Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 lutego 2025, 14:48

W GTA 3 początkowo mieliśmy być gonieni przez policję za przejechanie na czerwonym świetle. Stróże prawa byli jednak zbyt upierdliwi i agresywni

Policja w GTA 3 mogła być tak drobiazgowa, jak w pierwszej Mafii i karać nas nawet za niewielkie przewinienia. Twórcy odrzucili jednak ten pomysł, bo mógł odstraszyć fanów cyklu.

Źródło fot. Rockstar Games.
i

Gry od zawsze balansują między fikcją a realizmem, więc nawet jeśli imitują rzeczywisty świat, zazwyczaj robią to w umowny sposób. Doskonałym przykładem jest seria Grand Theft Auto, w której policja podchodzi do naszych przewinień z dużą pobłażliwością. Okazuje się jednak, że w GTA 3 funkcjonariusze mogli być znacznie bardziej skrupulatni – ich uwagę miały zwracać nawet drobne wykroczenia drogowe.

Policja w GTA 3 mogła karać za przechodzenie na czerwonym świetle

Obbe Vermeij, były pracownik Rockstar Games, zdradził, że pierwotnie planował, by przejechanie lub przebiegnięcie na czerwonym świetle skutkowało przyznaniem pierwszej gwiazdki, oznaczającej poszukiwanie przez policję. Nie spotkało się to jednak z pozytywnym przyjęciem ze strony zespołu, szczególnie że już na tym etapie funkcjonariusze stawali się dość agresywni. To z kolei mogło odstraszyć fanów.

Projektant przyznał, że system ten lepiej pasował do wydanej w 2002 roku gry Mafia: The City of Lost Heaven, gdzie mandat można było otrzymać także za przekroczenie prędkości, jazdę pod prąd czy stłuczkę. Mimo że owa funkcja finalnie nie trafiła do GTA 3, pozostała w kodzie produkcji na wypadek, gdyby deweloperzy zmienili zdanie.

Ruch uliczny i sygnalizacja świetlna w GTA 3

Vermeij zdradził także kilka szczegółów na temat samej sygnalizacji świetlnej, która w trzeciej i czwartej odsłonie serii GTA przełącza się między trzema stanami: Północ/Południe oraz Wschód/Zachód, by na końcu pozwolić pieszym na skorzystanie z pasów. Cykl jest określany na podstawie orientacji danego miejsca i przypisany do poszczególnych węzłów drogowych. Oznacza to, że nawet jeśli zniszczymy sygnalizację świetlną, pozostali kierowcy nadal się do niej stsoują. Twórca dodał także, że intensywność ruchu ulicznego, a nawet obecność konkretnych pojazdów, są uzależnione od pory dnia (to akurat łatwo dostrzec w grze, kompletując listy poszukiwanych samochodów, gdyż np. śmieciarki przemierzają miasto głównie we wczesnych godzinach porannych).

To kolejny przypadek, gdy Obbe Vermeij dzieli się na platformie X ciekawostkami z czasów pracy w studiu Rockstar Games. W zeszłym roku ujawnił m.in. kulisy powstania kodów obecnych w cyklu GTA.

Przypomnijmy, że Grand Theft Auto 3 zadebiutowało w 2001 roku na PlayStation 2, a później trafiło także na PC, pierwszego Xboxa, PlayStation 4 (wyłącznie w cyfrowej dystrybucji) i urządzenia mobilne. Od 2021 roku gra jest dostępna w kompilacji Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition, obok GTA: Vice City i GTA: San Andreas.

Krzysztof Kałuziński

Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

więcej