ciekawostki growe - sprzęt i technologie

Ostrza Chaosu Kratosa z God of War mają tajemniczy symbol, na który przez 21 lat nikt nie zwrócił uwagi. Nowa poboczna gra z serii ma się pojawić w 2025 roku
Kamil Kleszyk, 23 marca 2025, 10:12
Z okazji 20. rocznicy serii God of War studio Santa Monica ujawniło pewną ciekawostkę, ściśle związaną z postacią Charlie'ego Wena. Legendarnemu projektantowi zawdzięczamy m.in. wygląd Kratosa.

Zabezpieczenie DRM Steam powstało przez przypadek, lecz na zawsze zmieniło sposób, w jaki kupujemy gry. „Nie masz pojęcia, jak cenne to było”, usłyszał „winny” nastolatek
Marcin Bukowski, 22 marca 2025, 11:15
Była pracowniczka Valve opowiedziała historię powstania zabezpieczenia DRM Steam. Swoją cegiełkę do sprawy dołożył jej nastoletni krewny, który pochwalił się kopiowaniem i dzieleniem się grami ze znajomymi.

Tworząc Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, deweloper z CD Projekt Red przeżył „osobisty koszmar”. Jego źródłem był Idris Elba
Marcin Bukowski, 22 marca 2025, 09:24
Deweloper z CD Projekt Red przyznał, że odtworzenie mimiki Idrisa Elby w Cyberpunku 2077: Widmie wolności było sporym wyzwaniem. Szczególną trudność sprawiły „bardzo specyficzne” brwi aktora.

Farming Simulator pozwala cofnąć się w czasie i uprawiać rolę, jakby to był rok 1989. Giants Software zaskoczyło fanów gier retro
Kamil Kleszyk, 21 marca 2025, 16:52
Twórcy serii Farming Simulator – studio Giants Software – przygotowali dla miłośników gier retro nie lada atrakcję i wydali na rynku symulator w wersji 16-bitowej.

Half-Life mógł po cichu umrzeć. Jedna decyzja miała zaważyć na całej przyszłości Valve, ale założyciele firmy nie pozwolili na szaleństwa Sierry
Jakub Błażewicz, 21 marca 2025, 14:50
Kiedy Monica Harrington walczyła o odzyskanie praw do Half-Life'a, postawiła sprawę jasno: Valve nie będzie brać na siebie całego ryzyka tylko po to, by ktoś inny mógł się wzbogacić.

Assassin's Creed: Shadows przywiązuje dużą wagę do detali, których nie powstydziłoby się RDR 2. Na drugim biegunie są bugi i AI wrogów
Marcin Bukowski, 21 marca 2025, 09:10
Assassin’s Creed: Shadows posiada bardzo miły szczegół, jakim jest topniejący w czasie rzeczywistym śnieg. Po drugiej stronie spektrum znajdują się jednak bugi i słabe AI wrogów.

Jeden z elementów nowego systemu przedmiotów w Diablo 4 wymyślono w ostatniej chwili. „Zostały nam dosłownie dwa tygodnie”
Marcin Bukowski, 20 marca 2025, 08:42
Odświeżając system przedmiotów w Diablo 4, Blizzard dodał jeden z jego elementów w ostatniej chwili. Stało się to na dwa tygodnie przed końcowym terminem.

W Kingdom Come: Deliverance studio Warhorse dodało skomplikowaną funkcję tylko dla dwóch postaci. Winne były konie
Maciej Gaffke, 19 marca 2025, 19:05
Studio Warhorse opracowało w Kingdom Come: Deliverence ścieżkę poruszania się specjalnie dla dwóch postaci, które posiadały konia.

„Mój własny głos doprowadzał mnie do szału”. Niezwykle trudna misja z GTA Vice City, ale nie ta z helikopterem, okazała się nie do przejścia dla „głosu” Kenta Paula
Krzysztof Kałuziński, 15 marca 2025, 16:26
Aktor Danny Dyer czule wspomina występy w GTA: Vice City i GTA: San Andreas. Okazuje się, że „głos” Kenta Paula miał problem z przejściem misji zlecanej przez swojego bohatera.

Gracz pokonał tego samego bossa już 1258 razy. Robi to, ponieważ od 6 lat bezskutecznie czeka na Silksonga
Jakub Błażewicz, 13 marca 2025, 13:50
Już prawie 3,5 roku gracz mierzy się z bohaterką Hollow Knight: Silksong w poprzedniej grze z serii, ale wieści o kontynuacji jak nie było, tak nie ma.

Aż trudno uwierzyć, że znakomite cutscenki z Kingdom Come: Deliverance 2 powstały od tak prostych rysunków. Zobaczcie sami, koń wygląda jak mysz
Kamil Kleszyk, 12 marca 2025, 16:41
Studio Warhorse po raz kolejny zapewniło fanom wgląd za kulisy tworzenia Kingdom Come: Deliverance 2. Tym razem deweloperzy ujawnili rysunki koncepcyjne do przerywników filmowych w grze.

Kojima zrobił w Death Stranding 2 to, o czym mówił przed 5 laty. Założył Luce Marinelliemu bandanę i zmienił go w Solid Snake'a
Marcin Bukowski, 10 marca 2025, 11:50
Pięć lat temu Kojima stwierdził, że Luca Marinelli wyglądałby jak Solid Snake, gdyby założył na głowę bandanę. Zrobił to na najnowszym zwiastunie Death Stranding 2, czym wywołał niemałą ekscytację wśród fanów.

Rzeki w Red Dead Redemption 2 są niemal ultrarealistyczne. Jedna z nich budzi spore wątpliwości, jednak geolog twierdzi, że tylko, jeśli spojrzymy 10 000 lat w przyszłość
Krzysztof Kałuziński, 8 marca 2025, 18:08
Youtuber znany jako Any Austin przyjrzał się rzekom w Red Dead Redemption 2, by sprawdzić, jak wiarygodnie zostały oddane przez twórców. Zdołał doszukać się potencjalnego błędu, ale zdaniem jednego z widzów deweloperzy wcale nie musieli się mylić.

150 groszy za konia? Gdyby ceny z Kingdom Come 2 przenieść do rzeczywistości, Henryk szybko stałby się bardzo bogatym człowiekiem
Michał Harat, 6 marca 2025, 17:51
Wnioskując po historycznych cenach z okolic Kutnej Hory, Henryk mógłby szybko stać się średniowiecznym landlordem. Choć ekonomia w Kingdom Come: Delivere 2 ma swoje minusy, to „cennik” gry nie jest aż tak daleki od prawdy.

Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2 ujawnili zaskakującą i zabawną prawdę kryjącą się za scenami z psem Orzechem. „Odwaga przybiera różne formy”
Kamil Kleszyk, 5 marca 2025, 16:32
Twórcy Kingdom Come: Deliverance 2, studio Warhorse, udostępnili materiał przedstawiający pracę nad scenami motion capture. Zabawne wideo prezentuje mężczyznę… wcielającego się w psa Orzecha.

Kingdom Come: Deliverance 2 ma prosty, ale genialny „anti-cheat”: entuzjazm Henryka przeszkadza w kradzieżach i przemykaniu za plecami wrogów
Marcin Bukowski, 4 marca 2025, 09:28
Tryb fotograficzny w Kingdom Come: Deliverance 2 można wykorzystać do oszukiwania podczas skradania. A przynajmniej można by było, gdyby nie głośne komentarze Henryka.

Odnaleziono „zaginione” 27 lat temu demo gry bazującej na jednej z najlepszych powieści wszech czasów
Maciej Gaffke, 3 marca 2025, 20:44
W sieci udostępniono „zaginione” demo sprzed 27 lat. Przedstawia ono anulowaną produkcję studia MediaX, zaprezentowaną na targach E3 w 1998 roku.

Aktor grający Arthura Morgana w Red Dead Redemption 2 był tak długo zajęty rolą, że jego znajomi myśleli, że kłamie i tak naprawdę jest bezrobotny
Zuzanna Domeradzka, 3 marca 2025, 19:41
Aktor, który zagrał Arthura Morgana w Red Dead Redemption 2, był tak zajęty pracą przy dziele Rockstara, że jego znajomi stali się podejrzliwi. Przyjaciele Rogera Clarka sądzili, że jest bezrobotny.

Tylko 0,2% graczy Avowed na Steam podążyło drogą śmierci i zniszczenia, dokonując samych „złych” wyborów i wystawiając się na nienawiść towarzyszy
Zuzanna Domeradzka, 3 marca 2025, 16:46
Blisko 0,2% graczy na Steamie zdobyło osiągnięcie za „złe zakończenie” w Avowed. Trzeba podjąć najgorsze z możliwych wyborów i rozbić swoją drużynę, aby do niego doprowadzić.

Najbardziej znienawidzona lokacja z Dark Souls składa się w dużej mierze z 10 kawałków drewna. To dowód, że FromSoftware mistrzowsko „odchudza” gry
Kamil Kleszyk, 28 lutego 2025, 17:42
Jeden z twórców modyfikacji odkrył, że owiana złą sławą lokacja Blighttown w Dark Souls została wykonana zaledwie z kilku modeli drewna.

Założyciele BioWare chcieli przejąć Electronic Arts za „2 miliardy dolarów rocznie”, ale na przeszkodzie stanęły Gwiezdne wojny
Jakub Błażewicz, 25 lutego 2025, 12:45
Greg Zeschuk i Ray Muzyka po cichu liczyli, że mają szansę przejąć Electronic Arts od środka. Pod warunkiem, że Star Wars: The Old Republic odniesie wielki sukces.

Fallout mógł zakończyć się zupełnie inaczej. Tim Cain ujawnia swój odrzucony pomysł na finał kultowego RPG: „tort i balony”
Jakub Błażewicz, 25 lutego 2025, 10:53
Tim Cain miał powody, dla których myślał o szczęśliwym zakończeniu pierwszego Fallouta, nim odwiedli go od tego pozostali twórcy kultowego RPG.

GTA Vice City również nieoficjalnie trafi na „nową” platformę. Będzie to nawet większe osiągnięcie niż w przypadku „trójki”
Danuta Repelowicz, 24 lutego 2025, 17:04
Choć Dreamcast oficjalnie odszedł w cień wiele lat temu, fani nie pozwalają mu „umrzeć”. Po udanym przeniesieniu GTA 3 na tę kultową konsolę Segi, na warsztat trafiła kolejną część serii – GTA: Vice City.

Nikt nigdy nie kupił kolekcjonerki Dying Light za 1 250 000 złotych. Techland się nie kryje: „Na całe szczęście!”
Marcin Bukowski, 24 lutego 2025, 11:54
Przed premierą Dying Light, Techland oferował niezwykle drogą edycję gry, zawierającą m.in. prawdziwy schron. Nikt jednak nie zdecydował się jej kupić, z czego firma jest… zadowolona.

„Pokłóciłem się wtedy z projektantami”. Producent Skyrima osobiście zbalansował jeden z największych hitów RPG w historii tuż przed premierą
Kamil Kleszyk, 23 lutego 2025, 13:11
Producent The Elder Scrolls V: Skyrim, Jeff Gardiner, opowiedział o tym, jak na kilka tygodni przed premierą podjął się samodzielnego zbalansowania hitowej produkcji.

Największa tajemnica Cyberpunka 2077 przybliżona w powracającym cyklu Sensacje Gier XXI Wieku od tvgry
Jakub Błażewicz, 20 lutego 2025, 11:00
Cyberpunk 2077 to istna kopalnia sekretów, a niektóre z nich gracze odkrywają nawet 4 lata po premierze. Redakcja tvgry przyjrzała się jednej z największych tajemnic Night City.

„To jest gó**no. To niewiarygodnie zła gra”. Sony nie wierzyło w sukces pierwszego soulslike’a twórców Dark Souls, czym mocno zawiodło FromSoftware
Kamil Kleszyk, 19 lutego 2025, 19:42
Przed premierą Demon’s Souls Sony wątpiło w sukces produkcji FromSoftware. Z tego powodu deweloperzy nie nawiązali z japońską korporacją współpracy przy tworzeniu pierwszego Dark Souls.

Wyciek kodu źródłowego GTA San Andreas przyniósł zaskakująco dużo zakulisowych informacji o hicie Rockstara
Zuzanna Domeradzka, 17 lutego 2025, 17:11
Do sieci wyciekł kod źródłowy kultowego GTA: San Andreas. Zdradza on ciekawe informacje m.in. o testowanych przez Rockstar mechanikach, które ostatecznie nie trafiły do finalnej wersji gry.

W GTA 3 początkowo mieliśmy być gonieni przez policję za przejechanie na czerwonym świetle. Stróże prawa byli jednak zbyt upierdliwi i agresywni
Krzysztof Kałuziński, 16 lutego 2025, 14:48
Policja w GTA 3 mogła być tak drobiazgowa, jak w pierwszej Mafii i karać nas nawet za niewielkie przewinienia. Twórcy odrzucili jednak ten pomysł, bo mógł odstraszyć fanów cyklu.

Oto świetny przykład na istnienie żyjącego świata w Kingdom Come: Deliverance 2. Nawet scenarzysta Wiedźmina 4 jest zachwycony tą immersyjną mechaniką
Michał Harat, 16 lutego 2025, 11:11
Żyjący świat Kingdom Come: Deliverance 2 robi na graczach ogromne wrażenie – przygody piszą się same. Jeden z deweloperów, który nad nim pracował, zabrał głos w tej sprawie.

Znienawidzoną postać z The Last of Us 2 prawie zagrała inna aktorka, powód był prozaiczny. Laura Bailey przekonała szefa Naughty Dog czymś, czego nie miał nikt inny
Kamil Kleszyk, 15 lutego 2025, 08:51
Twórca serii The Last of Us, Neil Druckmann, przyznał, że początkowo nie chciał, aby to Laura Bailey wcieliła się w rolę Abby. Powodem była zbytnia popularność aktorki głosowej.

„Dołączyłem do CD Projekt RED jako pracownik nr 86”. Paweł Sasko wspomina 13 lat pracy w największym polskim studiu
Marcin Bukowski, 13 lutego 2025, 09:06
Paweł Sasko świętuje swoją 13. rocznicę pracy w CD Projekt Red. Z tej okazji podzielił się z fanami kilkoma ciekawostkami.

Były prezes Activision Blizzard neguje, że był najgorszym szefem w historii branży gier i zdradza wiele zakulisowych ciekawostek
Jakub Błażewicz, 12 lutego 2025, 14:40
Activision mogło stać się częścią Electronic Arts, a Bobby Kotick wskazuje na „najgorszego prezesa” w historii branży gier.

Wykorzystał ETS2 do symulowania jazdy w stanie zmęczenia bez narażania kogokolwiek na niebezpieczeństwo
Jakub Błażewicz, 10 lutego 2025, 13:04
Euro Truck Simulator 2 pomogło czeskiemu badaczowi sprawdzić, jak długa jazda wpływa na kierowców – bez narażania ich na niebezpieczeństwo.

„Nowa gra twórców Wiedźmina” - czyli kogo? Dzięki książce Wilczym śladem dowiedziałam się w końcu, komu zawdzięczamy Płotkę na dachu
Anna Garas, 5 lutego 2025, 14:10
Jak wzbudzić zainteresowanie zapowiedzią nowej gry? Wystarczą trzy magiczne słowa: „od twórców Wiedźmina”. Tak naprawdę o samej ekipie odpowiadającej za jedną z najważniejszych gier RPG w historii wiedzieliśmy niewiele – przynajmniej do niedawna. Na pomoc przybywa książka Wilczym śladem: Historia powstania gry Wiedźmin 3.

Maxis ujawnia nowości w The Sims i łata zepsute remastery. Twórca serii, Will Wright, podzielił się ciekawymi przemyśleniami
Sonia Selerska, 5 lutego 2025, 13:58
Urodziny The Sims zaskakują powrotem do przeszłości i planami na nową zawartość w najnowszej części gry. Will Wright ocenia kierunek rozwoju serii.

Henryk w Kingdom Come 2 może śmierdzieć tak mocno, że odór zdradzi wrogom jego pozycję
Kamil Kleszyk, 4 lutego 2025, 21:10
Wygląda na to, że gracze Kingdom Come: Deliverance 2 będą musieli przykładać sporo uwagi do czystości Henryka. Okazuje się bowiem, że brzydkie zapachy wydzielane przez bohatera mogą zdemaskować jego pozycje.

70 dni i 9 milionów zgonów: deweloper musiał powstrzymać wojnę w grze MMO na Steamie
Adrian Werner, 4 lutego 2025, 14:45
Przez ponad 70 dni fani gry Foxhole toczyli wieczną wojnę na jednym z serwerów. Zabawę ostatecznie popsuli im sami deweloperzy, chcąc doprowadzić do zakończenia konfliktu.

„Ktoś mi kiedyś powiedział, że Dreamworks mnie pozwie”. Szalony gracz Stormworks wpakował całego Shreka do gry, w 10 klatkach i bez dźwięku
Kamil Kleszyk, 31 stycznia 2025, 20:31
Jeden z graczy Stormworks: Build and Rescue wpadł na dość niecodzienny pomysł, aby stworzyć modyfikację dodającą do symulatora możliwość obejrzenia… pełnej wersji filmu Shrek.

