Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 stycznia 2025, 13:00

Pozornie nieistotny aspekt GTA 3, który okazał się zbyt nudny, pchnął twórców do wymyślenia jednego z ikonicznych elementów wielu innych gier Rockstara

Były pracownik Rockstara ujawnił, w jaki sposób w serii GTA powstała ikoniczna już dzisiaj kamera filmowa. Jej początki związane są z nudnymi podróżami kolejowymi.

Źródło fot. Rockstar Games
i

Obbe Vermeij to były pracownik Rockstara, który bardzo chętnie dzieli się ciekawostkami na temat niegdyś współtworzonej przez siebie serii Grand Theft Auto. Za jego sprawą dowiedzieliśmy się m.in. o celowym wypełnianiu ulic śmieciami, szczegółach błędu z wybuchającymi samolotami, czy sztuczką usprawniającą ruch samochodowy. Teraz Obbe wypowiedział się nt. pociągów, które przyczyniły się do powstania ikonicznego elementu gier Rockstara – kamery filmowej.

Początki kamery filmowej

Vermeij zamieścił w serwisie X wpis, w którym wyjaśnił, że podczas programowania pociągów w GTA 3 uznał ich działanie za zwyczajnie nudne. Nie podobało mu się do tego stopnia, że zaczął nawet rozważać szybkie przeskoczenie postaci do następnej stacji, co ostatecznie zostało odrzucone z powodu ograniczeń technologicznych.

Zamiast tego wpadł na pomysł, aby kamera zmieniała się podczas jazdy pomiędzy losowymi punktami, w pobliżu torów. Dzięki temu cała trasa miała stać się bardziej interesująca. Widząc to, ktoś z zespołu zaproponował, aby coś podobnego zrobić również w przypadku samochodów. Vermeij dodał więc kamerę przy kole oraz widok z perspektywy goniących pojazdów. Zespół uznał to za zabawne, przez co funkcja trafiła do pełnej wersji.

Jak łatwo się domyślić, były to początki kamery filmowej, która w grach Rockstara obecna jest do dzisiaj. Znajdziemy ją nie tylko w najnowszej odsłonie gangsterskiej serii, ale również w Red Dead Redemption 2. Najpewniej zawita także do nadchodzącego GTA 6.

Kamera filmowa pozostała niezmieniona w Vice Ciy. Jeden z programistów, który dołączył do nas po ukończeniu Manhunta (Derek Ward), przejął kamerę i odświeżył ją na potrzeby SA.

Jako ciekawostkę warto dodać, że jeden z fanów postanowił odtworzyć starą jazdę pociągiem sprzed dodania kamery filmowej. Dokonał tego poprzez usunięcie jednego z plików gry, a wynik możecie obejrzeć poniżej. W odpowiedzi Vermeij przyznał jednak, że oryginalnie wykorzystywano do tego normalną kamerę „zza samochodu”.

Na reakcję fana – z odpowiednim screenem w zestawie – nie trzeba było długo czekać.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej