kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (7)

Sterowniki GeForce 430.64, dokument o powstawaniu God of War i inne wieści
Miłosz Szubert, 10 maja 2019, 17:05
Dziś piszemy o nowych sterownikach graficznych od firmy Nvidia, obecności gry RPG Werewolf: The Apocalypse - Earthblood od Cyanide na targach E3 oraz niemal dwugodzinnym filmie dokumentalnym o kulisach powstawania God of War. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Forbes o problemach Star Citizen: „niekompetencja na kosmiczną skalę”
Jakub Błażewicz, 4 maja 2019, 13:27
Magazyn Forbes opublikował artykuł poświęcony Star Citizen. Z tekstu wynika, że produkcja gry nie przebiega najlepiej, a Cloud Imperium Games mogą skończyć się pieniądze przeznaczone na rozwój tytułu. Powodem ma być „niekompetencja i złe zarządzanie” projektem przez Chrisa Robertsa, marnującego czas i środki studia.

Days Gone zawierało wybory moralne, ale ostatecznie je wycięto
Bartosz Świątek, 30 kwietnia 2019, 13:50
Deweloperzy z Bend Studio postanowili wyciąć pewną mechanikę z Days Gone – gry akcji z otwartym światem wydanej niedawno na PS4. W oryginalnej wersji tej produkcji istniała możliwość podejmowania wyborów moralnych. Twórcy zdecydowali, że bez tego rozwiązania gra będzie lepsza.

Twórcy Mortal Kombat o crunchu: „sto godzin pracy to była norma"
Konrad Serafiński, 28 kwietnia 2019, 12:55
Na Twitterze zawrzało od postów byłych pracowników NetherRealm, którzy twierdzą, że nad kolejnymi odsłonami Mortal Kombat czy Injustice pracowali nawet po 100 godzin tygodniowo. Crunch nie był jedyną niedogodnością, bowiem za nadgodziny nie wypłacano premii.

Respawn nie chce harować jak Epic - Apex Legends z aktualizacjami co sezon
Bartosz Świątek, 25 kwietnia 2019, 17:31
Vince Zampella ze studia Respawn Entertainment poinformował, że jego firma nie planuje stosować w przypadku Apex Legends modelu rozwoju podobnego do Fortnite, czyli cotygodniowych aktualizacji. Twórcy planują dostarczać nową zawartość tak jak teraz, czyli raz na sezon.

Deweloperzy od Fortnite pracują nawet po 100 godzin w tygodniu
Agnieszka Adamus, 24 kwietnia 2019, 16:44
Każdy sukces ma swoją cenę. Fortnite okazał się kurą znoszącą złote jaja, jednak ekipę rozwijającą produkcję kosztuje to wiele zdrowia. Pracownicy są skrajnie przemęczeni. Skazani są często na pracę po 12 godzin dziennie 7 dni w tygodniu.

Imponująca skala inwestycji w Epic Store. Deweloperzy dostają miliony
Przemysław Bartula, 23 kwietnia 2019, 08:29
Dzięki dociekliwości jednego z użytkowników forum ResetEra poznaliśmy przybliżone kwoty, jakie Epic Games płaci twórcom gier za czasową wyłączność na sprzedaż w swoim sklepie. W przypadku strategii Phoenix Point mowa nawet o ponad dwóch milionach dolarów.

Były deweloper Obsidian Entertainment o anulowanym KotOR 3
Jakub Mirowski, 14 kwietnia 2019, 15:33
Chris Avellone ujawnił, jaki pomysł na trzecią część serii Knights of the Old Republic miało jego poprzednie studio, Obsidian Entertainment. Graczy ominął m.in. pościg za Darthem Revanem i bitwy z pradawnymi lordami Sithów.

Dragon Age 4 to Anthem ze smokami? Kotaku odsłania kulisy produkcji
Bartosz Świątek, 10 kwietnia 2019, 12:12
Dziennikarz Kotaku Jason Schreier opublikował kolejny ciekawy artykuł na temat studia BioWare. Tym razem tematem jest czwarta część serii Dragon Age. Według doniesień koncepcja gry zdążyła już całkowicie się zmienić - i może ją to spotkać jeszcze parę razy. Obecna wizja tytułu kładzie większy nacisk na aspekty sieciowe i być może przyjmie on postać gry-usługi.

CDP RED zatrudniło twórcę The Witcher Prologue Remastered po sukcesie moda
Bartosz Świątek, 5 kwietnia 2019, 14:36
W czasie podcastu zorganizowanego przez redakcję miesięcznika GameStar jeden z pracowników studia CD Projekt RED przyznał, że firmie często zdarza się zatrudniać utalentowanych twórców modyfikacji.

