„Arkane liczyło, że Microsoft anuluje Redfall" - przykra historia wielkiej porażki okiem Jasona Schreiera
Jason Schreier postanowił poszukać przyczyn słabej jakości Redfall. Dziennikarz rozmawiał z osobami, które były zaangażowane w stworzenie gry.
Redfall to jedna z najgorszych gier tego roku. Jakie były przyczyny wydania tak fatalnego produktu? Odpowiedzi na to pytanie postanowił poszukać Jason Schreier, który przeanalizował historię porażki gry od Arkane Studios, rozmawiając z ponad dziesiątką osób zaangażowanych w jej stworzenie.
Według dziennikarza agencji Bloomberg złożyło się na to wiele czynników, które ostatecznie doprowadziły do kompromitacji Microsoftu i jego szumnie zapowiadanego ekskluzywnego tytułu.
- W 2018 roku rozpoczęły się prace koncepcyjne nad Redfall. W tym samym czasie ZeniMax (właściciel Arkane i Bethesdy) szukało kupca.
- Przez okres poszukiwania dużego udziałowca ZeniMax podobno nakłaniało deweloperów do wdrażania mikrotransakcji, aby wygenerować dodatkowe przychody.
- W 2020 roku ZeniMax zostało ostatecznie przejęte przez Microsoft, który zapłacił 7,5 miliarda dolarów.
Przypomnijmy, że rok przed wymyśleniem koncepcji Redfall zadebiutował inny tytuł Arkane – Prey. Nie odniósł on komercyjnego sukcesu, więc kierownictwo studia chciało stworzyć coś, co mogło przyciągnąć większą liczbę graczy.
Ostatecznie zdecydowano się na grę „wieloosobową, w której użytkownicy łączyliby siły, aby walczyć z wampirami”. Na reżyserów nowego projektu wybrano Harveya Smitha i Ricardo Bare’a, pracujących wcześniej przy serii Dishonored.
- Arkane od początku istnienia specjalizowało się w grach dla jednego gracza. Redfall jest pierwszym dziełem studia zawierającym multiplayer.
- Podczas prac reżyserzy zaczęli się wahać nad koncepcją i nie wskazali jednoznacznie, czy Redfall ma być grą singlową czy multiplayerem. Spowodowało to dezorientację wśród pracowników.
- Do prac nad produkcją zaangażowano również za mało deweloperów. Oddział w Austin miał mniej niż 100 pracowników – niewystarczająco, aby skutecznie opracować duży tytuł tego typu. W utrzymaniu odpowiednio dużego zespołu przeszkadzały liczne odejścia członków zespołu rozczarowanych tym, że nie tworzą immersive sima.
W tym momencie rozwoju projektu Arkane było w kropce. Jak pisze Schreier, opierając się na swoich źródłach, zespół miał nadzieję, że „Microsoft anuluje Redfall lub, jeszcze lepiej, pozwoli zrestartować go jako grę dla jednego gracza”.
Jednak Microsoft nie mieszał się do produkcji, postanowił tylko wykorzystać okazję i polecił skasować wersję na PlayStation, a następnie zapowiedział Redfall z pompą jako swój tytuł ekskluzywny. Pierwotnie premiera była zaplanowana na jesień 2022 roku, co musiało mocno rozdrażnić zespół w Austin. Nic dziwnego, że Redfall ma tyle problemów, jeśli praca przebiegała w takich warunkach.
- Tym niemniej Arkane w dalszym ciągu ma pracować nad ulepszeniem Redfall, w tym nad wydaniem aktualizacji wprowadzającej 60 klatek na sekundę na Xboksach.
- Phil Spencer, szef działu Xboksa, przeprosił za jakość Redfall w podcaście Kinda Funny Games.
- Wydawca Redfall, Bethesda Softworks, odmówił komentarza Schreierowi.
Aktualnie Redfall ma jedynie 32% pozytywnych opinii na Steamie (z 1701), na tej platformie gra straciła też aż 95% z graczy, którzy bawili się w niej na premierę. Sytuacja strzelanki nie wygląda najlepiej również na Metacriticu, gdzie jej średnia ocen wynosi 54/100 od krytyków i 2,1/10 od graczy (PC).
Pomijając problemy swoich ekskluzywnych gier, Microsoft musi walczyć w sądzie o zatwierdzenie przejęcia Activision Blizzard. Chociaż transakcja została zaakceptowana przez Komisję Europejską czy Chiny, to zablokował ją brytyjski Urząd ds. Regulacji i Rynków (CMA), a w USA jej los nadal się waży.