kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (3)

Surowe recenzje CoD: Modern Warfare 3 to nie przypadek, twierdzą informatorzy Jasona Schreiera
Adrian Werner, 10 listopada 2023, 09:35
Kampania Call of Duty: Modern Warfare III zbiera fatalne recenzje. Okazuje się, że winne jest szefostwo Activision Blizzard, które dało autorom niecałe połtora roku na ukończenie projektu.

Sony pokazuje przezabawne wpadki z produkcji God of War Ragnarok na rocznicę premiery gry
Zuzanna Domeradzka, 9 listopada 2023, 17:51
Zdeformowane twarze, latający bohaterowie i tańczący Kratos. Sony z okazji rocznicy premiery God of War: Ragnarok pokazało zabawne błędy, które występowały podczas produkcji gry.

„Mam nadzieję na przełom, który wszystko zresetuje”. Weteran branży kreśli mroczną wizję przyszłości gier
Hubert Śledziewski, 7 listopada 2023, 20:57
Raph Koster, główny projektant Ultimy Online i reżyser kreatywny EverQuesta 2, nakreślił mroczny obraz przyszłości branży gier. „Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat nastąpi przełom w platformach, który wszystko zresetuje”, powiedział.

„Grałem w Skyrima 1000 godzin, przez 950 z nich gra była zepsuta” - deweloper o problemie wyczerpania w produkcji gier
Marcin Przała, 1 listopada 2023, 08:50
Jeden z głównych projektantów gry The Elder Scrolls: Skyrim poruszył temat wypalenia zawodowego, jakie niesie za sobą tworzenie gier wysokobudżetowych. Zaznaczył przy tym, że Bethesda miała odpowiednie podejście do pracowników, którzy wymagali odpoczynku.

„To mógł być koniec Bethesdy”; twórca Daggerfalla wspomina trudy produkcji
Jakub Błażewicz, 30 października 2023, 22:04
The Elder Scrolls II: Daggerfall powstawał w bólach, a jego klęska mogłaby zakończyć historię nie tylko całej kultowej serii RPG, ale i jej twórców.

Czarne chmury nad twórcami serii Total War, winni mają być menadżerowie żądni zysku
Jakub Błażewicz, 26 października 2023, 15:01
Problemy serii Total War i jej twórców bynajmniej nie zaczęły się w tym lub w zeszłym roku. Najnowsze przecieki wskazują, że kierownictwo studia grało na zwiększenie wydatków graczy kosztem rozwoju cyklu.

„Wmawialiśmy sobie, że jesteśmy nieomylni”, były projektant Bethesdy o powodach kiepskiego stanu Fallout 76 na premierę
Kamil Kleszyk, 25 października 2023, 10:21
Były pracownik Bethesdy, Bruce Nesmith, twierdzi, że to pycha deweloperów była przyczyną fatalnej jakości Fallouta 76 na premierę. Jej obecny stan możecie sprawdzić dzięki darmowym testom na Steam.

Mieszana z błotem gra o King Kongu miała powstać w rok; jej stan to wina wydawcy
Adrian Werner, 22 października 2023, 08:38
W sieci pojawiły się wiarygodne doniesienia tłumaczące, jaki jest powód fatalnej jakości gry Skull Island: Rise of Kong.

Twórcy Władcy Pierścieni: Golluma sparzyli się niczym mitologiczny Ikar, lecz i tak bronią fatalnie ocenianej gry
Hubert Śledziewski, 11 października 2023, 18:05
Twórcy The Lord of the Rings: Gollum zaprzeczyli pogłoskom, jakoby przeprosiny za stan gry napisał ChatGPT. Odnieśli się również do rozmaitych zarzutów mających przemawiać za porażką produkcji.

Przeprosiny za porażkę Golluma napisał ChatGPT, twórcy nie mieli o tym pojęcia (plotka)
Hubert Śledziewski, 9 października 2023, 13:54
Przeprosiny twórców The Lord of the Rings: Gollum za stan gry miał napisać ChatGPT – w dodatku bez ich wiedzy i zgody. Byli pracownicy studia Daedalic Entertainment wyjaśniają, czemu ten projekt był z góry skazany na porażkę.

Gracze Starfielda demaskują sztuczkę z deszczem, twórcy gier reagują ironicznie
Kamil Kleszyk, 30 września 2023, 10:07
Starfield pomógł graczom odkryć tajniki renderowania deszczu w grach. Ujawnienie „wielkiej tajemnicy” stało się dla deweloperów powodem do żartów.

Planety w Starfieldzie zostały „osłabione”, Todd Howard wyjaśnia dlaczego
Kamil Kleszyk, 27 września 2023, 11:11
Według wstępnej wizji twórców Starfielda eksploracja planet w grze miała być znacznie bardziej wymagająca. Todd Howard zdradził, dlaczego z tego zrezygnowano.

