Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 grudnia 2024, 12:23

autor: Adrian Werner

Rockstar miał w planach GTA 3 Online. Mieli go stworzyć autorzy Bully

Dzięki wyciekowi starych dokumentów dowiedzieliśmy się, że studio Rockstar Games początkowo planowało GTA 3 Online, czyli moduł sieciowy przypominający ten, który oferuje Grand Theft Auto 5.

Źródło fot. Rockstar Games
i

GTA Online stało się prawdziwym fenomenem i jest głównym powodem dla którego Grand Theft Auto 5 nadal sprzedaje się jak szalone. Okazuje się, że podobny sieciowy moduł planowany był już dla Grand Theft Auto 3, ale został on porzucony.

  1. Źródłem tych informacji są dokumenty projektowe z czasów PlayStation 2, które właśnie wyciekły do sieci. Ich prawdziwość potwierdził Obbe Vermeij, który w tamtym czasie pracował w studiu Rockstar Games.
  2. Jeden z tych dokumentów dotyczy właśnie GTA 3 Online. Plany deweloperów przypominały to, w co zagrywamy się teraz. Mieliśmy otrzymać otwarty sieciowy świat, kreator postaci, mechanikę rozwoju z wieloma umiejętnościami i różnorodne misje do wykonania. Nie zabrakłoby także gangów, policji i napadów.
  3. Jak tłumaczy Vermeij, projekt miał dwie wersje. W pierwszej z nich twórca napisał kod prostego trybu sieciowego, który pozwalał na toczenie potyczek typu deathmatch. W nich gracze mogli brać udział w multiplayerowych strzelaninach i kraść samochody. To wcielenie produkcji modułu sieciowego przetrwało tylko cztery tygodnie, bo deweloperzy z Rockstar Games szybko zdali sobie sprawę, że opracowanie go zajęłoby zdecydowanie zbyt wiele czasu.
  4. Jednakże studio nie porzuciło tego pomysłu. Do współpracy zaproszono ludzi z zespołu Barking Dog, czyli autorów Homeworld: Cataclysm (potem ta ekipa została przejęta przez Rockstar Games i opracowała Bully). Vermeij nie pamięta dokładnie, jaki był przebieg tego wszystkiego, ale wydaje mu się, że to właśnie deweloperzy z Barkin Dog opracowali dokument projektowy GTA 3 Online, który właśnie wyciekł do sieci.

Ostatecznie nic z tego nie wyszło. Kolejną próbę podjęto przy okazji GTA Vice City, zatrudniając nawet w tym celu dwóch dodatkowych deweloperów. Jednakże pomysł ponownie został porzucony z braku czasu. W przypadku GTA San Andreas twórcy nawet nie próbowali stworzyć podobnego projektu i zamiast tego opracowali jedynie mocno ograniczony tryb kooperacyjny. Dopiero przy Grand Theft Auto IV autorzy wreszcie mieli środki, aby zrealizować multiplayer, o jakim marzyli, a potem te pomysły zostały rozwinięte w GTA 5.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej