kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (5)
Denuvo ma sens dla dużych gier AAA
Krzysztof Kałuziński, 29 listopada 2020, 16:40
Zabezpieczenie Denuvo nie musi mieć 100-procentowej skuteczności, by opłacać się twórcom gier AAA. Redakcja TorrentFreak pokazała, że to stosunkowo niedrogi sposób na zabezpieczenie sprzedaży w pierwszym okresie po premierze.
Denuvo - wiemy, ile Crytek płaci za DRM w Crysis Remastered
Adrian Werner, 25 listopada 2020, 13:14
Dzięki wykradzionym przez hakerów dokumentom dowiedzieliśmy się, ile studio Crytek zapłaciło za korzystanie z antypirackiego systemu Denuvo.
AC: Valhalla nie ma typowych zadań pobocznych, winny jest Eivor
Jakub Błażewicz, 19 listopada 2020, 14:14
Darby McDevitt oraz Eric Baptizat z firmy Ubisoft wyjaśnili brak klasycznych zadań pobocznych w grze Assassin's Ceed: Valhalla. Okazuje się, że brak tego typu „zleceń” wynika z osoby głównego bohatera.
Paralives - twórcy rywala The Sims dają wgląd w stan gry
Bartosz Woldański, 18 listopada 2020, 12:40
Gracze, którzy z zainteresowaniem zerkają na symulator życia Paralives, konkurenta popularnej serii The Sims, mogą od teraz śledzić postępy nad grą. Nad jakimi elementami pracują obecnie twórcy?
Wczesna wersja Among Us nie miała impostora
Jakub Błażewicz, 30 października 2020, 12:35
Studio Innersloth pochwaliło się nagraniem prezentującym wczesną wersję Among Us. Możemy więc zobaczyć, jak wyglądała produkcja na początku 2018 roku.
Cyberpunk 2077 celuje w 90+ na Metacritic - CD Projekt RED przepytany
Bartosz Świątek, 29 października 2020, 12:50
W czasie niedawnej telekonferencji przedstawiciele firmy CD Projekt stwierdzili, że celem polskiego studia jest stworzenie gry, która osiągnie średnią ocen powyżej 90% na portalu Metacritic. Przybliżono też przyczyny kolejnego przesunięcia daty premiery.
Większość zespołu Cyberpunk 2077 nie wiedziała o opóźnieniu
Jakub Błażewicz, 29 października 2020, 12:14
Pojawiają się kolejne informacje na temat opóźnienia premiery gry Cyberpunk 2077. Jak się okazuje, większość deweloperów dowiedziała się o nim dopiero po publicznym ogłoszeniu, co ma rzekomo wynikać z polskich regulacji prawnych.
Ubisoft zapłacił miliony złotych za tajemniczy trailer
Paweł Woźniak, 23 października 2020, 18:17
Kilka dni temu grupa Bublar poinformowała, że studio Goodbye Kansas przygotuje dla Ubisoftu nowy trailer. Podjęcie współpracy kosztowało francuskiego dewelopera ok. 11 mln szwedzkich koron (czyli nieco ponad 4,8 mln złotych).
Wydawca Rune 2 oskarża Bethesdę o celowy sabotaż
Adrian Werner, 22 października 2020, 10:07
Pozew firmy Ragnarok Game przeciwko dawnemu studiu Human Head został rozszerzony o Bethesdę i ZeniMax, które miały celowo sabotować grę Rune 2, obawiając się, że może stanowić ona konkurencję dla cyklu The Elder Scrolls.
Cyberpunk 2077 a crunch - były pracownik o problemach w CD Projekt RED
Jakub Błażewicz, 15 października 2020, 11:45
Pojawiły się kolejne doniesienia na temat crunchu u twórców gry Cyberpunk 2077. Tym razem głos zabrał rzekomy były pracownik CD Projekt RED, według którego część deweloperów pracowała po 16 godzin dziennie już od połowy 2019 roku.
Premiera Cyberpunk 2077 mogła zostać ponownie opóźniona. Dziennikarska drama w tle
Paweł Woźniak, 9 października 2020, 18:33
Dziennikarka serwisu Game Informer zdradziła wczoraj, że premiera Cyberpunka 2077 mogła zostać po raz kolejny przesunięta, ale deweloperzy wspólnie podjęli decyzję o wydłużeniu tygodniowego czasu pracy.
Mafia 3 miała mieć dwóch bohaterów w scenariuszu Daniela Vávry
Paweł Woźniak, 1 października 2020, 17:41
Daniel Vávra, współtwórca dwóch pierwszych odsłon serii Mafia, zdradził w wywiadzie, że w stworzonym przez niego scenariuszu do trzeciej części cyklu występowało dwóch grywalnych bohaterów. Okazało się jednak, że firma 2K Games odpowiedzialna za wydanie gry całkowicie odrzuciła jego pomysł.
Nadgodziny i crunch do premiery Cyberpunk 2077 - CD Projekt RED złamał obietnice
Bartosz Świątek, 30 września 2020, 08:40
[Aktualizacja] Według dziennikarza branżowego Jasona Schreiera polskie studio CD Projekt RED wysłało do pracowników e-maile, w których informuje ich, że w nadchodzących miesiącach firma będzie pracowała sześć dni w tygodniu. Powodem jest konieczność wyeliminowania bugów w Cyberpunku 2077.
Michel Ancel toksycznym szefem? Twórca Raymana odpowiada na zarzuty
Jakub Błażewicz, 26 września 2020, 13:25
Gazeta Libération opublikowała artykuł przybliżający szczegóły odejścia Michela Ancela z Ubisoftu. Miało ono wynikać z dochodzenia w sprawie rzekomego toksycznego zachowania twórcy Beyond Good & Evil 2. W odpowiedzi były producent Ubisoftu zarzucił dziennikowi rozpowszechnianie fałszywych wiadomości.
Morrowind na Xboksie, czyli Bethesda zdradza, jak oszukała graczy
Jakub Błażewicz, 24 września 2020, 17:25
Phil Spencer, Todd Howard i Pete Hines wzięli udział w niedawnym podcaście Microsoftu. W trakcie rozmowy producent z Bethesdy ujawnił, w jaki sposób Bethesda zdołała uruchomić The Elder Scrolls III: Morrowind na konsoli Xbox. Opowiedział też o niefortunnej demonstracji Fallouta 3.
Bug w AC Odyssey pomógł powstać Immortals Fenyx Rising
Bartosz Świątek, 16 września 2020, 08:13
Dyrektor kreatywny Immortals: Fenyx Rising – Scott Phillips – stwierdził w niedawnym wywiadzie, że pomysł na wspomnianą produkcję narodził się dzięki jednemu z bugów w Assassin’s Creed: Odyssey.
Star Wars od Visceral Games mogło być najlepszą grą o Gwiezdnych wojnach
Jakub Błażewicz, 12 sierpnia 2020, 17:25
Zach Mumbach podzielił się informacjami o Project Ragtag - anulowanej grze ze świata Gwiezdnych wojen. Były pracownik Visceral Games wspomniał o zawartości produkcji, która jego zdaniem mogłaby być najlepszą grą ze świata Star Wars w historii.
Diablo stworzone w tydzień – tak łatwo robi się dziś klony gier
Bartosz Świątek, 11 sierpnia 2020, 08:17
Pewien youtuber postanowił udowodnić, że tydzień pracy wystarczy, by stworzyć w pełni funkcjonalną grę „diablopodobną”. Okazuje się, że jest to możliwe pod warunkiem, że korzystamy z Unreal Engine oraz gotowych narzędzi, modeli i map.
Afera po State of Play - twórcy gry Aeon Must Die! rezygnują z pracy
Arkadiusz Strzała, 7 sierpnia 2020, 22:45
Przyszłość tytułu Aeon Must Die! stoi pod znakiem zapytania. Twórcy gry, pracownicy Limestone Games, ogłosili, że odchodzą ze studia. Głównymi powodami są zbyt duża liczba nadgodzin i niskie pensje.
Na sukces The Last of Us 2 pracowało ponad 2 tysiące osób
Jakub Błażewicz, 27 lipca 2020, 19:41
The Last of Us: Part II to efekt pracy istnej armii deweloperów. Według portalu MobyGames ostatnia gra studia Naughty Dog powstała dzięki wysiłkom ponad 2 tysięcy osób.
Dragon Age 4 - prace powoli idą do przodu
Jakub Błażewicz, 23 lipca 2020, 12:20
Mark Darrah ze studia BioWare opublikował wpis poświęcony Dragon Age IV. Twórca ograniczył się do zapewnienia, że gra wciąż powstaje, a zespół poczynił pewne postępy.
AC: Odyssey - kobieta miała być jedyną bohaterką gry
Karol Laska, 21 lipca 2020, 17:10
Kassandra miała być początkowo jedyną grywalną postacią w Assassin’s Creed: Odyssey. Pomysł ten został stanowczo odrzucony przez (już dzisiaj byłego) dyrektora kreatywnego Ubisoftu.
Rozmiary gier na silniku UE5 mogą być astronomiczne
Adrian Werner, 19 lipca 2020, 12:36
Unreal Engine 5 ma zaoferować niespotykany wcześniej poziom detali. Są jednak deweloperzy, którzy obawiają się, że skutkiem będą rekordowe rozmiary gier na dyskach konsol i pecetów.
The Last of Us 2 miało mieć mroczniejsze zakończenie
Jakub Błażewicz, 16 lipca 2020, 12:14
Neil Druckmann oraz Halley Gross ze studia Naughty Dog wypowiedzieli się na temat zmian w fabule The Last of Us: Part II. Twórcy zdradzili, że pierwotne zakończenie miało bardziej ponury wydźwięk niż to, które znalazło się w ostatecznej wersji gry.
Last of Us 2 początkowo miało mieć otwarty świat
Adrian Werner, 6 lipca 2020, 12:56
Neil Druckmann ze studia Naughty Dog zdradził, że na wczesnych etapach produkcji gra The Last of Us: Part 2 mocno różniła się od finalnego produktu. Wśród wprowadzonych zmian znalazło się m.in. porzucenie otwartej struktury świata.
Duża gra Harry Potter na PS5 i XSX powstaje w niewesołej atmosferze
Jakub Błażewicz, 29 czerwca 2020, 21:44
Jason Schreier dostarczył nowych informacji na temat niezapowiedzianej gry w uniwersum Harry'ego Pottera. Dziennikarz agencji Bloomberg zdradził m.in. termin premiery oraz niektóre platformy sprzętowe, ale wspomniał też o niewesołej atmosferze w studiu tworzącym produkcję.
Były szef studiów PlayStation o zbyt drogiej produkcji gier: „To nie może trwać”
Bartosz Świątek, 25 czerwca 2020, 14:29
Shawn Layden – były prezes SIE Worldwide Studios, który pracował w Sony przez 25 lat – twierdzi, że koszty tworzenia gier stają się zbyt wysokie i w branży coś musi się zmienić. Jego zdaniem wyjściem mogłoby być postawienie na krótsze, bardziej skondensowane produkcje.
Silent Hills pożyczyło budżet Metal Gear Solid 5? Kojima komentuje
Jakub Błażewicz, 25 czerwca 2020, 12:41
Studio Kojima Productions odniosło się do ostatnich pogłosek na temat Silent Hills. Chodzi o artykuł serwisu Gameblog.fr, według którego twórcy wzięli pieniądze na projekt z budżetu Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, a demo powstało bez wiedzy Konami.
Co Cowboy Bebop Netflixa zaczerpnie z oryginału?
Jakub Błażewicz, 5 czerwca 2020, 15:40
Serwis io9 przeprowadził wywiad z Javierem Grillo-Marxuachem, współscenarzystą serialu Cowboy Bebop platformy Netflix.
Schreier: nieczysta gra Take-Two zabiła twórców Kerbal Space Program 2
Jakub Błażewicz, 3 czerwca 2020, 19:53
Jason Schreier z agencji Bloomberg zdradził historię stojącą za zmianą dewelopera gry Kerbal Space Program 2. Oryginalni twórcy ze Star Theory Games mieli dowiedzieć się o tym w ostatniej chwili, a firma Take-Two zachęcała pracowników do porzucenia studia. To ostatecznie doprowadziło do rozwiązania zespołu, który do grudnia pracował nad KSP2.
Dlaczego skasowano Half-Life 2 Episode 4? Zdradzono powody
Adrian Werner, 29 maja 2020, 09:44
Studio Arkane zdradziło powody skasowania przez Valve projektu Half-Life 2: Episode 4, znanego również jako Ravenholm. Wśród nich znalazł się kryzys kredytowy oraz gra Left 4 Dead.