Todd Howard tłumaczy niewykorzystany potencjał Ziemi w Starfieldzie
Jakub Błażewicz, 11 września 2023, 20:10
Starfield mógł być bogatszy o „setki pomysłów” (w tym krajobraz z Fallouta 3), które ostatecznie nie trafiły do gry m.in. przez pandemię COVID-19.

„Ludzie na pewno kupią” - były pracownik wypowiedział się na temat problemów Star Citizena
Adam Celarek, 29 sierpnia 2023, 16:33
Ambitny projekt Star Citizen od lat wzbudza szereg mniejszych i większych kontrowersji. Najnowszym wątkiem w dyskusji okazały się wyznania oraz niepokojące przemyślenia byłego członka studia Cloud Imperium Games.

7 milionów dolarów w trzy lata, a gry brak - twórca intrygującego MMO wyjaśnia, co się stało z pieniędzmi
Jakub Błażewicz, 2 sierpnia 2023, 20:00
Chronicles of Elyria odniosło sukces tylko na Kickstarterze. Dziś ostatni twórca gry tłumaczy się z wydania 7 milionów dolarów na nigdy (jeszcze?) nieukończony projekt.

Twórcy Baldur's Gate 3 korzystali z usług koordynatorów scen intymnych
Adam Adamczyk, 26 lipca 2023, 10:21
Studio Larian zatrudniło koordynatorów scen intymnych do pracy przy Baldur's Gate 3. To jedna z pierwszych takich sytuacji w branży gier.

Na premierę Star Wars: Eclipse możemy czekać jeszcze dłużej niż zakładano
Jakub Błażewicz, 29 czerwca 2023, 12:38
Star Wars: Eclipse nie ukaże się prędko. Ostatnie przecieki sugerują, że studio Quantic Dream nadal ma problemy z produkcją gry z uniwersum Gwiezdnych wojen.

Od 35 lat ta seria szuka drogi do raju. Jedna gra na chwilę ją tam zabrała
Norbert Szamota, 28 czerwca 2023, 18:45
Niewiele jest serii, które próbowały dołączyć do największych przez cztery dekady i przy udziale ponad tuzina studiów. Test Drive ścigał się o to od lat, a cel osiągnął, gdy Eden Games stworzyło Unlimited i zabrało graczy do wyścigowego raju.

Przedstawiciel CD Projekt opowiada o trudnych kulisach powstawania Cyberpunka 2077
Adam Celarek, 27 czerwca 2023, 16:28
Przedstawiciel studia CD Projekt RED udzielił niedawno wywiadu dla serwisu GamesIndustry.biz. Na jego łamach deweloper wspomina o trudnym procesie odbudowy zaufania wśród graczy, a także dzieli się ogólnymi planami na przyszłość.

Gry na PC nie działają jak powinny, twórcy wskazują przyczyny problematycznych portów
Adrian Werner, 20 czerwca 2023, 11:27
W sieci pojawił się ciekawy artykuł, w którym deweloperzy wytłumaczyli powody niskiej jakości wielu tegorocznych konwersji gier na PC oraz metody, jakie można wykorzystać, aby tego uniknąć.

„Otrzymywał groźby śmierci od fanów”. Twórca Heroes 3 o kulisach odejścia współpracownika
Hubert Śledziewski, 17 czerwca 2023, 19:10
David Mullich, reżyser Heroes of Might and Magic 3, opowiedział nam o tym, jak zespół deweloperski opuścił główny projektant gry, Greg Fulton. „Wydaje mi się, że otrzymał groźby śmierci od kilku fanów […]”.

„Todd Howard to Elon Musk gamingu” - twierdzi jego długoletni współpracownik
Kamil Kleszyk, 1 czerwca 2023, 17:05
W trakcie rozmowy, jaką redakcja portalu GRYOnline.pl przeprowadziła z Inonem Zurem, znanym kompozytorem muzyki do gier wideo, twórca ten nie szczędził komplementów pod adresem legendarnego projektanta i producenta gier – Todda Howarda.

„Arkane liczyło, że Microsoft anuluje Redfall" - przykra historia wielkiej porażki okiem Jasona Schreiera
Maciej Gaffke, 1 czerwca 2023, 16:06
Jason Schreier postanowił poszukać przyczyn słabej jakości Redfall. Dziennikarz rozmawiał z osobami, które były zaangażowane w stworzenie gry.

Battlefield 2042 „nie miał większych szans” na bycie świetną grą, twierdzi były deweloper DICE
Jakub Tarchała, 31 maja 2023, 10:26
Battlefield 2042 był spisany na straty, jednak niesie nadzieję na lepszą przyszłość – tak twierdzi Joakim Bodin, były starszy inżynier DICE, który zna serię Battlefield na wylot.

Wiedźmin 4 coraz ważniejszy dla CDP, Adam Kiciński komentuje plotki o Sony
Jakub Tarchała, 30 maja 2023, 10:16
Wiedźmin 4 to wyjątkowe przedsięwzięcie – nad grą pracuje już niemal tylu ludzi, co przy Wiedźminie 3: Dzikim Gonie. Ponadto Adam Kiciński komentuje plotki, jakoby CD Projekt miało zostać przejęte przez Sony.

Nowa Zelda mogła wyjść już rok temu, ale Nintendo postawiło na perfekcjonizm
Adam Celarek, 22 maja 2023, 17:52
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom zachwyciło krytyków i graczy na całym świecie. Okazuje się, że tę produkcję równie dobrze mogliśmy otrzymać już w 2022 roku, ale Nintendo nie chciało naśladować złych praktyk branży gier.

„BioWare przestało traktować nas fair”, twórca Dragon Age o roli scenarzystów w grach
Kamil Kleszyk, 6 maja 2023, 14:15
Trwający aktualnie w Stanach Zjednoczonych strajk scenarzystów zatacza coraz szersze kręgi. Okazuje się, że również w branży gier twórcy narracji nie mają łatwego życia. O kulisach trudnej pracy w studiu BioWare opowiedział współautor serii Dragon Age.

God of War doskonale pokazuje, jak na przestrzeni lat wzrósł koszt produkcji gier
Jakub Tarchała, 25 kwietnia 2023, 10:46
Były prezes SIE Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, wypowiedział się na temat wzrostu kosztu produkcji gier na przestrzeni ostatnich 12 lat. Stworzenie gry AAA kosztuje dziś niemal 5 razy tyle, co w 2010 roku.

„Pierwszy Wiedźmin powstawał w szaleństwie”. Aktor wspomina 8-godzinne sesje nagraniowe
Krzysiek Kalwasiński, 11 kwietnia 2023, 15:30
Doug Cockle, czyli aktor kojarzony m.in. z anglojęzycznym Geraltem w grach z serii Wiedźmin, udzielił wywiadu redakcji GRYOnline.pl. Opowiedział w nim o trudnościach nagrywania kwestii głosowych do trylogii.

Tak powstawała jedna z najbardziej niezwykłych gier ostatnich lat, fascynujący materiał
Hubert Śledziewski, 13 lutego 2023, 12:57
Ta gra jest kreatywna, chaotyczna i zabawna. Proces produkcyjny Psychonauts 2 również taki był – z tym, że nie zabawny. Zobacz fascynujący film Tima Schafera i jego zespołu.

Diablo 4 zagrożone, pracownicy sugerują problemy z produkcją
Jakub Błażewicz, 9 grudnia 2022, 17:00
Diablo 4 może wymagać sporo poświęcenia od pracowników, jeśli gra ma ukazać się zgodnie z planem (i to po wielu opóźnieniach).
![GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]](/i/w/h1/720_407422955.jpg)
GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]
Sonia Selerska, 1 grudnia 2022, 13:15
Colin Macdonald przyznał, że GTA w czasach pierwszej części zostało uznane przez samych twórców za grę, która nie ma szans na sukces. Aktualizacja: kwestia gry o dinozaurach doczekała się wyjaśnienia.

Ciemna strona Elden Ring; twórcy gry skarżą się na crunch i niską płacę
Zuzanna Domeradzka, 29 listopada 2022, 18:01
Pracownicy FromSoftware anonimowo wypowiedzieli się na temat warunków zatrudnienia w studiu. Część z nich skarży się na niskie zarobki oraz crunch.

Twórcy gier wyznają swoje grzeszki w obliczu zagłady Twittera
Jakub Tarchała, 21 listopada 2022, 10:34
„Upadek” Twittera zachęcił twórców gier oraz graczy do podzielenia się sztuczkami zaimplementowanymi w grach. Opisane zostały „grzeszki” twórców Wiedźmina 3, Far Cry 6, Outer Wilds oraz paru innych produkcji.

Na Atomic Heart znów padł cień; nowe pogłoski o chaosie w studiu
Adrian Werner, 6 listopada 2022, 08:34
W sieci pojawiły się doniesienia o problemach studia pracującego nad Atomic Heart. Deweloperzy mają narzekać na crunch, niewypłacane premie oraz duży chaos w produkcji.

Blizzard nie chciał Diablo Immortal, wymusiło je Activision wg reżysera Diablo 3
Jakub Błażewicz, 24 października 2022, 19:55
Weterani Blizzarda Entertainment mieli być niechętni powstaniu darmowego Diablo, o co zabiegała firma Activision zaraz po przejęciu studia.

CD Projekt RED miał być niezadowolony z testów Cyberpunka 2077, pracownicy Quantic Lab zabrali głos
Adam Adamczyk, 11 października 2022, 14:50
Zajmująca się testowaniem gry Cyberpunk 2077 firma Quantic Lab miała świadomie okłamywać dewelopera w kwestii doświadczenia pracowników. Afera nabiera rozpędu.

Starfielda tworzy przeszło dwa razy więcej ludzi niż Fallouta 76
Jakub Błażewicz, 10 października 2022, 21:00
Nad Starfieldem ma pracować istna armia twórców, przy której zespół Fallouta 76 prezentuje się skromnie.

Twórcy Cyberpunka 2077 zwierzają się z trudnych chwil w rocznicowym filmie
Kamil Kleszyk, 25 września 2022, 13:10
Nasze rodzime CD Projekt RED, odpowiedzialne m.in. za hitową produkcję Cyberpunk 2077, opublikowało ciekawe wideo na swoje 20. urodziny. Na filmie pracownicy wspominają dobre i te nieco gorsze momenty w historii studia.

Bethesda narzuciła im tytuł gry, twórcy Prey nazywają to wielkim błędem
Jakub Tarchała, 1 września 2022, 09:59
Założyciel oraz były dyrektor kreatywny Arkane Studios wyciągnął na wierzch niewygodny dla Bethesdy, a zarazem ciekawy fakt o grze Prey z 2017 roku.

Gra o Iron Manie mogła zniszczyć twórców Just Cause
Jakub Tarchała, 18 sierpnia 2022, 11:58
Współzałożyciel Avalanche Studios wyjawił, jak układała się współpraca studia z Disneyem i Marvelem. Polityka tych firm mogła doprowadzić dewelopera do upadku.

Deweloperka Fable komentuje rzekome problemy gry i uspokaja fanów
Kamil Kleszyk, 1 czerwca 2022, 21:56
Amie Loake, producentka pracująca nad Fable, wypowiedziała się na temat plotek o tym, że studio Playground Games zmniejsza rozmiary projektu z powodu m.in. problemów z silnikiem gry.

Nad Wiedźminem 4 pracuje już ponad 100 osób
Jakub Błażewicz, 27 maja 2022, 15:55
Wiedźmin 4 jest na etapie preprodukcji, ale nad grą czuwa już sporo pracowników studia CD Projekt RED.

Diablo 3 miało zawierać tryb PvP przypominający League of Legends
Agnieszka Adamus, 22 maja 2022, 13:48
Pracownicy Blizzarda zdradzili kulisy produkcji Diablo 3. Wynika z nich, że planowano zaimplementować w grze tryb PvP przypominający LoL-a.

Porażka Prince of Persia: Sands of Time Remake to efekt niekompetencji kierownictwa
Adrian Werner, 16 maja 2022, 12:32
Dowiedzieliśmy się, co spowodowało porażkę Prince of Persia: The Sands of Time Remake i wymusiło odebranie projektu oddziałowi Ubisoftu zlokalizowanego w Indiach.

CD Projekt Red przestawia się na elastyczny model pracy
Hubert Śledziewski, 11 maja 2022, 18:17
Studio CD Projekt Red staje się bardziej elastyczne dla potrzeb swoich deweloperów. Każdy z nich będzie mógł wybrać, czy woli pracować z siedziby firmy, czy z własnego domu.

Gabe Newell uważał zombie i Left 4 Dead za tandetny pomysł
Adam Adamczyk, 11 maja 2022, 09:56
Gabe Newell nie chciał, aby w Left 4 Dead znalazły się zombie. Scenarzysta opowiedział o grze w obszernym wywiadzie.

Forza Motorsport jest w fazie beta; Jez Corden o Xbox & Bethesda Showcase
Michał Zegar, 30 kwietnia 2022, 19:50
Jez Corden z Windows Central twierdzi, że nowa Forza Motorsport znajduje się obecnie w fazie beta i najpewniej ujrzymy ją podczas prezentacji Xbox & Bethesda Games Showcase. Dziennikarz w swoim niedawnym programie zdradził również, jakich innych zapowiedzi Microsoftu możemy spodziewać się w czerwcu.

Dr. Dre nie chciał wystąpić w GTA. „Nie robię rzeczy dla dzieci"
Michał Zegar, 21 kwietnia 2022, 20:45
Wieloletni przyjaciel Dr. Dre opisał w wywiadzie, jak udało mu się przekonać rapera do występu w GTA Online. Okazuje się, że celebryta uważał gry za „rzeczy dla dzieci”.

Odtwórca Franklina z GTA 5 był bliski rezygnacji z roli
Michał Zegar, 13 kwietnia 2022, 15:35
Shawn Fonteno, odtwórca Franklina w GTA V, opisał w swojej książce sytuację, przez którą niemal zrezygnował z roli. Reżyser gry znalazł jednak niecodzienny sposób, by odwieść go od tej decyzji.