Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki

Wiedźmin 3: Dziki Gon za kulisami. Wilczym śladem wkrótce ujawni sekrety produkcji hitu CD Projektu
Wiedźmin 3: Dziki Gon za kulisami. Wilczym śladem wkrótce ujawni sekrety produkcji hitu CD Projektu

Jakub Błażewicz, 20 listopada 2024, 11:47

W książce Wilczym śladem Zbigniew Jankowski przedstawi pełną historię produkcji Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu, w tym kilka nieznanych dotychczas faktów.

Gabe Newell obwinia się o brak dalszego ciągu Half-Life 2. To jego „osobista porażka”, której dzisiaj mocno żałuje
Gabe Newell obwinia się o brak dalszego ciągu Half-Life 2. To jego „osobista porażka”, której dzisiaj mocno żałuje

Krzysztof Kałuziński, 16 listopada 2024, 20:23

20. rocznica wydania Half-Life 2 to kolejna okazja, by wspomnieć niewydaną nigdy kontynuację historii Gordona Freemana. Gabe Newell wyznał, że traktuje tę porażkę bardzo osobiście, ale okazuje się, że część winy spoczywa też na innej grze ze stajni Valve.

Kulisy otwartego świata GTA San Andreas okiem weterana Rockstar Games. „Gaming nie jest już tak ekscytujący jak kiedyś”
Kulisy otwartego świata GTA San Andreas okiem weterana Rockstar Games. „Gaming nie jest już tak ekscytujący jak kiedyś”

Jakub Błażewicz, 26 października 2024, 11:28

Obbe Vermeij miał jeszcze do ujawnienia sporo informacji na temat kulisów produkcji serii GTA, w tym San Andreas, które właśnie obchodzi 20. rocznicę premiery.

Problemy Star Citizen okiem pracowników. Perfekcjonizm, zbędne wydatki i twór Frankensteina
Problemy Star Citizen okiem pracowników. Perfekcjonizm, zbędne wydatki i twór Frankensteina

Jakub Błażewicz, 18 października 2024, 13:05

Star Citizen powstaje już 12 lat, ale najwyraźniej studio nadal boryka się z tymi samymi problemami, rzekomo powielając błędy innych deweloperów sprzed 20 lat.

Tajemnica brakujących promów w GTA 4 została wyjaśniona po 17 latach
Tajemnica brakujących promów w GTA 4 została wyjaśniona po 17 latach

Jakub Błażewicz, 10 października 2024, 11:52

Promy pojawiły się w teaser trailerze Grand Theft Auto 4, ale nie w samej grze, bo sprawiły twórcom zbyt wiele problemów.

„Klątwa sukcesu” i zbytnia pewność siebie to przyczyny porażek Paradoxu. Firma wraca do korzeni i stawia na preprodukcję
„Klątwa sukcesu” i zbytnia pewność siebie to przyczyny porażek Paradoxu. Firma wraca do korzeni i stawia na preprodukcję

Jakub Błażewicz, 9 października 2024, 13:01

Mniejsze gry, dłuższa preprodukcja i więcej prototypów oraz beta-testów. Takie założenia przyjęła firma Paradox Interactive, by uniknąć powtórki z Cities: Skylines 2.

10 lat temu Diablo 4 próbowało skręcić w stronę serii Batman: Arkham i porzucić najważniejsze reguły gatunku
10 lat temu Diablo 4 próbowało skręcić w stronę serii Batman: Arkham i porzucić najważniejsze reguły gatunku

Jakub Błażewicz, 9 października 2024, 10:05

Diablo 4 jako „rogalikowa” wariacja na temat Batman: Arkham z permanentną śmiercią? Tak, taki właśnie pomysł na serię miał reżyser Reaper of Souls przed odejściem z Blizzarda.

Twórcy STALKER-a 2 przypominają, że za grą stoją prawdziwi ludzie. Film War Game powinni zobaczyć wszyscy gracze
Twórcy STALKER-a 2 przypominają, że za grą stoją prawdziwi ludzie. Film War Game powinni zobaczyć wszyscy gracze

Dariusz Matusiak, 7 października 2024, 17:01

War Game: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2 to niezwykły dokument, który pokazuje ratowanie studia GSC Game World w sytuacji ogarniającej kraj wojny, by można było ukończyć produkcję gry. Pokazuje też, jak ważny jest S.T.A.L.K.E.R. 2 dla Ukrainy, jak stał się „bronią” i symbolem ruchu oporu.

Ukochana klasyka RPG Planescape: Torment zaczynała jako 3 różne gry. Feargus Urquhart ujawnił szczegóły na temat jednej z nich
Ukochana klasyka RPG Planescape: Torment zaczynała jako 3 różne gry. Feargus Urquhart ujawnił szczegóły na temat jednej z nich

Marcin Bukowski, 7 października 2024, 11:03

Twórca Planescape: Torment przybliżył nieco jeden z trzech projektów, które ostatecznie przerodziły się w kultowego RPG.

Dragon Age: The Veilguard w złocie. Twórcy „koncentrowali się na rzeczach, które przyniosły im sukces”
Dragon Age: The Veilguard w złocie. Twórcy „koncentrowali się na rzeczach, które przyniosły im sukces”

Jakub Błażewicz, 4 października 2024, 19:50

RPG Dragon Age: Straż Zasłony jest gotowe na premierę. Nie ma ono wiele z poprzedniej, sieciowej wersji czwartej odsłony serii, jako że twórcy nie poczynili większych postępów, gdy nowe DA miało być jeszcze grą-usługą.

Dostał pracę marzeń w Blizzardzie, ale szybko został zwolniony, bo nie pasowały mu niepłatne nadgodziny. Wielki cios okazał się jednak niezwykle szczęśliwy dla Andy’ego Weira
Dostał pracę marzeń w Blizzardzie, ale szybko został zwolniony, bo nie pasowały mu niepłatne nadgodziny. Wielki cios okazał się jednak niezwykle szczęśliwy dla Andy’ego Weira

Kamil Kleszyk, 4 października 2024, 19:24

W swojej najnowszej książce dziennikarz Jason Schreier opisał przypadek Andy’ego Weira – byłego pracownika Blizzarda, który był nękany w firmie po tym, jak upomniał się o zapłatę za nadgodziny. Na szczęście cała historia zakończyła się dla dewelopera bardzo pozytywnie.

Po 24 latach deweloper miał dość gier MMO, postanowił więc stworzyć godnego rywala dla The Sims. Pomysł na realistyczne inZOI narodził się podczas rozmowy ojca z synem
Po 24 latach deweloper miał dość gier MMO, postanowił więc stworzyć godnego rywala dla The Sims. Pomysł na realistyczne inZOI narodził się podczas rozmowy ojca z synem

Kamil Kleszyk, 4 października 2024, 18:13

Weteran gier MMO, Hyungjun Kim, wyjawił, co skłoniło go do decyzji o porzuceniu gatunku i stworzenia konkurenta dla serii The Sims – produkcji inZOI.

Twórca Cyberpunk 2077 wyjaśnił, dlaczego na premierę gra straszyła tyloma błędami. Dla CD Projektu RED wybór był prosty
Twórca Cyberpunk 2077 wyjaśnił, dlaczego na premierę gra straszyła tyloma błędami. Dla CD Projektu RED wybór był prosty

Jakub Błażewicz, 2 października 2024, 10:01

Cyberpunk 2077 miał sporo błędów, ale zespół CD Projekt RED wolał to od innych, poważniejszych problemów, które mogłyby dręczyć tę produkcję na premierę.

Kulisy opóźnienia premiery Assassin's Creed: Shadows. Deweloperzy mieli o nie walczyć na długo przed debiutem Star Wars: Outlaws
Kulisy opóźnienia premiery Assassin's Creed: Shadows. Deweloperzy mieli o nie walczyć na długo przed debiutem Star Wars: Outlaws

Hubert Śledziewski, 1 października 2024, 00:20

Tom Henderson ujawnił nowe szczegóły na temat obsuwy Assassin's Creed Shadows. Choć kiepska premiera Star Wars: Outlaws ostatecznie skłoniła Ubisoft do opóźnienia premiery nowego, deweloperzy mieli o to walczyć od dawna.