Assassin’s Creed 1 i misje poboczne - twórca podzielił się historią, teraz żałuje
Bartosz Świątek, 25 maja 2020, 09:27
Jeden z deweloperów odpowiedzialnych za pierwszą część cyklu Assassin’s Creed – Charles Randall – zdradził na Twitterze, jak powstały aktywności poboczne w tej produkcji. Ze sprawą jest powiązana ciekawa anegdota.
Anthem 2.0 to odległa przyszłość
Jakub Błażewicz, 16 maja 2020, 10:10
Christian Dailey ze studia BioWare Austin wypowiedział się na temat planowanych zmian w Anthem. Deweloper nie pozostawił złudzeń – na modyfikacje mające dać grze drugą młodość poczekamy jeszcze długo.
Dying Light 2 dopiero w 2021 r.? Niepokojące doniesienia z Techlandu
Jakub Błażewicz, 6 maja 2020, 21:42
PolskiGamedev.pl opublikował artykuł na temat kulisów produkcji Dying Light 2. Wypowiedzi kilku anonimowych pracowników nie napawają optymizmem co do premiery gry w tym roku. Część z tych doniesień skorygował Techland w odpowiedzi na zarzuty serwisu.
AC: Valhalla ma asa w rękawie, to twórcy Black Flag
Adrian Werner, 30 kwietnia 2020, 13:42
Dowiedzieliśmy się, że nad Assassin’s Creed: Valhalla pracuje aż piętnaście zespołów. Kluczowe role w produkcji mają pełnić osoby odpowiedzialne za Assassin's Creed IV: Black Flag oraz Assassin's Creed: Origins.
PS5 za słabe na duże gry z otwartym światem - opinia dewelopera Killzone
Paweł Woźniak, 23 kwietnia 2020, 21:01
Chris Grannell, były deweloper studia Guerrilla Games (pracował m.in. przy Killzone), stwierdził, że różnica mocy między PS5 a Xboksem Series X może być odczuwalna przy produkcjach z dużym, otwartym światem. Przy projektowaniu gier konsola Microsoftu oferuje znacznie więcej możliwości, więc deweloperzy będą musieli pójść na kompromis przy tworzeniu tytułów na oba urządzenia.
Ważne zmiany w Rockstar Games. W tle GTA 6
Jakub Błażewicz, 15 kwietnia 2020, 21:37
Kotaku zamieściło artykuł na temat zmiany w traktowaniu pracowników przez Rockstar Games. Z wypowiedzi zebranych przez serwis wynika, że firma wyraźnie stara się poprawić kulturę pracy. Wspomniano też, że nowe GTA wciąż znajduje się na wczesnym etapie produkcji.
Autentyzm priorytetem dla twórców Land of War - FPS-a o wrześniu 1939
Jakub Błażewicz, 6 kwietnia 2020, 16:48
Polskie studio MS Games poruszyło kwestię autentyzmu w grze Land of War. Rodzimy zespół dołożył starań, by jego produkcja była wierna realiom historycznym, a w każdej z ponad 20 prawdziwych historii wybranych przez twórców pojawiły się te same oddziały oraz ekwipunek, co w rzeczywistości.
Left 4 Dead 3, Portal VR? Valve rozwiewa wątpliwości
Daria Bocheńska, 24 marca 2020, 12:13
Chris Remo i Robin Walker, game designerzy z Valve, w wywiadzie dla IGN wyjaśnili, dlaczego wciąż nie powstała ani kolejna odsłona cyklu Left 4 Dead, ani Portal w technologii VR.
Valve wyjaśnia brak Half-Life 2: Episode 3
Agnieszka Adamus, 24 marca 2020, 09:12
Half-Life 2: Episode 3 to tytuł, który przeszedł do historii, mimo że nigdy się nie ukazał. Po 12 latach czekania poznaliśmy powody, przez które nie zobaczyliśmy zakończenia przygód Gordona Freemana. Jak się okazuje, decyzja o zaprzestaniu prac nad tytułem była złożona i wynikała z takich rzeczy, jak kryzys twórczy oraz skupienie się na pracach nad silnikiem Source 2.
Twórca Doom Eternal o crunchu - to styl życia
Damian Gacek, 17 marca 2020, 11:00
Kwestia crunchu w branży gier przeważnie jest postrzegana jako coś złego, a głosy, które nie demonizują tego zjawiska, często nikną gdzieś w tłumie. Dyrektor kreatywny id Software Hugo Martin twierdzi, że wielogodzinna praca nad grą niekoniecznie musi być czymś negatywnym – dla wielu to styl życia – i nie jest w tym stwierdzeniu osamotniony.
Plotka: Death Stranding to klapa, gra miała być mroczniejsza
Agnieszka Adamus, 13 marca 2020, 18:00
Według plotek Death Stranding okazało się komercyjną porażką. Tytuł sprzedał się gorzej, niż zakładano, a sama produkcja nie wygląda tak, jak to pierwotnie planowano. Ponoć najnowsze dzieło Hideo Kojimy miało być mroczniejsze.
Były pracownik o sukcesie Naughty Dog: wyzysk ludzi i pieniądze Sony
Jakub Błażewicz, 13 marca 2020, 16:38
Kolejny były pracownik Naughty Dog wypowiedział się na temat warunków pracy w studiu. Według Jonathana Coopera firma ma wielu utalentowanych, lecz niedoświadczonych twórców, co powoduje opóźnienia w produkcji i konieczność crunchu. Twierdzi też, że sukces zespołu to przede wszystkim zasługa finansowania Sony.
Ostry crunch twórców The Last of Us 2
Paweł Woźniak, 12 marca 2020, 18:44
Z najnowszego tekstu autorstwa Jasona Schreiera dowiadujemy się, że powstanie drugiej odsłony The Last of Us obarczone zostało sporym crunchem wśród pracowników Naughty Dog. Podobna sytuacja miała miejsce przy poprzednich produkcjach tego studia.
Plotka o WoW: Battle for Azeroth - porażka patcha 8.3 to efekt pośpiechu
Patryk Manelski, 30 stycznia 2020, 09:11
Polski youtuber Nexos, znany z tworzenia materiałów o WoW-ie, rzucił nowe światło na problemy, z jakimi borykał się Blizzard przy tworzeniu patcha 8.3 do World of Warcraft: Battle for Azeroth.
Problemy z wydajnością Cyberpunk 2077 – twórca God of War komentuje plotki
Bartosz Krawcewicz, 25 stycznia 2020, 14:15
Cory Barlog, twórca obsypanej nagrodami gry God of War, skomentował nieoficjalne doniesienia o powodach przesunięcia premiery Cyberpunka 2077 z kwietnia na wrzesień tego roku. Na podstawie własnych doświadczeń wyjaśnił, dlaczego plotka nie trzyma się kupy.
Plotka: przy produkcji Cyberpunk 2077 pomaga QLOC i dwa inne studia [Aktualizacja]
Adrian Werner, 24 stycznia 2020, 16:10
Najnowsze doniesienia wskazują na to, że CD Projekt RED nie tworzy gry Cyberpunk 2077 samodzielnie. Studio miało zaangażować do prac nad projektem kilku innych polskich deweloperów, takich jak QLOC, Crunching Koalas czy Testronic.
Doom Eternal - producent przyznaje, że nie obeszło się bez crunchu
Bartosz Świątek, 22 stycznia 2020, 10:58
Marty Stratton - producent wykonawczy Doom Eternal - przyznał w wywiadzie udzielonym serwisowi VG24/7, że mimo przesunięcia daty premiery o kilka miesięcy, dopracowanie gry wymagało od deweloperów crunchu.
Cyberpunk 2077 – mimo opóźnienia crunch będzie konieczny
Adrian Werner, 17 stycznia 2020, 11:29
Opóźnienie premiery gry Cyberpunk 2077 nie oznacza, że twórcy unikną crunchu. Szefostwo CD Projekt RED spodziewa się, że deweloperzy będą musieli pracować dłużej. Dowiedzieliśmy się także, że grę od wielu miesięcy da się już przejść od początku do końca.
Doom Eternal z kampanią na ponad 20 godzin. Twórca opowiada o pracy nad grą
Bartosz Świątek, 17 stycznia 2020, 11:03
Hugo Martin - dyrektor kreatywny znanego studia id Software, które obecnie pracuje nad strzelanką Doom Eternal - poinformował, że przejście kampanii fabularnej wspomnianej produkcji zajmie graczom od 23 do 30 godzin.