoszę Wam wieści – to jest prawdziwe RPG! Wygląda na to, że Obsidian jednak wie, co robi.
Zagrałem w Industry Giant 4.0 - powrót ekonomicznej serii dla ekstremalnych fanów tabelek
Konrad Sarzyński, 23 sierpnia 2024, 09:37
Industry Giant 4.0 to reaktywacja strategii ekonomicznej, w której pilnie śledzimy koszty produkcji i transportu, dodajemy do tego koszty stałe i staramy się tak wszystkim żonglować, żeby po sprzedaży produktów w sklepach zostać ze sporym zyskiem.
Widziałem pokaz Heroes of Might and Magic: Olden Era. Trzymam kciuki za tego spadkobiercę Heroes 3, ale jestem sceptyczny
Zbigniew Woźnicki, 22 sierpnia 2024, 19:15
To chyba największa niespodzianka gamescomu: Ubisoft wyda nową część Heroes of Might and Magic. Olden Era powraca na Enroth i ma być grą w stylu HoMM3. Widziałem już pierwsze materiały – jest potencjał, lecz są też wątpliwości.
Widziałem w akcji Commandos: Origins i zatęskniłem za dzieciństwem, choć głupi naziści psuli mi humor
Maciej Pawlikowski, 22 sierpnia 2024, 19:00
Jeszcze przed targami gamescom jako jedyny przedstawiciel polskiej prasy uczestniczyłem w pokazie Commandos: Origins – nowej, prequelowej odsłony kultowego cyklu taktycznych skradanek, która rozbudziła we mnie miłe wspomnienia z lat 90.
Poznałem twórców Anno 117: Pax Romana - mają ciekawy pomysł na rzymski imperializm
Maciej Pawlikowski, 22 sierpnia 2024, 16:25
Na gamescomie spotkałem się z twórcami gry Anno 117: Pax Romana, którzy roztoczyli przede mną wizję tej wyczekiwanej strategii. Szykują się ciekawe zmiany względem poprzednich odsłon.
Grałam w Titan Quest 2 i podoba mi się ta odskocznia od Diablo 4, ale mam obawy o wczesny dostęp
Anna Garas, 22 sierpnia 2024, 15:01
Titan Quest 2 wydaje się grą o solidnych fundamentach. Jej twórcy z Grimlore Games, z którymi spotkałam się na gamescomie, długo opowiadali o swojej wizji rozgrywki i elastyczności systemu rozwoju postaci. Tylko czy start w early accessie to dobry pomysł?
Będę rąbał w to drewno, aż wióry polecą. Gothic Remake zapowiada się świetnie!
Maciej Pawlikowski, 22 sierpnia 2024, 10:15
Twórcy Gothica Remake pokazali mi w kuluarach na gamescomie, co też ciosają w swoim tartaku. Zagrałem i stwierdzam, że gra prezentuje się bardzo dobrze – ale jej wygląd to zaledwie początek.