Rosyjski dev przeciągał prace nad mechaniką do czasu, aż uzbiera kasę na ucieczkę z Rosji. Były amerykański producent nie zostawił suchej nitki na twórcach IL-2 Great Battles
Rosyjski dev przeciągał prace nad mechaniką do czasu, aż uzbiera kasę na ucieczkę z Rosji. Były amerykański producent nie zostawił suchej nitki na twórcach IL-2 Great Battles

Jakub Błażewicz, 30 września 2024, 12:12

Twórcy serii IL-2 mocno zirytowali Jasona Williamsa, który po tym nie zostawił suchej nitki na 1C Game Studios.

Nowy raport Sony ujawnia, że PlayStation wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby przyspieszyć produkcję gier
Nowy raport Sony ujawnia, że PlayStation wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby przyspieszyć produkcję gier

Adrian Werner, 29 września 2024, 08:49

Firma Sony pochwaliła się, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby obniżyć koszty produkcji gier.

„Po prostu nas na to nie stać”. Remaster kultowej gry detektywistycznej nie powstałby bez AI, twórca Broken Sword: Shadow of the Templars wyjawił smutną prawdę
„Po prostu nas na to nie stać”. Remaster kultowej gry detektywistycznej nie powstałby bez AI, twórca Broken Sword: Shadow of the Templars wyjawił smutną prawdę

Adrian Werner, 28 września 2024, 09:48

Szef studia Revolution, Charles Cecil, wytłumaczył, w jaki sposób deweloperzy wykorzystali AI do pomocy przy produkcji Broken Sword: Shadow of the Templars – Reforged.

Smutna strona polskiego gamedevu - Intermarum zalega z wypłatami; tak szef studia tłumaczy sytuację
Smutna strona polskiego gamedevu - Intermarum zalega z wypłatami; tak szef studia tłumaczy sytuację

Jakub Błażewicz, 6 września 2024, 15:05

Niedawno polski zespół Intermarum znalazł się w samym centrum dyskusji na temat tego, jak wygląda (nie)opłacanie pracowników studiów tworzących gry w naszym kraju.

Larian porwało się z motyką na słońce, chcąc nadać Baldur’s Gate 3 filmowości. „Nie mieliśmy pojęcia, co robimy”
Larian porwało się z motyką na słońce, chcąc nadać Baldur’s Gate 3 filmowości. „Nie mieliśmy pojęcia, co robimy”

Kamil Kleszyk, 1 września 2024, 10:38

Podczas trwających targów PAX West twórcy z Larian Studios zdradzili, że początkowo wahali się, czy zrealizować dialogi w Baldur’s Gate 3 w formie przerywników filmowych.

„Ten pomysł na biznes był naprawdę zły”. Twórcy STALKER 2 z humorem podsumowali trudny proces produkcji gry
„Ten pomysł na biznes był naprawdę zły”. Twórcy STALKER 2 z humorem podsumowali trudny proces produkcji gry

Jakub Błażewicz, 30 sierpnia 2024, 13:13

STALKER 2 naprawdę ma być na ukończeniu, ale po pięciu opóźnieniach, pandemii i wojnie twórcy zdają sobie sprawę, jak trudną decyzją biznesową był powrót do Zony.

Jak nie naruszać praw autorskich, ale mieć w grze prawdziwe bronie? Deweloper hitu Steama tłumaczy proces
Jak nie naruszać praw autorskich, ale mieć w grze prawdziwe bronie? Deweloper hitu Steama tłumaczy proces

Jakub Błażewicz, 30 sierpnia 2024, 11:38

Karel Mořicky z Bohemia Interactive wskazuje na niezbyt chwalebny, ale bardzo istotny problem przy produkcji gier wideo: kwestię praw autorskich i autentyczności.

„Nie zarabiając, nie zapłacimy naszych rachunków”. Twórcy Fallout: London chcą założyć studio i zdradzają, dlaczego musieli zrezygnować z pewnych elementów w swoim ogromnym projekcie
„Nie zarabiając, nie zapłacimy naszych rachunków”. Twórcy Fallout: London chcą założyć studio i zdradzają, dlaczego musieli zrezygnować z pewnych elementów w swoim ogromnym projekcie

Jakub Błażewicz, 13 sierpnia 2024, 13:50

Twórcy Fallout: London poważnie myślą o założeniu własnego studia, ale chcą też wzbogacić mod o całą niedodaną zawartość. Może poza latającymi (niezamierzenie) koniami.

Reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 nie pozostawia złudzeń: nie zaczynajcie tworzenia gier tylko dla pieniędzy
Reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 nie pozostawia złudzeń: nie zaczynajcie tworzenia gier tylko dla pieniędzy

Jakub Błażewicz, 9 sierpnia 2024, 13:32

Mark Darrah ma sporo rad dla osób pragnących zacząć przygodę z tworzeniem gier. Były pracownik BioWare stwierdził m.in., że zarabianie pieniędzy nie powinno być główną motywacją do założenia studia.

Rozmach Baldur's Gate 3 ciąży Larian Studios przy nowych projektach. „To jeden z naszych największych problemów”
Rozmach Baldur's Gate 3 ciąży Larian Studios przy nowych projektach. „To jeden z naszych największych problemów”

Jakub Błażewicz, 5 sierpnia 2024, 11:28

Baldur's Gate 3 to ogromne RPG, co jednak daje się we znaki studiu Larian, gdy twórcy próbują wymyśleć coś nowego na potrzeby przyszłych gier.

Ghost of Tsushima był główną inspiracją dla twórców Star Wars: Outlaws, obok RDR 2 i AC: Odyssey
Ghost of Tsushima był główną inspiracją dla twórców Star Wars: Outlaws, obok RDR 2 i AC: Odyssey

Jakub Błażewicz, 1 sierpnia 2024, 13:35

Reżyser kreatywny Star Wars: Outlaws inspirował się głównie samurajskim tytułem Sucker Punch Productions, aczkolwiek wzorował się również na Red Dead Redemption 2 i Assassin's Creed: Odyssey.

Twórcy Baldur's Gate 3 nie chcą nikomu psuć zabawy. Luki w grach to dla nich zmora, ale na pierwszym miejscu stawiają graczy
Twórcy Baldur's Gate 3 nie chcą nikomu psuć zabawy. Luki w grach to dla nich zmora, ale na pierwszym miejscu stawiają graczy

Jakub Błażewicz, 23 lipca 2024, 12:01

Projektant skryptów w Baldur's Gate 3 opisał, jak trudno jest powstrzymać graczy przed znajdywaniem luk w grach wideo, aczkolwiek nie wszystkie takie „exploity” muszą zostać usunięte.

Surowe piękno Gothica i innych gier Piranha Bytes ma konkretne źródło. Pankratzowie je ujawnili, przy okazji sugerując, że w przyszłości postawią na postapokaliptyczne klimaty
Surowe piękno Gothica i innych gier Piranha Bytes ma konkretne źródło. Pankratzowie je ujawnili, przy okazji sugerując, że w przyszłości postawią na postapokaliptyczne klimaty

Marcin Bukowski, 22 lipca 2024, 20:58

Twórcy Elexa opublikowali nowy materiał wideo, w którym opowiadają o Zagłębiu Ruhry. Możliwe, że ich nowa gra będzie w jakiś sposób nawiązywać do tego miejsca.

Paweł Sasko o sekretach w Cyberpunku 2077 i Wiedźminie 3. „Łowcy tajemnic to niesamowici ludzie o zachwycającym sposobie myślenia”
Paweł Sasko o sekretach w Cyberpunku 2077 i Wiedźminie 3. „Łowcy tajemnic to niesamowici ludzie o zachwycającym sposobie myślenia”

Kamil Kleszyk, 19 lipca 2024, 17:39

Główny projektant zadań w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko, uchylił rąbka tajemnicy na temat procesu umieszczania różnego rodzaju sekretów do odkrycia w grach studia CD Projekt Red. Twórca nie zapomniał również pochwalić społeczności, która chce je za wszelką cenę rozwiązać.

Twórca Counter-Strike nie żałuje sprzedania marki Valve, ale wolałby osłabić AWP
Twórca Counter-Strike nie żałuje sprzedania marki Valve, ale wolałby osłabić AWP

Jakub Błażewicz, 19 lipca 2024, 13:54

Minh „Gooseman” Le docenia to, jak Valve podtrzymało dziedzictwo Counter-Strike'a. Co najwyżej żałuje, że nie poprawił zawczasu balansu broni.

„Nie możemy robić takich gier, bo się nie sprzedają”. W sukces BioShocka nie wierzył nawet jego twórca. Gdyby nie pasja i upór devów, nie byłoby wielkiego hitu
„Nie możemy robić takich gier, bo się nie sprzedają”. W sukces BioShocka nie wierzył nawet jego twórca. Gdyby nie pasja i upór devów, nie byłoby wielkiego hitu

Danuta Repelowicz, 15 lipca 2024, 14:30

O sukcesie decyduje często nie talent, a tupet. Ken Levine ujawnia kulisy powstania BioShocka.

Gry AAA niekoniecznie powstają długie lata. Były pracownik BioWare tłumaczy, dlaczego tak długo czekamy na wielkie hity
Gry AAA niekoniecznie powstają długie lata. Były pracownik BioWare tłumaczy, dlaczego tak długo czekamy na wielkie hity

Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 15:55

Mark Darrah (niegdyś ze studia BioWare) wymienił przyczyny długiego powstawania wysokobudżetowych gier, ale też wskazał, że często nie są one w produkcji tak wiele lat, jak by się wydawało.

Gry-usługi najlepszą opcja dla deweloperów i graczy? Współtwórca Halo i Destiny stawia na długoterminowość
Gry-usługi najlepszą opcja dla deweloperów i graczy? Współtwórca Halo i Destiny stawia na długoterminowość

Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 13:22

Jon Tung (Halo 3, Ralo: Reach, Destiny) uważa, że gotowe, „zapudełkowane” gry w pełnej cenie wymuszają na twórcach podejmowanie decyzji niekorzystnych dla graczy i deweloperów.

Total War są „niegrywalne” przez większość produkcji. Znienawidzony twórca ujawnia kulisy fatalnej premiery Rome 2
Total War są „niegrywalne” przez większość produkcji. Znienawidzony twórca ujawnia kulisy fatalnej premiery Rome 2

Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 09:04

Julian McKinlay oberwał za nieporadne AI w Total War: Rome 2. Mimo że, jak twierdzi po ponad 10 latach, nie on odpowiadał za ten stan, a „paskudnie nieprawidłowe zarządzanie” projektem przez szefów Creative Assembly.

„Moje dziewczyny od narracji musiały iść ze mną do sauny. Aby napisać niesamowity scenariusz...”. Polski deweloper wywołał skandal [Aktualizacja: Oświadczenie Jacka Piórkowskiego]
„Moje dziewczyny od narracji musiały iść ze mną do sauny. Aby napisać niesamowity scenariusz...”. Polski deweloper wywołał skandal [Aktualizacja: Oświadczenie Jacka Piórkowskiego]

Jakub Błażewicz, 20 czerwca 2024, 09:08

Jacek Piórkowski i polskie studio Spectrum Studios znaleźli się w centrum uwagi po tym, jak na mediach społecznościowych rozeszły się informacje o obowiązkowych sesjach w saunie.

Skasowany spin-off Disco Elysium miał skupić się na ukochanej postaci. Byli twórcy przybliżyli problemy ZA/UM
Skasowany spin-off Disco Elysium miał skupić się na ukochanej postaci. Byli twórcy przybliżyli problemy ZA/UM

Jakub Błażewicz, 14 czerwca 2024, 13:59

Samodzielny dodatek do Disco Elysium miał podbudować morale studia ZA/UM, mimo problemów w produkcji. Przynajmniej do czasu nagłego skasowania projektu.

Twórcy przebojowej strzelanki z otwartym światem zostali doprowadzeni do ostateczności i po prostu musieli wydać grę. Gray Zone Warfare prędko nie wyjdzie z wczesnego dostępu
Twórcy przebojowej strzelanki z otwartym światem zostali doprowadzeni do ostateczności i po prostu musieli wydać grę. Gray Zone Warfare prędko nie wyjdzie z wczesnego dostępu

Marcin Bukowski, 7 czerwca 2024, 16:04

Szef Madfinger Games zdradził, że gdyby nie debiut Gray Zone Warfare we wczesnym dostępie, studio czekałoby bankructwo. Wyznał przy tym, że produkcja zwróciła się w zaledwie tydzień.