Gracz walczył z niesprawiedliwym banem w CoD przez 763 dni, aby ocalić swoją reputację na Steamie
Jakub Błażewicz, 30 stycznia 2025, 15:10
763 dni i rozprawa sądowa pozwoliły graczowi Call of Duty w końcu cofnąć bana przyznanego mu przez Activision i usunąć skazę na honorze jego konta na Steamie.

„Chciałem mieć pewność, że Crysis się nie zestarzeje". Reżyser gry, która paliła nasze komputery, wyjaśnił, jaki cel przyświecał twórcom legendarnego FPS-a
Kamil Kleszyk, 19 stycznia 2025, 09:45
Twórca Crysisa, Cevat Yerli, odniósł się do kwestii niebotycznie wysokich wymagań, jakie gra z 2007 roku stawiała komputerom. Deweloper przyznał, że pragnął, aby produkcja wyglądała dobrze nawet wiele lat po premierze.

Przykład Cyberpunka 2077 pokazuje, że tłumaczenie gier to praca nawet dla tysięcy osób
Jakub Błażewicz, 15 stycznia 2025, 14:47
Cyberpunk 2077 powstał z pomocą 5,3 tysiąca osób, a prawie połowę z nich stanowili „partnerzy” CD Projekt RED odpowiedzialni za lokalizację polskiego RPG.

Starfield miał być bardziej brutalny, ale Bethesda uznała to za niewarte zachodu
Jakub Błażewicz, 14 stycznia 2025, 14:14
System brutalnych obrażeń (w tym dekapitacji) w grze Starfield wymagałby gigantycznego wysiłku od twórców, a i tak efekt mógłby nie pasować do ich wizji.

Twórcy Kingdom Come 2 przypomnieli o potężnym scenariuszu gry. Pod tym względem RPG Czechów bije na głowę Baldur's Gate 3
Jakub Błażewicz, 14 stycznia 2025, 10:43
Scenariusz Kingdom Come: Deliverance 2 może odebrać rekord Guinessa Baldur's Gate 3, a na pewno zajmuje sporo miejsca po wydrukowaniu go przez studio Warhorse.

44% z 1000 najlepszych graczy w Path of Exile 2 gra tą konkretną klasą. To właśnie sprawia, że osiągają tak dobre wyniki
Marcin Bukowski, 13 stycznia 2025, 12:28
Wśród najlepszych graczy Path of Exile 2 dominuje klasa Stormweaver. Kontrola żywiołów oraz duży zasięg ataku sprawiają, że jest niezwykle efektywna w końcowej fazie gry.

Jak gry na Steamie oceniają Polacy, a jak inne nacje? W swoich recenzjach jesteśmy łaskawi
Jakub Błażewicz, 10 stycznia 2025, 12:00
Po nagłym wzroście entuzjazmu 5 lat temu gracze są coraz bardziej krytyczni w recenzjach gier na Steamie, zwłaszcza w opiniach pisanych po chińsku, koreańsku i japońsku.

W CD Projekt RED wciąż pracuje około 100 deweloperów Wiedźmina 3. Niektórzy z nich to weterani serii
Jakub Błażewicz, 9 stycznia 2025, 14:50
Nad nowymi grami CD Projektu wciąż pracuje około stu twórców Wiedźmina 3 oraz garść weteranów polskiego cyklu.

Mroczne zadanie z Wiedźmina 3 było poligonem doświadczalnym dla twórców Wiedźmina 4. Tworząc je, mieli poczuć klimat uniwersum
Maciej Gaffke, 8 stycznia 2025, 19:51
Nowi deweloperzy CD Projekt Red pracowali nad dodatkowym questem w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Teraz te same osoby zaangażowane są w tworzenie Wiedźmina 4.

Pozornie nieistotny aspekt GTA 3, który okazał się zbyt nudny, pchnął twórców do wymyślenia jednego z ikonicznych elementów wielu innych gier Rockstara
Marcin Bukowski, 8 stycznia 2025, 13:00
Były pracownik Rockstara ujawnił, w jaki sposób w serii GTA powstała ikoniczna już dzisiaj kamera filmowa. Jej początki związane są z nudnymi podróżami kolejowymi.

Deweloperzy Stellar Blade kupili cały stos PS5 Pro i podarowali je wszystkim pracownikom w pakiecie z 3400 dolarów premii motywacyjnej na głowę
Adrian Werner, 7 stycznia 2025, 12:40
W podzięce za sukces Stellar Blade szefostwo studia Shift Up przygotowało dla swoich pracowników atrakcyjne noworoczne prezenty.