Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 września 2022, 09:59

Bethesda narzuciła im tytuł gry, twórcy Prey nazywają to wielkim błędem

Założyciel oraz były dyrektor kreatywny Arkane Studios wyciągnął na wierzch niewygodny dla Bethesdy, a zarazem ciekawy fakt o grze Prey z 2017 roku.

Wydany w 2017 roku Prey – gra akcji FPS osadzona w realiach science fiction – narobił niemałego zamieszania. Po latach przecieków oraz oficjalnych zapowiedzi dostaliśmy grę, która tak naprawdę miała niewiele wspólnego z wydaną w 2006 roku strzelanką o tej samej nazwie. Przez lata gracze zastanawiali się, dlaczego Arkane Studios zdecydowało się zatytułować swoją nadchodzącą grę dokładnie tak samo. Dopiero teraz, po pięciu latach, dowiedzieliśmy, że deweloper miał w tej kwestii niewiele do powiedzenia.

Według Raphaela Colantonio –założyciela i byłego dyrektora kreatywnego studia Arcane – wszystkiemu winny jest wydawca gry, firma Bethesda Softworks. Colantonio pojawił się ostatnio w kilku podcastach omawiających proces produkcji Prey. W najnowszym odcinku serii AIAS Game Maker's Notebook w serwisie YouTube, były dyrektor nie krył pogardy dla wydawcy. Właściwy fragment zaczyna się od 45 minuty i 30 sekundy:

Nazwanie tej gry Prey było dla mnie bardzo bardzo ciężkie. Nie chciałem tego robić, musiałem mówić dziennikarzom kłamstwa, a nienawidzę kłamać… Źle było wspierać przesłanie, z którym się nie utożsamiałem.

- wyjawił Colantonio

Były dyrektor kreatywny Arkane Studios zauważył, że on i wielu innych pracowników Arkane czuło „obrzydzenie”, używając tej nazwy, i uważało to za „cios w twarz” dla twórców Prey z 2006 roku:

Chciałem ich przeprosić wiele, wiele razy. […] Tak naprawdę nie miałem takiej szansy, ponieważ mówiąc szczerze, nie znam tych ludzi. Nigdy nie było naszym zamiarem ukraść ich IP. To byłoby obrzydliwe, dlatego nie chciałem tego robić.

- dodał dyrektor

Colantonio powiedział również, że wierzy, że nazwanie gry Prey mogło przyczynić się do braku komercyjnego sukcesu tej wciągającej produkcji (po blisko 9 miesiącach po premierze nieoficjalne obliczenia wskazywały na 1,3 mln sprzedanych egzemplarzy). Warto nadmienić, że Raphael Colantonio opuścił studio w czerwcu 2017 roku – zaledwie miesiąc po premierze Prey. Pomimo przeciwności losu dyrektor nadal jest aktywny w branży (założył WolfEye Studios odpowiedzialne za ciepło przyjętą grę Weird West). Colantonio mówi, że jego nowym celem jest „zachowanie prawdziwej niezależności” i tworzenie (i nazywanie zgodnie z własnym sumieniem) mniejszych gier.

Jakub Tarchała

Jakub Tarchała

Pierwsze treści zamieszczał w serwisie YouTube, jednak pisanie tekstów bardziej przypadło mu do gustu. W 2020 roku założył skromnego bloga, na którym publikował recenzje gier, a dwa lata później połączył pracę z hobby i rozpoczął przygodę z pisaniem dla GryOnline.pl. Uwielbia nietuzinkowe poczucie humoru Terry'ego Pratchetta i tajemnice wszechświata zawarte w powieściach Stanisława Lema. Chętnie ogląda komedie i horrory. Wielką miłością darzy uniwersum Stalkera (zarówno growe, książkowe, jak i pastowe). W wolnych chwilach gra na gitarze oraz kolekcjonuje karty Marvela.

więcej