„Nie patrzcie na Manor Lords”. Tim Bender z Hooded Horse udzielił kolejnej rady niezależnym twórcom szukającym wydawcy
„Nie patrzcie na Manor Lords”. Tim Bender z Hooded Horse udzielił kolejnej rady niezależnym twórcom szukającym wydawcy

Jakub Błażewicz, 27 maja 2024, 11:22

Wydawca Manor Lords ostrzega twórców, by przy wyborze partnera nie kierowali się postępowaniem firm wobec swoich wielkich hitów, lecz tym, jak traktują mniej udane produkcje.

Helldivers 2 miało powstać w trzy lata, lecz potrzebowało aż pięciu. Praca nad grą przetestowała „hart ducha, koleżeństwo i współczucie” twórców
Helldivers 2 miało powstać w trzy lata, lecz potrzebowało aż pięciu. Praca nad grą przetestowała „hart ducha, koleżeństwo i współczucie” twórców

Kamil Kleszyk, 25 maja 2024, 12:31

Podczas wystąpienia na konferencji Nordic Game twórca Helldivers 2, Johan Pilestedt, uchylił rąbka tajemnicy na temat kulisów powstawania hitowej produkcji. Deweloper wyjawił, że rozwój projektu zajął ponad dwukrotnie więcej czasu, niż pierwotnie planowano.

Twórca Helldivers 2 wyjaśnił, dlaczego gra odniosła tak wielki sukces. „Nie chodzi o cenę”
Twórca Helldivers 2 wyjaśnił, dlaczego gra odniosła tak wielki sukces. „Nie chodzi o cenę”

Jakub Błażewicz, 24 maja 2024, 14:55

Wygląda na to, że pierwotnie twórcy Helldivers 2 nie chcieli, by gracze mieli wątpliwości co do tego, że stoją po stronie złego imperium.

Multiplayer w Liberty City był w planach twórców GTA 3. Zrezygnowali z niego, ponieważ mieli za dużo na głowie
Multiplayer w Liberty City był w planach twórców GTA 3. Zrezygnowali z niego, ponieważ mieli za dużo na głowie

Adrian Werner, 24 maja 2024, 09:59

Weteran studia Rockstar zdradził, że twórcy pracowali nad trybem multiplayer do Grand Theft Auto 3, ale został on ostatecznie porzucony z braku czasu.

Twórcy Baldur’s Gate 3 nie byli w stanie zrezygnować z jakości, mimo obaw o dokończenie gry. „Nie chcieliśmy akceptować niczego, co byłoby poniżej określonego poziomu”
Twórcy Baldur’s Gate 3 nie byli w stanie zrezygnować z jakości, mimo obaw o dokończenie gry. „Nie chcieliśmy akceptować niczego, co byłoby poniżej określonego poziomu”

Zuzanna Domeradzka, 22 maja 2024, 17:54

Swen Vincke przybliżył niezwykle trudny okres tworzenia ogromnego RPG Baldur’s Gate 3. Mimo problemów, Larian Studios nie chciało iść na żadne kompromisy.

Zobacz, jak powstawał zwiastun Kingdom Come: Deliverance 2. Warhorse Studios uchyliło rąbka tajemnicy
Zobacz, jak powstawał zwiastun Kingdom Come: Deliverance 2. Warhorse Studios uchyliło rąbka tajemnicy

Marcin Bukowski, 22 maja 2024, 15:08

Warhorse Studios ujawniło kulisy powstawania zwiastuna gry Kingdom Come: Deliverance 2. Głównym celem było ukazanie odpowiedniego klimatu.

Wydawca Manor Lords skrytykował praktyki wydawnicze uderzające w deweloperów. „To głupi sposób na prowadzenie biznesu”
Wydawca Manor Lords skrytykował praktyki wydawnicze uderzające w deweloperów. „To głupi sposób na prowadzenie biznesu”

Jakub Błażewicz, 15 maja 2024, 10:05

Tim Bender z firmy Hooded Horse skrytykował „zakorzeniony” w branży zwyczaj uwzględniania przez wydawców klauzul dotyczących przepływu gotówki. Jego zdaniem jest to niekorzystne tak dla twórców, jak i graczy.

Niskie morale u twórców Elite: Dangerous. Wśród przyczyn złe zarządzanie, pęd za zyskiem i „odczłowieczająca” restrukturyzacja
Niskie morale u twórców Elite: Dangerous. Wśród przyczyn złe zarządzanie, pęd za zyskiem i „odczłowieczająca” restrukturyzacja

Jakub Błażewicz, 14 maja 2024, 11:55

Po zeszłorocznych „odczłowieczających” zwolnieniach nastroje u twórców Elite: Dangerous i serii F1 Manager mają być „okropne”, a zarząd ma kłaść nacisk na zysk.

Senua's Saga: Hellblade II pozwoli doświadczyć psychozy. W pracy nad grą brali udział specjaliści od zdrowia psychicznego i osoba cierpiąca na podobną chorobę jak protagonistka
Senua's Saga: Hellblade II pozwoli doświadczyć psychozy. W pracy nad grą brali udział specjaliści od zdrowia psychicznego i osoba cierpiąca na podobną chorobę jak protagonistka

Michał Harat, 10 maja 2024, 19:24

Twórcy Senua’s Saga: Hellblade 2 stawiają na realizm. Nie dotyczy on jednak wyłącznie pełnej detali grafiki – ze studiem współpracują specjaliści od zdrowia psychicznego, którzy dbają o jak najwierniejsze oddanie stanów psychozy głównej bohaterki.

Hełmy w Helldivers 2 miały mieć dużo większe znaczenie, ale twórcy musieli „wydać grę”. Możliwe, że powrócą do tego pomysłu w przyszłości
Hełmy w Helldivers 2 miały mieć dużo większe znaczenie, ale twórcy musieli „wydać grę”. Możliwe, że powrócą do tego pomysłu w przyszłości

Marcin Bukowski, 9 maja 2024, 17:25

Hełmy w Helldivers 2 początkowo miały być czymś więcej niż tylko elementem kosmetycznym. Twórcy zmuszeni byli wyciąć ten element przez brak czasu, ale zastanawiają się nad dodaniem go w przyszłości.

Współtwórca GTA 3 ujawnił największe wyzwanie techniczne, z jakim zmierzono się podczas prac nad hitem Rockstara
Współtwórca GTA 3 ujawnił największe wyzwanie techniczne, z jakim zmierzono się podczas prac nad hitem Rockstara

Jakub Błażewicz, 26 kwietnia 2024, 11:02

Obbe Vermeij podzielił się kolejną ciekawostką zza kulis na temat historii serii GTA. Tym razem zdradził, co było największym wyzwaniem przy produkcji trójki.

Film o powstawaniu GTA 5 zaostrzyłby apetyt na „szóstkę”. Odtwórcy ról Michaela, Trevora i Franklina twierdzą, że kamera nie odstępowała ich na krok
Film o powstawaniu GTA 5 zaostrzyłby apetyt na „szóstkę”. Odtwórcy ról Michaela, Trevora i Franklina twierdzą, że kamera nie odstępowała ich na krok

Kamil Kleszyk, 17 kwietnia 2024, 11:37

Aktorzy portretujący Michaela, Trevora i Franklina w GTA V zdradzili, że Rockstar Games dokumentowało kulisy produkcji hitowej gry. Nagranego wtedy materiału nigdy dotąd nie wykorzystano.

„Gry zawsze będą niedokończone”. Weteran branży o szukaniu granicy miedzy „wystarczająco dobrą a jeszcze złą” grą
„Gry zawsze będą niedokończone”. Weteran branży o szukaniu granicy miedzy „wystarczająco dobrą a jeszcze złą” grą

Jakub Błażewicz, 15 kwietnia 2024, 12:24

Gracze narzekają na niekompletne gry, ale jeden z twórców Falcona 4.0 i GeForce Now zwraca uwagę, że nie da się w praktyce ukończyć prac nad grą „w 100%”.

„Kiedy postanowiliśmy stworzyć tę grę, wielu ludzi myślało, że oszaleliśmy”. Twórca RPG akcji Stellar Blade obiecuje niebanalną fabułę
„Kiedy postanowiliśmy stworzyć tę grę, wielu ludzi myślało, że oszaleliśmy”. Twórca RPG akcji Stellar Blade obiecuje niebanalną fabułę

Michał Harat, 12 kwietnia 2024, 22:11

Twórcy RPG akcji Stellar Blade przybliżyli szczegóły powstawania produkcji. Kiedy rozpoczynali pracę nad grą, wiele osób zarzucało im szaleństwo. Powodem miała być sytuacja na rynku w Korei Południowej.