Po artykule Kotaku o Anthem Casey Hudson przyznaje, że BioWare ma problemy
Bartosz Świątek, 4 kwietnia 2019, 17:14
Główny menadżer BioWare – Casey Hudson – wysłał wiadomość do pracowników studia, w której przyznaje, że problemy poruszone we wczorajszym artykule Jasona Schreiera o produkcji Anthem są realne. Firma chce podjąć działania na rzecz poprawy sytuacji.

„Tchórzliwa odpowiedź” – dziennikarz o reakcji BioWare na artykuł o Anthem
Jakub Błażewicz, 3 kwietnia 2019, 19:25
Studio BioWare wydało oświadczenie w sprawie artykułu serwisu Kotaku na temat problemów przy produkcji gry Anthem. Jakkolwiek firma odniosła się do niektórych z poruszonych kwestii, Jason Schreier określił tę odpowiedź jako „tchórzliwą”, a także mającą „zasmucić i rozczarować” byłych i obecnych pracowników dewelopera.

Dev z CDP RED o dodatkach do Wiedźmina 3: „Musieliśmy wyciąć 50% planowanej zawartości“
Michał Kułakowski, 3 kwietnia 2019, 18:15
Według jednego z deweloperów pracujących w CD Projekt RED, studio było zmuszone z różnych powodów wyciąć mniej więcej połowę planowanej zawartości z dodatków do gry. Podstawowa wersja tytułu straciła również ponad dziesięć godzin misji i przerywników fabularnych, a także kilka lokacji.

Dragon Age 4 powstaje na bazie kodu Anthem
Adrian Werner, 3 kwietnia 2019, 13:32
Studio BioWare zamierza zbudować Dragon Age IV na bazie kodu gry Anthem. Powinno to ułatwić produkcję, gdyż jednym z powodów problemów drugiego z tych projektów była konieczność mocnego zmodyfikowania silnika Frostbite.

Kotaku ujawnia dramat produkcji Anthem. Demo z E3 2017 było ściemą
Bartosz Świątek, 3 kwietnia 2019, 11:44
Dziennikarz Kotaku Jason Schreier przeprowadził wywiady z 19 obecnymi i byłymi pracownikami BioWare. Napisany w oparciu o rozmowy artykuł przedstawia kulisy powstawania najnowszej produkcji studia, czyli borykającego się z licznymi problemami Anthem.

Od hejtu do uznania – Sean Murray o No Man's Sky
Bartosz Krawcewicz, 25 marca 2019, 14:53
Sean Murray, współzałożyciel i szef studia Hello Games, podczas wystąpienia na tegorocznym GDC podsumował wzloty i upadki najambitniejszego projektu firmy – gry No Man's Sky.

„Zawsze będziemy popełniali błędy" – deweloper Cyberpunk 2077 o pułapkach tworzenia gier
Bartosz Świątek, 25 marca 2019, 14:36
Deweloperzy ze studia CD Projekt RED – Philipp Weber i Miles Tost – opowiedzieli w czasie niedawnego podcastu o swoich doświadczeniach z pracy nad Wiedźminem 3: Dzikim Gonem. Jednym z tematów rozmowy była pasja i jej możliwy negatywny wpływ na proces twórczy.

Death Stranding wchodzi w „krytyczną fazę” produkcji
Bartosz Świątek, 25 marca 2019, 08:15
Hideo Kojima poinformował, że tworzona przez niego przygodowa gra akcji Death Stranding wkracza w krytyczną fazę procesu produkcji. Twórca codziennie gra w swój tytuł na platformie docelowej – konsoli PlayStation 4.

Epic Games odsłania koszty dystrybucji cyfrowej. Valve bierze za dużo?
Adrian Werner, 22 marca 2019, 13:53
Prezes studia Epic Games zdradził, jakie koszty ponoszą serwisy dystrybucji cyfrowej. Z jego obliczeń wynika, że 12-procentowa marża wystarczy do zarabiania dużych pieniędzy, a standardowe w branży 30% jest przesadzone.

„Myśleliśmy, że Wiedźmin 3 okaże się katastrofą” - projektant z CDP RED
Bartosz Świątek, 20 marca 2019, 14:14
Miles Tost – projektant poziomów gry Wiedźmin 3: Dziki Gon – przyznał w czasie niedawnego podcastu, że w pewnym momencie twórcy byli przekonani, że ich dzieło okaże się katastrofą.

Redaktor Kotaku: „Studia pod EA mają sporą autonomię”
Bartosz Świątek, 15 marca 2019, 12:19
Zdaniem dziennikarza serwisu Kotaku, Jasona Schreiera, Electronic Arts pozostawia swoim deweloperom znacznie więcej swobody, niż na ogół sądzą gracze. Presja ze strony wydawcy podobno jest nieco bardziej subtelna i przybiera postać pytań w stylu: „Gdzie jest Wasza wersja FIFA Ultimate Team?”.

Kulisy produkcji gry Cyberpunk 2077
Krystian Pieniążek, 7 marca 2019, 19:47
Po materiałach wideo poświęconych początkom działalności studia CD projekt RED, grom z serii Wiedźmin, a także Gwintowi i Wojnie Krwi, na youtube'owym kanale PlayStation opublikowano film, w którym gracze mogą zajrzeć za kulisy produkcji Cyberpunka 2077 i posłuchać deweloperów pracujących nad tym projektem.

Mortal Kombat 11 wciąż na Unreal Engine 3
Adrian Werner, 7 marca 2019, 10:47
NetherRealm Studios wypuściło świeży zwiastun bijatyki Mortal Kombat 11, koncentrujący się na fabule gry. Dowiedzieliśmy się także, że produkcja powstaje na bazie silnika Unreal Engine 3, a nie jego nowszej, czwartej generacji.

Horizon Zero Dawn - 10 mln sprzedanych kopii i ciekawostki na drugie urodziny gry
Konrad Serafiński, 28 lutego 2019, 18:25
Dziś drugie urodziny obchodzi Horizon Zero Dawn. Przy okazji tej rocznicy, twórcy pochwalili się, że jak dotąd sprzedano już ponad 10 milionów kopii gry. Nie zabrakło także ciekawostek związanych z procesem powstawania produkcji.

PUBG wykorzystuje AI do wyszukiwania cheaterów
Bartosz Świątek, 28 lutego 2019, 12:39
Studio PUBG Corp. opublikowało notkę, w której przedstawia podsumowanie działań podejmowanych w walce z cheaterami. Deweloperzy wykorzystują kilka zewnętrznych programów, a także własne technologie oraz zespoły, by zminimalizować problem.

Apex Legends z milionem graczy w kilka godzin. EA nie przyłożyło ręki do gry
Agnieszka Adamus, 5 lutego 2019, 12:10
Apex Legends zaliczyło udany start - w niecałe 8 godzin po premierze liczba unikalnych graczy przekroczyła milion. Wynik ten stanowi niemały sukces dla Respawn Entertainment oraz Electronic Arts... mimo że wydawca, jak się okazuje, ledwie kiwnął palcem przy produkcji tej gry.

Strzelanka RPG Atomic Heart powstaje w bólach; prezes studia nie ma pojęcia o tworzeniu gier
Krystian Pieniążek, 29 stycznia 2019, 14:50
Niepokojące wieści docierają do nas z Moskwy, gdzie studio Mundfish pracuje nad Atomic Heart – FPS-em wyglądającym niczym hybryda Dooma i BioShocka, której akcję osadzono w Związku Radzieckim. Prace nad projektem nie idą podobno tak, jak powinny… co jest tylko wierzchołkiem istnej góry lodowej trapiących go problemów.

CD Projekt RED: nad Cyberpunkiem 2077 pracuje ponad 400 osób
Konrad Serafiński, 28 stycznia 2019, 15:32
Jeżeli po odejściu z zespołu CD Projekt RED Sebastiana Stępnia zastanawialiście się nad przyszłością Cyberpunka 2077, to możecie być spokojni. Firma informuje, że prace nad tytułem trwają w najlepsze, a w produkcji bierze udział ponad 400 osób.

Metroid Prime 4 powstaje od nowa pod okiem twórców serii
Jakub Błażewicz, 25 stycznia 2019, 20:02
Firma Nintendo poinformowała o ponownym rozpoczęciu produkcji gry Metroid Prime 4. Dotychczasowa wersja projektu trafiła do kosza, jako że nie spełniała standardów japońskiego koncernu.

Assassin's Creed Odyssey mogło być spin-offem
Bartosz Krawcewicz, 21 stycznia 2019, 14:40
Grafiki udostępnione przez dyrektora artystycznego najnowszej części Assassin's Creed sugerują, że Ubisoft przez pewien czas rozważał uczynienie z Odyssey samodzielnego tytułu, niepowiązanego z główną serią.

Star Citizen - w 2017 roku produkcja pochłaniała 4 mln dolarów miesięcznie
Konrad Serafiński, 20 stycznia 2019, 12:45
Wydaje się, że pieniądze i Star Citizen to dwa nierozłączne tematy. Studio Cloud Imperium Games, odpowiedzialne za produkcję, opublikowało dokument, w którym dzieli się ze społecznością danymi na temat gospodarowania środkami finansowymi. Liczby są zawrotne.

BioWare próbowało kilkukrotnie rozpocząć prace nad KOTOR 3
Michał Kułakowski, 19 stycznia 2019, 17:55
Według Jasona Schreiera z Kotaku, BioWare wiele razy próbowało rozpocząć prace nad trzecią częścią serii Star Wars: Knights of the Old Republic. Studio nie miało jednak szczęścia, bowiem projekt był raz za razem odrzucany przez wydawcę. Dowiedzieliśmy się także więcej o problemach, jakie Electronic Arts ma z produkcją gier ze Star Wars w tytule.

Twórca Steam Spy wyjaśnia, jak Epic Games Store pozyskuje influencerów
Bartosz Świątek, 15 stycznia 2019, 13:58
Sergey Galyonkin, pełniący obecnie funkcję dyrektora odpowiedzialnego za przygotowanie strategii wydawniczej Epic Games Store, był gościem podcastu How Games Are Made. W czasie programu przedstawił sporo informacji o kulisach działania platformy.

Witchfire - nowa produkcja Adriana Chmielarza miała być symulatorem przetrwania
Konrad Serafiński, 10 stycznia 2019, 11:25
Ciekawych wieści na temat nadchodzącej gry studia The Astronauts możemy dowiedzieć się z nowego posta Adriana Chmielarza, szefa firmy. Producent zdradza, że Witchfire pierwotnie miało być symulatorem przetrwania. Przy okazji tłumaczy, dlaczego tytuł zobaczymy najwcześniej za rok.

Gry jako terapia dla żołnierzy? Weterani pomagają przy tworzeniu Squad
Jakub Błażewicz, 7 stycznia 2019, 20:01
Ponad połowa weteranów wojskowych korzysta z gier wideo po powrocie z wojny – twierdzi brytyjska gazeta Daily Mail. Dziennikarze donoszą też o byłych żołnierzach, którzy zaangażowali się w produkcję sieciowej strzelanki Squad.

Rośnie wpływ Activision na Blizzarda. Atmosfera w studiu nie jest dobra
Bartosz Świątek, 23 listopada 2018, 10:42
Niedawny raport Kotaku na temat Blizzard Entertainment ukazuje obraz studia, które boryka się z coraz większymi problemami, będącymi skutkiem nacisków ze strony swojego wydawcy i właściciela. Wszystko przez pieniądze i wielkie sukcesy.

Blizzard pracuje nad grą Warcraft w stylu Pokemon GO?
Adrian Werner, 22 listopada 2018, 12:02
W artykule na Kotaku pojawiły się doniesienia, że jednym z mobilnych projektów, nad którymi obecnie pracuje Blizzard, jest gra AR osadzona w uniwersum serii Warcraft, zainspirowana popularnym Pokemon GO. Dowiedzieliśmy się również, co właściwie oznacza oddelegowanie "najlepszych programistów" do robienia mobilnych konwersji znanych marek firmy.

W Diablo 4 studio Blizzard może powrócić do mrocznego klimatu Diablo 2
Adrian Werner, 22 listopada 2018, 11:16
W serwisie Kotaku pojawiły się ciekawe doniesienia odnośnie losów marki Diablo. Według nich Blizzard pracuje obecnie nad Diablo 4 (nazwa kodowa: Fenris), które stylistyką przypomina bardziej mroczną "dwójkę". Ponadto wyszło na jaw, że deweloper planował drugi duży dodatek do Diablo III, a czwarta część serii początkowo miała przypominać Dark Souls.

Resident Evil 2 tworzy armia deweloperów. Nowy gameplay z Claire Redfield
Jakub Błażewicz, 20 listopada 2018, 19:48
Pojawił się kolejny gameplay z Resident Evil 2. Nowy materiał powraca do Claire Redfield, samotnie eksplorującej komisariat miasta Racoon City. Dowiedzieliśmy się też, że nad grą pracuje istny tłum twórców, a producenci nie wykluczyli odświeżenia swoich innych klasycznych gier.

Twórcy Red Dead Redemption 2 o warunkach pracy w Rockstar Games
Jakub Błażewicz, 24 października 2018, 20:53
Serwis Kotaku przeprowadził rozmowy z pracownikami Rockstar Games w sprawie niedawnych kontrowersji w związku z produkcją Red Dead Redemption 2. Jakkolwiek zdementowali oni doniesienia o stu godzinach pracy tygodniowo, niektórzy z nich byli dalecy od zachwalania swojego pracodawcy.

Pracownicy Rockstar komentują 100 godzin pracy tygodniowo przy RDR2
Krystian Pieniążek, 18 października 2018, 16:38
Niedawno gruchnęła wiadomość, że twórcy gry Red Dead Redemption II są zmuszani do pracy po sto godzin tygodniowo. Okazuje się, że Dan Houser został źle zrozumiany, co potwierdzają wypowiedzi samych zainteresowanych.

Jak wyglądała wczesna wersja Marvel's Spider-Man?
Miłosz Szubert, 18 października 2018, 13:20
Jeden z pracowników Insomniac Games opublikował na Twitterze screeny prezentujące wczesną wersję Marvel's Spider-Man. Zdradził również kilka zakulisowych informacji na temat tworzenia projektu.

Dan Houser o produkcji Red Dead Redemption 2 - 100 godzin pracy w tygodniu?
Jakub Błażewicz, 15 października 2018, 22:36
W sieci wybuchła wrzawa po ostatnim wywiadzie dotyczącym Red Dead Redemption II. Dan Houser z firmy Rockstar Games miał powiedzieć w rozmowie z serwisem Vulture, jakoby twórcy pracowali 100 godzin tygodniowo. Sprawę postanowił wyjaśnić serwis Kotaku.

Red Dead Redemption 2 to gra na co najmniej 60 godzin
Bartosz Świątek, 15 października 2018, 11:30
Dan Houser – współtwórca studia Rockstar Games i wiceprezes odpowiedzialny za dział kreatywny – zdradził w wywiadzie dla serwisu Vulture, że Red Dead Redemption II zaoferuje co najmniej 60 godzin zabawy. Podzielił się też innymi ciekawostkami dotyczącymi produkcji.

The Walking Dead The Final Season dokończą byli pracownicy Telltale Games?
Adrian Werner, 4 października 2018, 09:44
Pojawiły się nowe informacje związane z The Walking Dead: The Final Season. Okazuje się, że plan dokończenia sezonu zakłada zaangażowanie do tego innego studia, które zatrudniłoby byłych pracowników Telltale Games.

Prace nad Bayonettą 3 przebiegają bardzo dobrze
Bartosz Świątek, 20 września 2018, 14:26
Hideki Kamiya i Atsushi Inaba z firmy PlatinumGames podzielili się w czasie wydarzenia Bitsummit Roadshow:Tokio informacjami na temat procesu tworzenia trzeciej części serii Bayonetta.

Call of Duty Black Ops 4 – twórcy zapytani o brak kampanii
Krzysztof Sobiepan, 18 września 2018, 12:10
Dziennikarz serwisu Game Informer zapytał dwóch przedstawicieli studia Treyarch o zamieszanie związane z nieobecną w Call of Duty: Black Ops IIII kampanią dla pojedynczego gracza. Twórcy dość okrężnie odpowiadają na stawiane im pytania, zwracając uwagę na ewolucyjny charakter tworzenia gier.

Spider-Man na PS4 nie powstałby, gdyby nie wsparcie Sony
Miłosz Szubert, 13 września 2018, 10:20
Bryan Intihar, dyrektor kreatywny w studiu Insomniac Games, zdradził w jednym z wywiadów, że Spider-Man prawdopodobnie nigdy by nie powstał, gdyby nie wsparcie Sony. Według dewelopera, wielu chwaląc najnowszą produkcję o Człowieku-Pająku, trochę niesprawiedliwie umniejsza udział japońskiego giganta w produkcji.

Soulcalibur 6 może być ostatnią grą z serii
Bartosz Świątek, 27 sierpnia 2018, 10:13
Soulcalibur VI może okazać się ostatnią grą z cieszącego się uznaniem fanów cyklu trójwymiarowych bijatyk. Decydującym czynnikiem będzie – oczywiście – sprzedaż najnowszej odsłony.

Były profesjonalny gracz CS pomaga w pracach nad Cyberpunkiem 2077
Bartosz Świątek, 27 sierpnia 2018, 08:58
W prace nad futurystycznym RPG-iem akcji studia CD Projekt RED – czyli Cyberpunkiem 2077 – zaangażowany jest były profesjonalista Counter-Strike’a – Łukasz „Luq” Wnęk.